برنامه یاد بعضی نفرات
 
رهبر ارکستر سمفونیک در نشست خبری با حضور تعدادی از آهنگسازان ایرانی از پروژه‌ی ضبط آثار آنها سخن گفت
علی رهبری: دولت برای ادامه‌ی فعالیت به ما امیدواری داده است
موسیقی ما - «علی رهبری» (مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران) در جدیدترین نشست خبری این ارکستر که به همراه آهنگسازان ایرانی و مصطفی کمال پورتراب برگزار شد؛ درباره ضبط آثار آهنگسازان ایرانی برای موسسه ناکسوس توضیح داد.
 
به گزارش «موسیقی ما»، رهبری در نشست اولین دوره ضبط آثار آهنگسازان ایرانی گفت: «چند شغل در اجتماع است که برای افراد معمولی نیست، کسانی که کار را بدون سفارش یا پول انجام می‌دهند. آهنگسازان در تمام دنیا با مشکلات بزرگی مواجه‌اند؛ بسیاری از آهنگسازان هستند که آثاری نوشته‌اند اما هیچ‌گاه اثر آنها شنیده نشده. در واقع، می‌توان گفت که آنها برای دل خودشان کار می‌کنند. من 21 ساله بودم که قطعه‌ای به عنوان «خون ایرانی» را یکی از رهبرهای بزرگ جهان در خارج از ایران رهبری کرد. چند وقت بعد که آن رهبر را دیدم، اصلاً به یاد نداشت که قطعه من را اجرا کرده است. بعد از آن من رهبری ارکستر را به صورت جدی پیگیری کردم و واقعاً باید بگویم که آنقدر ایده‌الیست نیستم که شغل آهنگسازی را انتخاب کنم. البته همچنان هم آهنگسازی می‌کنم.»
 
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران همچنین ضمن ابراز خوشحالی از اینکه امکان ضبط آثار آهنگسازان ایرانی فراهم شده، ادامه داد: «من ابتدا باورم نمی‌شد که ما این‌قدر آهنگساز ناشناخته در کشورمان داشته باشیم و خوشحالم که ناکسوس به دنبال رپرتوار تازه بود و ما توانستیم آثار آهنگسازانی را اجرا کنیم که فرصت کمتری برای شنیده شدن و دیده شدن داشتند. در تابستان، آثار 64 آهنگساز را انتخاب کردیم و خیلی‌ها باورشان نمی‌شد که ما این تعداد آهنگساز در کشورمان داشته باشیم. جالب این است که یک ماه بعد، 50 آهنگساز دیگر هم آثارشان را برای ما فرستادند و ما در نهایت، میان این 115 آهنگساز قرعه‌کشی انجام دادیم. الان که با شما صحبت می‌کنم، همچنان آهنگسازانی هستند، حتی خارج از ایران که آثارشان را برای ما ارسال می‌کنند و هر بار آهنگساز دیگری به جمع ما اضافه می‌شود. اما در نهایت، متأسفانه ما از ۱۷۰ آهنگساز ایرانی که داریم؛ تنها ۷ نفر از آنها برای مردم شناخته شده‌اند.»
 
مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران همچنین اضافه می‌کند: «در نهایت ما توانستیم با همکاری ارکستر و نمایندگان شورای مشورتی، آن آثار را انتخاب و اجرا کنیم و باید بگویم در آن میان قطعات ضعیف بسیار انگشت‌شمار بود. در آثاری که ما اجرا می‌کنیم، قطعه غیرحرفه‌ای وجود ندارد و تمامی قطعات کیفیت مناسب دارند. خوشبختانه مرحله اول ضبط آثار آهنگسازان ایرانی دو روز پیش از آنچه پیش‌بینی کرده‌اند به پایان می‌رسد و پس از جلسه‌ای که با آقای مرادخانی داشتم، حمایت دولت را شاهد بودم. شرط من برای ادامه فعالیت در ارکستر این بود که ارکستر یا باید تعطیل شود یا باید حرفه‌ای به کار خود ادامه دهد و خوشحالم که دولت به ما برای ادامه کارمان امید خوبی داد.»
 
او در پایان از اجرای ارکستر سمفونیک در افتتاحیه لیگ جهانی کشتی در ایران خبر داد و افزود: «اتفاق خوبی که برای ارکستر سمفونیک تهران افتاد، این بود که ارکستر امکان نزدیکی بیشتر با مردم را پیدا کرد و ما قرار است در افتتاحیه لیگ جهانی کشتی در کنار اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ای از یک آهنگساز 16 ساله به نام «پوریا خادم» پسر قهرمان کشتی را اجرا کنیم. این قطعه «علمدار» نام دارد و برای حضرت عباس(ع) نوشته شده است. پس از اجرای ما در افتتاحیه لیگ کشتی، ما دو شب در تالار وحدت این اثر را به همراه قطعاتی دیگر اجرا خواهیم کرد.»
 
در ادامه نشست، امیر پورخلجی (آهنگساز) درباره تجربه خود با ارکستر سمفونیک و ضبط اثرش توضیح داد: «سطحی که من از ارکستر سمفونیک تهران دیدم، واقعاً متحیرم کرد. به نظر من ارکستر سمفونیک تهران کار بزرگی می‌کند و این برای من باورکردنی نبود. من قطعه‌ای از نبرد 12 رخ بر اساس شاهنامه فردوسی را به ارکستر سمفونیک دادم که پیش‌تر با ارکستر بلغارستان ضبط کرده بودم. ارکستر بلغارستان سابقه کار با سولیست‌ها و آهنگسازان بزرگ جهان را دارد. اما اجرای ارکستر سمفونیک برای من بسیار شیرین‌تر بود.»
 
علی‌اکبر قربانی (مدرس دانشگاه و آهنگساز) نیز درباره همکاری با ارکستر سمفونیک گفت: «متأسفانه تا امروز چندان به آهنگسازان ایرانی بها داده نشده و بسیاری از آثار آهنگسازان شنیده‌نشده باقی مانده است. به‌طور مثال، در روسیه حمایت از آهنگسازان کشورشان تا حدی می‌رسد که حتی در کتاب‌های درسی‌شان نیز مثال از آثار آهنگسازان روس می‌آورد. ما هم باید به آهنگسازان خودمان اعتماد کنیم تا به تدریج شرایط بهبود یابد. قطعه‌ای که ارکستر سمفونیک از من اجرا کرد، «سوییت لیریک» نام داشت. این قطعه بر اساس مدهای ایرانی نوشته شده و تجربه ضبط آن با ارکستر سمفونیک بسیار خاص بود.»
 
باربد بیات (آهنگساز و نوازنده) با بیان اینکه قطعه «سوییت سمفونی ایرانیان» را در چهار قسمت با ارکستر سمفونیک ضبط کرده، ادامه داد: «من این قطعه را هفت سال پیش ساخته بودم و حالا خوشحالم که در چنین روزهای رویایی، نام استاد رهبری به صورت رایگان روی اثر من و سایر آهنگسازان قرار می‌گیرد.»
 
آرش عباسی (آهنگساز) نیز درباره ارکستر سمفونیک و ضبط اثرش گفت: «در طول یک هفته‌ای که همراه ارکستر بودم، کار حرفه‌ای از آنها دیدم. فضایی که الان در ارکستر به وجود آمده، حاصل تلاش‌های یک رهبر جهانی است و موجب شده تا ما موقعیت خوبی به لحاظ تاریخی داشته باشیم. من قطعه «روایت کهن» را همراه ارکستر سمفونیک ضبط کردم و خوشحالم آقای رهبری با شناخت درست این قطعه به طوری که انگار اثر من اثر خودش است، آن را رهبری کرد.»
 
مسعود پیروی (آهنگساز) نیز ضمن ابراز خوشحالی از اینکه اثرش بعد از سال‌ها امکان اجرا پیدا کرده، عنوان کرد: «ما سال‌ها قطعاتی می‌نوشتیم که هیچ‌گاه امکان اجرای آن وجود نداشت و خوشبختانه الان ارکستر سمفونیک تهران این پویایی را پیدا کرده که آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کند.»
 
شهاب شرفی نیز قطعه‌ای بر اساس مقام تنبور کرمانشاه با پایه‌هایی از موسیقی ایرانی را برای اجرا در ارکستر سمفونیک تهران آماده کرده و پژمان خلیلی پوئم سمفونی شماره یک را با این ارکستر ضبط می‌کند.
 
مهرداد روحانی (آهنگساز) در ادامه این نشست گفت: «من بعداز 5 سال انتظار توانستم قطعه «فانتزی شیدا» که روی آثار علی‌اکبر شیدا نوشته شده بود را توسط ارکستر سمفونیک ضبط کنم و باید بگویم که 48 ساعت گذشته که همراه ارکستر سمفونیک بودم و خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی‌ام رقم خورد.»
 
امین هنرمند (عضو هیأت‌علمی دانشگاه هنر و آهنگساز) درباره اثر خود توضیح می‌دهد: «زمانی که من متوجه شدم ارکستر سمفونیک آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا می‌کند، یک هفته فرصت داشتم تا اثر جدیدی به آنها ارائه کنم و قطعه‌ای به عنوان «از میان شیشه‌های مات» نوشتم. نام این قطعه تعبیری است که آقای مشایخی از کار من داشت.»
 
کارن کیهانی (مدرس دانشگاه و آهنگساز) با اشاره به اینکه شغل آهنگسازی این روزها با ترس به زبان می‌آید، ادامه می‌دهد: «من قطعه «ریکوئیم برای ارکستر سمفونیک» را با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کردم.»
 
مصطفی کمال پورتراب (آهنگساز و پیشکسوت موسیقی) در پایان این نشست درباره علی رهبری عنوان کرد: «رهبری شاید خودش قدر خودش را نمی‌داند، اما من امیدوارم که مسئولین و مردم قدر او را بدانند. بسیار خوشحالم که آثار آهنگسازان ایرانی توسط این ارکستر اجرا می‌شود و همه باید بدانند که آهنگساز باید نبوغ آهنگسازی داشته باشد تا بتواند در این کار فعالیت خود را ادامه دهد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آذر 1394 - 17:08

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 4 آذر 1394 - 02:55

عزیزم!زمان صحبت استاد پور تراب اشک در چشمان استاد رهبری حلقه زد...
چقدر بی ذوقیم که چنین گوهر نایاب و فروتن داخلی رو این همه رنجوندم...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی رهبری: دولت برای ادامه‌ی فعالیت به ما امیدواری داده است | موسیقی ما