برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری آلبوم «سمبل» :
حامد بهداد: فواصل موسیقی خراسانی به بلوز نزدیک است
موسیقی ما - حامد بهداد که با خوانندگی در گروه دارکوب در فضای موسیقی مطرح شد این بار در مسند تهیه کننده یگ آلبوم بلوزِ خراسانی به عرصه موسیقی بازگشته و تصمیم دارد در آینده گروه‌های موسیقی دیگری از مشهد را حمایت کند.نشست خبری آلبوم«سَمبل» روز دوشنبه 13 مهر با حضور حامد بهداد (تهیه کننده)، احمدرضا عبیدی (خواننده) و نیما جوان(پخش کننده)  در شهر کتاب فرشته برگزار شد.

در این نشست حامد بهداد به عنوان یک ستاره سینما که وارد عرصه تهیه کنندگی در موسیقی شده، بحث‌ها و انتقادات بسیاری را مطرح کرد از جمله عملکر بد صدا و سیما درباره موسیقی ،  رفتار نادرست پخش کننده‌های بزرگ موسیقی و همچنین خوانندگان  که به جای موسیقی مداحی به مخاطب ارائه می‌کنند. 

این نشست با سخنان احمدرضا عبیدی مشهور به «جَجو» آغاز شد که خواننده آلبوم است. عبیدی درباره عنوان و محتوای آلبوم گفت: « متاسفانه ما در این روزگار شرایطی را تجربه می کنیم که سمبل کاری و سرسری گرفتن یک سری از اعمال و رفتارها جزوی از عادت های ما شده است به نوعی که هویت ما را نیز دچار تردید کرده و مشخص نمی کند که واقعا چه کاره هستیم. «سمبل» یک کلمه کاملاً ایرانی است و من با این واژه درگیری های فراوانی داشته ام. به نظر من سمبل کاری در بسیاری از کارهای ما ایرانی‌ها نمود داشته و دارد و اتفاقا در موسیقی ما هم این سمبل کاری بسیار وجود دارد. دوست داشتم این کلمه را بزرگ کنم و از آن برای انتخاب نام آلبومم استفاده کنم زیرا معتقدم از این مهم تر عنوان دیگری وجود ندارد.  متاسفانه سمبل کاری پیامدهای بسیاری بدی دارد و بدترین آن اتفاقات غیر انسانی است که به این دلیل پیش می‌آید.»

عبیدی با اشاره به اینکه امکان سبک موسیقی این آلبوم هرچیزی باشد، گفت:« مهم ترین چیزی که برای من اهمیت داشت  ایجاد این حسدر مخاطب است که این بار دیگر  شنونده یک موسیقی تکراری نباشد، موسیقی که متاسفانه طی سال های اخیر به سمت مداحی رفته تا خوانندگی. من در این کار تلاش کردم از هیچ ساز الکترونیکی استفاده نکنم و شما متوجه می شوید که تمامی سازهای به کار گرفته در این اثر آکوستیک است. این در حالی است که با توجه به اینکه بنده یک خراسانی هستم، فضای کار را به سمتی هدایت کردم که نوازنده های مشهدی در کنارم حضور داشته باشند.»
 
خواننده آلبوم «سمبل» در ادامه درباره موسیقی این آلبوم توضیح داد: «من اهل خراسانم و افتخار شاگردی نزد استاد محمد یگانه را داشته ام، همواره برای بهتر معرفی کردن موسیقی منطقه ای که در آن زندگی می کنم، تلاش هایی را به سهم خود انجام دادم. آنچه در این آلبوم برای من حائز اهمیت بود، معرفی شکل و شمایلی متفاوت از آنچه از موسیقی خراسان تا به امروز دیده و شنیده ایم، بود. اینکه بسیاری از فواصل موسیقی منطقه خراسان به شدت نزدیک به سبک بلوز است و بچه های خراسان خیلی راحت می توانند این شیوه را تجربه کنند. اتفاقاً به دلیل نزدیکی این دو فضای موسیقایی بود که دوست داشتم چنین شیوه ای را تجربه کنم و به مخاطب بگویم که موسیقی نواحی ما چقدر می تواند کاربردهای امروزی داشته باشد.»

عبیدی  درباره انتخاب نام «ججو» برای خودش هم توضیح داد: «من علاقه زیادی به نادرشاه افشار دارم. ججوخان یکی از سرداران خراسانی در آن زمان است که علیه روس‌ها می‌جنگید و حامی مردم بود. من هم این نام را برای خودم انتخاب کردم.»
 
حامد بهداد تهیه کننده آلبوم «سمبل» نیز در این نشست خبری گفت: «وقتی در فیلم سینمایی «گربه های ایرانی» حضور پیدا کردم با گروه های مختلفی آشنا شدم که در آن زمان به گروه های زیرزمینی مشهور بوده و هستند.  تعداد زیادی گروه بودند و بخش کمی از آنها در فیلم هستند.  در همان زمان بود که واژه موسیقی زیرزمینی برای من مفهوم دیگری پیدا کرد. اینکه بسیاری از این گروه ها به هیچ عنوان میل اجرای سیاسی ندارند و تمایل دارند که در روی زمین کارهای خود را اجرا کنند. به همین جهت است که معتقدم این موسیقی باید حمایت شود تا بتواند خود را به جامعه نمایان کند و مخاطبان نیز از این تعامل فرهنگی سود ببرند
.
بهداد هم درباره عنوان آلبوم گفت: « گرچه کلمه «سمبل» برای این آلبوم موسیقایی انتخاب شده است، اما مطمئن باشید در احوالش سمبل کاری در کار نیست. این آلبوم نتیجه تلاش یک گروه موسیقایی است که از سرمایه کمی برخوردار بودند اما تمام تلاش خود را انجام دادند تا اثر متفاوتی را به بازار ارائه دهند. ما شاید در این آلبوم متوجه فقر کار به لحاظ سرمایه گذاری باشیم، اما حتم دارم که حس و حال آلبوم سمبل نیست.»

بهداد در بخش دیگری از صحبت های خود به ماجرای شباهت فواصل موسیقی خراسان و موسیقی بلوز اشاره کرد  که قبلا در اثار محسن نامجو نمود داشته و گفت: فواصل موسیقی خراسان مو به مو به موسیقی بلوز نزدیک است. کما اینکه می دانیم صدای موسیقی خراسانی چپ کوک است که همین موضوع ماجرا را وارد فضایی می کند که می توانیم آن را کاملاً شبیه موسیقی بلوز بدانیم بنابراین معتقدم تولید آثاری چون آلبوم «سمبل» می تواند ویژگی های برجسته موسیقی نواحی ما را به مخاطبان بیشتر بشناساند.
 
حامد بهداد با اشاره به صحبت‌های عبیدی درباره رفتن موسیقی پاپ به سمت مداحی گفت:« اتفاقا نقد من به موسیقی پاپ کشورمان هم همین است که متاسفانه بسیاری از شیوه های خوانندگی درست و اصولی موسیقی پاپ رفته رفته رنگ باخته اند و جای خود را به خوانش های شبیه مداحی داده اند که ارتباط چندانی با موسیقی پاپ ندارد. البته این دلیل بر بد بودن مداحی نیست بلکه من معتقدم هر خوانشی جایگاه خود را دارد که باید در شکلی درست و اصولی آن به بهترین شکل ممکن اجرا شود.»

این  ستاره سینما در پاسخ به سوال موسیقی ما که با توجه به پتانسیل بالای گروه‌های موسیقی در مشهد آیا فعالیت در این عرصه را با همراهی گروه‌های دیگری از این شهر و استان خراسان ادامه خواهد داد، گفت: «حالا که این فرصت پیش آمده تا من با این موسسه آشنا شوم، تمام تلاش خود را خواهم کرد که به سهم خود از موسیقی خراسان حمایت کنم و حضور من به عنوان تهیه کننده در این اثر موسیقایی صرفاً به همین جهت است که بتوانم با استفاده از ارتباطات خودم و همچنین حضور ناشران خوبی چون نیما جوان بتوانیم کارهای  با ارزشی را به بازار موسیقی ارائه دهیم. من از گروه‌های دیگری هم به اندازه توانم حمایت خواهم کرد و برای این موضوع برنامه دارم گروه «ماینس وان» هم یکی از آنهاست.»
 
بهداد در انتقادی صریح از شرکت‌های پخش موسیقی گفت:« امپراتوری پخش و توزیع آثار موسیقایی «کِبره» بسته است، متاسفانه من در این مدت خیلی از خواننده ها را به خیلی از تهیه کنندگان معرفی کردم ولی هیچ کس پا پیش نگذاشت و کوچکترین حمایتی از گروه ها نکرد  اما نیما جوان در موسسه پخش جوان فضای خوبی را برای ارائه این کار فراهم آورد که جا دارد از او تقدیر کنم.»
 
این بازیگر سینما درباره اینکه قرار بود آلبومی به خوانندگی او منتشر بشود گفت:« من هنرمندی هستم که از حاشیه یک شهرستان به مرکز پایتخت رسیدم و درباره خودم هم صادقانه می گویم که صدای خوبی ندارم. منکر علاقه مندی هایم هم به موسیقی نمی شوم و قطعا بین خواندن و مُردن خواندن را انتخاب می کنم. من آن چیزی که بدنم به من دستور بدهد را انجام می دهم اما میل اینکه بخواهم آلبومی را جمع آوری کنم و آن را در بازار موسیقی ارائه بدهم، فعلاً در من وجود ندارد. بیش از ۴۰ آهنگ ساخته ام که همواره به دنبال خواننده هایی برای این کارها هستم تا آنها را بخوانند، از سوی دیگر اگر زمانی هم بخواهم برنامه ای را اجرا کنم ترجیح می دهم آن برنامه یک اجرای زنده خیریه باشد که در آن از دستمزد خبری نباشد.»

به گزارش سایت موسیقی ما، بهداد با انتقاد از عملکرد صدا و سیماتصریح کرد:« دیگر وقتش رسیده که صداوسیما روی استعدادهای جدید موسیقی سرمایه‌گذاری کند و دست از این رفتارهای سالخورده بردارد. ذهن صداوسیما مثل یک پیرمرد 600 ساله است، اما بهتر است مثل یک جوان 16 ساله حرکت کند.»
 
بهداد سخنانش را  اینگونه پایان داد: «ما آلبوم «سمبل» را  به استاد بزرگ شهرمان، حبیب‌الله بی‌گناه تقدیم می‌کنیم.»
 
نیما جوان، مدیر شرکت پخش جوان هم توضیح داد آلبوم روز چهارشنبه 15 مهرماه منتشر می‌شود. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مهر 1394 - 13:47

دیدگاه‌ها

سه شنبه 14 مهر 1394 - 23:44

آقاي بهداد
فواصل موسيقي خراسان به بلوووز نزديك است؟؟؟
شما مطمئنيد كه مفهوم فاصله رو در موسيقي ميدونيد؟؟

چهارشنبه 15 مهر 1394 - 13:33

اگر كسي غير از حامد بهداد و شهرت سينمايي او بود و آنوقت كسي آهنگ سرو چمان را اجرا مي كرد چه ستايشها و تكريمها و اعجابها نبود از ظهور يك خواننده عالي و خوب و صدالبته متفاوت.
ولي از بس فضاي اين مجازهاي متعدد اينترنتي و شبكه اي و حرفها و خاله زنك بازي ها و بي ادبي ها هست و آنقدر به حامد بهداد گفته اند كه صدات بد است خودش هم حالا بايد بگويد. نمي دانم هر چه هست تواضع لج در آر و بيهوده اي است.( همايون شجريان دو سال قبل بعد اجراي زنده گروه داركوب گفته بود كه صداي حامد بهداد خوب است).
بله صداي شما بد است! منتها در قالب چه تعريفي.در تعريف خيلي معمولي و متداول حرف هاي كوچه بازاري ماها بله بد است همانطور كه هنوز كه هنوز است و با اين ارتقاء و پيشرفت كاري و هنري، به كسي مثل محسن چاووشي هم بعضيها مي گويند كه صدا ندارد و يا بد صداست!!
اتفاقا آقاي بهداد اگر در سينما نبود و فقط يك خواننده بود و تمركزش را معطوف به اين هنر مي كرد خيلي خيلي موفق بود.

دوشنبه 20 مهر 1394 - 09:11

فرامرز جان، توقع داری همایون شجریان میگفت صدای بهداد بد است؟!
خب معموله که نمیگه بده. تو تعارف و رودربایستی گیر کنی همینه دیگه.
اصلا بهداد موسیقی میداند که آهنگسازی کرده است؟!
بخدا اگه 5 صفحه از تئوری پرویز منصوری رو خونده باشه.
مشکل موسیقی مملکت ما، سلیقه بسیار پایین مردم و سواد پایین مردم از موسیقی است. مثل خودرو . یه عمر مردم سوار پراید شدن صداشون در نیمد، تازه فهمیدن چه خیانتی بشون شده.
مردمی که دنبال موسیقی های چیپ و ضعیف هستند چه انتظاری از هنرمندان آن است؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حامد بهداد: فواصل موسیقی خراسانی به بلوز نزدیک است | موسیقی ما