برنامه یاد بعضی نفرات
 
«مرثیه» موتسارت ضبط می‌شود
علی رهبری: مسائل این روزهای اركستر سمفونیك حاشیه نیست، سوء‌تفاهم است
موسیقی ما - اركستر سمفونیك تهران، حالا دوباره دارد خاطره‌ی روزهای خوش‌اش را تكرار می‌كند. این اركستر برای اولین بار در تاریخ فعالیت‌هایش كه حالا می‌رود صد ساله شود، برنامه‌ای 6 ماهه تنظیم كرده كه یك ماه از آن گذشته و با نظمِ كامل در حال اجرا است.
 
در همین ساعت‌ها نیز با توجه به اولویت و ضرورت ضبط آثار کلاسیک برتر جهان و همچنین آهنگسازان ایرانی، مشغول تمرین قطعه‌ی «مرثیه» ساخته ولفگانگ آمادئوس موتسارت برای ضبط با رهبری «پروفسور ارول اردینچ» است كه رهبری درباره‌اش می‌گوید قرار است رهبر مهمان دائم اركستر باشد و از این به بعد چهار تا پنج ماه سال در ایران خواهد بود تا اركستر را رهبری كند. امشب قرار بود «مرثیه»ی موتسارت روی صحنه رود و البته به دلایلی نامعلوم لغو و آن‌طور كه اعلام شده، اجرای صحنه‌ای این اثر به زمان دیگری موکول می‌شود.
 
این اركستر البته در روزهای اخیر دچار حاشیه‌هایی شده كه البته «علی رهبری» در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» تأكید می‌كند این اتفاقات اخیر بیشتر از آنكه حاشیه باشد، سوء‌تفاهم‌هایی است كه پیش آمده و می‌توان در یك فضای منطقی آنها را برطرف كرد. امشب قرار بود «مس» موتسارت را بنوازد، برنامه‌ای كه لغو شد و البته توضیحی درباره‌ی دلایل آن اعلام نشد.
 
حالا «علی رهبری» -رهبر اركستر سمفونیك تهران- می‌گوید كه قرار است در جلسه‌ای با مسئولان بنیاد رودكی در این خصوص صحبت كند. او اما اطمینان می‌دهد كه این قطعه را به رهبری پروفسور «ارول اردینچ» همراه با این اركستر اجرا خواهد كرد و این در حالی است كه اركستر هم‌اكنون در حال تمرین این قطعه‌ی جهانی است تا آن را ضبط كند.
 
«علی رهبری» در این خصوص می‌گوید ما قطعه‌ی «مرثیه»ی موتسارت را از ماه‌ها قبل برای این اجرا در نظر گرفته بودیم و البته قطعه طوری تنظیم شده كه در آن تك‌خوانی وجود نداشته باشد: «ما تك‌خوانی این قطعه را حذف كردیم تا بر اساس قوانین ما اجرا شود. این یك قطعه‌ی مذهبی است كه هیچ ارتباطی با قطعه‌ی عاشورا ندارد؛ هرچند در آن باره هم كسی عقیده‌ی من را نپرسید و بیشتر از كسانی پرسیده شد كه موزیسین نبودند.»
 
ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری پیش از این قطعاتی چون سمفونی شماره ۹ دِورژاک، سرناد برای ارکستر زهی اثر چایکوفسکی و سمفونی نهم بتهوون را برای اولین بار در ایران ضبط کرده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آبان 1394 - 13:39

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی رهبری: مسائل این روزهای اركستر سمفونیك حاشیه نیست، سوء‌تفاهم است | موسیقی ما