برنامه یاد بعضی نفرات
 
از اواخر آذرماه و با تغییرات محتوایی و ساختاری
سری دوم مسابقه خوانندگی «شب کوک» روی آنتن شبکه «نسیم» می‌رود
موسیقی ما – سری دوم نخستین مسابقه خوانندگی که در یک شبکه رسمی صدا و سیما روی آنتن رفته است، از اواخر آذر بار دیگر مهمان خانه‌ ایرانی‌ها می‌شود.

به گزارش «موسیقی ما»، مسابقه خوانندگی «شب کوک» که دوره نخست آن در ماه های گذشته روی آنتن شبکه نسیم رفت و بحث ها و واکنش‌های زیادی را در بین رسانه‌ها و مردم باعث شد، با تغییرات محتوایی و ساختاری از اواخر آذر ماه بار دیگر روی آنتن می‌رود.

سری دوم این مسابقه خوانندگی در حالی هم اکنون در حال ضبط است که صحبت‌ها و نقدهای بسیاری درباره سری اول این برنامه صورت پذیرفته بود. نوع اجرای چهره‌های جوان، نوع قضاوت‌ها و داوری داروان این برنامه (فریدون آسرایی، مهدی یغمایی و پوریا حیدری)، دکور، برخی حاشیه ها که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد و ... از جمله نقدهایی بود که به این برنامه وارد شده است و این در حالی‌ست که تهیه کننده و مجری «شب کوک» از تلاش‌های گسترده برای بهبود محتوایی و ساختاری این برنامه در سری دوم خبر می‌دهند.

هادی دمیرچی (تهیه کننده شب کوک) درباره روند شکل گیری این برنامه به «موسیقی ما» می‌گوید: «از همان ابتدای آغاز به تولید برنامه قرار بود هر فصل از برنامه یک شکل و محتوا و هدف گذاری را در پیش بگیریم. شروع «شب کوک» برنامه‌ای تحلیلی بود که با حضور چهره‌های موسیقی و جذابیت‌های بصری همراه بود. در چهارچوب قوانین شبکه نسیم. آیتم‌هایی مثل «تازه نفس» هم بود که به معرفی خواننده‌هایی می‌پرداخت که مردم شناختی از آنها نداشتند و حالا دراین برنامه با آنها آشنا می‌شدند. مضامین ارزشی هم در معرفی هنرمندان دخیل بود و می‌توانست طیف مخاطبان موسیقی را گسترش دهد. در بخش دوم هم با توجه به اینکه مدت‌ها بود دغدغه برنامه‌ای موسیقی که به شکل مسابقه خوانندگی باشد ولی آکادمی تلقی نشود، با یک تیم فکری نشستیم و برنامه ریزی‌هایی را انجام دادیم. با توجه به برخی محدودیت‌ها، عملی کردن این سوژه کمی سخت بود ولی با اتخاذ برخی سیاست‌ها توانستیم در سری دوم برنامه این مسابقه خوانندگی را آغاز کنیم و شروع و پیش زمینه‌ای باشد برای سری‌های بعدی که در حال تولید آن با محتوا و کیفیت بسیار بالاتر هستیم.»

* هدف گذاری

هدف گذاری برای یک برنامه با توجه به میزان برخی محدودیت‌ها درباره موسیقی در رسانه‌ای مثل تلویزیون، مهم‌ترین مبحث برای تولید چنین برنامه‌ای می‌تواند باشد.

«باربد بابایی» (مجری شب کوک) که پیش از این نیز سابقه اجرای برنامه موسیقی محور را داشته، درباره هدف گذاری‌های کلان این برنامه و میزان رضایت مندی بینندگان عام آن، معتقد است: «هنوز زود است در این باره حرف زد. برنامه نود با آیتم‌ها و بخش‌های مختلف‌اش پس از سالها آزمون و خطا و کسب تجربه توانسته در موقعیت و محبوبیت کنونی‌اش قرار بگیرد. یا برنامه ماه عسل پس از سال‌ها توانسته خودش را پیدا کند و حالا جزو برنامه‌های پربیننده سیما است. حالا پس از سی و خرده‌ای سال، یک برنامه موسیقی با این شمایل آغاز به کار کرده و در حال پیش رفتن است. قطعا باید کمی به آن زمان داد تا بتواند مسیرش را پیدا کند. وجود برخی محدودیت‌ها هم که دیگر طبیعی‌ست و ما سعی کرده‌ایم در بهترین حالت ممکن آنرا پیش ببریم. قطعا یک فرصت چند ماهه در سری‌های اول و دوم، توانسته تیم سازنده برنامه را به تجربیات بیشتری برساند و برآیند این تجارب قطعا در سری جدید مشخص خواهد شد.»

* استانداردها

هر برنامه تلویزیونی برای آغاز روند تولید‌اش، همیشه بایستی برخی استانداردهای اولیه را دارا باشد. این یکی از بدیهی‌ترین اتفاقات برای روند پیش تولید یک برنامه تلویزیونی است. مجری «شب کوک» در این باره اعتقاد دارد: «این موضوع را باید در دو بخش کنکاش کرد. بخش اول در زمینه محتوایی است و بخش دوم بحث لجستیکی و سخت افزاری. درباره بحث‌های محتوایی این برنامه ما زمانی می‌توانیم قضاوت درستی داشته باشیم که محدودیت‌های حوزه موسیقی را در چنین برنامه‌ای نداشته باشیم. ما از بین 210 قطعه که باید برای اجرای آنها اقدام به مجوز می‌کردیم تا هنرجویان آن را در برنامه بخواند، تنها توانستیم مجوز 64 قطعه را بگیریم. به هر حال موسیقی موضوع پر بحثی در رسانه ملی است و ما هم سعی داشتیم با حفظ تمام ارزش‌ها و قوانین کارمان را پیش ببریم. سری نخست این برنامه که روی آنتن رفت نوعی آزمون برای رصد میزان واکنش‌ها به چنین برنامه‌ای در تلویزیون بود و در بحث‌های لجستیکی و سخت‌افزاری هم واقعا کمبودهای زیادی داشتیم. ولی این ماجرا را با همین توان اندک اجرایی کردیم و حالا برای سری جدید حتما خواهید دید که چقدر این موضوع جدی تر و قوی‌تر شده است.»

بابایی درباره روند انتخاب داروان این برنامه نیز می‌افزاید: «من و آقای دمیرچی 45 نام اعم از آهنگساز و موزیسین و خواننده را برای انتخاب داورها به سازمان ارائه کردیم. ولی تنها 5 اسم برای حضور در برنامه توانستند چراغ سبز بگیرند و 40 نفر از این اسامی به دلایل مختلف اجازه حضور در صدا و سیما را داشتند. ما با این مشکلات هم دست به گریبان بودیم و هیچکس خبر نداشت. البته مشکل بسیاری از این همکاران و اهالی موسیقی، برخی همکاری‌ها با هنرمندان خارج از کشور بود و همین باعث شد مشکلات بالا بگیرد. سرانجام به انتخاب‌های کنونی رسیدیم و اتفاقا این تیم داوری در سری قبلی یکی از نقاط قوت‌مان است که قرار است در سری جدید یک داور دیگر از چهره‌های قدیمی حوزه موسیقی به آنها اضافه شود.»

* اتفاقات ویژه در سری دوم

هادی دمیرچی که تهیه کنندگی این برنامه را به همراه برادرش «مجید دمیرچی» بر عهده دارد، درباره پیش‌بینی‌ها برای آغاز تولید سری دوم و آغاز پخش سری جدید در شبکه نسیم می‌گوید: «نخستین برنامه در حوزه موسیقی و مسابقه خوانندگی در سیمای جمهوری اسلامی را روی آنتن بردیم و به لطف همکاری مدیران شبکه، انشاالله در سری جدید قرار است اتفاقات بهتر و ویژه‌تری را باعث شویم. باید اول خودمان راتثبیت می‌کردیم. این تثبیت خیلی مهم بود. ولی به مرور قرار است کیفیت و محتوای برنامه نیز به مرور ارتقا یابد که در سری دوم، این موضوع اولویت تیم سازنده است تا بتوانیم رضایت بیننده‌ها و مخاطبان برنامه را تامین کنیم و با یک برنامه استاندارد در تمام بخش‌ها، دورخیزی داشته باشیم برای سری جدید این برنامه که در اوایل سال آینده به صورت گسترده و با فراخوانی عمومی، قرار است از اقصی نقاط کشور، استعدادهای خوانندگی را کشف کند.»

دمیرچی در انتهای صحبت هایش نیز گفت: « در حوزه اطلاع رسانی برنامه «شب کوک» قبول داریم که بسیار ضغیف کار کردیم. زمانی که یک روزنامه درباره این برنامه گزارش توهین آمیزی نوشت، مدیران سیما به قدری به تیم «شب کوک» اعتماد داشتند که از ما خواستند در سکوت کامل کارمان را ادامه دهیم و آنها خودشان از طریق دایره حقوقی سیما اقدام کردند و آن روزنامه را به دادگاه کشاندند. این مشخص است که این برنامه آرام آرام توانسته خودش را در دل مدیران جا کند و در سری‌های آینده که به زودی روی آنتن می‌رود، قطعا اتفاقات جالب توجهی رخ خواهد داد. ازاعتماد مدیران سیما ممنونیم و همین باعث شده که وظیفه ما در قبال مخاطبان و بینندگان بیشتر و بیشتر شود و ما نیز با تلاشی چند برابر در پی کسب رضایت بینندگان‌مان هستیم و در سری دوم، قطعا باید منتظر اتفاقات و غافلگیری‌های زیادی باشید.»
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آذر 1394 - 11:54

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 12 آذر 1394 - 13:54

به نظرم به جای فریدون علی لهراسبی اخشابی یگانه یا صادقی بیاد بهتر باشه

جمعه 13 آذر 1394 - 00:56

ببخشیدا
من صدای فریدون رو خیلی دوست دارم
ولی اونجور که خودش توی رادیو توی برنامه موسیقی من میگفت،
تحصیلات اکادمیک و انچنانی توی زمینه موسیقی نداره
به صورت حرفه ای چند سالیه که میخونه
افرادی که تخصصی و حرفه ای میخونن رو بیارین
نه افرادی که دلی میخونن

یکشنبه 15 آذر 1394 - 11:17

متاسفانه اصلا صحبتی از نحوه ثبت نام شرکت کنندگان نمیشه!

شنبه 14 فروردین 1395 - 19:40

خیلی از خواننده های قدیمی هم که خیلی حرفه ای هستن و میتونن داوری کنن،لزوما تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی ندارن.

یکشنبه 2 خرداد 1395 - 12:51

با سلام ،با توجه به اينكه از تمام داورها و از خود مجري و برنامه خوب شب كوك راضيم ،خواستم بدونم ،چجوری و از چه کانالی میشه فهمید منتخبین این دوره چه کسانی هستند ،آخه نه شماره تماسی هست ،نه سایتی که اسامی یا حداقل تصویرشون باشه ،راستش خودمم شرکت کردم ،یکی از علتهای دونستنش همینه ،،ممنون

شنبه 19 تیر 1395 - 21:44

اخر اذر خیلی دیره اگه میشه تابستون پخش کنید لطفا.

شنبه 27 شهریور 1395 - 00:42

با سلام نحوه ثبت نام رو اعلام کنید و فایل صوتی و تصویری رو کجا ارسال کنیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سری دوم مسابقه خوانندگی «شب کوک» روی آنتن شبکه «نسیم» می‌رود | موسیقی ما