برنامه یاد بعضی نفرات
 
دو اتفاق تازه در «موسیقی‌ما»
تلاش بیشتر برای علاقمندان موسیقی

امیر بهاری
[ دبیر بخش موسیقی جهان سایت موسیقی ما ]

یک: همکارانم در موسیقی ما به اجماع نظر رسیدند که بخش موسیقی جهان را فعال‌تر کنیم و اینگونه دلمشغولی من در این رسانه دوست‌داشتنی بیشتر شد. حالا چند روزی است که اخبار بیشتری در بخش موسیقی جهان منتشر می‌شود. هدف اول ما در کار رسانه‌ای تهیه اخبار روز، نوشتن مطالب جذاب برای مخاطب و سرگرم کردن اوست.  بخش موسیقی جهان سایت «موسیقی ما» هم از این قاعده پیروی می‌کند. دانستن اینکه ستارهای دنیا چه می‌کنند، چه خواننده‌هایی محبوب‌ترند، منتقدان درباره آلبوم‌هایی که منتشر می‌شود چطور فکر می‌کنند و چند نفر در فلان جشنواره شرکت کردند و ... برای علاقمندان موسیقی به خودی خود جالب است اما در گذر این گزارش‌ها و گفتگوها می‌شود جذابیت‌های عمیق‌تری هم  پیدا کرد. مثل اینکه شکل تولید در خارج از مرزهای ایران چگونه است و چه تشابه و تفاوت‌هایی با ایران دارد؟ سُلوک یک ستاره پاپ با یک سولیست ارکستر سمفونیک چه تفاوت‌هایی دارد؟ آیا اینکه پل مک کارتنی، پیشکسوت موسیقی راک با ری‌هانا روی صحنه میرود، اتفاق خوبی است و نشان دهنده همراهی یک هنرمند تثبیت شده با یک ستاره نو ظهور است؟ ایا اساتید ما هم می‌توانند مثل آنها کنار ستارهای نسل جدید قرار بگیرند؟ اصلا تا چه حد می‌شود قیاس کرد و آموخت؟ شاید در کنار این اخبار و گزارش‌ها جرقه‌هایی در ذهن مخاطبان و علاقمندان ایجاد شود. مثل اینکه چطور موسیقی فراگیر پاپ امروز تا حدود زیادی وام‌دارِ موسیقی بلوز است، یک سبک فولکلور که توسط برده‌های سیاه  بنیانگذاری شد و تاثیر بسیار زیادی بر جریان‌های پاپیولار بعد از  خودش گذاشت. و  چرا در ایران موسیقی فولکلور ما که موسیقی بسیاری غنی و ارزشمندی است تاثیر لازم را نگذاشت و در حال نابودی است؟

 ما اخبار و اتفاق‌های روز دنیا را برای شما رصد می‌کنیم تا شما را با رسانه خودمان سرگرم کنیم و شاید از گذر این اخبار و گزارش‌ها به چیزهای بیشتری هم برسیم.

دو: اضافه شدن بخش موسیقی جهان تنها اتفاق تازه رسانه ما نیست. ما بخش «ریویو» را هم به سایت اضافه کردیم که در آن ریویوهایی (متاسفم که نمی‌دانم دقیقا چه کلمه یا عبارتی را به عنوان ضبط فارسی ریویو بنویسم)  در مورد آلبوم‌های مختلف قرار می‌دهیم. قرار است تلاش کنیم تا به تمام محصولات بازار موسیقی ایران بپردازیم؛ از آلبوم آن ستاره پاپ که چند صد هزار نسخه می‌فروشد و توسط یک شرکت بزرگ و اسم و رسم دار منتشر می‌شود تا آن آلبوم مستقل که شرکتی جمع و جور و ناشناخته تولیدش کرده و شاید 50 نسخه هم فروش نرفته باشد. یک آلبوم سنتی با حضور نوازندگان برجسته یا یک تجربه دانشجویی. برای ما فرقی نمی‌کند ما از همه چیز و همه کسِ موسیقی ایران خواهیم نوشت. و در ریویو نوشتن، تلاش‌مان این است که تا جای ممکن بدون ارزش گذاری سبکی یا اسمی، به آثار منتشر شده بپردازیم. اما چرا فکر کردیم این بخش را به سایت اضافه کنیم؛ همین که ما معادل دقیقی برای ریویو نداریم (اغلب می‌نویسم مروری بر ...) یعنی یک جای کار می‌لنگد. ریویو با نقد تفاوت دارد. نقد یک اثر هنری بعضا به حکم صادر کردن هم منتهی می‌شود. نقد می‌خواهد از یک دریچه مشخص اثری را ارزیابی کند به همین دلیل عناوین مختلفی دارد؛ نقد ساختارگرا، نقد روانشناسانه، نقد جامعه شناسانه، نقد فرمالیستی و ... اما کار ریویو  بیش از اینکه ارائه تحلیل باشد، معرفی اثر است، آدرس دادن به مخاطب که موسیقی مطبوعش را تهیه کند. ما می‌خواهیم آثار شنیداری ایرانی را به شما معرفی کنیم و شما را در جریان موسیقی ایران بگذاریم. واقعیت این است که چه بسیار آثار موسیقایی که پتانسیل فروش موفق را داشتند ولی به دلیل مهجور ماندن، این اتفاق برایشان رخ نداد. و چه خوب خواهد بود که ما در شناساندن محصولات موسیقی ایران به مخاطبان - حتی شده اندکی - نقش داشته باشیم. از این به بعد منتظر ریویوهای موسیقی‌ما باشید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تیر 1394 - 12:25

دیدگاه‌ها

یکشنبه 14 تیر 1394 - 13:43

موسیقی ما نمیخوای امسال نظرسنجی و جشن برگزار کنی ؟؟

یکشنبه 14 تیر 1394 - 21:10

اتفاق خوبیه
اگر از متال و خوانندگان متال و جدیدترین اخبار مربوط به اون ها هم مطلب بذارید عالی میشه

دوشنبه 15 تیر 1394 - 04:13

با سلام.من دو پیشنهاد دارم واسه سایتتون اولیش اینه که هر روز یک موزیک (غیر ایرانی) به مخاطبان پیشنهاد داده شه.اگه لینک دانلودش هم باشه که چه بهتر. پیشنهاد بعدیم اینه که فضایی در نظر گرفته شه که مخاطب بیاد و موزیک مورد علاقشو درخواست کنه و بقیه کمکش بکنن. حالت فروم (انجمن ) ولی نه با فضای کسل کننده ی فروم های موجود. با تشکر

چهارشنبه 17 تیر 1394 - 19:11
aaron

بسیار سخن به جایی گفتین .درود

83.11.33.176
دوشنبه 15 تیر 1394 - 12:23

اقا این کارتون عالیه! اداه بدین... ممنوووووون

پنجشنبه 18 تیر 1394 - 22:04

سلام
اگه بتونید یه قسمت جدا برای کارهای تولیدی در حوزه موسیقی مقامی و نواحی درست کنید خیلی خوب میشه چون این موسیقی ها کم کم رو به فراموشی میرن اگه از حواشی و آلبوم های تولیدی در این حوزه هم خبر بذارید واقعا دیگه موسیقی ما تکمیل میشه.
با تشکر از حسن توجهتون نسبت به پیشنهادات و انتقادات.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تلاش بیشتر برای علاقمندان موسیقی | موسیقی ما