برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تنظیم و نت‌نویسی مجدد محمدرضا فیاض و توسط انجمن موسیقی ایران
«عیاران» احمد پژمان بعد از چهل سال بازنشر می‌شود
موسیقی ما - آلبوم «عیاران» از ساخته‌های قدیمی «احمد پژمان» که توسط «محمدرضا فیاض» دوباره تنظیم شده، در حالی به زودی منتشر می‌شود که «فیاض» می‌گوید تلاش کرده تا کاملاً به اصل اثر وفادار باشد.
 
احمد پژمان، «عیاران» را حدود ۴۰ سال پیش به سفارش سازمان فولکلور وزارت فرهنگ و هنر وقت ساخت که صرفاً با سازهای ایرانی نواخته می‌شدند. این قطعات در آلبومی به نام «عیاران» روی کاست منتشر شده بود تا حالا که قرار است به همت و تنظیم مجدد محمدرضا فیاض و با قطعاتی چون «سیاناو»، «شونان»، «اَرَنگان»، «دَلگان» و «زَرمیتان» منتشر شود.
 
«فیاض» می‌گوید هیچ نت و پارتیتوری از این مجموعه وجود نداشته و تنها یک ضبط با کیفیت پایین -که آن زمان توسط ارکستر استاد «پایور» اجرا شده بود- موجود بود و حالا این مجموعه را فیاض از روی همان اجرا نت‌نویسی کرده است: «من سعی کردم کاملاً به آنچه در گذشته نواخته شده، وفادار بمانم؛ هرچند در این میان، به خاطر کیفیت پایین ضبط، ناگزیر شدم در جاهایی بر اساس حدس و گمان پیش بروم.»
 
خود استاد پژمان درباره‌ی این اثر چنین توضیح داده است: «آلبوم عیاران تقریباً رو به نابودی بود. من نت‌های آن را گم کرده بودم و چیزی از آن در اختیار نداشتم؛ اما آقای فیاض با صبر و حوصله از روی یک کاست قدیمی همه قطعات آن را نت‌نویسی کرد. این کار بسیار دشوار است، اما او همت کرد و به این ترتیب، آلبوم «عیاران» زنده شد. تمام قطعات این آلبوم با سازهای ایرانی مانند کمانچه، قیچک، عود، سنتور، تار، نی، سازهای ضربی و سایر سازهای ایرانی نواخته می‌شود و در ساخت آن از موسیقی ایران باستان الهام گرفته‌ام.»
 
او همچنین توجه به موسیقی فولکلور را یکی دیگر از ویژگی‌های «عیاران» می‌داند و می‌گوید در ساخت این قطعات به موسیقی شمال، جنوب، خراسان، سیستان و دیگر نواحی ایران توجه داشته‌ است.
 
این اثر توسط انجمن موسیقی منتشر خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آذر 1394 - 11:14

دیدگاه‌ها

دوشنبه 9 آذر 1394 - 14:54

آلبوم قدیمی عیاران با اجرای استاد پایور موجود هست و کیفیت اجرایی آن آنقدر هم که در این مطلب اشاره شده پایین نیست ، آن هم در حدی که آقای فیاض ناگزیر به حدس و گمان شده باشند

دوستان علاقمند بسیاری هستند که آثار ارزشمند گذشته را با کیفیت قابل قبول در اختیار دارند مشکل اصلی از جناب پژمان هست که نسبت به آثار خودشون بی تفاوت هستند
ایشان می توانستند لااقل یک نسخه از این اثر رو نزد خود از همان سال ها نگه دارند یا حد اقل نت آن را به نحو درستی در آرشیو خود بایگانی کنند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «عیاران» احمد پژمان بعد از چهل سال بازنشر می‌شود | موسیقی ما