برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر سمفونیک و ملی، ۲۹ اردیبهشت در چین اجرا خواهند داشت؛
فرهاد فخرالدینی و نصیر حیدریان، رهبران ایرانی در شانگهای چین
موسیقی ما - «دوستان در بنیاد رودکی و معاونت هنری به من لطف دارند و من سپاس‌گزار مهرِ آنان هستم؛ اما من همچنان بر مواضع قبلی خود تاکید دارم و چنانچه مانند گذشته، در ارکستر ملی ایران اختیارات تام داشته باشم، به فعالیت‌هایم در این ارکستر ادامه خواهم داد، حضور من در برنامه‌ی چین نیز صرفا به خاطر حفظ اعتبار و حیثیتِ موسیقایی کشورم است. با توجه به آنکه بیشتر نوازندگانِ این اجرا از بین نوازندگان ارکستر موسیقی ملی انتخاب شدند، از من برای اجرا دعوت شد و من نیز صرف‌نظر از مشکلاتِ موجود، رهبری این ارکستر را پذیرفتم تا چهره‌ی موثری از موسیقی کشورمان را به جهانیان ارایه دهیم. فکر می‌‌‌کنم این وظیفه‌ی هر موزیسینی است که دغدغه‌ی مطرح شدن موسیقی کشورش در عرصه‌های جهانی را دارد و من نیز این احساس مسوؤلیت را کردم.»

اینها را «فرهاد فخرالدینی» در آستانه‌ی سفرش به چین به «موسیقی ما» می‌‌گوید. او دوشنبه به چین می‌رود تا با همراهی «نصیر حیدریان»- رهبر شناخته شده‌ی ارکستر سمفونیک- به اجرای برنامه بپردازد و گوشه‌ای از توانایی‌های سمفونیک ایران را به همراه موسیقی ملی به نمایش بگذارند. پیش از این شایعاتی مبنی بر لغو این اجرا شنیده می‌شد؛ اما حالا دوشنبه ارکستر به چین می‌رود و استادِ کارکشته‌ی موسیقی ملی ایران درباره‌ی آن می‌گوید:‌ »ارکستر در این مدت تمرینات فشرده‌ای برای این اجرا داشت و قطعات متنوعی برای اجرا در نظر گرفته شده است. در بخش اول ارکستر سمفونیک به اجرای برنامه می‌پردازد و سمفونی «دنیای نو» - شماره ۹ در می مینور از آنتونین دورژاک را اجرا می‌کند. در بخش دوم نیز ارکستر ملی با 9 قطعه به اجرای برنامه می‌پردازد.»

فخرالدینی توضیح می‌دهد که در اولین قطعه، سه تابلو از سوییت «ابن سینا» از ساخته‌های خودش اجرا می‌شود. قطعه‌ی «شورآفرین» از ساخته‌های علی‌اکبر قربانی، «چهارمضراب چهارگاه برای ویولون و ارکستر» از ساخته‌های خودِ این آهنگساز کهنه‌کار دیگر قطعه‌ای است که اجرا خواهد شد و «حبیب جدیری» به عنوان سولیست ویولون در این اجرا خواهد نواخت. بعد از آن تابلوی دیگری از سوییت ابن سینا که موسیقی آرامی دارد، اجرا می‌شود. قطعه‌ای به نام «طرب‌انگیز» از ساحته‌های شهرام توکلی، رنگ بیات شیراز که برگرفته از قطعه‌ای محلی آذربایجانی است با تنظیم هارمونی و ارکستراسیون علی اکبر قربانی،‌ قطعه‌ی «اسمر» برگرفته از قطعه‌ای محلی کردی از کاظم داوودیان، «پایکوبان» از مازیار حیدری، «به یاد جوانی برای ویولون و ارکستر» از ساخته های خود فخرالدینی با تکنوازی ارسلان کامکار از دیگر قطعاتی است که در این برنامه اجرا خواهد شد.

رهبر ارکستر موسیقی ملی می‌گوید: «در این برنامه ما خواننده نداریم و تمامی قطعات صورت بدون کلام است. ضمن آن‌که «ارسلان کامکار» به عنوان سولیست ویولون در این کنسرت به اجرای برنامه خواهد پرداخت. البته سولیست‌های دیگری هم در قطعات خواهند نواخت؛ اما سولیست‌های اصلی آقای کامکار و جدیری هستند.»

او می‌گوید بعد از آنکه نوازندگان ارکستر ملی و سمفونیک جدا شدند، «ارسلان کامکار» به عنوان سولیست با این ارکستر همکاری داشته است و این همکاری ادامه خواهد داشت.

ارکستر سمفونیک و ملی، روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت با ۶۵ نوازنده و دو رهبر شامل فرهاد فخرالدینی و نصیر حیدریان در شانگهای چین اجرا خواهد داشت.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 24 اردیبهشت 1395 - 14:06

دیدگاه‌ها

جمعه 24 اردیبهشت 1395 - 23:20

چه كار خوبى كه على رهبرى رو ديگه بازى نمى ديد بعد از انهمه ازار و رنجى كه به جامعه ى موسيقى وارد كرد. چه به هنرمندان موسيقى كلاسك وچه موسيقى سنتى به همه بى احترامى كرد. واقعا كه ما بچشم ديديم كه على رهبرى ميتونه شاگرد نصير حيدريان باشه. در موسيقى فقط حرف زدن نيست كه كار برد داره بلكه بايد كار را بلد بود.

شنبه 25 اردیبهشت 1395 - 11:04

با رفتن علی رهبری همه سیستم یک دست شد انگار فخرالدینی هم با ادغام ارکسترها مشکلی نداره
پارسال همین موقعها چه علم شنگه ای به پا کرده بود
بنیاد رودکی قدم به قدم داره نقشه از پیش طراحی شده ادغام دو ارکستر و برنامه های پروژه ای را عملی میکنه
تمام زحمات و هزینه های یکسال پیش را به راحتی به باد دادند و فقط ناامیدی به بار آوردند

شنبه 25 اردیبهشت 1395 - 13:55

دوستان نوازنده اي كه براي قرارداد مدت ها سنگ اندازي كردين و سر تمرين حاضر نشدين(اساتيد ترومبون و فاگوت و...) الان شما مشكل قراردادتون حل شد كه عازم سفر هستيد؟!؟! استاااااد فخرالديني كه از جلسه شورا به خاطر نوازنده ها بلند شدين الان مشكلات بر طرف شد؟!؟! جناب حيدريان كه اقاي رهبري شما را بعد مدتها به ايران دعوت كرد و خودتان گفتين از علي رهبري حمايت كنين و قدرشو بدونين،اين حمايت بود؟!؟! البته سفر با دوستان خيلي خوبه اما به چه قيمتي؟؟ اينكه بسياري از دوستانمون از كار بيكار بشن و به راحتي كنار برن؟!؟! كاش كنار هم بوديم...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد فخرالدینی و نصیر حیدریان، رهبران ایرانی در شانگهای چین | موسیقی ما