برنامه یاد بعضی نفرات
 
روز جمعه، همزمان با هفتهٔ جهانی کودک رونمایی می‌شود
زیر گنبد کبود به روایت «سودابه سالم» برای کودکان
موسیقی ما - دی‌وی دی تصویری آلبوم موسیقی «زیر گنبد کبود» با آهنگسازی «سودابه سالم» روز جمعه، همزمان با هفتهٔ جهانی کودک از ساعت ۱۱ تا ۱ بعد از ظهر، رونمایی خواهد شد و «سالم» در آن تلاش خواهد کرد تا این مراسم را با اجرا و نمایشی برای کودکان همراه کند.

کارگردانی بخش‌های نمایشی این اثر را «الکا هدایت» برعهده دارد. این آهنگساز دربارهٔ «زیر گنبد کبود» می‌گوید: ‌ «پیش از این، آلبوم «زیر گنبد کبود» به صورت صوتی منتشر شده بود و حالا قرار است دی‌وی‌دی تصویری این اثر را به انتشار درآوریم. این آلبوم را ارکس‌تر «کودکان و نوجوانان ایران زمین» در سال ۹۱ به نفع کودکان زلزله زده منطقه اهر و ورزقان آذربایجان در تالار وحدت روی صحنه رفت و حالا ما آن را با ارکس‌تر کودکان و گروه کر بار دیگر به اجرا درآورده‌ایم.»

در این اثر سازهایی چون ویلن، ویلنسل، گیتار و پیانو و سازهای ایرانی چون کمانچه، سنتور و تار در کنار سازهای کوبه‌ای استفاده شده است و گروه حرکات موزون و نمایش به همراه موسیقی از قصه‌های دور روایت می‌کنند. سالم می‌گوید: «من همیشه به اجرای قصه‌های قدیمی‌ایرانی علاقه داشتم و تمام تلاش خود را انجام دادم که بتوانم در این فضا به خلق آثاری بپردازم که کودکان و نوجوانان نقش اصلی آن را ایفا کنند. ما دارای ابزاری بسیار غنی هستیم که آن‌ها را با عنوان فرهنگ شفاهی می‌شناسیم. بخش مهم این فرهنگ شفاهی ویژه کودکان است که ما آن‌ها را تنها از دیدگاه ادبی بررسی کردیم. در حالی که به نظر من همه تکنیک‌هایی که برای کودکان به کار می‌رود ترکیبی از موسیقی، ادبیات، نمایش و... است و نمی‌توان آن را تنها از یک بعد نگاه کرد. وقتی که ما در بحث ادبیات کودک برای کودکان قصه می‌گوییم و شعر می‌خوانیم، از موسیقی کمک می‌گیریم. در دوران کودکی نمایش، موسیقی و سایر هنرهایی از این دست درهم تنیده بوده و خلاقیت مادر هم در این بوده که به این زیبایی توانسته است با طراحی متل‌ها، درک کودک را از موسیقی و زبان بالا‌تر ببرد و با حرکاتی که انجام می‌دهد، بر توانایی حسی و حرکتی‌اش بیفزاید. این آلبوم هم اثری بر اساس قصه‌های کهن ایران زمین شامل قصه‌های نمکی، نخودی، حسن کچل و... است.»

 «زیر گنبد کبود» قصه‌ دختری است که به خاطر یک سهل‌انگاری کودکانه به چنگ غول افتاده است و غول قصه دخترک را مجبور می‌کند برایش قصه بگوید. دخترک کتاب قصه را بر می‌دارد و قصه‌هایی چون «نمکی»، «حسن‌کچل»، «نارنج و ترنج» و «نمکی» را برای غول تعریف می‌کند و ادامه ماجرا به آهنگ و بازی می‌گذرد تا اینکه دختر قصه از چنگ غول رهایی می‌یابد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 مهر 1394 - 00:01

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود زیر گنبد کبود به روایت «سودابه سالم» برای کودکان | موسیقی ما