برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهي به حضور گروه‌‌هاي نواحي در اكسپوي ميلان
طنین موسیقی محلی ایران در دل اروپا
موسيقي ما - ‌اين روزها، اکسپوي میلان با عنوان «تغذيه‌ي زمين، انرژي براي حيات» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای بین‌المللی در حال برگزاري است؛ فرصتي كه کشورهای گوناگون سعي مي‌كنند از آن استفاده و بخشي از آداب و رسوم فرهنگي خود را به ديگران معرفي كنند.

«ايران» در اين ميان غرفه‌اي بر اساس معماري بومي خود دارد و در آن گروه‌هاي موسيقي نواحي و سنتي به اجراي برنامه مي‌پردازند كه از جمله‌ي آنها مي‌توان به گروه‌هاي «زاگرس‌نشينان»، «شبديز» و همچنين «ديلمون» اشاره كرد.

قرار است 12 گروه موسيقي مقامي در اين اكسپو شركت كنند. گروه اول اعزامی «زاگرس‌نشینان» بودند که به مدت دو هفته در ميلان اجرا داشتند و هم‌اكنون به ايران بازگشته‌اند. گروه دوم با نام «دیلمون» دو هفته در این اکسپو اجرا دارند و سپس گروه‌های «خواف» و «شبدیز» به اين رخداد هنري خواهند پیوست. شورایی متشكل از علی ترابی، محمدرضا درویشی، جهانگیر نصر اشرفی، اردشیر صالح‌پور و مهندس کاظمی اين گروه‌ها را براي شركت در اكسپوي ميلان انتخاب كرده‌اند.

«زاگرس‌نشينان» به همراهی 11 ساز در دو بخش اجرای موسیقی و حرکات آیینی، موسیقی برگرفته از ریشه‌های منطقه زاگرس‌نشین را به اجرا گذاشتند. مقام فراخوان، اجرای آواز برزیگری، اجرای ترانه‌های کار و تلاش در کردستان، اجرای حرکات آیینی و پایکوبی مردم در جشن بارش، اجرای کرنا و دهل‌نوازی مراسم ترکه‌بازی و اجرای شروه‌خوانی و نی‌انبان از بخش‌های اجرا شده توسط این گروه بود.

همچنين گروه موسيقي «ديلمون»، حركت آييني «عروس گوله» که در آن دیو (نماد زمستان) و عروس (نماد بهار) با هم مبارزه کرده و به کمک مردم، دیو شکست می‌خورد را اجرا خواهند كرد. علاوه بر «عروس گوله»، نمایش «رابه چره» و آیین آفتاب‌خواهی و باران‌خواهی گیلان اجرا خواهد شد.

گروه «شبدیز» نيز در اين رویداد به اجراي مراسم زار، اجرای ترانه‌های صیادی و جاشوها، اجرای مراسم بزمی خیامی، اجرای بازی‌های آیینی و نیمه و رزیف و اجرای مراسم سنج و دمام و شاخ با سازهايي چون نی‌انبان، دمام، نی‌جفتی، بشکون، ضرب تمپو، دایره و کاسوره خواهند پرداخت.

گروه شمس «خواف» نيز در اين جشنواره هتن (جشن خرمن کاشت، داشت و برداشت)، اجرای بازی رزمی چوب‌بازی خراسانی، اجرای دوتارنوازی جمعی (کار-آواهای کشاورزان)،‌ اجرای سرنا و دهل و ورزش‌های بومی را اجرا خواهند كرد. این نمایش‌های ایرانی را موسیقی محلی که برای مردم گیل و دیلم همچون سایر مناطق ایران جزئی از زندگی آنهاست، همراهی خواهد کرد.

اين اقدام از سوي هنرمندان گوناگون نيز با استقبال مواجه شد و آن را تلاشي براي معرفي اين نوع موسيقي در جهان مي‌دانند؛ هرچند كه «فريدون شهبازيان» -آهنگساز- در همين زمينه پيشنهاد مي‌دهد كه مي‌توان اركستري متشكل از سازهاي ايراني مانند سنتور و سه‌تار تشكيل داد تا در اين اکسپو حضور داشته باشند: «اگرچه ممکن است این اجرا هزینه بالایی داشته باشد، ولی در ازای آن بهره‌ای برای کشور خواهد داشت که باید بهایش را نیز پرداخت. ملودی‌ها و ریتم‌های موسیقی محلی و مقامی ایران جذاب و غنی است. این موسیقی چنان جذابیتی دارد که قطعاً سالن‌های چندهزار نفری را نیز از مخاطب مملو خواهد کرد. این صحنه‌ها مانند اکسپو میلان بهترین موقعیت برای فعالیت هنرمندانی است که اهل واقعی موسیقی هستند.»

پيش از اين، «علي ترابي» -رييس انجمن موسيقي- در خصوص انتخاب اين گروه‌ها توضيح داده بود: «تلاش ما بر این بوده که با توجه به سیاست‌های دولت در مورد تسهیل حضور هنرمندان در صحنه‌های جهانی و تبادلات بین‌المللی، گروه‌های موسیقی نواحی مختلف با اجراهای متفاوتی در اکسپو حضور داشته باشد. این موسیقی مخاطب خود را در دنیا دارد و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم که قطعاً حضور بدون برنامه و کم‌تعداد و کم‌رنگ گروه‌ها نمی‌تواند در این زمینه برای ما راهگشا باشد.»
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 1 خرداد 1394 - 10:13

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طنین موسیقی محلی ایران در دل اروپا | موسیقی ما