برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتشار آخرین قطعه خواننده «ساحل چمخاله» در سال 94
سعید مدرس: قطعه «ای دل» از «دنیای وارونه» هم بیشتر شنیده خواهد شد
موسیقی ما – خواننده آلبوم «ساحل چمخاله» شب گذشته جدیدترین تک آهنگ خود را منتشر کرد. «سعید مدرس» در آستانه سال جدید قطعه «ای دل» با شعری از «خیام» را به مخاطبانش ارائه کرد که این کار نسبت به آثار گذشته او متفاوت‌تر بود. مدرس برخلاف روال معمول در اغلب آثاری که شعر کلاسیک دارند این بار به سراغ یک تنظیم ریتمیک رفته است. سعید مدرس در آخرین گفتگوی سال 94 خود از ایده و جزئیات ای دل گفت و اینکه قطعه مرغ سحر زمینه‌ساز تولید این قطعه بوده است.
 
  • *ایده کار روی شعر «خیام» با این ملودی و تنظیم از کجا شکل گرفت؟
قطعه «مرغ سحر» را که منتشر کردم یک ریسک برای من بود و مطمئن نبودم که با استقبال مردم مواجه شود. بازخورد خوبی از آن دریافت کردم و تجربه جالبی بود. ساختن ملودی روی اشعار فاخر حس بسیار خوبی دارد. زیرا هر کجا  شما بخواهید در ملودی درگیر احساس شوید، ترانه هم از لحاظ معنایی پا به پا با شما همراه است. پس از مرغ سحر این سوال برای من مطرح‌ شد که اگر به سراغ اشعار کلاسیک‌تر و عمیق‌تر بروم آیا ملودی‌های پاپ ظرفیت قرار گرفتن در کنار این اشعار را دارد؟ خوشبختانه دیدم که ملودی‌های خودم در طول این ‌سال‌ها به پختگی لازم رسیده که بتوانم از پس اشعار کلاسیک بربیایم. کار کردن روی این سروده‌ها سخت است و همانند ترانه‌های پاپ نیست که کلمات ساده و قابل انعطاف باشند. باید به اصول شعر کلاسیک کاملا مقید باشید اما در پس این سختی‌ها یک شیرینی فوق‌العاده زیادی وجود دارد. حس کردم که می‌تواند نتیجه کار خوب باشد و همین طور هم شد.
 
  • *معمولا خوانندگانی که به سراغ سروده‌های کلاسیک می‌روند سعی می‌کنند تنظیم‌هایشان هم سنگین و فاخر باشد. اما شما به سراغ یک تنظیم ریتمیک و هیجان‌انگیز رفتید. چرا شما همانند سایر خواننده‌ها یک تنظیم اسلو و سنگین روی این کار نزدید؟
به دلیل اینکه دوست دارم مخاطب من نسل جوان باشد و بتوانم با این طیف سنی ارتباط برقرار کنم. آشنایی جوانان با اشعار فاخر از طریق موسیقی ریتمیک یک اتفاق خوب است. اگر یک تین‌ایجر به واسطه تنظیم مدرن به سراغ این کار بیاید و وقت خود را در مهمانی یا هنگام رانندگی با آن بگذراند نتیجه‌اش این می‌شود که یک شعر از خیام را حفظ می‌کند. طبیعتا شاید این علاقه هم به وجود بیاید که برای تحقیق در ادبیات کنجکاو شود و ببیند که در شعر فارسی چقدر عمق وجود دارد. ضمن اینکه اصولا در ایرانی‌ها چنین تعصبی وجود دارد که ادبیات خودشان را دوست دارند و باید یک جهت‌دهی نظیر قطعه «ای دل» پیش بیاید تا به سراغ این قبیل آثار بروند.
 
  • *البته این انتقاد هم به چند کار اخیر شما وجود داشت که ریتم در آنها جا نداشت و برخی طرفدارانتان می‌گفتند که کارهای «سعید مدرس» خاص‌پسند شده‌اند.
من پس از قطعه «فردا نمیشه» احساس می‌کنم طیف جدیدی به طرفداران من اضافه شده‌اند و حس می‌کنم این طیف جدید ویژگی‌های خاص‌تری دارند. اما کیفیت مخاطب برای من از تعداد مخاطب اهمیت بیشتری دارد و لذت می‌برم.
 
  • *پس یعنی خیلی به قشر عامه توجه ندارید؟
آن دسته از مخاطبان را مدنظر دارم. ببینید چند روز قبل به یک سوپرمارکت رفتم و صاحب مغازه از قطعه مرغ سحر من تعریف کرد. برای من خیلی جالب بود که قطعه مرغ سحر را این آقا شنیده و با وجود اینکه چهره‌ام به دلیل ریش و موی بلند تغییر کرده باز هم من را شناخت و دقایقی را درباره آن اثر صحبت کرد. من نمی‌توانم بگویم که صرفا یک قشر جامعه را مدنظر می‌گیرم و برای آنها کار می‌سازم. قضاوت درباره سلایق جامعه کار پیچیده‌ای است به دلیل اینکه ممکن است در یک زمان قطعه‌ای میان مردم دست به دست شود که از لحاظ شعر  و موسیقی بسیار سبک باشد. اما در همان زمان هم مثلا قطعه‌ای از آقای «همایون شجریان» با شعر و موسیقی سنگین در سطح وسیع شنیده شود. یعنی لزوما اینطور نیست که مخاطب عامه رابطه خوبی با اشعار سطح بالا برقرار نکند. چون ادبیات پشتوانه فرهنگی ایران است و مردم ما با ادبیات رابطه خوبی دارند و ارتباط آنها با گذشته‌شان قطع نشده است. مردم ما همچنان فال حافظ می‌گیرند یا شاهنامه می‌خوانند و ادبیات در میان همه اقشار و همه سنین وجود دارد.
 
  • *قصد ندارید برای قطعه «ای دل» ویدئو بسازید؟
چندی پیش برای قطعه «من بی دلیل خوشحالم» یک موزیک ویدئو ساختم و فضای آن کاملا انیمیشن بود. در آن کار شخصیت خودم هم انیمیشن شده بود و شاید مخاطبان را راضی نکرد چون هواداران دوست دارند که تصویر خواننده را بیشتر در ویدئوها ببینند. قطعه ای دل ریتم شاد و شعر پرمعنا و کلا المان‌های یک قطعه هیت را دارد و به همین دلیل برای بعد تبلیغاتی و تصویری آن برنامه‌های ویژه‌ای دارم.
 
  • *زمانی که چند روز قبل این قطعه را برای اولین‌بار با همدیگر شنیدیم به این نکته اشاره کردید که امید دارید قطعه ای دل حتی از «دنیای وارونه» هم بیشتر شنیده شود. بر مبنای چه استدلالی این صحبت را مطرح کردید؟
هنوز هم اعتقاد دارم که قطعه «ای دل» از «دنیای وارونه» هم بیشتر شنیده خواهد شد. از لحاظ فنی اگر بخواهم بگویم قطعه ای دل در زمینه موسیقی و تنظیم از آن قطعه جلوتر است. کیفیت میکس و مسترینگ بالاتری دارد و تنظیم آن هم با دقت بالایی انجام شده و خلاقیت‌های زیادی در ملودی ای دل هست. در قسمت ترانه به تجربه‌هایی که طی چند سال اخیر رخ داده استناد می‌کنم. آقای «محسن چاوشی» قطعه‌ای به نام «برقص‌آ» را منتشر کرد که یک شعر فاخر با ملودی و تنظیم ریتمیک داشت. شعر آن کار سنگین بود ولی بازخورد زیادی داشت. نمونه‌های مشابه دیگری هم بوده که یک شعر سنگین با ملودی و تنظیم جذاب توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. اینطور نیست که چون یک قطعه شعر کلاسیک دارد حتما باید در یک محفل خاص و توسط جمع فرهیخته شنیده شود. به دلیل اینکه موسیقی من در این قطعه عامه‌پسند است این شانس را به ای دل می‌دهم که حتی از دنیای وارونه هم بیشتر شنیده شود.
 
  • *هنوز روی آن تصمیم خودتان مبنی بر عدم انتشار آلبوم پایبند هستید؟
می‌خواهم فعلا روند انتشار تک آهنگ ها را ادامه دهم. زیرا احساس می‌کنم روند کاری من سیر صعودی را پیش گرفته و تمایل دارم که این مسیر به یک مقصدی برسد. شرایط بازار و خصوصا شرکت‌های پخش هم یکی دیگر از دلایل بی‌انگیزگی من برای تولید و انتشار آلبوم است. به همین دلیل فعلا روی تولید تک قطعات متمرکز هستم و در سال جدید برنامه‌های مفصلی هم برای فعالیت بیشتر در زمینه اجرای زنده دارم.
 
  • *مساله ممنوع‌الفعالیت شدن که برای شما پیش آمده بود حدود دو ماه قبل حل شد و توقع داشتیم تا پیش از عید نوروز کنسرتی را در تهران برگزار کنید. اما چرا چنین اتفاقی رخ نداد؟
مشکل من حل شد و سه‌شنبه و پنجشنبه این هفته زمان خالی وجود داشت و می‌توانستیم کنسرتی را برگزار کنیم. اما من دیدم که سه‌شنبه با چهارشنبه‌سوری تقارن دارد و روز پنجشنبه همتقریبا اغلب مردم از تهران خارج می‌شوند و به سفر می‌روند. به همین دلیل تصمیم گرفتم کمی بیشتر صبر کنم تا اوایل اردیبهشت بتوانم که اجراهایم را آغاز کنم.
 
  • *و کلام آخر در آخرین گفتگوی سال 94 شما چیست؟
از شما تشکر می‌کنم که این گفتگو را ترتیب دادید. برای همه ایرانیان عزیز و فارسی‌زبانان آرزوی سال خوب و توام با شادی را دارم. امیدوام در سال آینده مشکلات آسان‌تر شده باشد و سال پرنشاط برای مردم باشد.

قطعه «ای دل» با صدای «سعید مدرس» را  اینجا بشنوید و دانلود کنید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 اسفند 1394 - 15:03

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

حالا چرا آخرین قطعه ??

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

قشنگه؟

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

چه عکس باحالی

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

همین امروز گوش دادم

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

Che bahale aksesh?

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

Doostani k gosh dadn..ahang chetore?

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

کارای آقای مدرس حرف نداره

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

فوق عاليه?

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

کارش درسته

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

طراحیش عالیه

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

سعيد مدرس هميشه بهترين بوده و هست اين كارشون شاهكاره شاهكار

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

خیلی کاراشون عالی و صداشون خوبه اگه کارهای خاص بیشتری دوست دارید بشنوید به شما کاوه آفاق و پیشنهاد میکنم که نخبه موزیک خاصه

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

اقا دم شما گرم

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 18:50

خیلی خوب ساخته و خونده

سه شنبه 25 اسفند 1394 - 20:52

مونا برزویی تنها دلیل شنیده شدن صدای "مدرس" با این سبک خوندن هست نه تنظیم و آهنگ پیشرفته تر! چون سبک و سیاق ترانه های برزویی به صدای ایشون واقعا ردیفه...
تا حالا با هیچ ترانه ای ای جز ترانه های برزویی نتونسته سبک خودش رو خوب جا بندازه و دوست داشتنی باشه حتی خیام !(البته شکی در خیام نیست)
به احتمال زیاد هم این قطعه بیشتر از "دنیای وارونه" شنیده خواهد شد چون دسترسی مردم به منابع از طریق اینتزنت نسبت به آن زمان انتشار قطعه "دنیای وارونه" بیشتر شده اما برای همه انقدر دوست داشتنی نیست که مثل "دنیای وارونه" هنوز بر سر زبان ها باشه.

قطعه ی "ای دل" بد نیست اتفاقا خوب هم هست ولی این نوع حرکت رو به نظرم چاووشی بهتر انجام داده ، سیامک عباسی هم تو همچین مایه ای خوب بود با قطعه "شبی خوش" ....

امید که جناب مدرس موفق باشند.

چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 10:11

دوستان عزیز تمام ترانه های جناب مدرس فوووووووق العاااااااااده اس ای دل هم شاهکار جدیدشونه که بینظییییییییییره توصیه میکنم حتماااااااااا گوش کنید

چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 10:11

شاهکار جدید جناب مدرس مثل تمام کارهای ایشون فووووووووووووووووووووق العاااااااااده و بینظییییییییییره انتخاب شعرشون حرف نداشت تنظیم کار محشررررررر کاور عااااااااالی آقای خاااااااااااااص همییییییییشه بهترین بوده هست و خواهد بود مررررررررررررررسی سعید مدرس عزیز برای جدیدترین شاهکارتون بینهااااااااااااااااااایت از شنیدنش لذت بردیم موفق باشید عزیز

چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 10:11

بی شک سعید جان خالق یک اثر بی بدیل شدند.

چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 10:11

واقعا عالی بود، من که خیلی لذت بردم ?

چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 21:15

جناب مدرس الان داشتم آلبوم اولتونو با کارهای اخیر مثل من حساسم ، مرغ سحر و ای دل مقایسه می کردم ، ضمن اینکه در میکس و مسترینگ پیشرفت به سزایی داشتید ، در انتخاب ترانه هم بسیار آگاهانه پیش رفتید و به موقع از کنار متن های سطحی و روزنامه ای عبور کردید ، به جای تلاش برای روح بخشیدن به کلمات بی جان و کم رمق و به بازی گرفتن آماتورهای ترانه باز در فضای حرفه ای اثرتون ، در واقع در حال حاضر چندین گام جلوتر از باقی هنرمندان ایستاده اید و این برای من به عنوان یک طرفدار جای بسی دلگرمیست که به شعورم احترام میگذارید و ترانه فاخر بر میگزینید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سعید مدرس: قطعه «ای دل» از «دنیای وارونه» هم بیشتر شنیده خواهد شد | موسیقی ما