برنامه یاد بعضی نفرات
 
هوادارانِ «گریتفول دد» درشیکاگو، با چشمانی اشکبار با گروه محبوبشان خداحافظی کردند
پایان شورانگیز یک افسانه
موسیقی ما - گروه گریت‌فول دد (Grateful Dead) روز یکشنبه‌ای که گذشت در مجموعه سولجر فیلد شیکاگو در مقابل 70 هزار تماشاچی که با چشمانی اشکبار می‌خواندند و پای‌کوبی می‌کردند برای اجرایی که به گفته آن‌ها اخرین اجرای گروه در کنار یکدیگر بود روی صحنه رفتند.

چهار نفر باقی‌مانده از اعضای گریت‌فول دد، در پایان هفت گذشته با برگزاری سه کنسرت در شیکاگو به عمر  50 ساله  این گروه پایان دادند. این اجرا بعد از گذشت بیست سال از مرگ گیتاریست و رهبر گروه، جری گارسیا (Jerry Garcia) که آخرین بار در اجرای سال 1995 سازش را نواخته بود اتفاق افتاد.

گروه گریت‌فول دد که به داشتن ترانه‌های شاعرانه و بداهه‌نوازی‌های طولانی شهرت داشتند از سان‌فرانسیسکو ظهور کردند تا تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین گروه‌ها و طولانی‌ترین همکاری‌های عصر خود شوند. بداهه‌نوازی‌های آن‌ها به شکلی بود که گاهی یک قطعه سه دقیقه‌ای تبدیل به تجربه‌ای هجده دقیقه‌ای می‌شد.

این گروه با تاثیرپذیری از موسیقی بلوز، بلوگرس، کانتری و جز تبدیل به الگویی برای گروه‌هایی مثل «فیش» (Phish)، «بلوز ترولر» (Blues Traveler) و دیگرانی شدند که پیرو جنبش «جم بند» (jam band) بودند. طرفداران این گروه که «دد هدز» (Deadheads) خوانده می‌شدند در لباس‌هایی رنگی در تعداد زیادی از کنسرت های گریتفول دد حاضر می‌شدند. (طرفداران گریت‌فول دد بعد از مدتی تبدیل به یک کامیونیتی شدند که فرهنگ و تکه‌کلام‌های خودشان را داشتند. آن‌ها نام ددهدز را بر خود گذاشتند و همراه گروه سفر می‌کردند تا تعداد بیشتری از اجراهای این گروه را تماشا کنند).

تری آناستاسیو (Trey Anastasio)، گیتاریس گروه «فیش» در کنسرت‌های شیکاگو به جای گارسیا نشست و به اعضای دیگر گروه یعنی باب ویر (Bob Weir)، فیل لش (Phil Lesh)، میکی هارت (Mickey Hart) و بیل کرویتزمان (Bill Kreutzman) پیوست که سال‌ها در کنار موزیسینای دیگری با اسامی مختلفی تور برگزار کرده‌بوند. جف کایمنتی (Jeff Chimenti) و بروس هرنزبی (Bruce Hornsby) هم برای کنسرت‌هایی که در شیکاگو برگزار شد کیبورد نواختند.

اعضای هفت نفره این گروه اجرا را با در آغوش گرفتن یکدیگر آغاز کردند و پایان دادند. آن‌ها اجرا را با یکی از اولین قطعات سایکودلیک گروه به نام «China Cat Sunflower» آغاز کردند.

طرفدارانی که نتوانستند بلیت این کنسرت‌ها را فراهم کنند توانستند این اجرا را به صورت زنده از تلویزیون کیبل کشور نگاه کنند. قبل از اجرای آخرین قطعه، نوازنده بیس گروه، لش به جمعیتی که تماشاگرش بودند گفت «خدا همه شما را حفظ کند، ممنونم که به ما گوش کردید» و میکی هارت، درامر گروه گفت «مهربان باشید، مهربان باشید».
منبع: 
رویترز

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تیر 1394 - 08:50

دیدگاه‌ها

سه شنبه 16 تیر 1394 - 09:40

فرشای زیر پاشون ایرانیه انگار?

سه شنبه 16 تیر 1394 - 09:40

وای چ لذتی داره این همه طرفدار واست دست بلند کن

سه شنبه 16 تیر 1394 - 09:50

ماهم پاشايي داريم تا بريزيم توخيابون

سه شنبه 16 تیر 1394 - 10:05

یانی میخایم یالااااا

سه شنبه 16 تیر 1394 - 10:34

"طرفدارانی که نتوانستند بلیت این کنسرت‌ها را فراهم کنند توانستند این اجرا را به صورت زنده از تلویزیون کیبل کشور نگاه کنند" وای خدای من اونها کجا زندگی می کنند و ما کجا

سه شنبه 16 تیر 1394 - 13:46

فوق العاده.. معنی واقعی موسیقی و کنسرت..
کاش گروه آریان هم یه کنسرت خداحافظی میکرد هرچند با مصاحبه های پیام صالحی و شراره فرنژاد دیگه راهی واسه برگشت آریان باقی نمونده حیف..

سه شنبه 16 تیر 1394 - 16:10

این الان کنسرته؟؟ جمعیت ووووپو

سه شنبه 16 تیر 1394 - 16:25

جمعیتو نگاه اونوقت ماهم کنسرت میذاریم!!!

پنجشنبه 18 تیر 1394 - 12:58

سلام
محسن چاووشی ازین کنسرتا دلش میخواد تو ایران برگزار کنه
واسه همین کنسرت نمیده و اینا
وای یعنی کی میشه خواننده های ما ازین کنسرتا داشته باشن
معرکه است
مرسی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پایان شورانگیز یک افسانه | موسیقی ما