برنامه یاد بعضی نفرات
 
سیاست هاى کلى جشنواره موسیقى فجر در تالار وحدت رونمایى شد
جشنواره موسيقى فجر امسال با حذف و اضافه برگزار خواهد شد
موسیقی ما - آیین گشایش سى و یکمین جشنواره‌ موسیقی فجر با حضور مسئولین، هنرمندان و عموم مردم در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم هنرمندانى چون اردوان کامکار، گروه پالت، محمد علیزاده و شهرداد روحانی به اجرای برنامه پرداختند و در پایان این مراسم مدیر جشنواره در نشستی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

در این مراسم که با پیانو نوازی شهرداد روحانى و اجراى قطعه «سرزمین مادرى» توسط این هنرمند رونمایى شد، احسان کرمی مجری برنامه از حضور مدیران جشنواره‌های بین المللی موسیقی در طول ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر خبر داد و اعلام کرد که بخش رقابتی از جشنواره موسیقی فجر حذف شده است.

در ادامه برنامه سیاست هاى جدید جشنواره موسیقى فجر و گروه هاى موسیقى حاضر در این جشنواره اعلام عمومى شد و در فیلمى که ابتداى مراسم پخش شد، ساختار نوین جشنواره بین المللی موسیقى فجر به شرح زیر اعلام شد: «سی و یکمین جشنواره موسیقى فجر از ۲۱ بهمن تا اول اسفند ماه برگزار می‌شود و با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های جشنواره موسیقی فجر، این رویداد با بهره گیری از تجربیات ارزشمند سه دهه گذشته تغییراتی در ساختار به همراه داشته است؛ این تغییرات جهت ارتقای جشنوارهٔ موسیقی فجر به عنوان رویداد ملی و بین المللی، معرفی و گسترش فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج از مرزهای کشور و همچنین حمایت و بسترسازی برای رشد کیفی و کمی موسیقی کشور انجام شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد. این تصمیم به منظور ارزیابی گسترده و دقیق سالانه تولیدات موسیقی کشور، حمایت رسمی از آثار و تولیدات کیفی و شاخص موسیقی و همچنین اعطای امکانات ویژه به پدیدآورندگان آثار برگزیده اتخاذ و همچنین تلاش شده است تا امکان ایجاد ارتباط فرهنگی و هنری دو سویه با دعوت از هنرمندان و مدیران هنری معتبر بین‌المللی جهت حضور در جشنواره انجام شود تا شرایط لازم برای گردهمایی و تعامل آن‌ها با هنرمندان شکل گرفته و هدف دیپلماسی فرهنگی محقق شود. برگزاری اجراهای ویژه توسط گروه‌ها و هنرمندان خارج از جشنواره برای مدیران سالن‌ها، فستیوال‌ها و برنامه گذاران معتبر جهانی به منظور معرفی هنرمندان برجسته و مستعد موسیقی ایران و بسترسازی جهت حضور آنان در عرصه‌های جهانی تلاش دیگری است که در این دوره انجام می‌شود. همچنین از دیگر برنامه‌های سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجراهایی از استعدادهای جوان در آغاز کنسرت‌های پرمخاطب است.»
 
  • حضور بخش جدیدى در جشنواره موسیقى فجر
در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز به سه بخش اصلی آلبوم‌ها، کنسرت‌ها و بخش جانبی تقسیم می‌شود. در این میان در نخستن سال با توجه به محدودیت‌های زمانی، داوری تنها در بخش آلبوم‌ها انجام می‌شود و آثار در تمامی شاخه‌های موسیقی مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

در این بخش در هر دوره کلیه آثار منتشر شده از مهرماه سال گذشته تا مهر ماه‌‌‌ همان سال مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند؛ اما در سال اول به عنوان نخستین سال افزودن این بخش به جشنواره آلبوم‌هایی که از مهرماه ۹۲ تا مهرماه ۹۴ تولید شده‌اند، بررسی خواهند شد.

در سی یکمین جشنواره موسیقی فجر، آلبوم با کلام، آلبوم بی‌کلام، آهنگ با کلام، آهنگ بی‌کلام، ‌خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده، تک نواز، اولین اثر و ملودی‌پرداز و گروه مورد ارزیابی هیات داوران قرار می‌گیرد.
 
  • على مرادخانى: امسال تلاش کرده‌ایم تا حد امکان تصدى گرى دولت را در جشنواره کاهش دهیم
علی مرادخانی طی یک پیام ویدئویی، این دوره از جشنواره موسیقی فجر را نقطه عطفی در برگزاری این رویداد موسیقایی سی ساله دانست و گفت: «بسیار خرسندم که در مراسم رونمایی یک جشنوارهٔ بزرگ ملی در خدمت شما هستم. سی ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر در حالی از امروز فعالیت‌های اجرایی خود را شروع می‌کند که مقدمات آن از مدت‌ها قبل آغاز شده است. من از این فرصت استفاده کرده و از تمامی فعالان جشنواره به خصوص مدیر و دبیر محترم که ماه‌ها برای رقم زدن این رخداد تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم. جشنواره در سال جاری نگرش خود را تا حدودی تغییر داده است، البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات بسیاری که برای این رخداد ملی کشیده شده است، نیست، من چهارده سال جشنواره‌ی موسیقی فجر را اداره کردم و در خدمت هنرمندان عزیز بودم. در آن سال‌ها جشنواره توانست از یک حالت کلی به جشنواره‌ تخصصی بدل شود و از دل آن چندین رخداد موسیقایی مثل جشنوارهٔ نواحی، بانوان، جوان و غیره بیرون آمد؛ اما امسال جشنواره به طور مشخص نگاه خاصی دنبال می‌کند و به تخصصی‌‌تر شدن فعالیت‌هایش می‌اندیشد. از همین روی جشنواره‌ی سی و یکم می‌تواند نقطه عطفی برای جشنواره‌های موسیقی فجر باشد. امسال تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که تا حد امکان تصدی‌گری دولت را کم کرده و مجموعهٔ دولت تنها به عنوان حمایت‌کننده و حامی حاضر باشد؛ اتفاقی که امیدواریم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و حامیان غیردولتی در آن حضوری فعال داشته باشند تا جشنواره بیش از پیش پررونق باشد و دولت به جای مدیریت هزینه، جای خود را به مدیریت در حوز‌ه‌های مختلف بدهد. البته بدون شک رسیدن به این مرحله، کار سختی است و ممکن است نظریات مختلفی دربارهٔ آن وجود داشته باشد، برای مثال بسیاری بر این باورند که باید تمام اتفاقات جشنوارهٔ موسیقی فجر توسط دولت انجام شود؛ اتفاقی که تاکنون - و تا حدی امسال- نیز وجود داشته است. به هر روی صرف‌نظر از این ماجرا، مهم این است که بتوانیم جشنواره‌هایی را برگزار کنیم که با استقبال خود مردم بتواند روی پای خود بایستد و با کمترین حمایت‌های مالی و بیشترین حمایت‌های سیاسی و اجتماعی دولت برگزار شود. خوشبختانه جشنوارهٔ امسال توانسته است در حوزهٔ بین‌الملل فعالیت‌های خوبی داشته باشد و به همین خاطر امیدوارم حضور هنرمندان کشورهای ایران فرهنگی بتواند سرآغاز گفت‌وگو‌ها و مبادلات فرهنگی بسیاری باشد و سیاست «دیپلماسی فرهنگی» دولت محترم نیز محقق شود. امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که تمام کسانی که دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف موسیقی هستند با وحدت و همدلی و نگرش‌های دلسوزانه خود فضا را به گونه‌ای رقم زنند که از جشنوارهٔ سی‌ویکم به عنوان جشنواره‌ای موفق و یک اتفاق مهم یاد شود و برای آیندگان هم راه‌های خوبی گسترده شود. در پایان بار دیگر امیدوارم جشنوارهٔ سی‌ویکم بتواند برای امروز و آیندهٔ ما یک جشنوارهٔ موفق و دانش‌نامه‌ای باشد که در آینده امکانات معرفتی و نقاط مهمی از آن استخراج شود.»
 
  • مهمانان بخش بین الملل جشنواره موسیقى فجر
فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی از سخنرانان این مراسم بود که مهمانان بخش بین الملل را معرفى کرد و با اشاره به اتفاق جدید این جشنواره گفت: «بخش جایزه به این دوره اضافه شده که همیشه جای آن خالی بوده است. دیپلماسی فرهنگی امروز یک امر مهم است که باید در جای جای فعالیت‌های فرهنگی خودش را نشان دهد. در این دوره جشنواره سعی شده نگاهی ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی شود. علاوه بر این با وجود اینکه دفتر موسیقی در بخش اجرایی جشنواره حضور ندارد اما تمام همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد. کمک‌های دولت به جشنواره موسیقی نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است اما برنامه‌ها با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد.»

شجاعت حسین خان، آنتونیو ری چهره مشهور موسیقی فلامنکو، گروه بدخشان تاجیکستان، آرزو علی عباد آذربایجان در بخش بانوان، آلدو رومانو نوازنده سر‌شناس درامز، بلکه سیسکو نوازنده، فیض علی فیض قوال پاکستانی، کمانه خواننده پرتغالی، ژیوان گاسپاریان و سهراب‌پور ناظری، دالیبور کاروا نوازنده اسلواکی، بارتلمی بستان نوازنده ویولنس اتریشی، اکبر خمیسو خان نوازنده از ایتالیا، آنو فاواتا آهنگساز ایتالیایی و گروه بین المللى هند شرقی از جمله این هنرمندان بین المللی هستند.

بعد از سخنان سرپرست دفتر موسیقى، محمد علیزاده به اجرای زنده پرداخت.
 
  • هنرمندان بخش ملی جشنواره موسیقى فجر
اعلام اجراهای بخش ایرانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از دیگر بخش‌های این مراسم بود که به شرح زیر اعلام شد: «اردشیر کامکار، بهداد بابایی، هنگامه اخوان، شهرداد روحانی، مسعود شعاری، کریستف رضاعی، نجمه تجدد با گروه موسیقی ملی، لوریس چکناوریان به عنوان رهبر مه‌مان ارکس‌تر ملی، کیوان ساکت، سالار عقیلی، ارکس‌تر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، گروه کامکار‌ها، گروه مهر نوا با هنرمندی پری زنگنه، اردوان کامکار، رافائل می‌ناسکانیان، ماسیس هاراکلیان، تینا جامه گرمی، گروه نوازی کمانچه نوید دهقان، گروه مازرون مازندران، گروه آوای موج بوشهر، گروه آوای سرنا لرستان، گروه گیل و آمارد گیلان، گروه گردون آزاد میرزاپور، گروه دالغا آذربایجان، گروه بلوچ نسب بلوچستان، بابک صفرنژاد، آرین کشیشی، ارکس‌تر پارس ناصر نظر، شهریار مسرور، رامین بهنا و دیگر هنرمندان...»
 
  • تقدیم قطعه اى به نوازندگی اردوان کامکار به زنده یاد پرویز مشکاتیان
در بخش دیگر مراسم، اردوان کامکار به اجرای برنامه پرداخت و با اشاره به اینکه پرویز مشکاتیان در تمام کنسرت‌هاى او در ردیف اول مى‌نشسته است، این قطعه را با افتخار به پرویز مشکاتیان تقدیم کرد.
 
  • گروه هاى پاپ حاضر در سى و یکمین جشنواره موسیقى فجر
گروه‌ها و هنرمندانى چون پالت، چارتار، کامنت، داماهی، ماکان اشگواری، سیروان خسروی، گروه بمرانی، اردوان انزابی‌پور با گروه تندر، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، محمد علیزاده، محسن یگانه، گروه سون و... از جمله افراد و گروه‌هایی هستند که در بخش پاپ سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند داشت. بعد از معرفى این بخش، گروه «پالت» روى صحنه آمد و سه قطعه از آلبوم «شهر من بخند» را اجرا کرد که با تشویق گسترده حاضرین روبه رو شد.
 
  • تمرکز بخش بین الملل بر کشورهای همسایه
حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به اینکه از ابتدا تحولات اساسى در سیاست کلى جشنواره در دستور کار قرار داشته است گفت: «وقتی اولین جلسات این دوره از جشنواره را برگزار کردیم قرار بر این شد که بعد از سی سال تحولات عمده‌ای را در ساختار جشنواره ایجاد کنیم. در همین زمان آقاى نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی طرح جالبى را مطرح کرد و بنا بر این شد که ما این طرح را در این دوره از جشنواره پیاده کنیم.»

او با اشاره به تمرکز اصلى بخش بین الملل بر موسیقى کشورهاى همسایه ادامه داد: «در این دوره بخش رقابتی جشنواره حذف شده و یک بخش جایزه وارد جشنواره شده که در نشست خبری پیرامون آن توضیح می‌دهم؛ اما به طور کلی درباره ساختار جشنواره می‌توانم توضیح دهم که با توجه به برنامه ریزی‌های انجام گرفته تمرکز این دوره در بخش بین‌الملل اغلب در حوزه کشورهای منطقه بوده و شما می‌بینید که گروه‌های خوبی در این دوره حضور دارند.»

حمیدرضا نوبخش رییس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: «امیدوارم این دوره از جشنواره آغازی باشد برای تعالی و حرکت رو به جلو این رویداد مهم هنری در کشورمان. ما ضمن قدردانی از زحمات دوستان در سی سال گذشته، اعتقاد داریم آنچه آن‌ها انجام داده‌اند تجربه بی‌نظیری را مقابل دیدگان ما قرار داده است. به ویژه از حسن ریاحی که حضورشان موجب دلگرمی است تشکر داریم که در این مدت که ایشان هدایت جشنواره را بر عهده داشتند، اتفاقات خوبی رخ داد. خوشحالیم که امسال کنار ایشان حضور داریم و به وجودشان پشت گرم هستیم.»
 
  • حضور هنرمندان در افتتاحیه سى و یکمین جشنواره موسیقى فجر
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، داریوش پیرنیاکان، رازمیک اوهانیان، بیژن بیژنی، امین الله رشیدی، پویا سرایی، فرمان فتحعلیان، محمد منتشری، کاوه یغمایی، نادر مشایخی، علی تفرشی، کیخسرو پورناظری، محمدرضا چراغعلی، صدیق تعریف، مسعود شعاری، محمد سریر، مجید درخشانی، نوید دهقان، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، تورج شعبان خانی، پدرام کشتکار، ناصر چشم آذر، محمد حسین تفرشی، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده، پشنگ کامکار، امید حاجیلی، کیوان ساکت، محمد علیزاده، علی جهان دار، داود گنجه‌ای مصطفی کمال پورتراب، اردوان کامکار و دیگر هنرمندان از جمله مهمانان این مراسم بودند.

بلیت‌های سى و یکمین جشنواره موسیقى فجر را مى توانید از سایت مخصوص بلیت فروشی جشنواره و صفحهٔ اینستاگرام جشنواره تهیه کنید.

حضور پر شور مخاطبان، برگزاری مراسم فرش قرمز و گرفتن عکس‌های یادگاری و همچنین پخش تیزر سى و یکمین جشنواره موسیقى فجر در حالى که واژه بین الملل از عنوان این فستیوال حذف شده بود، از جمله مسائل جانبى این برنامه بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 28 آذر 1394 - 08:43

دیدگاه‌ها

سه شنبه 1 دی 1394 - 02:57

واقعا مراسمی بود که دلم میخواست هر لحظه بزنم تو گوشم تا باورم بشه خواب نیست،زیر سقف رویایی تالار وحدت با اسطوره هایی که اسمشون به تنهایی ستونهای موسیقی ماست.واقعا باید مخزن می بود،هوای توی سالن رو یادگاری جمع میکردیم.نفس این بزرگا حق موسیقی ماست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره موسيقى فجر امسال با حذف و اضافه برگزار خواهد شد | موسیقی ما