برنامه یاد بعضی نفرات
 
پویا سرایی روشنای ۴ را منتشر کرد
بداهه‌نوازی تم «بهاره دختر عمو» وخوش‌بینی انسان در مواجهه با رنج
موسیقی ما - قسمت چهارم از مجموعهٔ تک‌نوازی و بداهه‌نوازی‌های «پویا سرایی» -آهنگساز و نوازندهٔ سنتور- با عنوان بداهه نوازی بر تم «بهاره دختر عمو» به دو صورت تصویری و صوتی منتشر شد.

در این قسمت، تم «بهاره دختر عمو» از موسیقی شرق خراسان، دستمایهٔ بداهه‌نوازی «سرایی» با ساز سنتور شده است. این آهنگساز دربارهٔ این اثر به سایت «موسیقی ما» توضیح می‌دهد: «اصالت من خراسانی است و موسیقی این منطقه سرشار از ملودی‌های روان و زیبایی است که بسیاری از آن‌ها را جز محققین موسیقی نشنیده‌اند. «بهاره دختر عمو» هم از جملهٔ این ملودی‌های زیباست. بسیاری از مقام‌ها و رقص‌های خراسانی (در سنت محلی خراسان بازی) اگر چه امروز به‌عنوان هنری شاد و تفنن آمیز ارائه می‌شوند؛ ولی در بدو امر، همهٔ این‌ها از جنگ‌ها، غارت‌ها، ناکامی‌ها و شکست‌ها روایت می‌کنند، مثال بارز این مطلب، رقص‌ها (بازی‌های) شمال خراسان با عناوینی مثل دو قرسه و سه قرسه و پنچ قرسه است که همه نوعی شیون بر کشته‌های قوم کرمانج بوده است. این رقص‌ها به مرور زمان به صورت امروزی با قشمه و دایره اجرا می‌شوند و این مصداق سخنِ نیچه در زایش تراژدی است که - هنر را خوش‌بینی انسان در مواجهه با رنج می‌دانسته- و می‌توان این مساله را درهمین بازی‌ها و مقام‌های موسیقی خراسان مشاهده کرد.»

 «بهاره دخترعمو» روایت تلخی است از عشق نافرجام دختر عمو و پسر عمویی و از زبان پسر عاشقی است که نظاره‌گر عروسیِ معشوقه‌اش (دختر عمویش) است. او درستایش زیبایی و ملاحتِ معشوقه این‌گونه ناله سر می‌دهد: «عروسی می‌کنی، شوی‌ات مبارک، بهاره دختر عمو.... حنا بر دست و بر رویت مبارک، بهاره دختر عمو... بهاره دختر عمو، لاله زاره دختر عمو» و الخ...

 «سرایی» در پایان می‌گوید: ‌ «از آنجا که این تم از موسیقی خراسانی است و نه دستگاهی، سعی من بر این بود تا بسط و گسترش ملودی و همچنین تزییناتِ ملودی از موسیقیِ شهری فاصله داشته و به موسیقی خراسانی نزدیک باشد هرچند سنتور بسیاری از امکانات اجراییِ دوتار (مانند ویبراسیون‌ها) را ندارد.

 «روشنا» پروژهٔ صوتی- تصویری و متدوامِ تکنوازی -بداهه‌نوازی موسیقی ایرانی- است که «سرایی» آن را مدتی است با حمایت موسیقی ما و با همکاری دیگر سایت‌های معتبر موسیقی ایران انتشار یافته است.

 روشنا -۴ با میکس و مسترینگ علی‌پور مقدم (استودیو دیلمان) و تولید موسسه نهاله رودکی از هم اکنون در تماشاخانه موسیقی ما به دو صورت صوتی و تصویری قابل دریافت است.

فایل صونی «روشنا 4» را از تماشاخانه سایت موسیقی ما دانلود کنید و فایل تصویری را زیر همین مطلب ببنید
روشنا 4
دانلود
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آبان 1394 - 14:48

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 26 آبان 1394 - 14:05

از متن شعر خوشم اومد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بداهه‌نوازی تم «بهاره دختر عمو» وخوش‌بینی انسان در مواجهه با رنج | موسیقی ما