برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌و‌گو با امیر‌احسان فدایی:
ما اصلا موسیقی نداریم
موسیقی ما - امیر احسان فدایی از سن 14 سالگی آواز را نزد استاد حسین خواجه امیری (ایرج) فراگرفت و برای نخستین بار در سن 16 سالگی در ارکستر همنوازان به رهبری و سرپرستی اسداله ملک به آهنگسازی فضل اله توکل به عنوان خواننده به رادیو رفت. وی که از کودکی به نوازندگی تنبک مشغول بود با رفتن به هنرستان موسیقی نواختن کمانچه و پیانو رو آغاز کرد و مدتی نیز نزد استاد اسداله ملک ویلن را فرا گرفت و نزد استاد جهانگیرخان ملک به یادگیری تمبک پرداخت.
همچنین این هنرمند در محضر استاد اکبر گلپایگانی نیز آواز را فرا گرفته است.

امیر احسان فدایی تا کنون در آلبوم‌های به یاد فردین و پرنده در کناراستاد ایرج به عنوان خواننده حضور داشته است و در اکثر آلبومهای بعد از انقلاب استاد ایرج، استاد اکبر گلپایگانی، استاد فرهنگ شریف، استاد همایون خرم، استاد پرویز یاحقی، استاد اسداله ملک، استاد فضل اله توکل، علیرضا افتخاری و جهانشا برومند به عنوان تهیه کننده در کنار این اساتید حضور داشته است. همچنین این هنرمند تاکنون در کنار استاد ایرج در کنسرتهای انگلستان، امارات، سلیمانیه عراق به عنوان نوازنده ویولن و همخوان حضور داشته است. او در کنار استاد ایرج و علیرضا افتخاری در شهرهای مختلف ایران از جمله کیش، زنجان، شیراز، مهاباد، رشت، تهران، نیشابور و ... به عنوان نوازنده ویلن، تمبک یا همخوان حضور داشته است.

امیر احسان فدایی تاکنون تیتراژ سریالهای و برنامه های مختلف تلوزیون نظیر سریال چمدان (ماه رمضان 91 شبکه 2 سیما)، سریال نون و ریحون (ماه رمضان 89 شبکه تهران و سیمای استان‌ها)، سریال من نه منم (شبکه 2 سیما)، سریال غیر محرمانه (شبکه تهران)، سریال بزرگ مرد کوچک (شبکه 2 سیما)، سریال اینجا خانه من است (شبکه 1 سیما)، سریال پرانتز باز (شبکه تهران و سیمای استان‌ها)، برنامه مشاعره ویژه تابستان 89 و ویژه نوروز 91 (شبکه آموزش و شبکه جهانی جام جم)، سریال اینجا خانه من است (شبکه 1 سیما) و فیلم های تلویزونی و رسانه ای از جمله حال خوب من، قاتل پنجم، خون بها، حضور، باورم کن و ... را خوانده است.

با این خواننده گفت و گویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد:
 
  • _ به عنوان اولین سوال، کمی درباره فعالیت هایتان صحبت کنید.
با وجود سنگ اندازی بعضی دوستان و اطرافیان در حال انتشار سه اثر موسیقایی هستم. همچنین چند کلیپ از آلبوم "من و استاد" ایرج خواجه امیری در حال ساخت است. یک اثر موسیقایی با همکاری پدرام کشتکار و شاهین خسرو آبادی و بابک رادمنش و.... در دست انتشار دارم. همچنین در تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری کنسرت هستم که به زودی اخبار دقیق آن انعکاس می یابد. متاسفانه هنرمندان واقعی در خانه نشسته اند. بعضی از هنرمندانی که امروزه فعالیت می کنند و مورد توجه مردم قرار گرفته اند فصلی هستند یعنی اینکه یک دوره می آیند و بعد می روند و مردم دیگر به آن ها توجه نمی کنند. بعضی از هنرمندان ما فقط به دنبال پول هستند در صورتی که در خارج از کشور یک خواننده کنسرت های بزرگی برگزار می کند و در آمد کنسرت را صرف خیریه می کند. در کشور ما این طور نیست و فقط به فکر این هستند که به شهرت برسند. به نظر من باید وقتی کنسرت برگزار می کنیم باید درصد قابل توجهی را به خیریه ها اختصاص دهیم. من قرار است بعد از محرم و صفر به اجرای برنامه بپردازم که بخشی از درآمد این کنسرت را به خیریه اختصاص می دهم و قطعاتی از آلبوم "منو حس کن" و "من و استاد" را برای مخاطبان اجرا می کنم. همچنین در این کنسرت استاد ایرج به عنوان میهمان حضور دارد. یک اثر دیگر با اکبر گلپایگانی دارم که این اثر در مراحل نهایی قرار دارد و به دنبال اخذ مجوز هستیم. آلبوم بعدی اثر "من و استاد 2" است که در این اثر موسیقایی هم با ایرج خواجه امیری همکاری کرده ام. متاسفانه من در راه موسیقی خیلی ضربه خوردم و خیلی ها سنگ اندازی کردند. به عنوان مثال 20 سال پیش تنها کسی که به دنبال کارهای اکبر گلپایگانی بود من بودم و تنها من بودم که با این دو استاد گرامی در ارتباط بودم ولی خیلی ها اصلا به اساتید توجه نمی کنند و کسی که این کار را انجام می دهد به مرور از صحنه حذف می کنند.
 
  • _ نظرتان درباره موسیقی عاشورایی چیست؟
متاسفانه موسیقی عاشورایی امروز خیلی پیش پا افتاده شده است و بیشتر از موسیقی پاپ استفاده می کنند در حالیکه نوحه با موسیقی پاپ هیچ سنخیتی ندارد یعنی اینکه این نوع موسیقی در نوحه خوانی هیچ جایگاهی ندارد. ملودی و شعر در نوحه باید نیایشی باشد. ما باید در ایام عزاداری از مصیبت ائمه و غم امام حسین (ع) بخوانیم. همچنین باید در ایام محرم و صفر درباره اهل بیت صحبت کنیم. شعر و موسیقی در این نوع موسیقی باید به درستی ارائه شود به صورتیکه غم منتقل شود. امروزه حتی از موسیقی تکنو استفاده می کنند و واقعا انسان را متعجب می کند زیرا موسیقی تکنو نمی تواند غم را منتقل کند. ما باید از موسیقی استفاده کنیم که جایگاه و عظمت امام حسین (ع) را نشان دهد. موسیقی که امروز ارائه می شود موسیقی امام حسین، امام مسلمین نیست و واقعه کربلا را بازگو نمی کند. به نظر من این نوع موسیقی ها یک جور مسخره بازی است.
 
  • _ امروزه تلفیق شعر و موسیقی عاشورایی به درستی صورت می گیرد؟
به نظر من تلفیق شعر و موسیقی عاشورایی به درستی صورت نمی گیرد زیرا امروزه همه تکنو و ششو هشت در مراسم عاشورایی می خوانند در صورتی که این کار از پایه و اساس اشتباه است. تلفیق این دو زمانی به درستی صورت می گیرد که غم را منتق کند و ملودی و شعر با هم همخوانی داشته باشند. حتی سازهای انتخابی در این ایام خوب نیست زیرا ساز باید ذهن را درگیر کند. همه این موارد به خاطر بی سوادی هنرمندان امروز و جامعه موسیقی است. کسانی که سواد دارند به درستی کار می کنند و کسانی که هم سواد ندارند مانند طبل تو خالی هستند و فقط نجوا می کنند. قبلا این طور نبود ولی امروزه یک سری به ظاهر موفق هستند ولی به نظر من این افراد در یک دوره ای می آیند و بعد از ذهن ها حذف می شوند.
 
  • _ چرا امروزه از تصنیف بیشتر از آواز استفاده می شود؟
رسانه ها فقط تبلیغ تصنیف می کنند. امروزه گوش همه به سمت تصنیف رفته است. گروهها اگر آواز خوب ارائه دهند مردم دوست دارند و گوش می کنند. آواز کلاسیک خوب اگر خوانده شود مردم می پسندند. به نظر من مخاطبان همه هستند یعنی فقط نباید به فکر قشر جوان باشیم بلکه پدران و مادران ما هم دل دارند و باید برای دل آن ها هم بخوانیم.
 
  • _ وضعیت فعلی موسیقی را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر من اصلا موسیقی نداریم. بعضی از موسیقی ها مو به تن آدم سیخ می کند. زنده یاد جلیل شهناز می گفت بعضی موسیقی ها موسیقی نیست بلکه موسیخی است و واقعا هم همین طور است. زنده یاد استاد حسن کسایی هم می گفت هنرمندان تمام گوشه ها را یاد می گیرند و در آخر سر یاد می گیرند گوشه خانه بنشینند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آبان 1394 - 12:07

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 6 آبان 1394 - 18:22

مرسی البوم من و استاد عالی بود
و قرار بود دو سال پیش قبل البوم من و استاد قرار بود البوم خودشون رو منتشر کنن و حتی دموی ان هم منتشر شد ولی بنا به دلایلی پخش نشد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ما اصلا موسیقی نداریم | موسیقی ما