برنامه یاد بعضی نفرات
 
با پیام دکتر «محمدرضا عارف» و حضور هنرمندان سرشناس موسیقی، تئاتر و سینمای کشور
مراسم یادبود مادر گرامی استاد «صدیق تعریف» در تهران برگزار شد
موسیقی ما - مراسم نکوداشت مادر «صدیق تعریف» استاد آواز و خواننده سرشناس موسیقی اصیل ایرانی- با پیام دکتر «محمدرضا عارف» - نماینده اول و برگزیده مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی- و همچنین سخنرانی «بهزاد فراهانی» - بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر-  و «محمد رحمانیان» - نویسنده و کارگردان  تئاتر، با قرائت و با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس موسیقی، تئاتر و سینمای کشور و همچنین فعالان عرصه موسیقی و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نکوداشت، «محمد رحمانیان» نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد «صدیق تعریف» گفت: «صدیق تعریف» نور چشم همه ماست و دوستش داریم؛ برادر بزرگ ماست و داغی که بر دل ایشان نشسته است فکر می‌کنم بر دل همه ما نشسته است. او دانش‌آموخته رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیباست و خیلی خوشحالیم که بخش نمایش، این دانش‌آموخته هنرهای زیبا را به خانواده موسیقی کشور تقدیم کرد.  او خواننده‌ی اثر بزرگ آقای «فخرالدینی» سریال امام علی (ع) است؛ در مورد ایشان اولین چیزی که با سرعت یاد آدم می‌آید موسیقی است و اسامی اساتیدی بزرگی همچون؛ کریمی، رضوی سروستانی، محمدرضا لطفی و ... تعریف در مقاله‌ای به نام «انسان کامل» در مورد «محمدرضا لطفی» جمله عجیبی می‌گوید: «لطفی اولین کسی بود که دستم بگرفت و پا به پا برد. درواقع یک‌جوری پدر معنوی من به حساب می‌آید. امروز در سوگ مادر «صدیق تعریف» نشسته‌ایم؛ که ایشان هم به اعتباری دست صدیق را گرفت و پا به پا آورد؛ او جزو نخستین کسانی بود که صدای فرزندش را شنید و وی را مورد تشویق قرار داد.»

رحمانیان در پایان اظهار داشت: «از خانواده‌ی این هنرمند، شنیدم که مادرشان قالی‌بافی می‌کرده و استاد این هنر دستی بوده است. خیلی بیراه نیست از چنین خانواده‌ای خواننده‌ای به این عظمت به‌وجود بیاید که یکسره با خاطرات نوجوانی و جوانی و میانسالی همه ما ارتباط نزدیکی دارد. تعریف اولین کار موسیقایی خود را در بزرگداشت استاد طاهرزاده خواند و در ادامه با «محمدرضا لطفی» به عنوان یک پدر معنوی جایگاه و حضورشان در مقام خواننده تثبیت ‌شد.»
 
  • محمدرضا عارف: استاد «صدیق تعریف» مایه فخر هنر آواز و موسیقی ایران زمین هستند
در ادامه این مراسم بزرگداشت، پیام دکتر «محمدرضا عارف» نماینده برگزیده مردم تهران انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ماتم درگذشت مادر استاد «صدیق تعریف» توسط «بهزاد فراهانی» بازیگر، نویسنده و کارگردان سرشناس تتاتر قرائت شد، در این پیام آمده است: «استاد گرانقدر آواز ایران جناب آقای «محمدصدیق تعریف»، خبر درگذشت مادر گرامی‌تان موجب تألم و تأثر گردید. از درگاه ایزد متعال برای آن مرحومه که فرزندی چون جنابعالی را که مایه فخر هنر مردمی آواز و موسیقی ایران زمین هستید، پرورش داده است، رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر و سلامت آرزومندم.»
 
  • بهزاد فراهانی: «صدیق تعریف» خلاقیت فردی را با فرهنگ ملی میهن ما آمیخته کرده است
«بهزاد فراهانی» در ادامه این مراسم گفت: «صدیق تعریف» یکی از شاگردان بزرگ «محمدرضا لطفی» است؛ او یکی از نادر هنرمندانی است که خلاقیت فردی دارد و این خلاقیت فردی را با فرهنگ ملی میهن ما آمیخته کرده است. ما در میهن‌مان خواننده‌گان خوب بسیار داریم؛ هنرمندان موسیقی ما کم و اندک نیستند؛ شاید ارتش ما از هنر ایران است، ولی برخی از این‌ها یکه تاز این میدان می‌شوند که بیشتر به خاطر آن خلاقیت فردی است. بیشتر هنرمندان ما خلاق هستند ولی این فردیت بیانگر این است که از تمام خلق کردستان گاه یکی می‌شود «صدیق تعریف» و یا یکی می‌شود «محمد قاضی» که یادش خوش باد. به هر صورت، «صدیق تعریف» جدا از اینکه آن فرازمندی زیبای صدای گرم خودش را دارد؛ خصلت دیگری هم دارد و این خصلت، بوی فرهنگ ملی ما و بوی هنرمندان عزیز و محترم ما را می‌دهد. یعنی بوی شخصیت‌های قشنگی مثل؛ «قمرالملوک وزیری» و یا دیگر کسانی که برای مردم کار کردند و تنها برای جیبشان کار نکردند.»  

این بازیگر سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون در ادامه تصریح کرد: «صدیق تعریف» از جمله آدم‌های نادری است که هر وقت ما بچه‌های تئاتر از او دعوت کردیم در سوگ، خوشحالی و یا سرخوشی ما شریک بشود؛ هرگز بدون لبخند نیامد و حتماً هم آمد و وقتی‌که هم آمد و از او خواستیم که بیاید و لحظه‌ای چکامه‌ای برای ما بخواند با روی باز پشت میکروفون آمد و این کار را با عشق انجام داد.»

«بهزاد فراهانی» در پایان تأکید کرد: «صدیق تعریف جزو هنرمندانی است که به‌حق مردمی است و هنر مردم را می‌شناسد؛ فضیلت زیبای در کنار مردم را می‌شناسد، منتدار سفره‌ای است که مردم در آنجا زندگی می‌کنند؛ رنج می‌برند و زندگی خوب و سفره بابرکت  پیدا می‌کنند؛ «صدیق تعریف» جزو این دسته از هنرمندان است. من افتخار می‌کنم که «صدیق تعریف» از مکتب ما بازیگران تئاتر به جامعه موسیقی برخاسته است و پیک پاکی است که ما هم به همکارانش و هم به خودش افتخار می‌کنیم و آرزو می‌کنم که به سوگ ننشیند.»

هنرمندانی چون هوشنگ کامکار، علی اکبر شکارچی، اردشیر رستمی، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر محمد سریر، حسین سناپور، حمید نجفی، علی بیانی، حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد، بیژن بیژنی، حمیدرضا نوربخش، علی مرادخانی، شاهرخ تویسرکانی، سعد اردلان، بهرام گودرزی، رامین کاکاوند، کاظم هژیرآزاد، شکرخدا گودرزی، محمد ساربان، مهدی میامی، پویان بیگلر، مهران مهرنیا، آزاد میرزاپور، حمیدرضا عاطفی، مجید پازوکی، فروغ بهمن‌پور، آرش نصیری، جمشید وزیری و «صادق تعریف» و بسیاری دیگر از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 14 اسفند 1394 - 13:51

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مراسم یادبود مادر گرامی استاد «صدیق تعریف» در تهران برگزار شد | موسیقی ما