برنامه یاد بعضی نفرات
 
نخستین همصدایی پدر و پسر در اولین کنسرت «ناگفته»
شهرام ناظری: نفسِ «حافظ» هنوز در شیراز جاری است
موسیقی ما – نخستین اجرای کنسرت آلبوم «ناگفته» 5 شهریور به همت موسسه فرهنگی هنری «شهر آفتاب»، به تهیه کنندگی «محسن خباز» با حضور «شهرام ناظری» و فرزندش «حافظ ناظری» در باغ عفیف آباد شیراز روی صحنه رفت.

به گزارش «موسیقی ما»، در ابتدای این برنامه که با استقبال مردم هنردوست شیراز توام شده بود، تهیه کننده کنسرت روی صحنه آمد و در سخنانی رو به مردم توضیح داد: «فرهنگ و هنر ایران زمین همواره قدردان حمایت مردمی ست که در هر شرایطی از هنرمندشان حمایت می کنند. باعث مباهات است که یک جوان ایرانی با یک اثر بین المللی تا این حد توانسته مورد توجه قرار بگیرد و فرهنگ ایرانی را در مجامع بین المللی بیشتر بشناساند.»

محسن خباز در ادامه افزود: «از مردم هنردوست شیراز، ارشاد و مدیریت میراث فرهنگی استاد فارس، فرمانده پشتیبانی منطقه 2، مدیریت باغ عفیف آباد و همه دست اندرکاران برگزاری این کنسرت ویژه در شیراز ممنونم. استان فارس امروز پذیرای هنرمندانی ست که نام و یادشان در فرهنگ ایران همواره با غرور و ابهت ذکر شده و خوشحالم که اعلام کنم این کنسرت پس از استقبال مردم شیراز در روزهای 5 و 6 و 7 شهریور، باز هم تمدید شده و در 19 و 20 همین ماه باز هم در همین مکان اجرا خواهد شد.»

پس از صحبت های «محسن خباز»، اعضای ارکستر روی صحنه آمدند و در بین نوازنده ها چهره های سرشناسی چون: میثم مروستی، پدرام فریوسفی، آتنا اشتیاقی و... به چشم می خوردند.

حافظ ناظری و در ادامه استاد «شهرام ناظری» روی صحنه آمدند تا بیش از چهار هزار نفر جمعیتی که برای تماشای این کنسرت گرد هم آمده بودند، به صورت ایستاده به تشویق آنها بپردازند.

* شهرام ناظری: نفس حافظ هنوز در شیراز جاری است

اعضای ارکستر پشت سازهای خود قرار گرفتند و استاد شهرام ناظری پیش از آغاز برنامه رو به جمعیت حاضر گفت: «سلامی چو بوی خوش آشنایی/ بدان مردم دیده روشنایی...»

شوالیه آواز ایران که برای نخستین بار فرزندش «حافظ ناظری» را در یک اجرای زنده در کنار خود می دید در ادامه افزود: «باعث سعادت است که در خدمت مردم هنردوست شیراز هستیم. هر بار شیراز اجرایی داشته ام همواره یک گرمی خاص و حس خوبی بوده که اعتقاد دارم روحیات هنری مردم این شهر از برکت حضور بزرگان فرهنگ پارسی در این دیار نشات گرفته است. نفسِ «حافظ»، این شاعر بزرگ ایرانی هنوز در شیراز جاری است. بزرگ مرد ادبیات پارسی که امروز در فرهنگ ایران چون خورشید می درخشد و باعث شده مردم شیراز در دقت به هنر همیشه پیشرو باشند. امیدوارم امشب شب خاطره انگیزی برای شما باشد.»

* آغاز برنامه

کنسرت در چند بخش مختلف در نظر گرفته شده است و رپرتوار جدیدی را دراین برنامه شاهد هستیم.

بخش اول برنامه به فصل یک آلبوم «ناگفته» (آفرینش) اختصاص دارد. قطعه «نهان مکن» باملودی استاد ناظری و تنظیمی جدید از حافظ ناظری اجرا می شود و نکته حائز اهمیت در این کنسرت خواندن حافظ ناظری در تمام قطعات با پدرش است. اتفاقی که برای نخستین بار شاهد اش هستیم و کلیه آثار با صدای استاد شهرام ناظری و حافظ ناظری اجرا می شوند.

بداهه نوازی و دو نوازی در بخش های مختلف برنامه اجرا می شود و در این بین نوازندگان سازهای کوبه ای سنگ تمام می گذازند که با تحسین استاد رو به رو می شود.

در بخش آواز نیز حافظ ناظری علیرغم به کار بردن انرژی بالا، مشخصا هنوز فاقد آن پختگی لازم برای اجرای زنده است و استاد ناظری در بخش هایی از اجرای او، به کمک فرزندش می آید.

«مرا می بینی و هر دم...» با تنظیمی از حافظ اجرا می شود و «مثنوی خوانی» بخش دیگر برنامه است. بخش اجرای آثار شور انگیز موسیقی کردی از کنداکتور برنامه حذف شده و این موضوع مشخصا یکی از فرقهای اساسی رپرتوار جدید نسبت به اجراهای قبلی گروه مولوی است.

«یک شب آتش در نیستانی فتاد» هم با تنظیمی جدید از حافظ ناظری اجرا می شود و پس از بخش های دیگری که به ساز و آواز اختصاص دارد، اجرای فصل چهارم آلبوم ناگفته «بازگشت جاودانگی» انتهای برنامه را رقم می زند.

*****


حافظ ناظری: امروز روز قیامت من است

خبرنگار «موسیقی ما» دقایقی قبل ازاجرای برنامه سراغ «حافظ ناظری» رفت و در گفتگویی با این هنرمند، از او درباره نخستین اجرای رسمی اش در ایران پرسید که متن آنرا در ادامه می خوانید:

* بعد از 15 سال اولین اجرای مهم و رسمی تو را شاهد ایم. قطعا احساس تو در این لحظه احساس جالبی می تواند باشد.

درباره احساس کنونی ام نمی توانم حرفی بزنم واقعا. من همیشه فکر می کردم وقتی قرار است روی صحنه بروم انگار قرار است رو به روی خدا بنشینم و جواب پس بدهم. انگارامروز روز قیامت من است و باید درباره همه کارهایم جواب پس بدهم. همین بوده که در همه این سالها کمتر حاظر شده ام روی صحنه بروم. موسیقی برایم بیزنس نیست که بخواهم پشت سر هم برنامه و اجرا برگزار کنم. باید حتما حرف جدیدی برای گفتن داشته باشم. 15سال است که اجرایی نداشته و ندارم و این اولین اجرایی ست که از شیراز شروع می شود. خیلی دوست داشتم آن نوازنده هایی که هر کدام در جهان برای خودشان اسم و رسمی داشتند بیایند و یک کار خیلی خاص را شاهد باشیم. ولی متاسفانه نشد و گروه فعلی هم بهترین ها در ایران هستند.

* چرا همکاری برای حضور این چهره ها با تو نشد؟

من همه مراحل قانونی را انجام دادم ولی در نهایت جواب درستی به ما داده نشد و همین باعث شد که کلا برنامه عوض شود.

* اجرا با استاد «شهرام ناظری»، پدرت. به هر حال قطعا شور و انرژی بالایی داری. پیش بینی تو درباره این اجرا چیست؟ ده دقیقه دیگر قرار است روی صحنه بروی.

باعث سعادت است برای من. هر موزیسین و هنرمندی قطعا آرزویش نشستن در کنار این صدا است. وقتی قرار است ما آن بالا برویم و بنشینیم، قطعا رابطه ما پدر و پسری نیست. ما دو آدم غریبه درکنار هم هستیم . ولی قطعا این اتفاق برای من باعث افتخار است.

* همین رپرتوار امشب قرار است به جز شیراز در تهران و سایر شهرها هم برگزار شود؟

بله ما 12 و 13 همین ماه در هران اجرای برنامه خواهیم داشت. 4 اجرا در تهران و بعد از آن هم در بسیاری از شهرستان ها قرار است به اجرای برنامه بپردازیم و من انرژی بالایی برای این اجراها داریم.

*****

حاشیه ها:

* در اواسط برنامه و در حالی که گروه در حال اجرا بود هواپیمایی از روی محل برگزاری کنسرت رد شد تا استاد ناظری با لبخندی نسبت به این اتفاق بگوید: ما بار قبلی ای که در شیراز روی صحنه رفته بودیم، همین ماه زیبای شب 14 را هم بالای سرمان می دیدیم و البته آن زمان دیگر این هواوپیماها نبودند! برخی اختراعات بشر به مرور در حال پیشرفت و نو آوری هایی ست که در برخی مواقع آرامش را از خیلی ها گرفته است. مثل همین صدایی که این هواپیما وسط کنسرت تولید می کند! در همین لحظه و پیش از آغاز قطعه بعدی، هواپیمای دیگر روی محل برگزاری برنامه ظاهر می شود که این بار با خنده حضار و لبخند استاد رو به رو می شود.

* حافظ ناظری پس از اتمام برنامه در محل برگزاری کنسرت ماند و مراسم جشن امضا آلبوم ناگفته در باغ عفیف آباد برگزار شد.

* هجوم دوستداران استاد ناظری پس از اجرای کنسرت به سمت ایشان برای گرفتن عکس یادگاری باعث شد اکیپ اجرایی برنامه ایشان را با اسکورت از محل به سمت هتل رهسپار کنند.

* بیش از چهار هزار نفر در فضای باز باغ عفیف آباد به تماشای این کنسرت نشستند.

* پدرام فریوسفی (ویلون)، میثم مروستی (ویلا)، آتنا اشتیاقی (ویلون سل)، فرهاد صفری (زر وان کارنگ - سازابداعی)، شهریار نظری (بم باژ - ساز ابداعی )، بابک غسالی (عود)، مهرناز شاه محمدی، شیوا سروش، الهه حیدری (گروه کر) اعضای ارکستر این برنامه را تشکیل می داند و «سید امین موسوی» نیز مشاور هنری گروه بود که در این اجرا حضور داشت.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 شهریور 1394 - 10:43

دیدگاه‌ها

شنبه 7 شهریور 1394 - 20:30

اين همخوانى براى بار اول نبود و بار ها در آمريكا ، استاد و حافظ همصدا شده بودن

شنبه 7 شهریور 1394 - 21:26

این پدر و پسر باعث افتخارند

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 00:40

اجرای استاد افتخاری در شیراز خیلی بیشتر به دل نشست...

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 05:05

این پدر و پسر اولین بار نیست که باهم کنسرت میدن.قبلا در امریکا این اتفاق افتاده

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 08:30

شهرام ناظري يه دونه ست

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 08:30

❤️عالى بود

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 08:30

آقای حافظ خان یکم از پدر یاد بکیر...

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 08:30

چه باشکوه و تحسین برانگیز

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 08:30

دمشون گرم

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 10:20

پسرو چه سینه ای داره خخخخخ

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 10:34

حاظر غلطه
حاضر درسته.
اونجایی که حافظ ناظری میگه: حاضر نشدم روی صحنه برم ...

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 11:35

اسم ساز حافظ ناظری چیه؟ مثل ترکیب سه تار با دسته ی گیتار الکتریک آیبانزه

یکشنبه 8 شهریور 1394 - 16:27
یک کاربر سایت موسیقی ما

سه تار هست اما با تغییراتی که خودشون به کمک چند متخصص در ضمینه ساز ایجاد کردند. فکر میکنم اسمش رو هم حافظ گذاشتند

26.124.25.234
سه شنبه 10 شهریور 1394 - 18:01

بهترین کنسرتی که میتونستم برم همین بود واقعا جای دوستداران استاد خالی بود حیف که فقط یه اهنگ کردی نخوند :-(

سه شنبه 10 شهریور 1394 - 18:02

خیلی کنسرت خوبی واقعا جای دوستداران استاد که نتونستن بیان خیلی خالی بود وکاشکی یه اهنگ کردی میخوندن

سه شنبه 10 شهریور 1394 - 18:05

واقعا زیبا بود جای دوستداران استاد هم خالی و کاشکی یه اهنگ گردی هم اجرا میکردن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام ناظری: نفسِ «حافظ» هنوز در شیراز جاری است | موسیقی ما