برنامه یاد بعضی نفرات
 
در مراسم بزرگداشت حافظ با حضور جمعی از ادبا و هنرمندان مطرح شد:
گامی آن سوتر از شعر حافظ، موسيقی است
موسیقی ما - «سید یوسف مناجاتی» (تهیه‌كننده‌ی برنامه‌های موسیقایی) قرار است پس از ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامه‌ای فرهنگی برای ایرانیان خارج از كشور تهیه كند. این برنامه ابتدا در امارات متحده‌ی عربی خواهد بود و بعد از آن در كشورهای اروپایی نظیر آلمان ادامه خواهد یافت و ادامه‌ی روند تولید برنامه نیز در كانادا و امریكا خواهد بود.
 
به گزارش «موسیقی ما»، او با ابراز تأسف از اینكه هنرمندان در جامعه‌ی ایران مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، در حالی كه می‌توانند برای جامعه مفید باشند، تنها وسیله‌ی تلطیف دل و آرامش جامعه را كار فرهنگی می‌داند. او چندی قبل برنامه‌ای را برای پاسداشت «حافظ» چون سال‌های گذشته برگزار كرد كه در آن «میلاد كیایی» (آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور) به همراه «علیرضا فریدون‌پور» و «سمانه گلكار» به اجرای برنامه پرداختند.
 
در این مراسم همچنین «مهدیه الهی قمشه‌ای» (شاعر و محقق ادبیات عرفانی) با خوانش ابیاتی از غزلیات حافظ و تقدیر از خانواده‌ی مناجاتی كه سالیان مدیدی است برای اشاعه‌ی فرهنگ ادبیات عرفانی و اعتلای فرهنگ و ادبیات كشور فعالیت دارند، تأكید كرد:‌ «سلامت در ادبیات، معادل سلامت در عقل است.»
 
او با بیان اینكه بارزترین عبارت در بزرگداشت حافظ این است كه بگوییم حافظ پس از سعدی یك معجزه است، به این نكته اشاره كرد كه گوته شاعر آلمانی با افتخار، خود را شاگرد حافظ می‌داند و می‌گوید هر چه كرده از دولت حافظ بوده است. نیچه هم در وصف او گفته تو با كلامت عالمی را مست كردی: «حافظ تمامی ادبیات فارسی را در اشعارش مرور كرده است. او اوج كلام است. اشعار او تحت تأثیر سعدی است و در هر موردی كه به سراغ اشعار سعدی می‌رود، كلام‌اش در نهایت زیبایی اوج گرفته است. خواجه‌ی شیراز تماماً درس اخلاق و عشق ورزیدن است و این ویژگی انسان‌ها را از ناامیدی خارج می‌كند.»
 
در ادامه‌ی این مراسم «ساعد باقری» (شاعر) به شخصیت شعری حافظ اشاره و به تفسیر كلمات پرداخت و گفت: «اتحادی فراتر از كلمات در ادبیات اوست. او مخالف هر نوع چاپلوسی بود و ریا را آفت‌زا می‌دانست. در ادبیات او تشابهات مكرر با كلمات قرآنی وجود دارد، در عالمی كه صورت و معنی با هم یكی می‌شوند، «لسان‌الغیب» صاحبان قیافه‌های تماشایی را در تماشا می‌شناسد. اگر گاه ابیات او را سریع بخوانیم، باز هم درمی‌یابیم كلمات تماشایی و درشت فراتر از مراعات نظیر است و در بركت هاله‌ی مجاورت‌ها ظرفیتی افزون بر كلمات را خلق می‌كند.»
 
در ادامه استاد بهاءالدین خرمشاهی پژوهشگر علوم قرآنی و حافظ‌شناس كه طنزهای بی‌نظیری را هم در کارنامه كاری خود دارد، در سخنانی گفت: ‌«من شیدای فصاحت‌ام و فصاحت را از فصیحان می‌توان آموخت. باید بدانیم در زندگی وقت زیاد داریم؛ اما فرصت كم. پس مطالعه‌ی ابیات حافظ را از یاد نبریم. حافظ شاعر عارفی است و بزرگانی چون سنایی، عطار و مولوی شاعرانی عارف هستند. حافظ حافظه‌ی ماست. حافظه‌ی جمعیِ تاریخی و اسطوره‌ای. مظهر روح و اعتلای اقوام ایرانی. ولی نباید لسان‌الغیب را خیلی منحصر به خودمان بدانیم. در این میان نباید فراموش كرد كه حافظ‌پژوهی كاری بس دشوار است و نمی‌توان هر فردی را كه در این حوزه فعالیت می‌كند، حافظ‌پژوه دانست؛ بلكه بهتر است بگوییم حافظ‌شناس. تنها شادوران سید موچهر مرتضوی (كه راهی به مكتب حافظ برده) را می‌توان حافظ‌پژوه قلمداد كرد. حافظ، فیلسوف نیست ولی متفكر مكتب اصالت وجود -اگزیستانسیالیسم- است؛ همان مكتبی كه مولوی پیرو آن است.»
 
در ادامه‌ی مراسم، «سید عباس سجادی» به اقبال حافظ به موسیقی اشاره كرد و گفت: ‌«استاد جلال‌‌الدین كزازی (نویسنده و پژوهشگر برجسته‌ی ایرانی) معتقد است گامی آن‌سوتر از شعر حافظ، موسیقی است. به گفته‌ی‌ شادروان علامه محمدتقی جعفری هم نبوغ و استعداد با هم ازدواج كرده‌اند و حافظ به وجود آمده است.»
 
در این برنامه همچنین به پاسداشت تلاش‌های بی‌شائبه‌ی سید یوسف مناجاتی جهت برپایی مراسم بزرگداشت حافظ طی سال‌ها‌ی متمادی، لوحی به او تقدیم شد.

در این برنامه که به همت سید یوسف مناجاتی برگزار شد، چهره‌هایی چون مهدیه الهی قمشه‌ای، ساعد باقری، بهاءالدین خرمشاهی، حسام‌الدین سراج، میلاد کیایی، محمدرضا حیاتی، علی معلم، بهرام حصیری، هرمز شجاعی‌مهر، سید عباس سجادی و... حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آبان 1394 - 16:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گامی آن سوتر از شعر حافظ، موسيقی است | موسیقی ما