برنامه یاد بعضی نفرات
 
نماینده گروه کامکارها و بهداد بابایی از برنامه‌های پیشِ رو در اجرای جشنواره موسیقی فجر گفتند
هوشنگ کامکار: امسال سال تاریخ‌سازی در موسیقی ایران خواهد بود
موسیقی ما - اولین نشست خبری هنرمندان حاضر در سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، صبح امروز با حضور هوشنگ کامکار و بهداد بابایی در تالار وحدت برگزار شد که اردوان کامکار به دلیل آلودگی هوا نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند.
 
به گزارش «موسیقی ما»، هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی «کامکارها» در این نشست خبری که به مناسبت برپایی کنسرت این گروه در قالب سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد، می‌گوید: «خوشحالیم که امسال فستیوال موسیقی فجر تقریباً همانند فستیوال‌های کشورهای خارجی برگزار می‌شود. گروه کامکارها طی سال‌های اخیر در اغلب فستیوال‌های معتبر دنیا شرکت کرده، بنابراین می‌داند که این دوره از جشنواره از چه کیفیتی برخوردار است. اصولاً در فستیوال‌های معتبر خارجی، گروه‌ها و نوازنده‌های شناخته‌شده حضور دارند و فضای کار به شکلی نیست که همه گروه‌های موسیقی در آن شرکت کنند؛ بلکه تأثیرگذارترین و بهترین گروه‌ها برای شرکت انتخاب می‌شوند. ما هم به همین دلیل در جشنواره حضور پیدا کرده‌ایم و از مسئولان جشنواره تشکر می‌کنیم که گروه ما را برای این دوره انتخاب کردند.»
 
این آهنگساز و نوازنده درباره رپرتوار اجرایی گروه کامکارها در جشنواره می‌گوید: «گروه کامکارها سعی کرده در کنسرت جشنواره موسیقی فجر، زیباترین و شادترین کارهایش را اجرا کند که با نام «شادمانه‌های کامکارها» روی صحنه خواهد رفت و کنسرت در دو بخش قطعات فارسی و کردی با شکل و شمایلی پرتحرک و جذاب به مخاطبان ارائه خواهد شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در بین قطعات، هر کدام از اعضا تک‌نوازی خواهند داشت. در مجموع، رپرتوار ما کارهای جذاب و شادی هستند که مطمئن‌ام مخاطبان از آن خشنود خواهند شد.»
 
او در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «امیدواریم روشی که امسال برای برگزاری سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شده، مستمر باشد و این جشنواره بتواند به اندازه جشنواره فیلم فجر اعتبار زیادی پیدا کند. البته این امیدواری هم وجود دارد که در سال آینده گروه‌های مختلف دیگر هم حضور موثری داشته باشند.»
 
سرپرست گروه کامکارها با معرفی اعضای این گروه در کنسرت پیشِ رو می‌گوید: «در این کنسرت دخترم صبا کامکار (هم‌خوان)، هانا کامکار (هم‌خوان و نوازنده دف)، نیریز و سهراب کامکار هم در گروه کامکارها حضور خواهند داشت. متأسفانه در سال‌های قبل فضای حرفه‌ای در جشنواره حکمفرما نبود و ما می‌دیدیم که تعداد زیادی هنرمند در آن شرکت می‌کردند. در حالی که ما باید بدانیم فستیوال با مسابقه فرق می‌کند. حضور گروه‌های این‌چنینی باعث می‌شود از تعداد مخاطبان یک برنامه کاسته شود و این موضوع از اعتبار آن جشنواره کم می‌کند. خوشبختانه امسال سعی شده به جشنواره موسیقی فجر شخصیت بالاتری داده شود. من معتقدم امسال از نظر موسیقی، سال تاریخ‌سازی برای ملت ایران است و این بالاترین دلیلی بود که باعث شد گروه کامکارها در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشد
 
غیاب اردوان کامکار به دلیل آلودگی هوا
هوشنگ کامکار درباره کنسرت تک‌نوازی اردوان کامکار که به دلیل آلودگی هوا نتوانسته بود در این نشست شرکت کند، گفت: «اردوان به دلیل اینکه قرار است یک فستیوال حرفه‌ای در موسیقی کشور برگزار شود، در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده و همه می‌دانند او به هیچ وجه در فستیوال‌هایی که وجهه‌ی هنری مناسبی ندارند، شرکت نکرده است. قطعاتی که او در این کنسرت اجرا می‌کند، شاهکارهای تک‌نوازی سنتور هستند. این موضوع را چون برادر او هستم نمی‌گویم، بلکه بدون هیچ تعارفی می‌گویم که او بهترین کارها را در این زمینه اجرا می‌کند. او به شدت تلاش دارد تا کاری را ارائه دهد که از لحاظ تکنیک، محتوا و جذب مخاطب اعتبار بالایی داشته باشد.»
 
بهداد بابایی: با بداهه‌نوازی‌های اردشیر کامکار روی صحنه خواهیم رفت
در بخش دیگری از این نشست، بهداد بابایی که قرار است به عنوان سولیست (تک‌نواز) در روز 26 بهمن‌ماه امسال همراه با اردشیر کامکار کنسرتی را در قالب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار کند، درباره اجرای پیشِ رو که بستر اصلی آن در آواز بیات‌ترک و مبتنی بر بداهه‌نوازی‌ها است، می‌گوید: «بخش عظیمی از رپرتوار اجرایی مربوط به بداهه‌نوازی‌های اردشیر کامکار است که در جلسات متعدد تمرین، از میان انبوه جملات بداهه گزینش شده‌اند. به این ترتیب حلقه‌های منطقی بین جملات را انتخاب کرده‌ایم و قرار است در قطعات عناصر حرکت، تکنیک و پویایی با حفظ عناصری که در موسیقی ایرانی از آنها با نام «حال» یاد می‌کنیم، لحاظ شود.»
 
بابایی که اولین‌بار است در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، درباره حضورش در جشنواره می‌گوید: «علیرغم اینکه در سال‌های گذشته هم از من برای حضور در جشنواره دعوت شده بود، اما این اولین‌بار است که در این فستیوال شرکت می‌کنم. دلیل آن هم این است که از زمانی که استارت کارهای مدیریتی جشنواره زده شد، متوجه شدم که قرار است امسال مجریان جشنواره، فستیوال باعیارتری را برگزار کنند؛ چه از لحاظ حضور گروه‌های خارجی که صاحب‌نام و باسابقه هستند و چه هنرمندان ایرانی. البته به این معنا نیست که در سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده، اما تعدد آنها امسال چشمگیرتر است. بخش گزینش آثار این دوره از جشنواره از طیف گسترده هنرمندان به عنوان داور استفاده کرده و طبیعی است که امسال با توجه به این زاویه دید متفاوت، احساس شود جشنواره جدی‌تر از دوره‌های گذشته برگزار می‌شود. همین که کیفیت‌گرایی غالب بر کمیت‌گرایی است، می‌تواند نکته قابل توجهی باشد. از زاویه دید من فاکتورهایی برای شرکت در جشنواره وجود داشت که بخش جایزه اصلاً برایم مهم نبود. آنچه که در این دوره از جشنواره می‌تواند برای من بیش از هر نکته دیگری مهم باشد، حضور همکارانی است که کلیت جشنواره را شاخص‌تر کرده‌اند که باعث انگیزه زیادی در جهت حضور هنرمندان حرفه‌ای موسیقی ایرانی در این عرصه شده است.»
 
بهداد بابایی: بداهه‌نوازی در حال از دست رفتن است
او در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد بداهه‌نوازی یک مهره مفقوده در موسیقی ایرانی است و آیا بنا دارید به جز جشنواره موسیقی فجر در طول سال هم به آن بپردازید یا نه، گفت: «متأسفانه فرم‌های مختلف موسیقی طی سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده و اغلب آثار به سمت ترانه‌ها و تصنیف‌هایی رفته که تعدادشان زیاد است. بداهه‌نوازی جزو رئوس اهرام فرم‌های موسیقی است که باید به صورت جدی به این مقوله پرداخت. البته بنده چنین رویکردی را فقط محدود به جشنواره موسیقی فجر نکرده و تصمیم دارم همراه با دوست هنرمندم نوید افقه کنسرت‌های بداهه‌نوازی سه‌تار و تنبک را در طول سال برگزار کنیم.»
 
بابایی در پایان صحبت‌های خود درباره حضور کامبیز گنجه‌ای در اجرای پیشِ رو می‌گوید: «در کنسرت بیست و ششم بهمن‌ماه، کامبیز گنجه‌ای هم همراه ما خواهد بود و این موضوع به خاطر ارتباط تنگاتنگی است که طی سال‌های اخیر با این هنرمند و اردشیر کامکار -که بداهه‌نوازی در او یک عنصر جاری است- داشته‌ایم. امیدوارم کنسرتی که به مخاطبان عرضه می‌شود، فضای قابل قبولی برای آنها باشد.»

در ادامه عکس‌های «امیر خامنه» از این نشست را مشاهده نمایید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 دی 1394 - 21:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ کامکار: امسال سال تاریخ‌سازی در موسیقی ایران خواهد بود | موسیقی ما