برنامه یاد بعضی نفرات
 
بعد از یک دوره طولانی بیماری، ساعاتی پیش در بیمارستان قلب تهران
منصور ملکی منتقد باسابقه موسیقی و همسر پری ملکی درگذشت
موسیقی ما - «منصور ملکی» - منتقد و روزنامه‌نگار پیشکسوت و همسر پری ملکی- بعد از یک دوره طولانی بیماری، ساعاتی پیش در بیمارستان قلب تهران درگذشت. ایشان نقش مهمی در آوازخوانی خانم ملکی داشت و در این سال‌ها، کلیهٔ امور مربوط به کنسرت‌های گروه موسیقی «خنیا» را انجام می‌داد.

 «پری ملکی» در سال ۱۳۵۰، با «حسن ملکی» - منصور- که در‌‌ همان مدرسه دبیر ادبیات بود، آشنا شد و ازدواج کرد و بعد‌ها نام خانوادگی او را برای فعالیت‌های هنری برگزید، در واقع «حسن ملکی» او را برای آوازخوانی به شکل جدی تشویق کرد و در تمام سال‌های فعالیت‌ِ هنری «پری ملکی»، کارهای روابط عمومی کنسرت‌های همسرش را عهده دار بود؛ او در عین حال روزنامه‌نگار و منتقد هنری بود. پری ملکی در یکی از گفت‌وگو‌هایش، همسرش را «شنونده‌ی. خوبی» توصیف کرده بود که معمولا دقیق‌ترین نقد‌ها را روی کارش انجام می‌دهد. او در تعدادی از قطعاتش نیز از اشعار ملکی نیز بهره برده است.

 حاصل ازدواج «حسن ملکی» و «پری ملکی» دو فرزند است که علاوه بر آنکه «توکا» نویسنده و پژوهشگر است، «بامداد» خود تنبک و عود می‌نوازد و عضو گروه خنیاست. «منصور ملکی» ملکی متولد ۱۳۲۱ با دبیری ادبیات در مدارس تهران فعالیت خودش را آغاز کرد و بعد‌ها با عنوان روزنامه‌نگار به فعالیتش ادامه داد. وی در روزنامه‌هایی چون ابرار و آریا به عنوان دبیر گروه فرهنگی فعالیت داشته و نقدهایی را در حوزه فیلم، ادبیات وهنرهای تجسمی‌، نوشته که در نشریات منتشر شده است. مجموعه شعر «دو کبوتر کنار پنجره ما» در سال ۸۳ و «تا با توام همیشه باتوام» عنوان گزیده‌ای از نثرهای شاعرانه کهن فارسی در سال ۹۲ از جمله آثار مکتوب این نویسنده فقید است. حسن ملکی همسر پری ملکی، خواننده و مدرس آواز بود.

آموزشگاه موسیقی «خنیا» چندی پیش با حضور اساتیدی چون اسماعیل تهرانی، سهیلا پورگرامی، جلال‌پور سید، علی بدخشان و.. در منطقه یوسف‌آباد تهران به صورت رسمی افتتاح شد. او در این باره گفته بود که ۳۰ سال تلاشش در حوزهٔ موسیقی باید به شکلی ثمر می‌داد. انواع کلاس‌های موسیقی، دوره‌های تخصصی آواز، کر، کلاسیک، موسیقی کودک و.. در این آموزشگاه تدریس می‌شود. پری ملکی از سال ۱۳۷۳ با تشکیل گروه موسیقی «خنیا» به اجرای کنسرت‌هایی برای بانوان و سپس با تغییرات جامعه، به صورت همخوانی برای عموم پرداخته است. «خُنیا» واژهای کهن و ایرانی است به معنای سرود و نوا و نغمه، و نام «خنیاگران» در ادبیات ایران بسیار به کار رفته است. گروه موسیقی «خنیا» به عنوان یکی از پیشگامان گروه‌های موسیقی بانوان، با انگیزه ایجاد زمینه برای بروز استعدادهای بانوان در زمینه هنر موسیقی در سال ۱۳۷۳ تشکیل شده است. این گروه از سال ۱۳۷۹ از همکاری نوازندگان و خوانندگان مرد بهره جسته و کنسرت‌هایی به صورت همخوانی و همنوازی برای عموم اجرا کرده است. گروه «خنیا» در اجراهای مختلف خود، تلاش می‌کند که به تجربه‌های جدید در زمینه شیوه‌های اجرایی موسیقی سنتی ایران دست یافته و فضایی تازه در زمینه موسیقی ارایه کند.

سایت موسیقی ما این ضایعه را به سرکار خانم ملکی و همچنین جامعهٔ هنری تسلیت می‌گوید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 شهریور 1394 - 15:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود منصور ملکی منتقد باسابقه موسیقی و همسر پری ملکی درگذشت | موسیقی ما