برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از دستور توقف اکران مستند «من ناصر حجازی هستم»، نخستین آهنگساز این مستند نیز حقایقی را فاش کرد
کیوان هنرمند: موسیقی من بدون اجازه در مستند «من ناصر حجازی هستم» استفاده شده است
موسیقی ما - نخستین آهنگساز مستند «من ناصر حجازی هستم» پس از دستور توقف اکران این مستند، درگفتگو با سایت «موسیقی ما» حقایقی از پشت پرده این مستند خبرساز بازگو کرد.
 
به گزارش «موسیقی ما»، کیوان هنرمند که به عنوان نخستین آهنگساز مستند زندگی و درگذشت ناصر حجازی در این پروژه همکاری می‌کرد و به‌یک‌باره از این پروژه کنار کشید، پس ازاتفاقات روز گذشته و شکایت رسمی امیر قلعه‌نویی درباره این مستند و دستور قضایی برای توقف اکران عمومی «من ناصر حجازی هستم»، توضیحاتی را از پشت پرده این مستند خبرساز و ماجرای کنار کشیدن‌اش از آن را بیان کرد.
 
این آهنگساز و موزیسین در ابتدا درباره روند ورودش به این پروژه توضیح داد: «اردیبهشت 94 با مستند «من ناصر حجازی هستم» از طریق خسرو نقیبی آشنا شدم. آقای نقیبی نویسنده‌ی این فیلم هستند. آن زمان نیمی از فیلم آماده شده بود و کلیت هم به نظر شخصی من، فیلم و پروژه خوبی از آب در آمده بود. با کمال میل قبول کردم ساخت موسیقی این فیلم را به عهده بگیرم. موضوع پرداختن به زندگی یکی از اسطوره‌های معاصر «ناصر حجازی» موضوع بسیار هیجان‌انگیزی بود و خسرو نقیبی به عنوان نویسنده و نیما طباطبایی به عنوان کارگردان کارشان را بسیار خوب و حرفه‌ای انجام داده بودند. با شرکت «هورشید فیلم» قرارداد بستم و کار نوشتن موسیقی را آغاز کردم.»
 
  • * آغاز اختلاف نظرها
کیوان هنرمند درباره برخی اظهار نظرها از سوی تهیه‌کننده فیلم مبنی بر عدم رضایت از کیفیت موسیقی ساخته شده برای این مستند گفت: «زمانی که کار نوشتن موسیقی را شروع کردم، ابتدا تم‌های اصلی را نوشتم و در دو جلسه کارگردان و نویسنده تشریف آوردند و تم‌ها را شنیدند و تأیید کردند. در زمانی هم که کار تکمیل شد، در دو جلسه کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده، موسیقی را کامل شنیدند و تأیید کردند. تنها در دو بخش با کارگردان اختلاف سلیقه داشتم که قرار شد بعد از اجرا و ضبط موسیقی، اگر کارگردان این دو بخش را دوست نداشت، این دو بخش را هم طبق خواسته‌ی کارگردان تغییر بدهم. در حقیقت، کارگردان اصرار داشت در صحنه‌ی تشییع مرحوم حجازی موسیقی حزن‌انگیز داشته باشیم و من معتقد بودم باید موسیقی افتخار بشنویم. اختلاف سلیقه فقط در همین حد بود واقعاً. همان‌طور که گفتم قبل از ضبط موسیقی، کارگردان و تهیه‌کننده کل موسیقی را شنیدند و نظرشان را هم داده بودند. اگر موسیقی تأیید نشده باشد که اصولاً مرحله ضبط آغاز نمی‌شود.»
 
«جالب است که سر جلسات ضبط هم تهیه‌کننده حضور داشت و دستمزد نوازنده‌ها به اصرار من در همان روز اجرا توسط خود تهیه‌کننده پرداخت می‌شد که اگر پرداخت نمی‌شد، من مرحله ضبط را پیش نمی‌بردم. چون قابل پیش‌بینی بود که اگر پرداخت‌ها به موقع انجام نشود، گروه نوازندگان که از همکارهای همیشگی من بودند، این کوتاهی را از چشم من می‌دیدند. البته دوستان هم -که همگی از بهترین نوازنده‌های کشور هستند- به پروژه و من لطف کردند و دستمزدهای بسیار پایین‌تری گرفتند که باز هم از همه‌ی آنها تشکر می‌کنم. بنابراین نمی‌فهمم این که اعلام کرده‌اند از کیفیت موسیقی راضی نبوده‌اند، دقیقاً چه معنا و مفهومی دارد؟ شرکت فیلم‌ساز به قرارداد خود و تعهدات‌اش به من درباره آهنگسازی فیلم عمل نکرده است. این بدقولی‌ها حتی تا روز اکران خصوصی هم ادامه داشت. من هم به کارگردان اعلام کردم تا قرارداد اجرا نشود، آن دو بخش را تغییر نخواهم داد و همین شد که همکاری من با این تیم ادامه پیدا نکرد.»
 
  • * حضور محمد خرمی‌نژاد
«هنرمند» درباره حضور «محمد خرمی‌نژاد» پس از کناره‌گیری او در این پروژه گفت: «کلیه سازها، غیر از درامز که در استودیو باران صدابرداری شد، همگی در استودیو کوک که متعلق به گروه رضا یزدانی است ضبط شدند. محمد خرمی‌نژاد هم به‌عنوان صدابردار در کنارم بود و لطف زیادی کرد. بعد از اینکه شرکت فیلم‌سازی متوجه شد که من با آنها شوخی ندارم و تا تعهدات خود را انجام ندهند با آنها همکاری نخواهم کرد، به محمد خرمی‌نژاد ساخت موسیقی را سفارش داده‌اند تا در زمان کوتاهی موسیقی برایشان آماده شود. ایشان هم با سلیقه خودشان موسیقی را آماده کردند. اما در نهایت تعجب، در جشنواره سینما حقیقت روز 22/9/94 این فیلم با موسیقی تیتراژی که من نوشته بودم و با رضا یزدانی ضبط کرده بودیم، پخش شد. بدون رضایت و اجازه از طرف من! در تیتراژ هم نامی از من نیامده بود! من واقعاً نمی‌دانم آقای خرمی‌نژاد در جریان این مورد بوده‌اند یا نه. من به قانون و اجرای آن در کشور پای‌بند و امیدوار هستم. بهترین راه چاره را در این دیدم که از راه قانونی از اقدامات شرکت فیلم‌سازی «هورشید فیلم» شکایت کنم تا مراجع قانونی به این اختلاف رسیدگی کنند. به جشنواره سینما حقیقت هم اطلاع خواهم داد که اگر این فیلم قرار است جمعه دوباره پخش شود، بدون موسیقی من پخش بشود. چون از این موسیقی بدون اجازه و تأیید نهایی من در این فیلم استفاده شده است.»
 
  • * کاش تهیه‌کننده کاربلدی پشت فیلم بود
کیوان هنرمند در ادامه صحبت‌هایش گفت: «این مستند به نظرم بسیار فیلم خوبی است. متن خسرو نقیبی بسیار زیبا و جذاب است و کارگردانی نیما طباطبایی هم به جذابیت فیلم افزوده است. موضوع فیلم هم که زندگی اسطوره فوتبال ایران «ناصر حجازی» عزیز است. هنرمندان بزرگی از جمله آقایان پرویز پرستویی، مهران مدیری، بهرام رادان، شهاب حسینی و مسعود رایگان به خاطر شناختی که از نویسنده فیلم و ارادتی که به شخص ناصر حجازی داشته‌اند، در این فیلم حضور یافته‌اند. دیشب هم که فیلم را در جشنواره‌ی سینما حقیقت دیدم، خیالم راحت شد که فیلم خوبی از کار درآمده است. (در مورد موسیقی بهتر است نظر ندهم که احساس نشود غرضی در صحبت‌هایم وجود دارد) و به نیما و خسرو تبریک می‌گویم. اگر تهیه‌کننده حرفه‌ای و کاربلدی پشت این پروژه بود، حاصل نهایی با همین عوامل به مراتب بهتر می‌شد.»
 
  • * انتشار قطعه «عقاب» از سایت «موسیقی ما»
کیوان هنرمند قطعه «عقاب» را که برای این مستند تهیه و تولید کرده بود، برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داد و با توجه به اینکه مؤلف و صاحب امتیاز این اثر خود کیوان هنرمند است، «موسیقی ما» اقدام به انتشار این اثر می‌کند. هنرمند در این باره به «موسیقی ما» گفت: «سه روز پیش با رضا یزدانی و خسرو نقیبی تماس گرفتم و گفتم که حالا که موسیقی‌ام را از روی فیلم برداشته‌اند، دوست دارم به عشق آقای ناصر حجازی و طرفداران‌اش این موسیقی را در اختیار مردم و عاشقان حجازی قرار دهم که آقای یزدانی و نقیبی از این موضوع استقبال کردند. حالا این موسیقی در احتیار شما و علاقه‌مندان است. امیدوارم در معرفی شخصیت بزرگ و ارزشمند ناصر حجازی نقشی حتی کوچک داشته باشد.»
 
 
  • * توقف اکران مستند حجازی با دستور قضایی
در ساعات پایانی روز گذشته (دوشنبه 23 آذر) خبر توقف اکران مستند «من ناصر حجازی هستم» به دلیل شکایت «امیر قلعه‌نویی» از این فیلم در رسانه‌ها منتشر شد که در متن این خبر آمده بود: «فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» از دو روز پیش به اکران خصوصی درآمد و علاقه‌مندان به این فیلم در برخی از سینماها به تماشای آن نشستند. اما با شکایت امیر قلعه‌نویی اکران این فیلم متوقف شد. حمید توسلی وکیل امیر قلعه‌نویی با تأیید این خبر،‌ در خصوص دلایل آن به فارس گفت: دلیل اصلی توقف اکران این فیلم شکایت امیر قلعه‌نویی بود. آقایان در فیلم به جای آنکه به زندگی‌نامه مرحوم حجازی بپردازند، بیشتر به شخصیت امیر قلعه‌نویی پرداخته و در فیلم از تکنیک سفید و سیاه استفاده کرده‌اند. البته آقایان با تصاویر و متونی که استفاده کرده‌اند بیشتر به شخصیت آقای قلعه‌نویی پرداخته‌اند.»
 
توسلی با اعلام اینکه این شکایت ۲۰ روز پیش به دادگاه ارائه شده، گفت: «امروز دستور توقف اکران آن صادر شده و فکر می‌کنم این کمترین کادویی بود که ما می‌توانستیم در زادروز تولد مرحوم حجازی به وی بدهیم؛ چون مطمئناً اگر ایشان زنده بود، از دیدن چنین فیلمی آزار می‌دید. با شناختی که ما از مرحوم حجازی داریم، مطمئناً او از ساخت چنین فیلمی برای برخی از صحنه‌ها راضی نبود و حتی من این موضوع را به تهیه‌کننده فیلم هم منتقل کردم. البته عده‌ای هستند که با ایشان ادعای دوستی می‌کردند و شاید دوست داشته باشند از اسم ایشان بهره‌برداری کنند، ولی این دیگر به ما ارتباطی ندارد.»
 
در ادامه می توانید قطعه «عقاب» را با موسیقی «کیوان هنرمند» و صدای «رضا یزدانی» به صورت اختصاصی از تماشاخانه سایت «موسیقی ما» بشنوید و دانلود کنید.
 
  • متن ترانه:
عقاب از شهر کلاغ‌ها پرید
هیچ‌کس آخر قصه را نشنید
ندونستن یک عقاب یک عقابه
پریدن تو ذات عقابه
 
  • نوازندگان:
گیتار باس: بابک ریاحی‌پور
درامز: امیرعلی طاهری
فلوت: ناصر رحیمی
ترومبون تنور و باس: حسین شریفی
فرنچ هورن: فرشاد شیخی
ویلون: علی جعفری‌پویان، میثم مروستی و حامد کرمانی
ویولا: عماد نکویی و لعیا اعتمادی
گیتار الکتریک و آکوستیک: مازیار احمدپور
پیانو: رضا حجت‌زاده


پ.ن: «موسیقی ما» این حق را برای عوامل تولید مستند «من ناصر حجازی هستم» قائل است تا در صورت صلاحدید، توضیحاتی در خصوص صحبت‌های مطرح شده در این گفتگو ارائه دهند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آذر 1394 - 12:49

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 25 آذر 1394 - 11:42

روح ناصرخان حجازی شاد ؛؛ ادمهای بزرگ نیازی به تم غمگین ندارند
ممنون از اقای کیوان هنرمند برای این اثر زیباشون .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیوان هنرمند: موسیقی من بدون اجازه در مستند «من ناصر حجازی هستم» استفاده شده است | موسیقی ما