برنامه یاد بعضی نفرات
 
در مراسمی که در تبریز برگزار شد
سردیس شمس تبریزی به همایون شجریان اهدا شد
موسیقی ما - آیین نکوداشت شمس تبریزی هم‌زمان با روز دیدار شمس و مولانا، پس از هشت قرن در زادگاه خویش، تبریز در حالی برگزار شد که سردیس شمس تبریزی به «همایون شجریان» اهدا شد. در این مراسم که مولوی‌شناسان و شمس‌پژوهان حضور داشتند، «همایون شجریان» در سخنان کوتاهی ارادت خویش را به حضرت مولانا بیان کرد و گفت:‌ «امروز پای‌بوس مولانا در قونیه بودم و با چشم و گوش باز و دهان بسته در این بزرگداشت شرکت کرده‌ام.»

سپس «محمدعلی موحد» یکی از میهمانان این برنامه در واکنش به سخنان او گفت:‌ »می‌دانستم که این هنرمند جوان در هنر موسیقی، ید بیضایی دارد ولی نمی‌دانستم که سخنرانی ماهر نیز هست. جمله‌ای که شجریان بر زبان آورد بدون فکر و اندیشه بود و می‌توان فقط برای این جمله، چند کتاب نوشت.»

به گفته‌ی ریییس انجمن ادبی تبریز، هدف از برگزاری این برنامه، نکوداشت دیدار تاریخی شمس‌الدین محمد تبریزی با مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است، به همین خاطر است که «کریم زمانی» - مولوی‌شناس- می‌گوید: «برای درک کامل اشعار مولانا و بردن لذت معنوی از آن در درجه اول باید اخلاق خودمان را درست کرده و گناه نکنیم. گناه یعنی راه باز باشد ولی شخص به سمت آن نرود. تقوا و پاکی منشا علم و معرفت و ضد آن، منشا جهل است. بر خلاف باور یک عده که شمس تبریزی را مردی عامی می دانستند، وی با عالمان بزرگی بحث و مناظره می‌کرده و عرفان فلسفی و عرفان نظری می‌دانسته است. مولانا نیز مساله توحید را به صورت اومانیستی و بشردوستانه مطرح می‌کند.»

چند نفر از شاعران و ادیبان در ادامه این مراسم به شعرخوانی و بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با شمس تبریزی و مولانا جلال‌الدین محمد بلخی پرداختند و در این میان «محمدعلی موحد» از برگزاری آیین نکوداشت شمس تبریزی در زادگاه خود، تبریز، ابراز رضایت و خوشحالی کرد و  با انتقاد از روشنفکرانی که فقط و فقط از دولت انتقاد می‌کنند تصریح کرد: «روشنفکران باید وجدان آگاه و بیدار جامعه باشند و منصفانه قضاوت کنند. کار دولت خوب است که برای ما مسئولانی از اهل محل انتخاب کرده است. یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌هایی که در طول تاریخ با آن مواجه بوده‌ایم این است که هر دولتی می‌خواهد دولت دیگر را خنثی کند. فقط انتقاد می‌کنند. عده‌ای نمی‌دانند که چرا و به چه قیمتی باید همدیگر را سنگ روی یخ کنند. تمام انرژی‌ها باید بر این امر متمرکز و معطوف شود که هر کاری که انجام می‌شود به درستی انجام شود.»

در قسمتی از این آیین، از تمبر شمس تبریزی به دست محمدعلی موحد رونمایی شد و علاوه بر همایون، سردیس شمس تبریزی از طرف بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به دکتر محمدعلی موحد، دکتر کریم زمانی، دکتر مشتاق مهر، و ویکتور ریباک سفیر بلاروس در ایران اهدا شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آذر 1394 - 13:29

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 10 آذر 1394 - 14:10

جهان پر شمس تبریز است
کو رندی چو مولانا؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سردیس شمس تبریزی به همایون شجریان اهدا شد | موسیقی ما