برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفت‌و‌گوی این خواننده و آهنگساز با «موسیقی ما» عنوان شد؛
پدرام بلورچی: حاشیه کنسرت مانند میدان جنگ است
موسیقی ما - «پدرام بلورچی» چندی پیش با گروه «مهریان» به صحنه رفت که به دلیل کارشکنی های تالار ایوان شمس با مشکلات متعددی روبه‌رو شد. این آهنگساز و خواننده این روزها خود را آماده می کند تا آلبوم جدیدش را منتشر کند. این هنرمند می‌گوید حاشیه های برگزاری و انتشار آلبوم اینقدر بالاست که هنرمند نمی تواند به طور صد درصد روی کار هنری خود تمرکز کند. «بلورچی» موسیقی را از پنج‌سالگی با ساز تنبک شروع کرد و در این دوران از محضر استادانی چون بهمن رجبی و محمد طیبی‌جبلی بهره برد و افتخار هفت‌ سال شاگردی استاد جهانگیر ملک را داشت .همچنین این موسیقی‌دان، فراگیری آواز را از سال ١٣٧٦ نزد استاد محسن کرامتی آغاز کرد و از محضر استاد مهدی فلاح بهره‌ای فراوان برد. با او درباره‌ی اثری که آماده‌ی انتشار دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم.
  • * شما قرار است به زودی یک آلبوم منتشر کنید ،درباره آلبوم خود بگویید؟
این آلبوم در دستگاه شور و دارای چهار تصنیف و دو قطعه ضربی و اجرای سه آواز است که آهنگسازی تصانیف توسط من و ساخت قطعات ضربی توسط «بابک دشتی‌نژاد» انجام شده است. اشعار تصنیف‌ها  از استاد محمد علی بهمنی، شجاع الدین شهنواز و پانته‌آ فولادوند است، همچنین اشعار آوازی از استاد هوشنگ ابتهاج (ه. ا.سایه) انتخاب شده است. نوازندگان این آلبوم هم سنتور: بابک دشتی نژاد، تار: بهزاد رواقی، عود: حمید خوانساری، تار باس: سهیل سان احمدی و جلال امیرپورسعید، کمانچه: فرهنگ مشتاق و فرنام اسکندری دلفان، قیچک آلتو: فرشاد رستمی ، قیچک باس: پوریا جوانمیری، سه تار: شهاب الدین آذین مهر، دف: پرهام صارمی هستند.
  • * ظاهرا اولین کنسرت شما در ایوان شمس با مشکلاتی همراه بوده درباره آن توضیح دهید؟
  امروزه مشکلات بسیاری هست که بیشتر هنرمندان در حاشیه برگزاری کنسرت ها درگیر آن می شوند و ما نیز متاسفانه از این قاعده مستثنی نبودیم. این مسایل حاشیه‌ای از تمرکز و انرژی هنرمندان به اصل موضوع و کیفیت کار هنری می‌کاهد و آنان را دچار فشارهای مکرر روحی و استرس مضاعف می‌کند. بدین صورت برای اولین اجرای مهریان نیز مشکلاتی به دلیل ناهماهنگی های مدیریتی و پرسنلی سالن و برخورد کاملا غیر متعارف آنان پیش آمد. برخوردهایی که نه تنها در شان هنرمندان نیست؛ بلکه هیچ انسانی نیز انتظار چنین برخوردهای خشونت آمیز و درگیری جسمی را در یک فضای هنری ندارد مگر در میدان جنگ! طبعا این اتفاق شوک بزرگی برای گروه بود با این حال تمامی گروه تمام تلاش خود را برای آرامش و اجرای تمام و کمال انجام داد. گرچه حضور پرشور مردم هنردوست و اساتید محترم همچون مجید درخشانی، اردوان کامکار، منوچهر امیر حشمتی، مهدی فلاح، مهرداد پازوکی، سیامک ایقانی، منصوری، بهروز همتی ، رضا پرویز زاده، مسعود حبیبی و ...  باعث دلگرمی و مباهات ما بوده است.
 
  • * دلیل راه اندازی گروه موسیقی مهریان چیست؟
تلاش چهار ساله این‌جانب و مطالعه بر روی اشعار شعرای بزرگ ایران، باعث تولد قطعاتی شد و همین ماجرا مرا بر این امر داشت تا گروهی تشکیل داده و شروع به اجرای قطعات و ارایه آن کنم. می‌توانم بگویم مدت زمان طولانی صرف تامل در آن و حتی تناسب شعر و آهنگ شده است و به طبع نتیجه آن فضای موسیقیایی حاصل شد که کاملا منطبق با حس و حال آوازی صدای خودم  هست که البته برخی صدای مرا می پسندد و ممکن هست  مطابق سلیقه برخی دیگر نباشد که سلیقه همه‌ی مردم محترم هست. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا گروه "مهریان" را تشکیل بدهم و فضایی از هنرمندان پر مهر و عاشق موسیقی گردهم آمدند تا به این رویا جامه حقیقت بپوشانند و اما اسم مهریان ، شاید بتواند ترویج آیین ایرانی مهر و محبت در میان مردم باشد و فضای کار از تکنیکال و نوازندگی محض خارج و با روح و مهر درون بشری نواخته شود.لازم است تا از دوست هنرمندم بابک دشتی نژاد، به پاس اینکه پذیرای دعوت من بوده و خالصانه و متعهدانه به عنوان تنظیم کننده آثار همکاری کرده است، تشکر و قدردانی کنم.این آثار با اولین آلبوم در دستگاه شور تولید خواهد شد که شاهد اولین اجرای آن با گروه مهریان بوده ایم. آلبوم بعدی نیز در دستگاه همایون خواهد بود. به امید پروردگار بزودی شاهد انتشار آلبوم و اجراهای دیگر گروه مهریان خواهیم بود.
  • * درباره سبک های مختلف تمبک نوازی به ویژه اینکه این ساز در چهار دهه اخیر چه تغییر و تحولاتی را پشت سر گذاشته توضیح دهید؟
- از آنجایی که ساز  تنبک یکی از مهم ترین سازهای کوبه ای در ایران است همیشه دارای طرفداران بسیاری بوده و به خاطر این جذابیت صوتی و ریتمیک، سبک های متعددی در این سال ها توسط هنرمندان ویژه درهر رده سنی ابداع شده است. با احترام بسیار به تمامی هنرمندان پیشکسوت و اساتید این ساز ، از استاد حسین تهرانی که دارای ذوق و سلیقه منحصر به فردی بودند و هنوز نیز جذابیت های تکنیکالی خاص خود را دارند، یاد می‌کنم . می توان گفت که تحول در نوازندگی و ایجاد تکنیک‌های جدید در سبک های مختلف تنبک، مدیون اساتیدی چون جهانگیر ملک ، ناصر افتتاح ، بهمن رجبی ، ناصر فرهنگفر، محمد اسماعیلی، مرتضی اعیان و ... است. اساتیدی همچون استاد نوید افقه که تحولات چشمگیری در صداسازی ، نوازندگی تنبک و ریتم های نوین  ایجاد کردند و می توان گفت باعث جذابیت تنبک برای جوانان شده اند. از اساتید خوب دیگر که دارای شیوه نوازندگی متفاوت و تاثیرگزار هستند ، از استاد پژمان حدادی می توان یاد کرد. لازم است در اینجا چنانچه  نامی از اساتید پیشکسوت و جوان امروز به جا ماند، عذر بنده را بپذیرید که همگی عزیزان هنرمند نزد اینجانب بلندمرتبه و دارای  احترام هستند.
در این سال ها روند حرکت های تکنیکی تنبک در هر سبک نوازندگی به صورت قابل توجهی توسط اساتید مبتکر همان سبک پیشرفت بسیاری کرده است. قابل ذکر است هنرجویان و دوستداران ساز تنبک امروز برای اینکه بتوانند پیشرفت بهتری حاصل کنند از گوش سپردن به آثار پیشکسوت و استادان گذشته تا امروز نباید غافل شوند چراکه  غنی کردن ذخیره شنیداری اشان تاثیر دوچندان بر کیفیت اجرایی اشان خواهد داشت. و همچنین می بایست متوجه تفاوت اجرای تکنیک های گروه نوازی ، تک نوازی و بداهه نوازی و تفکیک آنها در این ساز باشند و هر کدام از این موارد را در جای درست خود به کار ببرند.که متاسفانه امروزه در نوازندگی هنرمندان جوان به این امر توجه نمی شود. یکی از دلایلی که اینجانب افتخار همکاری در کنار اساتید پیشکسوت در بخش بداهه نوازی داشته ام، توجه وافر به چهارچوب اصلی بداهه نوازی است که این امر برگرفته از تعالیم استاد بزرگوارم جهانگیر ملک و تحقیق و تفحص اینجانب در سبک بداهه نوازی می باشد.
  • * درباره موانع برگزاری کنسرت به ویژه برای گروه های جوان که همه بار تبلیغات و گرفتن سالن به عهده خودشان توضیح دهید؟
- در واقع می توان گفت یکی از مشکلات اصلی و اولیه جوانان مسایل مالی و تامین هزینه هاست.هزینه ها امروزه بسیار بالاست و معمولا برای افراد جوان حامی مالی و اسپانسر موجود نیست و این خود باعث می شود تا تمرکز هنرمندان از مسایل اصلی و بدنه کار هنری منحرف و به حاشیه آن بپردازند و طبعا به سبب کنترل هزینه ها در جهت کاهش آن از کیفیت کار کاسته خواهد شد.تبلیغات نیز که از ارکان مهم هر کاری است؛ به خصوص امور  هنری نیازمند هزینه های بسیار گزافی است که طبعا برای شروع کار تمامی این هزینه ها بر عهده شخص هنرمند و سرپرست گروه های هنری خواهد بود.در کنار این مهم ، اجاره سالن خود مسئله ساز می باشد چه از نظر مالی چه از نظر رزرو به موقع آن و عدم کیفیت متناسب آن با فضای استاندارد موسیقی نیز از مشکلات دیگر می باشد.
  • * مردم گله می کنند که دیگر کسی حوصله شنیدن موسیقی یا خریدن آلبوم ندارند که تقریبا همه کنسرت ها و آلبوم ها به یکدیگر شباهت دارد؟شما نظرتان چیست؟
- اگر از جایگاه مردم بخواهیم به این موضوع بنگریم، شاید تا حدودی بتوان گفت مردم حق دارند اینگونه فکر کنند .چراکه به علت همین مسایل و مشکلات حاشیه ای  تمرکز هنرمندان از صرف اصل هنر، آهنگسازی و روح خلاق در موسیقی منحرف شود و ناخواسته جملات شنیداری تکراری بعضا در آثارشان دیده شود. اما اگر از جایگاه موزیسینی بخواهیم به موضوع بنگریم، چناچه هر هنرمند از درون روح خویشه به  ذات الهی هنرمند متصل شود بالطبع آثار خلاق و منحصر به فردی را عرضه خواهد کرد که هرکدام متفاوت با دیگری است چراکه هر انسانی در ذات خود یگانه است.البته توجه هنرمندان به مسایل ساختاری و فنی یک اثر و شناخت ادبی و پیوند شعر و موسیقی چارچوبی را ایجاد می کند که مطمئنا  فضایی متفاوت و نو در هر اثر به وجود امده و شنونده احساس آشنا بودن و تکراری بودن نخواهد داشت. لازم به ذکر است از دلایل ماندگاری آثار قدما ترکیب همه عوامل همچو شعر ناب، آهنگسازی ، نوازندگی، تنظیم و .... هم نشینی و همکاری خالصانه و بی آلایش هنرمندان در کنار هم بوده است.گویند آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
 
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 - 10:38

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پدرام بلورچی: حاشیه کنسرت مانند میدان جنگ است | موسیقی ما