برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست گروه «آوای صحرا» در آستانه کنسرت تهران به «موسیقی ما» گفت
الهام کریمی: کنسرت بانوان در ایران از نظر اقتصادی توجیهی ندارد
موسیقی ما - الهام کریمی متولد 1360 در مشهد و در یک خانواده فرهنگی متولد شده و به علت اصلیت قوچانی، وی تا 15 سالگی  خودرا در آن شهر گذرانده و اکنون حدود دوازده سال است که در تهران زندگی می کند.
این بانوی هنرمند آموزش موسیقی را از نه سالگی با ساز دوتار نزد مرتضی گودرزی در قوچان شروع کرده و در ادامه به فراگیری سه تار نزد شادروان رضا ایرامنش پرداخت. علاقه وی به موسیقی باعث شد تا سه تار را نزد استاد شاپورهدایتی ادامه دهد و همزمان با یادگیری ساز به آموختن آواز نیز روی آورد و با ملودی های محلی خراسانی هنر آواز را آغاز نمود.
همچنین در این زمینه از تجربیات استاد عثمان خوافی بسیار بهره برده است.علاقه او به موسیقی سنتی باعث گردید تا دوره آموزشی آواز سنتی را نیز در مشهد نزد استاد شاکری دنبال کند و سالیان بعد با عزیمت به تهران در شیوه تصنیف خوانی از تجربیات سیمین غانم و شهین زیرین پنجه استفاده کرده است.
در ادامه این روند الهام کریمی که در ابتدای سال جاری با تشکیل گروه آوای صحرا در عرصه موسیقی مستقل بانوان حاضر شد، در خصوص بخشی از فعالیت های خود برای علاقه مندان به موسیقی بانوان صحبت میکند که شاهد بخشی از این گفت و گو خواهیم بود.
در حال حاضر مشغول به چه فعالیت موسیقیایی هستید؟
حدودا از دوسال قبل به فکر تشکیل گروه بودم تا اینکه در ابتدای سال جاری موفق به تشکیل گروه " آوای صحرا " شدم. همچنین همراه آن به خاطر علاقه زیادی که به حوزه موسیقی محلی خراسانی داشتم به تحقیق و پژوهش در ملودی های خراسانی قدیمی پرداختم تا از آنها در اجراهای گروه استفاده کنم.
در خصوص چگونگی تشکیل گروه موسیقی آوای صحرا توضیح دهید.
ابتدای امسال با حمایت های همسرم (علیرضا افتخاری) و راهنمایی های نازنین پدرثانی که در حال حاضر مشاور هنری آوای صحرا است امکان تشکیل گروه میسر شد. نوازندگانی که همگی از بهترین های عرصه موسیقی بانوان هستند، با حساسیت بسیار انتخاب شدند.
پدیده احرار نژاد، آوا ایوبی، شیما بلوکی فر، نازنین پدرثانی و مژگان ابوالفتحی اعضای اصلی و نوزاندگان گروه هستند. من هم به عنوان خواننده و سرپرست سعی دارم تا این گروه را به بهترین نحو هدایت و سرپرستی کنم.
بعد از استقبال چشمگیری که از اولین اجرای ما در فرهنگسرای نیاوران شد، تصمیم گرفتم تا با فاصله چهار ماه یعنی در دی ماه سال جاری با کار و برنامه های جدید بار دیگر به روی صحنه حاضر شویم.
در این فاصله فشار کار بسیار بالا بوده ولی با همکاری دوستان در تلاش هستیم تا دومین کنسرت گروه بهتر از پیش برگزار شود.
گروه آوای صحرا چه هدفی را در آینده دنبال خواهد کرد؟
همانطور که گفتم گروه آوای صحرا24 و 25 دی ماه در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می پردازد.همچنین سعی داریم تا این برنامه را در چند شهرستان هم به روی صحنه ببریم که امیدواریم شرایط مهیا شود تا این امر میسر گردد. هدف ما نیز مانند گذشته بازخوانی قطعاتی خواهد بود که در تاریخ و فرهنگ باستانی ریشه دارند و به نوعی با زندگی ما گره خورده اند. همچنین به دنبال ارائه آثار جدید و ارزشمند در بخش موسیقی سنتی-کلاسیک و زنده کردن ملودی های خراسانی هستیم. در کنسرت دی ماه قطعه ای به نام " سوختگان " با آهنگسازی پویا نیکپور که برای گروه آوای صحرا ساخته و تنظیم شده، برای اولین بار اجرا خواهد شد.
در خصوص محدودیت های زنان برای فعالیت مستقل موسیقیایی توضیح دهید.
همزمان با شروع فعالیت متوجه شدم که کار در حوزه موسیقی بانوان بسیار سخت است و با محدودیت هایی که برای بانوان وجود دارد امکان موفقیت را برای آنها را کم می کند.
از جمله یکی از این معضلات می توان به وجود تنها دو سالن برای برگزا ی این قبیل کنسرت ها اشاره کرد که به دلیل ازدیاد برنامه های اجرایی مانند کنسرت و تئاتر و غیره، زمان محدودی برای اجرای بانوان باقی می ماند که اغلب آن در ساعات نامناسب است.
علاوه بر این هیچ گروهی از بانوان هنرمند نمی توانند تصویری از اجرا و هنر خود داشته ویا منتشر کنند و این امر باعث ناشناخته ماندن گروه ها و هنرمندانی است که در این عرصه فعالیت می کنند.
همچنین برگزاری کنسرت در شهرستان ها نیز با مشکلات عدیده ای مواجه است.
مشکلات موجود در عرصه موسیقی بانوان کدامند؟
مشکلات موجود عمدتا متاثر از محدودیت هایی است که از آن صحبت کردیم. علاوه بر آن می توان به معضلاتی از قبیل مخاطبین محدود و هزینه های بالای برگزاری کنسرت هایی که در شان موسیقی بانوان باشد اشاره کرد.
این قبیل موارد باعث شده است فعالیت در این حوزه روز به روز دشوار تر گردد.
با وجود محدودیت ها و معذوریت های موجود چه عاملی باعث ثبات انگیزه فعالیت مستقل می شود؟
پاسخ این سوال برای هر شخص هنرمندی متفاوت است اما در مورد خودم باید بگویم عشقی که به موسیقی دارم انگیزه اصلی من بوده و همواره به دنبال زنده کردن ملودی های محلی خراسانی که به نوعی خودم رامتعلق به آن خطه میبینم هستم. چرا که کمبود این نوع از موسیقی به خصوص در عرصه موسیقی بانوان بسیار مشهود است.
روند اخذ مجوز در بخش موسیقی بانوان چگونه است؟
مراحل گرفتن مجوز موسیقی بانوان با گروه های دیگر فرقی نمی کند. اما باعث خوشحالی است که اخیرا گروه های متعددی موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد می شوند ولی با این حال گرفتن مجوز برای اجرای بانوان در شهرستان ها با موانعی رو به رو است که امید داریم به زودی شرایط بهتری مهیا شود.
*وضعیت استعداد یابی و آموزش برای فعالیت موسیقیایی بانوان به چه صورت شکل می گیرد؟
همانطور که می دانید در تهران شرایط بهتری نسبت به شهرستان ها وجود دارد.
خود من برای فراگیری فعالیت موسیقی سختی های زیادی را متحمل شدم. افراد مستعد زیادی وجود دارند که متاسفانه مجالی برای ارائه هنرشان وجود ندارد.
*وضعیت اسپانسرینگ چگونه است و آیا موسسات فرهنگی هنری از بخش موسیقی مستقل بانوان حمایت می کنند؟
به دلیل محدودیت ها و مشکلاتی که در مورد آن صحبت کردیم کنسرت بانوان در ایران صرفا با اهداف فرهنگی اجرا می شود و از نظر اقتصادی توجیهی ندارد در نتیجه شرکت ها و موسسات فرهنگی تمایل به حمایت از این نوع موسیقی را ندارند. با توجه به اینکه کنسرت از هزینه های بالایی برخوردار است اغلب کنسرت های بانوان با هزینه های شخصی برگزار می شود.
*حرف آخر؟
به امید روزی که تمامی هنرمندان ایران و جهان در راستای تلاش برای به نمایش گذاشتن هنر خود از والاترین حمایت ها برخوردار شوند و صدای توانایی شان به گوش تمامی مخاطبان هنر برسد.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دی 1394 - 19:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود الهام کریمی: کنسرت بانوان در ایران از نظر اقتصادی توجیهی ندارد | موسیقی ما