برنامه یاد بعضی نفرات
 
با محمد و بابک مروی که این روز‌ها در موسیقی پاپ پرکارند
ما دو تا برادر!
موسیقی ما - در ماههای اخیر اسم محمد و بابک مروی پای بسیاری از تولیدات موسیقی پاپ دیده شده است. دو برادر از اهالی دهه شصت که از اتفاقات و حواشی پاپ به دور هستند و کارِ «خودشان» را انجام می‌دهند. محمد تنظیم می‌کند و بابک خواننده است. ضمن آنکه «آهنگسازی» نقطه اشتراک هردوی آنهاست. پیش از نوروز همکاری با مهدی مقدم، مهدی یغمایی، میلاد کیانی و... نشان داد که مروی‌ها بدون توجه به فرمولهای متداول در ارائه کارهای متفاوت موفق هستند. استودیوی شخصی آن‌ها در ساختمان افق محل گفتگویی شد تا بدانیم برادران مروی از کجا آمده‌اند و می‌خواهند به کجا برسند. محمد متولد آخرین روز سال ۶۱ است و بابک ۱۴ آذر سال ۶۶ به دنیا آمده. هر دو مهندس هستند؛ محمد شیمی خوانده و بابک الکترونیک و امروز هیچ کدامشان به رشته تحصیلی خود حتی فکر هم نمی‌کنند! گفتگو از همین نقطه آغاز شد.
 
  • چرا موسیقی نخواندید؟
محمد: پدرم «معلم» بود و ما باید در رشتهای ادامه تحصیل می‌دادیم که از نظر ایشان مقبولیت داشته باشد. در حقیقت مجبور بودیم که به موسیقی فکر نکنیم! من حتی می‌خواستم در دوران دبیرستان تغییر رشته بدهم اما زورم به خانواده نرسید.
بابک: من از تجربه محمد درس گرفتم و از‌‌ همان اول تا آخر فقط درسم را خواندم چون می‌دانستم اجازه ندارم به تحصیلات موسیقی فکر کنم!
 
  • علاقه به موسیقی از کجا شروع شد؟
محمد: فکر می‌کنم جواب همه آدم‌ها به این سوال یکسان باشد. همه از گوش دادن شروع می‌کنند. من به صورت جدی با کار گروههای راک غربی احساس کردم به موسیقی علاقه خاصی پیدا کرده‌ام. برایم این نوع موسیقی خیلی جذاب بود.
 
  • از کِی به موسیقی داخل کشور علاقه‌مند شدید؟
محمد: با آلبوم «غریبه» فریدون توجهم به موسیقی پاپ بیشتر جلب شد و شروع کردم به خرید آلبومهای مجاز.
بابک: من هم بیشتر به موسیقیهای غربی علاقه داشتم تا اینکه از دوره دبیرستان به بعضی از کارهای داخلی علاقه‌مند شدم و حس کردم در داخل کشور حرف‌هایی برای گفتن وجود دارد.
 
  • از کِی فعالیت در موسیقی را شروع کردید؟
محمد: هفده هجده سالم بود که گیتار زدن را شروع کردم. آهنگهای معروف را می‌زدم و می‌خواندم. اصلاً هدفم از اول «خواندن» بود اما از یک جایی به بعد دو اتفاق مهم در ذهنم افتاد. اول اینکه حس کردم استفاده از کارهای دیگران تامینم نمی‌کند و بعد هم با شنیدن صدای ضبط شده خودم به این نتیجه رسیدم که صدای خوبی ندارم.
بابک: البته صدای محمد «بد» نیست!
محمد: شاید بهتر باشد که بگویم به صدای خودم اطمینان نداشتم. به همین دلیل وقتی آهنگسازی را شروع کردم از بابک خواستم آهنگ‌ها را بخواند.
 
  • کجا آهنگ‌ها را تولید می‌کردید؟
محمد: در اتاق خودمان و در چند متری خانواده!
 
  • تجهیزات داشتید؟
محمد: در پایین‌ترین حد ممکن! البته آن زمان خیلی‌ها مثل ما بودند و بیپول و بدون رفتن به استودیو کارهای خیلی موفقی را هم تولید کردند که شاید الان با ده‌ها میلیون هزینه نتوانند مشابهش را انجام بدهند! اصلاً موسیقی یک «روح» بزرگ دارد که با آن موفق می‌شود و بقیه چیز‌ها در درجه بعدی هستند.‌‌ همان ماههای اول یک آهنگ برای خوانندهای به نام سعید نعیمایی ساختم و تنظیم کردم که سعید مدرس هم برایش کلیپ ساخت و از شبکههای ماهوارهای پخش شد. خیلی‌ها که می‌خواستند وارد موسیقی شوند با همین کار در اینترنت مرا پیدا کردند. یادم هست یک کار هم با صدای بابک منتشر کردیم...
 
  • از اول با هم سلیقه مشترک داشتید؟
بابک: بله! تِم مورد علاقه هر دوی ما، تِم غربی بود. اصلاً من و محمد در خیلی از سلیقه‌هایمان اشتراک داریم، حتی کتاب‌ها و فیلمهای محبوب و منفورمان هم مشترک هستند.

 
  • در سالهایی که محمد وارد حوزه تنظیم شد، تو چه کار می‌کردی؟
بابک: من درسم را می‌خواندم و در موسیقی فقط گوشم را قوی می‌کردم! گهگاه هم در کارهای محمد فضولی می‌کردم و نظر می‌دادم!
 
  • یکی از ویژگیهای آثار محمد مروی، میکس و کیفیت استودیویی آنهاست. کنار کسی آموزش گرفتی؟
محمد: نه. به هیچ عنوان! میکس کردن را با کوشش برای خوانندههای نوپا یاد گرفتم و هیچ آموزشی ندیدم اما تا دلتان بخواهد تمرین کردم. حتی رفتن به استودیوهای حرفهای را هم چندان تجربه نکرده بودم تا اینکه آشنایی با مسعود امامی پیش آمد و من وارد فضای رسمی شدم. متوجه شدم که تفاوتهای زیادی بین فضای رسمی و غیررسمی وجود دارد. زمانی من خودم «یک نفره» تصمیم می‌گرفتم اما در موسیقی رسمی شرایط با همفکری جلو می‌رود. دو سال و چند ماه است در چارچوب رسمی مشغولم و حس می‌کنم از «زمان» به خوبی استفاده کرده‌ام.

 
  • اما «هیاهو» نداری!
محمد: آدم‌ها یا «هیاهو» دارند یا ندارند. معمولاً فرقی نمی‌کند که کجای کار قرار دارند! من کلاً زیاد حرف نمی‌زنم. پدر و مادرم به من یاد داده‌اند که سرم به کار خودم باشد. رفت و آمد‌هایم خیلی محدود است و تلاش نمی‌کنم که با دیگران صمیمی باشم! چه آن زمان که در منزل کار می‌کردم، چه وقتی که دفتر گرفتم و چه حالا که استودیو دارم شرایط روحیام همین طور بود و هست.
 
  • برای بابک مروی که الان هم آهنگ می‌سازد و هم به صورت جدی خوانندگی را با انتشار قطعات حرفهای جلو می‌برد، کدام شاخه مهم‌تر است؟
بابک: من دوست دارم کار‌هایم شنیده شوند. حالا مهم نیست آن‌ها را خواندهام یا ساخته‌ام. تا یکسال پیش به آهنگسازی خودم اطمینان کامل نداشتم اما الان به لطف خدا و محمد که همیشه پشتوانهام بوده اعتماد به نفس پیدا کرده‌ام! از چند قطعه اخیری که خواندهام از جمله «تنهائیا» و همین طور «تن‌ها نیا» که فکر می‌کنم تا زمان انتشار این گفتگو منتشر شده باشد خیلی راضی‌ام.
 
  • گرچه برای خواننده‌هایی مثل مهدی یعمایی و مهدی مقدم و... آهنگ ساختهای اما جالب است که برای صدای خودت محمد آهنگ می‌سازد!
بابک: فکر نمی‌کنم ایرادی داشته باشد! من به محمد اعتماد کامل دارم. می‌دانم خیلی جا‌ها صدای من را از خودم بهتر می‌شناسد. از نظر من، هر چه محمد می‌گوید درست است. مثلاً من هرگز در خودم علاقهای به «شش و هشت» نداشتم اما وقتی محمد «تن‌ها بیا» را ساخت، در خواندنش شک نکردم.
 
  • اسم کارهایی که با صدایت منتشر شده هم جالب است؛ «تن‌ها بیا»، «تنهائیا» و «تن‌ها نیا»!
بابک: این طرح علی بحرینی بود و بدون آنکه حتی یکی از این سه ترانه را هم نوشته باشد پیشنهاد داد که اسامی این سه قطعه را پیشاپیش اعلام کنیم! دیدیم فکر جالبی است و سه فضای عاشقانه را پوشش می‌دهد.
 
  • اما به هر حال اسم گذاشتن روی ترانه‌هایی که هنوز نوشته نشده‌اند «ریسک» بود!
بابک: من که احسان خواجه امیری نیستم! ریسکی نبود و مطمئن بودم که درست می‌شود. چون علی و محمد کنارم بودند. از «تنهائیا» نسبت به «تن‌ها بیا» نتیجه بهتری گرفتم و به «تن‌ها نیا» هم خوش بین ترم. این یعنی قدم به قدم جلو رفته‌ایم. حالا شاید قدم‌هایمان کوتاه بوده اما به هر حال سالم جلو رفته‌ایم.
محمد: دوست دارم در مورد صدای بابک یک جمله بگویم: «بابک به عنوان خواننده‌‌ همان کسی است که دوست داشتم خودم باشم».
 
  • یک تیتراژ هم برای شبکه نسیم خواندی. فکر می‌کنم دو سال پیش.
بابک: بله. آن زمان در شبکه نسیم کار‌ها «کار‌شناسی» می‌شد و من به عنوان خواننده برنامه «آبرنگ» انتخاب شدم. اما متاسفانه این برنامه تیتراژ نداشت و کسی نفهمید خوانندهاش کیست! البته مجری برنامه خانم بهنوش بختیاری دو سه بار در میان حرف‌هایش اسم من را معرفی کرد چون ظاهراً خیلی از مخاطبان می‌خواستند بدانند خواننده تیتراژ کیست.
 
  • از همکاری با مهدی مقدم بگو.
بابک: سعی کردم ملودیام کاملاً براساس حال و هوای شاد و پرانرژی نوروز ساخته شود. به هر حال مهدی مقدم گرچه هنوز جوان است اما جزو خوانندههای خاطره ساز نسل من است. همکاری با او برایم بسیار لذت بخش بود. محمد هم برای تنظیم این آهنگ (جدید) ایده بسیار خوبی داشت.
 
  • و «چه عیدی» که برای مهدی یغمایی ساختی؟
بابک: ملودی این کار را در کمتر از یک ساعت ساختم و شق القمر هم نکرده‌ام! چون ترانهای روبرویم بود که حرفِ خودش را تمام و کمال زده بود و از طرف دیگر صدای مهدی یغمایی هم سالهاست در گوش من و محمد است.
محمد: یغمایی، هم برای من و هم برای بابک خواننده ایده آلی بود و هست. در سالهای گذشته ساعتهای زیادی به کار‌هایش گوش داده‌ایم. من از همکاری با او لذت بردم. با یغمایی و مقدم به من ثابت شد که همکاری با «بزرگ‌ها» برخلاف آن
چیزی که تصور می‌شود خیلی آسان‌تر از آماتورهاست!
بابک: یغمایی که ملودیام را خواند حس کردم بیدلیل به موسیقی نیامده‌ام.
 
  • محمد مروی تا چه اندازه بابت حضور در موسیقی به قول خودش رسمی رضایت دارد؟
محمد: از یک سال پیش رسماً کارهایی که انجام دادم منتشر شده و در طول این سال حدود بیست قطعه با موسیقی من بیرون آمده. چند همکاری با مسعود امامی داشتهام که بدون شک در معرفی من نقش مهمی داشت و همیشه از او به نیکی یاد می‌کنم. با بهنام علمشاهی، میلاد کیانی، مهدی یغمایی، مهدی مقدم، مهندس محمدنبی و بسیاری خوانندههای خوب دیگر همکاری کردم. کسی در جایی نگفته که از همکاری با من ناراضی بوده. سعی کردهام خوش قول و متعهد باشم. تمام زندگی من موسیقی است. صبح‌ها با بابک به استودیو می‌آییم و کار و تفریح ما موسیقی است. البته گاهی اوقات هم به سینما می‌رویم!
 
  • محمد مروی تا امروز بیشتر با تنظیمهای اکتیو شناخته شده...
محمد: درست می‌گویید. باید کامل‌تر باشم. قطعاً امسال بیشتر کارهای اسلو خواهم داشت. شاید آهنگ بعدی بابک اسلو باشد...

 
  • آهنگ بعدی بابک مروی بعد از «تن‌ها نیا» کِی منتشر می‌شود؟
بابک: دوست دارم تا آخر تابستان دو قطعه دیگر داشته باشم. البته در ‌‌نهایت محمد باید تصمیم بگیرد. فعلاً باید منتظر نظرات مخاطبان درباره «تن‌ها نیا» باشیم و ببینیم آن‌ها ما را به کجا خواهند برد.
 
  • امسال هم پرکار خواهید بود؟
محمد: بله. همین الان هم پرکاریم! روزی نیست که درگیر تنظیم و ملودی سازی و میکس نباشیم...
 
  • منظورم حضور پررنگ در مارکت پاپ است!
محمد: بله. اما هیچ وقت دنبال بلوا کردن نیستم! فقط همین را بگویم که امسال حداقل سی تنظیم را از من خواهید شنید.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 2 خرداد 1394 - 18:29

دیدگاه‌ها

دوشنبه 4 خرداد 1394 - 21:29

از آهنگ میلاد کیانی رو اسم مروی زوم شدم

دوشنبه 4 خرداد 1394 - 21:48

mosahebe jalebi bud mersi

ggf
سه شنبه 5 خرداد 1394 - 00:10

تنظیم کننده بسیار آینده داری هست

سه شنبه 5 خرداد 1394 - 08:23

فکر نمیکنم در کارای هنری دو تا برادر در کنار هم موفق بشن ولی من براشون آرزوهای خوب دارم

سه شنبه 5 خرداد 1394 - 14:16

بالاخره دو تا آدم تحصیلکرده هم دیدیم تو این موسیقی

چهارشنبه 6 خرداد 1394 - 19:16

محمد مروي باهوش و مستعده واقعا كيفيت تنظيم ومسترينگش عاليه.. من اولين بار با آهنگ منو تحليل نكن مسعود امامي شناختمش و بعد ازون يكي يكي كاراي عالي از مسعود امامي مهدي يغمايي و مهدي مقدم شنيدم .. به نظريم بهترين تنظيم محمد چشماش مسعود امامي هست

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ما دو تا برادر! | موسیقی ما