برنامه یاد بعضی نفرات
 
روز دوشنبه ۲۸ دی انجام می‌شود
تجلیل از یک عمر فعالیت‌ هنری استاد ابراهیم قتبری‌مهر
موسیقی ما- مراسم تجلیل از استاد «ابراهیم قنبری مهر» یکی از مهم‌ترین سازندگان ساز طی یک‌صد سال اخیر، دوشنبه هفته‌ی آینده در سالن سینمای رازی واقع در فرهنگسرای رازی تهران برگزار می‌شود. او یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سازندگان ساز به حساب می‌آید.

او خودش می‌گوید که می‌خواسته تا در محضر استاد «صبا» ساز یاد بگیرد و ایشان او را به ویولون سازی تشویق می‌کند. استاد «صبا» به او می‌گوید: «ساز سازی هفت خان رستم است.»  او که به خاطر از دست دادن پدر، تحصیلات خود را رها می‌کند و به نجاری می‌پردازد، از همان کودکی در زمینه‌ی ساخت اسباب‌بازی‌های کودکانه مهارت داشته است. او همچنین تغییراتی در کوک برخی سازها به وجود آورده است که از جمله‌ی آن می‌توان به تصحیح ساز کوک سنتور و بربت اشاره کرد.

استاد «ابراهیم قنبری‌مهر» سازنده‌ی سرشناس سازهای موسیقی، مبتکر ایرانی و از شاگردان «ابوالحسن صبا»ست. او مردادماه ۱۳۰۷ در تهران به دنیا آمد. در شش‌سالگی پدرش را از دست داد و بنابراین مجبور به ترک تحصیل شد. پس از آن برای امرار معاش به کارهای مختلفی از جمله نجاری روی آورد. با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی داشت، پس از چند سال و زمانی که امکانات فراهم شد، تصمیم گرفت تا برای یادگیری موسیقی و نوازندگی ویولن نزد استاد ابوالحسن صبا برود. پس از گذراندن یک دوره نت‌نویسی و آشنایی با گام‌های موسیقی ایرانی و غربی و یادگیری نوازندگی، استاد صبا پیشنهاد ساخت ویولن را به وی می‌دهد و او را به آقای آراکلیان معرفی می‌کند تا از اطلاعات و مطالعات نظری وی آگاه شود. او با استفاده از راهنمایی‌های ابوالحسن صبا و سورن آراکلیان به ساخت و مرمت سازهای ایرانی و غربی پرداخت.

پس از تأسیس کارگاه سازسازی وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۳۴از قنبری‌مهر برای فعالیت در آن کارگاه دعوت شد. ابراهیم قنبری‌مهر، در سال ۱۳۳۹ از سوی کارگاه سازسازی اداره هنرهای زیبا، جهت کارآموزی در کارگاه اتی ین وات لو به فرانسه اعزام شد. استاد قنبری‌مهر به دلیل مهارت و تجربهٔ فراوان، مستقیماً به دورهٔ مخصوص تعمیرات که مربوط به دورهٔ عالی است، راه یافت.او مهارت خویش را به آنجا رساند که دیوید اویستراخ ویولن ساخته‌شده او را با ویولن «استرادیواریوس»، (بزرگترین سازنده ویولن جهان) اشتباه گرفته و به قدری متعجب می‌شود که با نوشتن نامه‌ای زبدگی و استادی قنبری‌مهر را می‌ستاید.

ابراهیم قنبری‌مهر، دوره عالی ساخت ساز را که مدت آن ۲ سال بوده، در مدت ۶ ماه تمام کرده و به ایران برگشت و به غیر از ساخت ویولن شروع به ساخت سازهای ایرانی و رفع اشکالات آنها کرد. او به واسطه‌ی روحیه‌ی نوآور خود، در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر و یا برطرف کند. از جمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصلهٔ گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجهٔ تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانهٔ کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد.

از کارهای منحصر به فرد او، ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره‌گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی معروف به «مِهرکاری» است که استادان سازندهٔ ساز، نام آن را از پسوند فامیل قنبری‌مهر گرفته‌اند.قنبری‌مهر در اوایل دههٔ هفتاد، با اندازه‌گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی‌های ظروف به‌جای مانده از دورهٔ ساسانی، بربط‌هایی را مشابه بربط‌های آن دوره، به دو صورت متفاوت، یکی با صفحهٔ پوستی و دیگری با صفحهٔ چوبی ساخت.

قنبری مهر در سال 1334 اولین کارگاه سازسازی را در اداره هنرهای زیبا دایر کرد و در سال 1339 از سوی کارگاه سازسازی اداره هنرهای زیبا جهت کارآموزی در کارگاه «اتی ین وات لو» به فرانسه اعزام شد. از کارهای منحصر به فرد او ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی معروف به مهر کاری است که استادان این رشته نام آن را از پسوند فامیل قنبری مهر گرفته‌اند. او به واسطه روحیه نوآور خود در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازهارا کم‌تر و یا برطرف کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه تار، تثبیت پرده‌های تار و سه تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون کمانچه و....اشاره کرد. قنبری مهر در اوایل دهه هفتاد با اندازه گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی‌های ظروف به جای مانده از دوره ساسانی بربط‌هایی را مشابه بربط‌های آن دوره که به دو صورت متفاوت یکی با صفحه پوستی و دیگری با صفحه چوبی ساخته است. او تخصص به خصوصی در ساخت ویولن دارد. او شاگردان زیادی تربیت کرده است که اکنون هر کدام از آنها سازندگان زبردستی محسوب می‌شوند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 دی 1394 - 12:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تجلیل از یک عمر فعالیت‌ هنری استاد ابراهیم قتبری‌مهر | موسیقی ما