برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتار تهمورس پورناظرى درباره اجرای گروه «کمانه» در جشنواره موسیقی فجر
لذت خوشایند تجربه اصالت
[ تهمورس پورناظری - آهنگساز و نوازنده ]
 
موسيقى «فادو» فرم محلى دارد و در واقع مثل موسيقى فلامِنكو، جزو موسيقى‌هاى اصيل اروپا محسوب می‌شود. خواننده اين نوع موسيقى -كه خواننده‌محور و كلام‌محور هم هست- عموماً خانم‌ها هستند و علاقه‌مندان این سبک حتماً خواننده‌هاى سرشناسى همچون «یاسمين لِوى» و «ماريزا» را می‌شناسند.
 
«كمانه» هم كه شب گذشته شاهد اجراى آن در قالب جشنواره موسيقى فجر بوديم، جزو معدود خواننده‌هاى مرد اين فرم از موسيقى است كه من از سال ٢٠١١ با موسيقى او آشنايى پيدا كردم و خوشبختانه برنامه کاری‌اش برای این فصل از سال خالی بود و توانست برای جشنواره موسیقی فجر به ایران بیاید.
 
كنسرت شب گذشته براى من به عنوان يك شنونده حرفه‌اى موسيقى -و نه يك موزيسين- حال و هوايى داشت كه مى‌توانست يك ساعت و نيم، بين منِ شنونده با آنچه كه در روزمره زندگى در جريان است، فاصله ايجاد كند. ما ديشب موسيقى و هنرمندانى را روى صحنه ديديم و شنيديم كه حال خيلى خوبى داشتند و با خواننده‌اى مواجه شديم كه خيلى بى‌تكلف روى صحنه اجرا كرد و توانست رابطه مستقيمى با مخاطبان‌اش برقرار كند.
 
از نظر من، حسن اين اجرا در اين بود كه فرم اصيل خود را حفظ كرده و سعی نکرده بود نگاه دیگری را در کارش وارد کند. همین که می‌توانستم یک موسیقی خالص و دست‌نخورده بشنوم و اصالت این اجرا، برایم تجربه هیجان‌انگیز و خوشایندی بود. نوازنده‌های گروه هم همگى گروه‌نوازهاى توانمندى بودند و روى صحنه رابطه خيلى خوبى با يكديگر داشتند كه برای من، يكى ديگر از جذابيت‌هاى اين اجرا به حساب می‌آمد.
 
اين برای اولين بار بود که در ايران موسيقى فادو روى صحنه مى‌رفت و برايم جالب بود كه شنونده‌هاى ايرانى تا اين حد جذب این موسیقی شده بودند. خود خواننده هم آن‌قدر هيجان‌زده شده بود كه دو قطعه به عنوان بيز اجرا كرد تا لحظات بیشتری را با مخاطبان ایرانی خود سهیم شود.
 
در مجموع به عنوان يك موزيسين، از اينكه مردم اين اجرا را ديدند، بسيار خوشحال شدم. هرچند که زمانی که به سالن نگاه می‌کردم، جای خالی هنرمندان و خوانندگان جوان را حس می‌کردم که به نظرم باید استقبال زیادی از این اجرا می‌کردند و می‌توانست برای ما حامل نکات ارجمندی باشد.
 
اين فرم موسيقى‌ها و خواننده‌هايى كه در سطح بين‌المللى فعاليت مى‌كنند، اندخته‌ای دارند كه مي‌تواند براى نسل جوان خواننده‌هاى موسيقى مدرن ما، الهام‌بخش باشد و آن نشاط و صفايى را كه يك خواننده توانمند و نامدار روى صحنه دارد، از او دريافت كنند. امیدوارم در این قبیل اجراها هنرمندان بیشتری را در پی کسب تجربه در سالن ببینیم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394 - 17:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لذت خوشایند تجربه اصالت | موسیقی ما