برنامه یاد بعضی نفرات
 
در جریان نشست خبری این خواننده با اهالی رسانه‌ها اعلام شد
«کامران رسول‌زاده» و «مورات ککیلی» 31 مرداد در استانبول روی صحنه می‌روند
موسیقی ما – تالار وحدت تهران در شامگاه شنبه سیزدهم تیرماه میزبان نشست خبری «کامران رسول زاده» بود. برنامه‌ای که به منظور اعلام یک خبر مهم از سوی این خواننده برگزار شد. خبر برگزاری کنسرت مشترک کامران رسول زاده و «مورات ککیلی»، خواننده مطرح ترکیه‌ای، محور اصلی این دیدار با حضور اصحاب رسانه بود. طی سه سال گذشته دو بار اعلام شد که قرار است مورات ککیلی به ایران بیاید و در کنار رسول زاده روی استیج بخواند. اما هر بار به دلایل نامعلوم این برنامه لغو شد. سرانجام قرار است کنسرت این دو خواننده در سالن «کنگره‌ خلیج» شهر «استانبول» ترکیه به تاریخ 31 مردادماه برابر با 22 آگوست 2015 برگزار شود. کامران رسول زاده در دیدار با خبرنگاران و عکاسان از جزئیات کنسرت پیش رو، دلایل لغو برنامه‌های قبلی و البته گلایه‌هایش از رسانه‌ها هم سخن گفت. گزارش اختصاصی سایت «موسیقی ما» از این برنامه را در ادامه می خوانید:

کامران رسول زاده در ابتدای جلسه صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: «این روزها خودم را در جمع اهالی رسانه، امن‌تر احساس می‌کنم. به دلیل اینکه از گذشته شاید تلاش‌هایی برای برگزاری کنسرت انجام دادم و امروز به نتیجه رسید. این یک اتفاق بسیار پیچیده و سختی بود تا به این نقطه برسیم که بتوانیم ساعت و تاریخ دقیق برگزاری کنسرت را اعلام کنیم. معمولا کنسرت‌های همکارانم در خارج از ایران برای جامعه ایرانیان مقیم آن کشور طراحی می‌شود. هر کشوری کنسرت‌گذاران مختص خودش را دارد و کم پیش می‌آید که یک کمپانی به دلیل اعتمادی که به یک خواننده خارجی دارد با او وارد یک تعامل دو طرفه شود. خوشحالم که توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم و همانطور که می‌دانید همه چیز از یک دوئت و همخوانی مشترک با آقای «مورات ککیلی» و علاقه ایشان به صدا و سبک کار من آغاز شد. قبل‌تر هم علاقه من به نوع راک ایشان به عنوان افسانه محلی راک وجود داشت. آنها یک اصطلاح به نام «آنادولو راک» دارند و یکی از نمایندگان آنادولو راک آقای مورات ککیلی است. من اصطلاح راک محلی را برای ترجمه عبارت این نوع راکی که آقای ککیلی تولید می‌کنند به کار می برم. در واقع برگرفته از خاستگاه زیستی و اجتماعی و جغرافیایی این خواننده است که سالهای سال در موسیقی راک فعالیت داشته. دلیل اینکه لفظ افسانه را به کار می‌برند این است که یکی از کارهای مورات ککیلی قبل از اینکه او وارد فاز کار حرفه‌ای خود شود آنقدر مورد استقبال مردم دنیا واقع شد که حتی آوازه‌‌اش به کشور ما هم رسید. ترانه آن کار به نام «امشب می میرم» یا «همین امشب می میرم» برای خودشان نبود و من احساس کردم ظرفیت‌های ضرب آهنگی این ملودی می تواند به زبان فارسی نزدیک باشد.

با الهام از مفهوم اصلی ترانه که نام آن برگرفته از یکی از اشعار «ناظم حکمت» بوده، این قطعه را کاور کردم. کاور کردن یعنی به زبان بومی و مادری خودمان، با احترام به سرفصل های نسخه اصلی موسیقی، دوباره نویسی کردم. سالها از این اتفاق گذشت تا امروز در حضور شما با افتخار می توانم بگویم که فصل تازه‌ای از برگزاری کنسرت به صورت اشتراکی آغاز شده است. شاید شما بگویید که قبلا هم کنسرت‌هایی از این دست برگزار شده اما من به خاطر ندارم که آن نمونه‌ها مراحل بلیت فروشی را به صورت قانونی در ایران طی کرده باشند. فکر می‌کنم برای اولین بار است که کنسرتی با طی مراحل قانونی و حمایت شجاعانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد به نقطه‌ای رسیده که امروز می توانیم آوازه فرهنگ و حرف‌ها و واژه‌های خودمان را روی استیج‌های بزرگتر برای مخاطبان رنگارنگ‌تری ارائه کنیم.»

 
  • * دوست ندارم از ناکامی‌ها صحبت کنم
این خواننده درباره دلایل لغو اجرایی که قرار بود حدود سه سال قبل با مورات ککیلی در تهران داشته باشد گفت:«من دوست ندارم از ناکامی‌ها صحبت کنم و دوست دارم درباره کنسرت پیش که رو که  31 مرداد و در یک سالن مجلل برگزار می شود صحبت کنیم. اما درباره دو مرتبه تلاش ناکام ما برای برگزاری این کنسرت در استیج‌های وطنی توضیح می‌دهم. برای اولین بار بخش خصوصی خواستار این شد که آقای ککیلی در تهران کنسرت داشته باشد. من با توجه به سابقه دوستی و کاری که با ایشان داشتم این موضوع را مطرح کردم. آقای ککیلی هم استقبال کردند و نگاه و افق دید ایشان نسبت به برگزاری کنسرت در ایران بسیار باز و روشن بود. من احساس می‌کنم مدیریت هر دوره دفتر موسیقی روی اخذ یا لغو مجوز یک کنسرت تاثیرگذار است. فضاهای کلی سیاست گذاری موسیقی تغییر چندانی نمی‌کند و خط مشی‌ها مشخص است و همه ما می دانیم و این خطوط را می شناسیم. من دوست دارم از صمیم قلب بگویم که اتفاقا دفتر موسیقی بیشتر از بخش خصوصی از من حمایت کرده است. زیرا وقتی کنسرت‌های من، خصوصا دو مرتبه ای که تلاش کردیم آقای ککیلی به ایران بیایند، به نقطه‌ای می‌رسید که لغو می‌شد دلیل واضحی به جز ناملایمات بخش خصوصی وجود نداشت. به عنوان مثال شخصی در دوره‌ای قصد داشته که کسی را به ایران بیاورد و موفق نشده زیرا دفتر موسیقی گفته که شئونات ایشان با فضای جامعه مناسب نیست. همان فرد از همین موضوع شکایت داشته و گفته دارید به این فرد مجوز می‌دهید اما به آن شخصی که من قصد داشتم به ایران بیاورم مجوز ندادید. اما انتخاب آقای ککیلی کاملا مطالعه شده بود. ایشان یک خواننده با اخلاق و متعهد و بسیار با سابقه خوب در حوزه کار خودش و رفتار اجتماعی‌اش است. من شخصا به روش ایشان در کنسرت گذاری علاقه مند بودم و آقای ککیلی با برگزاری کنسرت در مکان‌هایی که با شئونات اخلاقی مغایرت داشت، مخالف هستند. خود من هم شخصا دوست دارم و احساس می‌کنم که موسیقی، متن اصلی یک کنسرت است و باید حاشیه‌ها را کنار گذاشت. باید تک تک واژه‌ها در جان کسی که کنسرت یک خواننده را نظاره می کند، اثر داشته باشد. من با این موضوع که می‌گویند مخاطب موسیقی پاپ باید هیجانات خود را در سالن تخلیه کند مخالف هستم. من دوست دارم که مخاطب به سالن کنسرت بیاید و پر شود و برود. موسیقی این توانایی را دارد و می تواند پر از آموزه‌های اخلاقی باشد. به هرحال وظیفه من این بود که از پا ننشینم و این اتفاق خوب فرهنگی را به هر شکل رقم بزنم.»

رسول زاده در توضیح این موضوع که گفته بود مورات ککیلی از سبک موسیقی او استقبال کرده اعلام کرد:«اصولا باور نسبت به موسیقی این نیست که ایشان من را بغل کنند و بگویند که تو را باور دارم. همین که با من روی یک استیج حاضر خواهند شد یکی از نشانه‌هایی برای این موضوع است. اما به طور کلی احساس می کنم که موسیقی من با آنچه که در موسیقی پاپ جریان دارد مولفه‌های متفاوتی دارد. اتفاقا یکی از وجوه مشترک ما با آقای ککیلی ترانه «درخت» بود. زیرا در آن دوره ترانه درخت جزو اولین آثاری بود که منتشر کردم. البته طبیعتا به ضرورت نیازهای بخش خصوصی و شرایط بازار موسیقی، کمی رنگ بازار به کارهایم داده ام. وگرنه باید این کارها را در گنجه و پستوی خانه خودم می گذاشتم و با دوستان نزدیک گوش می دادم.»
 
  • *قلم رسانه مثل تیغ است
مهم ترین سوال خبرنگاران درباره احتمال برگزاری این کنسرت در تهران بود که با این پاسخ از سوی خواننده آلبوم «دستای نامحرم» مواجه شدند:«من شخصا برنامه‌ای برای این اتفاق ندارم و مطمئنا اگر کانالی برای برگزاری وجود داشته باشد چرا اینگونه نشود؟ اما فکر می‌کنم برای برگزاری چنین اتفاقاتی بیش از هر کسی به کمک شما احتیاج داریم. قلم رسانه مثل تیغ است و اگر تیغ را دست یک جراح بدهید جان می بخشد و اگر در اختیار یک جانی قرار دهید، جان می‌گیرد. متاسفانه قلمی که در مورد کنسرت من روی کاغذ رفت و مطلبی نوشت، زمینه‌های لغو هر دو برنامه قبلی در ایران را فراهم کرد و نویسنده هم یکی از همکاران شما و دوستان ما بود. در لغو هر دو کنسرت من شما تاثیر داشتید و اجازه بدهید که این گلایه را باز کنم. به آن اتفاق خیلی بزرگ که مورات ککیلی دارد به تهران می آید و نه در مورد لغو آن، اندازه لغو کنسرت یک خواننده پاپ در شهرستانها پرداخته نشد. همین مساله باعث شد که من متوجه شوم هنوز ما آماده برگزاری این کنسرت در تهران نیستیم زیرا رسانه‌ها آماده نیستند.»

 
  • *قدم بعدی طراحی شده است
یکی دیگر از موارد طرح شده در جلسه هم مقوله ادامه دار بودن این حرکت و کنسرت بود که کامران رسول زاده اظهار داشت:«این یک حرکتی است که تداوم آن در برنامه کاری من قرار دارد. واقعا خوشحال هستم که در دوره ریاست دکتر «پیروز ارجمند» توانستم این اتفاق را رقم بزنم و فیدبک‌های خوبی از دفتر موسیقی دریافت کردم. حمایت‌های آقای «محمدرضا خانزاده» از شرکت «اکسیر نوین» هم بسیار تاثیرگذار بود. این حرکت ادامه خواهد داشت و طرح مطالعاتی روی خوانندگانی که ظرفیت دوئت و اجرای مشترک دارند را پیش گرفته‌ایم. می توانم مژده بدهم که انشاالله اگر این برنامه با کمک شما موفق شود، قدم بعدی طراحی شده و می توانیم.»
 
  • *در خروجی این کنسرت یک شب ایرانی هم برگزار می شود
در بنر تبلیغاتی کنسرت که داخل سالن محل برگزاری نشست خبری به چشم می خورد عبارت Persian culture nights به معنای شب‌های فرهنگی فارسی چاپ شده بود. این خواننده در توضیح همین عبارت اظهار داشت:«این کنسرت در نوع خودش می تواند برای اولین بار باشد که دو بخش اجرایی در ایران و ترکیه با هم توافق کرده اند که در خروجی این کنسرت، شب ایرانی هم برگزار شود. در خروجی و حاشیه کنسرت صنایع دستی، غذا، پوشاک و نوشیدنی ایرانی ارائه می شود و این اتفاق خوب است. زیرا فضا را حتی برای مخاطبان ترک متفاوت خواهد کرد. هنوز باب حمایت مالی این شب ایرانی باز است و از صاحبان صنایع و فرهنگ دعوت می کنیم که نام نامی ایران پررنگ تر دیده شود. معمولا در لابی کنسرت‌های خارج از کشور اتفاقاتی نظیر سرو مشروبات الکلی رخ می دهد که ما مخالف هستیم و در فرهنگ ما وجود ندارد و این در کل دنیا یک روال روتین است. ولی ما نمی خواهیم این روتین در کنسرت‌هایی خودمان از ایران با حمایت دولت و بخش فرهنگ و هنر برگزار می کنیم، وجود داشته باشد. به این معنا نیست که یک جشنواره خرید داشته باشیم و برنامه‌ای برای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ ایران است.»

محمود توسلیان، روزنامه نگار حوزه موسیقی، که در کنار رسول زاده حضور داشت هم برای توضیح بیشتر اعلام کرد:«با برندهایی صحبت کرده‌ایم و آنها هم خوشبختانه دست دوستی که ما دراز کرده ایم را گرفته اند. انشاالله جزئیات حاشیه این کنسرت که شاید به اندازه خودش اهمیت دارد را اطلاع رسانی خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که با یک زاویه فرهنگی دورتر از موسیقی پاپ به استقبال این اتفاق برویم و می خواهیم بگوییم که موسیقی صرفا همان چیزی نیست که در جامعه جریان دارد.»
 
  • * شیطنت‌هایی از جانب خود اهالی موسیقی رخ داد که سیاه نمایی می کنند و باعث لغو برنامه می شوند
بحث مجوز کنسرت هم از سوی رسول زاده تشریح و به جزئیات آن پرداخته شد:«هر خواننده‌ای که به شکل رسمی در ایران فعالیت می‌کند اگر بخواهد در دنیا کنسرت داشته باشد باید طبق مجوزهای رسمی دفتر موسیقی باشد. برای فعالیت‌های بین المللی، مجوز یک اتفاق محافظتی برای خواننده است. زیرا ممکن است برگزارکننده‌های کنسرت‌های خارج از کشور حتی مورد تایید خواننده و تهیه کننده‌اش هم نباشند. روند وزارت ارشاد اینگونه است که اگر شخصی قصد برگزاری کنسرت انفرادی دارد باید برگزارکننده‌اش را معرفی کند. اگر هم قصد برگزاری کنسرت با یک خواننده دیگر را دارد باید آن هنرمند هم مورد وثوق باشد. اتفاقا من به دنبال پیام فرهنگی کنسرتم هستم و باید هنرمندی هم که انتخاب می کنم چنین ظرفیت‌هایی را داشته باشد. استعلام بخشی از این ظرفیت‌ها بر عهده دفتر موسیقی بود و پس از تایید آنها جواب مثبت را به من دادند.»

خواننده قطعه «همین امشب می میرم» در پاسخ به این سوال که آیا تضمین صد در صد بابت برگزاری این کنسرت وجود دارد و اینکه لغو نخواهد شد هم اعلام کرد:«آن دو کنسرت قرار بود در تهران برگزار شود. ما مقام‌های مختلفی در اداره کشور داریم که یکی از آنها مقام قضایی است. اگر تشخیص دهد که اتفاقی به نفع امنیت ملی کشور نیست می تواند درباره لغو آن تصمیم‌گیری کند و این جزو قانون اساسی ما است که همه به آن رای داده و احترام می‌گذاریم. آن اتفاقات ارتباط چندانی به دفتر موسیقی و مقام قضایی نداشته و تحریکات و شیطنت‌هایی از جانب خود اهالی موسیقی رخ داد که سیاه نمایی می کنند و باعث لغو برنامه می شوند. اگر ما در فرهنگ احترام گذاشتن به همدیگر کار کنیم این معضل هم حل می شود و باید قبول کنیم که روزی ما دست خدا است. مثلا من می‌دانم که لغو خیلی از کنسرت‌های دیگر به این دلیل بود که شئونات فلان هنرمند خارجی با شئونات اسلامی ما هماهنگ نبود. اما مثلا مورات ککیلی خودش یک آدم نمازخوان است و در جریان حوادث «غزه» جلوی سفارت اسراییل با طرفدارانش بست نشست. برنامه ایشان در تهران چرا باید لغو می‌شد؟ آن لغو به سیستم وزارتی ارتباطی نداشت و من مطمئن هستم بابت تحریکات برخی افراد دیگر بود. به خاطر همدلی بسیار زیادی که با آقای ککیلی داریم و مراودات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زیادی بین کشور ما و ترکیه وجود دارد. مطمئن باشید اگر کوچکترین مشکلی وجود داشت وزارت ارشاد، وزارت کشور و وزارت امور خارجه به این کنسرت مجوز نمی‌دادند. بنا بر این همه چیز حساب شده برگزار خواهد شد.»
 
  • *ویدئوی این کنسرت منتشر می شود
کامران رسول زاده همچنین گفت:«تفاهماتی انجام شده و حق کپی رایت این ویدئو در اختیار ما خواهد بود. تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که با بهترین کیفیت از این اتفاق ویژه فیلمبردای کنیم و ویدئوی آن منتشر خواهد شد.»
 
  • *بلیت فروشی
جزئیات بلیت فروشی کنسرت رسول زاده و ککیلی هم اینگونه بیان شد:«بلیت‌های این کنسرت با کمک آژانس‌های معتبر داخلی روی پکیج‌های تور به علاقه مندان پیشنهاد خواهد شد. از متخصصان این بخش استفاده کرده‌ایم و در تبلیغات هم شماره‌های این عزیزان و اطلاعات فروش بلیت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بلیت فروشی به صورت تک، خیلی کم خواهیم داشت اما عمده بلیت‌ها روی تورهای مسافرتی استانبول فروخته خواهد شد.
 
  • *جزئیات کنداکتور و ارکستر
بخش پایانی سوالات هم به جزئیات کنداکتور برنامه مربوط می شد که رسول زاده گفت:«ما یک قطعه مشترک با هم داریم. یک قطعه دیگر به زودی منتشر می‌کنم که برگرفته از ترانه «قفس ترانه» و به زبان ترکی است و یکی از گزینه‌های ما برای اجرای مشترک خواهد بود. این کنسرت حدود بیست قطعه دارد. ده قطعه کارهای فارسی است و با اوپنینگ بنده آغاز می شود و گروه ما روی استیج است. آثار مشترک را با دعوت از آقای ککیلی می خوانیم. گروه ایشان مستقر می شوند و در پایان با دعوت مجدد از بنده یک قطعه مشترک دیگر را می خوانیم.»

آرمان مهربان، رهبر ارکستر این خواننده، درباره جزئیات کنداکتور و ارکستر این کنسرت گفت:«یک تعداد قطعهبرای مورات است. قطعات کامران را هم بند خود ما اجرا می‌کند. تا جایی که هماهنگی شده قرار است که قطعات مشترک را گروه ایرانی اجرا کند. ارکستر ما دقیقا همان گروهی است که در کنسرت‌های تهران روی صحنه می رود.»

او روند آماده سازی ارکستر و جلسات تمرین را هم اینگونه توضیح داد:«تمرینات از اول مرداد آغاز می شود. چون ارکستر آماده است من ترجیح دادم که تعداد جلسات کم باشد. زیرا برای یک ارکستر آماده فقط تکرار کردن، حس را از کار می گیرد. هفته ای یک جلسه تمرین در مردادماه خواهیم داشت.»

نهایتا پس از پایان نشست خبری، کامران رسول زاده در کنار اهالی رسانه‌ها بر سر سفره افطار نشست و در یک محفل صمیمی با آنها گپ و گفت داشت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 تیر 1394 - 10:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «کامران رسول‌زاده» و «مورات ککیلی» 31 مرداد در استانبول روی صحنه می‌روند | موسیقی ما