برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری آلبوم «رگ و ریشه» عنوان شد؛
همه فعالیت‌های گروه «عجم» در چهارچوب قانونی است
موسیقی‌ما – نشست خبری و مراسم رونمایی آلبوم «رگ و ریشه»، نخستین آلبوم رسمی گروه «عجم» عصر امروز در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما»، در این نشست خبری همه اعضای کروه «عجم» (امین محمدفولادی (امین عجمی)، آرش فیاضی، نریمان اکبری، پرهام بهادران و سارا فطرس) حضور داشتند و «مرتضی دلیری» نیز به عنوان تهیه کننده آلبوم، پاسخگوی سوالات مردم و خبرنگاران حاضر در جمع بودند. مرتضی دلیری در ابتدا درباره روند اخذ مجوزهای این آلبوم گفت: «تمام مجوزهای انتشار آلبوم «رگ و ریشه» در دوره مدیرت فعلی دفتر موسیقی اخذ شده است»

او ادامه داد: «از حدود آذرماه استارت اخذ مجوزهای آلبوم گروه عجم زده شد و پروسه مجوز حدود دو ماه طول کشید و در واقع پروسه زمانی تقریبی که برای هر آلبوم طی می شود تا مجوزهایش صادر شود، برای این آلبوم نیز طی شده است. تمام فعالیت‌ها و اقدامات ما در چهارچوب قانون بوده و هست. یعنی روند اخذ مجوز فعالیت این گروه، روندی کاملا طبیعی و قانونی بود و من امسال سومین آلبومی است که در این محل (شهرکتاب ابن سینا) مراسم رونمایی آنرا برگزار می‌کنم. هر آلبوم و هر اثر هنری، یک سری انتقاداتی را داشته و دارد ولی اینکه چطور پاسخگوی این اظهارات باشیم، به نوع خط مشی ما برمی‌گردد.»

دلیری درباره برخی واکنش ها و نقدها از سوی چهره های موسیقی درباره این آلبوم گفت: «قرار نیست این آلبوم را همه دوست داشته باشند و همه در مدح آن بنویسند یا سخن بگویند. نکته اینجاست که هر اثر هنری قشر خاصر از اهالی موسیقی را درگیر خود می کند و مخاطبان آن هستند که مسیر هنری گروه یا خواننده را مشخص می‌کنند. افتخار می کنم در زمانی که خیلی از ورزشکاران و هنرمندان و نخبه ها، کشورمان را برای فعالیت در خارج از مرزهای ایران ترک می کنند، افتخار می کنم گروهی را که در خارج از کشور کارش را می کرده وموفق بوده را به ایران برگردانم. برای این دوستان انتشار آلبوم در خارج از کشور کاری بسیار آسان و راحت بود. از همه لحاظ هم توانایی اش را داشتند ولی همین که آمده اند در ایران و طبق ضوابط جمهوری اسلامی آثارشان را منتشر کرده‌اند، فکر می کنم جزو افتخارات نه من، بلکه افتخارات کشور است که هنرمندانی را با رزومه سالم و درست به ایران برگردانده و شاهد فعالیت های آنها در داخل کشور است.»

در ادامه «امین عجمی» عضو و خواننده عجم گفت: «بسیاری از قطعات آلبوم بعد از یک اجرای زنده شکل گرفتند. شیوه اجرای ما از پرفورمنس های کوچه بازاری الهام می گیرد، از نمایش های تعزیه، نمایش های روحوضی و... همه آثار تحت تاثیراین قبیل فضاها است. هدف این موسیقی، پیدایش نوعی سبک جدید است. سبکی که واقعا ریشه در موسیقی ایران دارد. موسیقی نواحی و بومی شهری در ایران هر کدام تعاریف خاص خودش را دارد. مثلا موسیقی زورخانه ای از تعریفی مشخص برای مردم در ایران برخوردار است. یا تعزیه خوانی موسیقی خاص خود را دارد. حالا اگر کسی بخواهد به این موسیقی های ریشه دار بپردازد و در آثارش از آنها استفاده کند، باید شناخت ریشه ای و کافی از آنها داشته باشد. کارمندان شرکت «ماهور» من را به چهره و اسم می‌شناسند که هر سال یک بار می‌آمدم ایران و همه آثار موسیقی نواحی و ایرانی که مننتشر شده بود را در یک کیسه بزرگ می‌ریختیم و خریداری می‌کردیم و دو سه سال در خارج از کشور با آنها زندگی می‌کردیم. یعنی تمام آثار همه این سالها را به صورت جدی پیگیری کرده ام و احساس می کنم شناخت خوبی دارم.»

این عضو گروه عجم درباره مخاطب شناسی آثار گروه عجم و عنوانی که برای این سبک باید استفاده شود نیز گفت: «ما به صورت گروهی برای پیدا کردن اسمی برای این سبک بارها و بارها همفکری کردیم. چون هم از موسیقی مجلسی در آن استفاده شده، هم موسیقی حماسی و هم موسیقی خاص عزاداری. هر آئینی که سررشته موسیقی دارد، ردی در آثار ما از خود داشته. خود عبارت «رگ و ریشه» که برای این آلبوم استفاده کردیم، شاید نزدیک ترین عبارت و اسمی بود که توانستیم برای این سبک انتخاب کنیم. یعنی همان طور که آرش می گفت، باید یک نوع رگ غیرت خاصی برای این نوع آثار داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ ایرانی و موسیقی نواحی و بومی را در بهترین حالت در آن استفاده کنیم.مخاطبان این موسیقی خود ما هستیم . اعتقاد داریم که مردم کوچه بازار وقتی اثری را بپسندند، قطعا آن موسیقی می تواند در بطن جامعه همه گیر شود.» نریمان اکبری دیگر عضو عجم نیز معتقد بود: «ما از بچگی در پی این بودیم که سبکی را داشته باشیم که بگوئیم این موسیقی مال ماست. همه اطرافیان مادر خارج از کشور، اعم از ترک و عرب و ... به موسیقی خیابانی خودشان افتخار می‌کردند و همین باعث شد ما هم روی فرهنگ کوچه بازار بیشتر متمرکز شویم. اسم «رگ و ریشه» در واقع از کمبود ساخته شد. چیزی که خودمان احساس می‌کردیم جای آن خالی بود.» آرشفیاضی نیز اعتقاد داشت: « برای من شاید موضوع جور دیگری بود. من از اول دبستان در محیطی بودم که موسیقی آذری در آن خیلی جدی بود. هنوز هم در موسیقی اقوام آذری نگاه می کنم، آن موسیقی که از خودشان برخاسته، بسیار جریان دارد. من نگاه فولکلور به کار را خیلی دوست داشتم. موسیقی ای که هم نگاه فولکلور باشد و هم آن نگاه به روز بودن را داشته باشد. آخرین اولویت ما این بود که «اگر مردم گوش کنند و دوست نداشته باشند چه؟» واقعا موسیقی را برای خودمان ساخته بودیم.»

در انتهای این نشست نیز مرتضی دلیری در پاسخ به سوال خبرنگرا سایت «موسیقی ما» که درباره مواضع و سخنان امروز «فرزاد طالبی» (سرپرست دفتر موسیقی) که در گفتگو با خبرگزاری «مهر» از برخورد با شرکت منتشر کننده اثر در صورت تداوم پخش موزیک ویدئوهای این گروه از شبکه های ماهواره ای سخن گفته بود نیز توضیح داد: «قطعا این اتفاق در دو سال گذشته نیفتاده و نخواهد افتاد. با تمام شبکه‌ها اتمام حجت کرده‌ایم که هیچ رسانه غیر‌قانونی و خارج از چهارچوب‌های قوانین جمهوری اسلامی، حق پخش آثار این گروه را ندارند.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 22:01

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همه فعالیت‌های گروه «عجم» در چهارچوب قانونی است | موسیقی ما