برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشت سعید فرج‌پوری برای احمد محسن‌پور قادیکلایی:
تلاش او برای حفظ میراث گران‌بهای موسیقی شفاهی و فولکلور مازندران ستودنی است
موسیقی ما - «احمد محسن‌پور قادیکلایی» - موزیسین موسیقی نواحی- سی‌ام دی ماه در سن ۹۴ سالگی بر اثر سرطان دار فانی را وداع گفت. مراسم سوم و هفتم استاد محسن‌پور روز شنبه - سوم بهمن - از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در سر مزار آن مرحوم در امامزاده حمزه چالدشت (بین دو روستای قادیکلا و آهنگرکلای قائم شهر) برگزار می‌شود.

مراسم خاکسپاری ایشان با حضور انبوه مردم مازندران و اساتیدی چون حسین علیزاده، ‌ محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی، جهانگیر نصر اشرفی برگزار شد و همزمان با این اتفاق، «ارسلان طبیبی» نیز سرنانوازی کرد.

او یکم اسفند ماه ۱۳۲۴ در روستای قادیکلای بزرگ قائم شهر به دنیا آمد، او از دوران کودکی به کمک پدرش «رحمت» با ساز «للـه‌وا» آشنا شد و بعد‌ها به نواختن سازهای فلوت و نی‌لبک روی آورد و در سال ۱۳۴۴ نیز به نواختن ویولون روی آورد. ابتدا مدت کوتاهی نزد «نور محمد طالبی» و سپس کتاب‌های دورهٔ هنرستان و ردیف صبا را نزد استادان آن زمان آموخت. با این وجود پس از سال‌ها ساز کمانچه را به دلیل محلی بودنش برگزید.

او در سال ۵۳ ـ ۱۳۵۲ عضو گروه محلی رادیو ساری شد و در سال ۱۳۵۴ به ارکس‌تر ملی فرهنگ و هنر مازندران پیوست. سپس در سال ۱۳۵۶ سرپرست گروه موسیقی محلی ادارهٔ فرهنگ و هنر آن زمان شد، که سرپرستی‌اش را تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد. او در سال ۱۳۶۴ تصمیم به تاسیس فرهنگ‌خانهٔ مازندران گرفت تا بتواند به آموزش و اشاعهٔ موسیقی و همچنین پژوهش درباره‌ موسیقی مازندران و حفظ و نشر آن بپردازد. «محسن‌پور» نقش ویژه‌ای در احیای موسیقی مازندرانی ایفا کرد به طوری که تاکنون بیش از صد و سی ساعت از موسیقی نواحی مختلف مازندران زیر نظر او گردآوری شده است. بخش کوچکی از این ضبط‌ها در سال ۱۳۷۶ در آلبوم «انجمن موسیقی ایران» در قالب شش نوار کاست منتشر شد. او همچنین با بنیان گذاری گروه موسیقی «شواش» در سال ۱۳۶۷ نقش موثری در اشاعهٔ موسیقی مازنی داشته است.

بر همین اساس «سعید فرج‌پوری» - آهنگساز و نوازندهٔ نام‌آشنای کمانچه و عضو گروه موسیقی دستان- در یادداشتی دربارهٔ این هنرمند نوشته است: ‌

«ای چرخ فلک خرابی از کینه توست
بیدادگری شیوه دیرینه توست
ای خاک! اگر سینه تو بشکافند
بس گوهر قیمتی که در سینه توست

درگذشت استاد گرانقدر ودوست عزیزم احمد محسن‌پور را به خانواده محترم، دوستان و یاران او در فرهنگ خانه ساری و مردم هنر دوست استان مازندران و جامعه هنری موسیقی ایران تسلیت عرض می‌کنم، بدون شک فقدان او ضایعهٔ بزرگی برای موسیقی و فرهنگ و هنر مازندران به شمار می‌رود. عشق و تلاش او طَی سال‌های متمادی برای حفظ میراث گرانبهای موسیقی شفاهی و فولکلور مازندران و ضبط و ثبت آن برای نسل‌های بعد که به شخصه شاهد آن بوده‌ام بر کسی پوشیده نیست؛ بی‌گمان آثار بی‌شمار او در موسیقی مازندران برای همیشه در دل و جان مردم اهل فرهنگ این خطه جاودانه خواهد ماند. یاد و خاطره‌اش همیشه گرامی باد.»
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 2 بهمن 1394 - 10:40

دیدگاه‌ها

جمعه 2 بهمن 1394 - 13:50

سلام ممنون از خبرتون ، فقط اشتباه تایپی رخ داده ایشون در سن 70سالگی فوت کردن که به اشتباه 94 سالگی قید شده ، استاد احمد محسن پور مردی از تبار عشق و موسیقی مازندران که همتا ندارد ، ره رفتن گرفته تا سمفونی پرواز را در کائنات به اجرا گذارد ، تا بار دیگر ترنم نغماتش ما را در کار و تلاش ، سختیها نوازشانه بتراند .
روحش شاد وهمیشه گرامی باد

شنبه 3 بهمن 1394 - 21:05

یادش گرامی، لبخندشو دوست داشتم...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تلاش او برای حفظ میراث گران‌بهای موسیقی شفاهی و فولکلور مازندران ستودنی است | موسیقی ما