برنامه یاد بعضی نفرات
 
جشنواره بزرگ گلاستنبری به کار خود پایان داد
دالای‌لاما ، پتی اسمیث و ستاره‌ای که ادعا کرد بزرگترین راک استار دنیاست
موسیقی ما - چند روز گذشته یکی از مهمترین رویدادهای موسیقی جهان در جریان بود. جشنواره موسیقی گلاستنبری. بزرگترین جشنواره سالیانه موسیقی بریتانیا که در جنوب غرب انگلستان در فضای باز به مدت 5 روز برگزار شد. یکشنبه آخرین روز این رویداد بزرگ موسیقایی بود.
 
جشنواره گلاستنبری(Glastonbury) یک جشنواره پنج روزه موسیقی است که در پیلتون واقع در سامرست انگلستان برگزار می‌شود. در کنار موسیقی معاصر که مهمترین بخش این جشنواره و علت شهرت جهانی آن است، هنرمندان دیگری از رشته‌های مختلف مثل رقص، تئاتر، سیرک و غیره به اجرای برنامه می‌پردازند. گلاستبری بزرگترین جشنواره موسیقی جهان است که در فضای سبز و آزاد برگزار می‌شود و هرساله  بیش از صد هزار نفر در آن شرکت می‌کنند. این جشنواره اولین بار در سال 1970 و یک روز پس از مرگ گیتاریست بنام موسیقی راک جیمی هندریکس (Jimi Hendrix)  برگزار شد و از آن پس به جز وقفه‌ای که در دهه هفتاد داشت هر ساله برگزار شده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این جشنواره هر پنج سال یک بار تعطیل است تا به زمین، اهای منطقه و دست اندر کاران آن فرصتی برای استراحت داده شود.

گلاستنبری امسال از تاریخ 24 جون یعنی روز چهارشنبه هفته پیش آغاز شد و تا دیروز یکشنبه به مدت پنج روز ادامه داشت. بلیت‌های آن در بیست دقیقه اول به فروش رسید و حدود 135 هزار نفر در آن شرکت کردند. از جمله مهمترین گروه‌ها و هنرمندانی که امسال در این رویداد اجرا داشتند عبارت بودند از پتی اسمیث، گروه «د هو»/، «فلورنس اند د مشین»/(Florence + The Machine)، «کمیکال برادرز» و کانیا وست (Kanye West). از مهمترین اخبار گلاستنبری امسال که در تمام رسانه‌ها خبرساز شد وعده حضور فیزیکدان برجسته استیون هاوکینگ و رهبر مذهبی تبتی‌ها دالای‌لاما در این جشنواره بود. البته استیون هاوکینگ در نهایت حضور پیدا نکرد و «ایندیپندنت» اعلام کرد عدم حضور او به دلایل شخصی بوده‌است. اما دالای‌لاما رهبر مذهبی بودایی‌ها دیروز یکشنه 28 جون در استیج پیرامید همراه پتی اسمیث( خواننده افسانه‌ای امریکایی روی صحنه رفت و برای تماشاگرانش از خوشبختی و سعادت سخنرانی کرد و گلاستبری را به خاطر شادی و لذتی که همراه دارد ستود. همچنین او صدا و فعالیت‌های پتی اسمیث(Patti Smith)  این شاعر پانک را تحسین کرد. پس از او پتی اسمیث با جملاتی صحبت او را خاتمه داد و لایونا ریچی (Lionel Richie ، خواننده قطعه مشهور Hello) برای اجرا روی صحنه رفت.

از جمله اجراهایی که در این چند روز خبر ساز شدند اجرای کانیا وست بود.به گزارش گاردین سایمون برودکین کمدین انگلیسی و خالق نقش لی نلسون در میان یکی از آهنگ‌هایی که وست اجرا می‌کرد، روی استیج پرید و شروع به خواندن کرد. نیروهای حفاظتی به سرعت او را از روی صحنه پایین بردند اما وست این قطعه را دوباره از ابتدا اجرا کرد. در واقع این اولین بار نیست که برودکین چنین کاری انجام می‌دهد. او در گذشته نیز یک بار در میان اجرای گروه ایکس فاکتور روی استیج رفته بود و از آنجا که تعداد اعضای این گروه زیاد است برای گروه حفاظتی مدتی طول کشید تا تشخیص دهند برودکین بین اجراکننده هاست و او را پایین بکشند. یک بار هم در ورزشگاه گودیسون به میان تیم منچستر سیتی که در حال گرم کردن خودشان بودند دوید و شروع به تمرین با آنها کرد و در ادامه  بازداشت شد. اما این تنها حواشی اجرای کانیا وست نبود بلکه خودش نیز حرف‌هایی زد که جنجال برانگیز شد. او در اجرایش در گلاستنبری ادعا کرد که «بزرگترین راک استار زنده روی کره زمین است». این جمله تیتر بسیاری از روزنامه‌ها شد و  مخاطبان او را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد. از جمله سایمون کیگان منتقد روزنامه معتبر «میرور» در مقاله ای که عنوانش بود «مسخره‌ترین لحظات کانیا وست در گلاستنبری» در ده شماره که آن‌ها را لیست کرده انتقادات تندی را به این ستاره امریکایی وارد کرد از جمله ادعای او را تمسخر کرد و نوشت «وقتی کانیا گفت بزرگترین ستاره راک زنده دنیا روی استیج است توقع داشتیم با از بین رفتن مه که صحنه را گرفته بود، پل مک‌کارتنی یا شاید میک جگر را ببینیم. واقعا او این حرف را زد؟ فکر می‌کنم دفعه بعد خودش را با لئوناردو داوینچی مقایسه کند.»

از دیگر اجراهای جالب امسال در این جشنوارده اجرای گروه «پاسی ریوت» بود. این گروه که سه سال پیش به دلیل فعالیت‌های اعتراضی‌شان به سیاست‌های پوتین برای دو سال حکم حبس گرفتند و زندانی شدن آن‌ها بسیار خبر ساز شد در این اجرا هم حرکت‌های اعتراضی خود را ادامه دادند. آنها کامیون بزرگی را به زمین اجرا آوردند و روی آن نمایش کوتاهی اجرا کردند و بعد به اجرای موسیقی پرداختند.
منبع: 
سایت موسیقی ما

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : دوشنبه 8 تیر 1394 - 13:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دالای‌لاما ، پتی اسمیث و ستاره‌ای که ادعا کرد بزرگترین راک استار دنیاست | موسیقی ما