برنامه یاد بعضی نفرات
 
در جریان اکسپو 2015 میلان
دوتارنوازان خراسان در ايتاليا به اجرای برنامه می‌پردازند
موسيقي ما - گروه موسيقي دوتارنوازان خراسانی «شمس» در ایتالیا، بخشی از رپرتوارهای موسیقی و آئین‌های نمایشی منطقه خراسان جنوبی و رضوی را در اکسپوی 2015 میلان به نمایش می‌گذارد. به گزارش «موسیقی ما»، دوتارنوازان خواف، مخاطبان خود در ایتالیا را با نواهایی محلی همچون ابیاتی در بدرقه حجاج (سروده طبیب اصفهانی) و مقام‌های «الله مدد» و «الله» آشنا می‌کنند. همچنین قطعاتی در مدح امام رضا (علیه‌السلام) و حضرت علی (علیه‌السلام) نیز اجرا کرده و دوبیتی‌های محلی خراسان را به مخاطبانی از کشورهای مختلف دنیا معرفی می‌کنند.

همچنین آفر، حتن و چوب‎‌بازی از آئین‌هایی است که در میلان توسط گروه خراسانی شمس به نمایش گذاشته می‌شود. به همراه آئین‌ها و موسیقی منطقه خراسان، لباس این منطقه به عنوان بخشی از فرهنگشان نیز توسط این گروه به دنیا معرفی خواهد شد.

لباس‌هایی چهل تریزه (تکه) به رنگ سفید و از جنس کرباس به همراه جلیقه‌ای مشکی (برای نشان داده تاریکی در برابر روشنایی) که شال سری از پارچه‌ای نازک، پتک‌هایی برای محافظت از سرما در زمستان و گزند حشرات در تابستان و کفش‌هایی چرمی آن را تکمیل می‌کند.

آئین «آفر» مجموع حرکاتی است که مراحل کشت گندم را نشان می‌دهد. این حرکات از مراحل اولیه انتخاب زمین توسط کشاورز تا جوانه زدن بذر، نگهبانی کشاورز و پاسداشت از محصول، درو کردن محصول و نشان دادن سال بد و کم حاصل با زدن یک دست بر سر، نشان دادن سال قحطی با زدن دو دست بر سر، عبادت به درگاه خدا با نگه داشتن دو دست در جلو صورت و قراردادن دست راست بر زمین به نشانه قدردانی از مادر زمین را به نمایش می‌گذارد.

«حتن» نیز آئین پهلوانی و به نوعی تلاش برای نشان دادن آمادگی جسمانی مردان خطه خراسان است که با اجرای حرکاتی، سلحشوری مردمان این منطقه را به نمایش می‌گذارد و به نوعی نیز معرف وحدت است. این آئین، به همراهی سرنا و دهل‌نوازی اجرا کنندگان به نمایش درمی‌آید، هچنین در آئین چوب‌بازی دو نماینده از دو قوم با هم مبارزه کرده و در نهایت با دوستی این رقابت را به پایان می‌برند، حرکات نمایشی این آئین، مراحل مبارزه جسمانی این دو فرد را نشان می‌دهد.

به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر و کمیته فرهنگ و هنر اکسپوی 2015میلان، گروه‌های موسیقی نواحی کشورمان، موسیقی محلی، حرکات و آیین‌های نمایشی را برای معرفی آداب و رسوم و موسیقی خود در مدت برگزاری این اکسپو اجرا می‌کنند.

اکسپو 2015 ميلان با موضوع «تغذيه زمين، انرژي براي حيات» از 11 ارديبهشت ماه تا 9 آبان ماه سال 1394 در شهر ميلان ايتاليا برگزار شده و 145 کشور در اين رويداد جهانی شرکت دارند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 خرداد 1394 - 10:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دوتارنوازان خراسان در ايتاليا به اجرای برنامه می‌پردازند | موسیقی ما