نشست خانه ترانه با موضوع لشگرکشی‌های اینترنتی برگزار شد
ضد زرد را از خودمان شروع کنیم
موسیقی ما - پنج‌شنبه هفته گذشته، یازدهم تیرماه جلسه «خانه ترانه» به مدیریت «افشین یداللهی» در فرهنگسرای ارسباران در حالی برگزار شد که موضوع اصلی جلسه به مفهومی با عنوان «‌ضد زرد» و «فرهنگ نقد و نقدپذیری» اختصاص داشت.
 
به گزارش سایت «موسیقی ما»، در این جلسه پس از ترانه‌خوانی و نقد چند ترانه، افشین یداللهی بحث درباره موضوع ضد زرد را این‌طور آغاز کرد: «آنچه در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، بازخورد رفتارهای ما در فضای حقیقی است. در بسیاری موارد آنچه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، بیشترعرض ارادت یا ابراز احساسات به اسم فرد است تا به هنر او. به همین دلیل در فضای مجازی و البته حقیقی می‌بینیم که هواداران فرد مورد نظر، دست به تعریف و تمجیدهای نامناسبی می‌زنند که این روند نه‌تنها باعث ارتقای هنر فرد نمی‌شود، بلکه می‌تواند شرایط نامناسبی را هم برای او ایجاد کند؛ شرایطی که شاید اصلاً خود هنرمند نیز به آن علاقه نداشته و قصد او از ارائه هنرش هم مشاهده این قبیل رفتارها نبوده و نیست؛ هرچند برخی از هنرمندان نیز از چنین رفتارهایی استقبال می‌کنند. طرفدار واقعی کسی است که آثار فرد مورد نظر را به دقت خوانده و درصورت مشاهده هرگونه ضعف، با ارائه دلیل کافی و رعایت ادب و احترام او را نقد کند.»
 
یداللهی درباره تأثیر عدم نقدپذیری هنرمندان نیز گفت: «هر فردی که کاری اعم از هنری، فرهنگی، اجتماعی و... انجام می‌دهد، نیازمند نقد است. بنابراین اگر هنرمندی ظرفیت نقد‌پذیری نداشته باشد، دیر یا زود لطمه خواهد خورد؛ به این دلیل که دست به اصلاح خودش نخواهد زد.» او ادامه داد: «توقع‌تان را از هنرمند مورد علاقه‌تان بالا برده و آثار او را با دقت پیگیری و نقد کنید تا به این ترتیب به پیشرفت او کمک کنید.»
 
افشین یداللهی درباره شروع حرکت و مفهوم ضد زرد نیز این طور توضیح داد: «این حرکت، یک حرکت عمومی بوده و با هدف ارتقاء سطح نگرش افراد جامعه به هنر و هنرمند آغاز شده است. ضد زرد قصد و هدف‌اش تخریب، توهین یا جبهه‌گیری علیه فرد یا افراد خاصی نیست. ضد زرد بودن را باید از خودمان شروع کنیم چون در همه ما درصدی از رفتار زرد وجود دارد.»
 
دکتر یداللهی صحبت‌هایش را با این جمله پایان داد که: «هرچه مخاطب آثار هنری و در بحث ما به طور مشخص، ترانه و شعر، آگاه‌تر و دقیق‌تر باشد، به همان نسبت کار هنرمندان پیشرفت خواهد کرد. بنابراین با نقد محترمانه، مستدل، غیرمغرضانه و محکم، به ارتقاء سطح هنر هنرمند مورد علاقه و به طور کلی هنر کشور کمک کنید.»
 
  • تقسیم‌بندی برای مطالعه بهتر
«حسن علیشیری» سخنران بعدی جلسه خانه ترانه بود. صحبت‌های او بیشتر روی مفهوم نقد و نقدپذیری متمرکز بود. او که در جلسه قبل مبحثی با عنوان بررسی «ترانه بدنه» در خانه ترانه ارائه کرده بود، در تکمیل و توضیح صبحت‌هایش درباره انواع ترانه گفت: «‌مهم‌ترین دلیلی که ترانه به سه دسته بازاری، بدنه و پیشرو تقسیم‌بندی شد، امکان نقد بهتر و ساده‌تر ترانه است. به این دلیل که با این تقسیم‌بندی، دست منتقد برای نقد بازتر است. دسته‌بندی ترانه، جهان ترانه و فضایی که در آن حاکم است را بهتر نشان می‌دهد. دوستان علاقه‌مند به بررسی بیشتر آثار ادبی-هنری می‌توانند مقدمه کتاب دکتر سیروس شمیسا باعنوان «انواع ادبی» را مطالعه کنند.»
 
علیشیری درباره لزوم نقد انواع دیگر ترانه به جز ترانه پیشرو گفت: «ترانه بدنه و بازاری نیز باید مورد بررسی و نقد جدی قرار گیرد. اما معمولاً به دلیل فرصت کمی که وجود دارد، کمتر به این دو پرداخته شده و بیشتر نقدها درباره ترانه پیشرو متمرکز می‌شود.»
 
علیشیری صحبت‌هایش را با توضیح چند نکته درباره فرهنگ نقد و نقدپذیری به این شکل پایان برد: «نخست اینکه عادت کنیم پیش از نقد هر اثر هنری، معیاری برای نقد داشته و براساس آن آثار را نقد کنیم. به این ترتیب، حرف ما سند و دلیل خواهد داشت. دوم اینکه برای ارائه هر نقدی، مرجع آن را ذکر کنیم تا حرف ما معتبر بوده و هنرمندی که اثرش را نقد می‌کنیم، حرف ما را بپذیرد.»
 
  • نگذاریم حرکت متوقف شود
«یاحا کاشانی» نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. او درباره حرکت ضدزرد گفت: «من نیز به این حرکت و رفتار پای‌بند بوده و همراه آن هستم. همه ما اخلاق‌های زردی داریم که باید آنها را اصلاح کنیم. مخاطب ما هرچه‌قدر سخت‌گیرتر و منتقدتر باشد، منِ ترانه‌سرا نیز در کارم پیشرفت بهتری خواهم داشت.»
 
«عمران میری» نیز درباره مفهوم و حرکت ضد زرد گفت: «هر کدام از دوستان که مطلب خوبی درباره مفهوم ضد زرد به نظرشان می‌رسد، باید آن را نوشته و در فضای مناسب منتشر کنند. از این نترسیم که مطلب در این باره زیاد شود، از این نکته بترسیم که چند روز بعد این حرکت مثبت را فراموش کرده و حس آن فروکش کند.»
 
  • نقد بغض و سال درد
در ادامه، ترانه «بعض» (تیتراژ پایانی برنامه ماه عسل، کاری از «روزبه بمانی») توسط «مهدی ایوبی» و ترانه «سال درد» آخرین کار «مونا برزویی» در آلبوم «مثل مجسمه» توسط «حامد جلیلی» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. متن کامل این دو نقد در سایت «موسیقی ما» منتشر خواهد شد.
 
  • این روند ادامه دارد
در ادامه مباحث مطرح شده در جلسه اخیر خانه ترانه، در جلسه بعدی خانه ترانه که بیست‌وپنجم تیرماه برگزار خواهد شد، ترانه تیتراژ سریال «زمانه» کاری از افشین یداللهی و ترانه «دارم یخ می‌زنم» کاری از مهدی ایوبی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. علاوه بر اینکه موضوع فرهنگ نقد و نقدپذیری و مفهوم ضد زرد و لشگرکشی‌ در فضاهای مجازی نیز در این جلسه و جلسات بعدی خانه ترانه پیگیری خواهد شد. حضور در جلسات خانه ترانه برای عموم آزاد و رایگان است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 13 تیر 1394 - 12:57

دیدگاه‌ها

ناشناس
70.157.112.36
شنبه 13 تیر 1394 - 18:16

دوست نداشتم این نظر رو بذارم ولی ...
تو خودِ همین جلسه هم من رفتارِ زردی از یه ترانه سرای مشهور دیدم .ایشون واکنشی کاملا زرد به بعضی کامنت های اینستاگرامشون داشتن وبه این واکنش هم افتخار میکردند در حال که خود این رفتار زرد بود واقعا متاسفم . لطفا تایید کنید.

سارا
189.56.155.107
شنبه 13 تیر 1394 - 23:00

بسیار هم عالی ... ممنون از دکتر یداللهی عزیز که با پایه گذاری حرکت ضد زرد حرکت به سوی موسیقی عالی را فراهم کردن .... از این نترسیم که مطلب در این باره زیاد شود، از این نکته بترسیم که چند روز بعد این حرکت مثبت را فراموش کرده و حس آن فروکش کند.» این حرکت گام بسیار بزرگی در فرهنگ نقد پذیری موسیقی کشور است ...

negin rah_1
5.38.105.200
دوشنبه 15 تیر 1394 - 01:02

کاش واقعا ازخودتون شروع میکردید...تخریب احسان خواجه امیری وروزبه بمانی واقعا ازتون بعید بود

علی گلکار
207.239.11.90
دوشنبه 15 تیر 1394 - 13:57

افای یداالهی باسلام
با پوزش ولی من از تجربیات شخصی و مشاهدات مستقیمم با اطمینان عرض می کنم که انها برعکس، خیلی زیاد به ابزار علاقه شخصی دخترها با عبارات کلاس پایین معمول ان قماش علاقه مندند.شما اگر وبسایت رسمیشون که زیر نظر مدیران یارقارشون مدیریت میشه بزنید و یه مدت زیر نظر بگیزید میبینید فقط همون قربون صدقه های مبتذله ک تایید وحمایت و تقویت میشه ونظرات دیگه که در باره کار یااظهار نظرهای عمیقتری هست اگه تازه با بی-میلی یه مدتم تحمل بشه ک نمیشه. ب زودی با جملات کلیشه ا ی مدیر ٫ مثل «حاشیه سازی می کنید!!!» به حاشیه رانده و بعد از مدتی حتی تایید هم نمیشه!البته پر واضحه که انکارکنن و بگن علاقه ای ندارندچون بالاخره اگه جانماز م اب نکشن ٫ پس چکاردیگه کنن؟!
ببینید موضوع اصلا ساده نیست. شما یه مدت ناشناس تشریف ببزید و ببینید تمام نشونه های فرقه ها رو میبینید که اتفاقاسر فزقه اصلی همین خواننده های ب ظاهر بی اطلاع و بی میل هستند !!!!باید بی چون چرا و بدون هیچ پرسشی سرفزقه ها‌رو قبول داشت و پرستید. و این ب اصطلاح طرفذارا مثل مسخ شده ها هر چیزو حاضرن ب سر فرقه بدن.انگار پرسیدن هوادار ازسرفزقه گناه کبیره هست.اصلا موجودیت شخصی داشتن ممنوعه.
سکوت مسوولین‌ رو نمی تونم بفهمم.چرا به این خواننده ها اصلا اجازه فعالیت میدن ؟ااقلا می تونن محدودشون کنن.اینها که نه صدای فوق لعاده نه دانش موسیقیایی خاصی دارن.دانشمند‌هسته ی نیستند که بگیم غیرقابل جایگزینی هستن!!!تا بخوایم مثلشون ریخته.این همه امتیاز دادن ب چنین افرادی چرا؟!
من میخوام بدونم چرا تو خیابون اگه کسی اینطور در انظار ظاهر بشه اونطور لباس بپوشه یاژست بگیزه یا چنینی با غریبه ها ی نامحرم مماشات کنه یا تو هر محیط سازمانی /فورا ب داخل گشت ارشاد هدایت میشه الی انتها.اما این افراد مصونیت دارند.یه بام و ۲ هوا؟!شما کافیه ب اینستا یا مصاحبه هادر مجلات نگاه کنید چرا هیچ محدودیتی واسشون اعمال نمیشه؟یه بام ودو هوا؟ب چ دلیل ؟.حالا مماشات خصوصی خیلیهاشونرو الان میذاریم کنارو فقط ب تظاهرات عمومی ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی شون می پرذازیم.اگه تو جامعه یه نفر با چنین مشخصاتی باشه قبیح -نامتعادل -بیمار برچسب می خوره اما همین رفتارها هیچ مانعی ک نداره هیچ تازه مورد تشویق وحمایتم قزار میگیره.ایا میتوننزیرهمه اینها بزنن و بگن بیعلاقه بی میلن؟!
بگن چرا ما باید باور کنیم؟!در کشورهای غربی تمام جامعه از چنان ازاذی هایی برخوردارن ولیی تو کشور ما معنی این مصونیت داشتن های اینا چیه؟!

)))افشین یداللهی بحث درباره موضوع ضد زرد را این‌طور آغاز کرد: «آنچه در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، بازخورد رفتارهای ما در فضای حقیقی است. در بسیاری موارد آنچه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، بیشترعرض ارادت یا ابراز احساسات به اسم فرد است تا به هنر او. به همین دلیل در فضای مجازی و البته حقیقی می‌بینیم که هواداران فرد مورد نظر، دست به تعریف و تمجیدهای نامناسبی می‌زنند که این روند نه‌تنها باعث ارتقای هنر فرد نمی‌شود، بلکه می‌تواند شرایط نامناسبی را هم برای او ایجاد کند؛ شرایطی که شاید اصلاً خود هنرمند نیز به آن علاقه نداشته و قصد او از ارائه هنرش هم مشاهده این قبیل رفتارها نبوده و نیست؛ هرچند برخی از هنرمندان نیز از چنین رفتارهایی استقبال می‌کنند. طرفدار واقعی کسی است که آثار فرد مورد نظر را به دقت خوانده و درصورت مشاهده هرگونه ضعف، با ارائه دلیل کافی و رعایت ادب و احترام او را نقد کند.»((

صفحه‌ها

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.