برنامه یاد بعضی نفرات
 
کیوان ساکت و علیرضا مجابی در پرفورمنس رنگاهنگ، موسیقی ایرانی را به چالش دعوت می‌کنند
ادغام موسیقی ملی با رنگ و بوم
موسیقی ما - در نشست دوئت بداهه بوم و تار با نام «رنگاهنگ» که روز سه‌شنبه 22 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد، «علیرضا مجابی» که در این پرفورمنس قلم بر بوم می‌زند، با اشاره به جزئیات آن گفت: «این دومین پرفورمنسی است که با یک نگاه بینامتنی و پژوهشی بین موسیقی و نقاشی صورت می‌گیرد و من در این پروژه تلاش کرده‌ام تا با استفاده از دوئت بداهه بوم و تار، موسیقی ایرانی را به چالش دعوت کنم. در این پرفورمنس هر دو آرتیست به صورت کاملا بداهه و تحت تاثیر هم به آفرینش اثری هنری خواهند پرداخت. شاید مهمترین هدف این اتفاق مانند پرفورمنس قبلی، برداشتن مرز بین هنرهاست یعنی هم‌نشینی هنرها را مهیا کنیم تا شاید در لحظه به مرحله‌ای برسند که تبدیل به یک هنر واحد شوند.»
مجابی با بیان اینکه آنچه در پرفورمنس «رنگاهنگ» اتفاق خواهد افتاد کاملا بر اساس بداهه صورت می‌گیرد، توضیح داد: «من هیچ ذهنیتی از آنچه که آقای «کیوان ساکت» برای این کنسرت در نظر گرفته ندارم و نمی‌دانم او چه اثری را می‌خواهد برای نوازندگی انتخاب کند. آنچه که در روی صحنه اتفاق می‌افتد یک خلق لحظه‌ای است؛ اتفاقی که با مخاطب و اندیشه هنرمند شکل می‌گیرد و اگر غیر از این باشد از بحث پرفورمنس‌آرت خارج می‌شود. به هر ترتیب تصمیم‌مان برای این دوئت، شروع همزمان است؛ یعنی از همان ابتدا، کسی روی دیگری تاثیر نمی‌گذارد.
 
  • ساختارشکنی در موسیقی ایرانی
این نقاش درباره انگیزه‌های خود برای دعوت از «کیوان ساکت» در این اجرا گفت: «اساسا کیوان ساکت با اینکه فعالیت‌های بسیار زیادی در موسیقی ملی و حفظ قواعد این موسیقی دارد اما همواره در پی ساختارشکنی چه در حوزه‌ی سازی و چه در حوزه‌ی کاری خود بوده است و این نگاه ساختار شکن مهمترین ویژگی بود که برای دعوت از یک پارتنر در ذهن داشتم. فکر می‌کنم بودن در چنین فضایی هیجان را دو‌چندان می‌کند و خلق اثر در لحظه، فضایی را ایجاد خواهد کرد که حداقل برای من متفاوت خواهد بود.»

با توجه به اینکه تجربه پیشین این هنرمند در رنگاهنگ در فضای باز صورت گرفته بود، درباره اجرای این دوئت در تالار وحدت گفت: «من بیشتر دوست داشتم این پرفورمنس در فضای باز و نفس‌به‌نفسِ مخاطب اجرا شود اما با توجه به توصیه آقای ساکت که بر این باور بود صدا گرفتن از ساز ایرانی در فضای باز بسیار سخت است و ممکن است شرایط آب‌و‌هوایی بر کیفیت کوک و صدادهی تاثیر منفی بگذارد، تصمیم گرفتیم تا مخاطب در تالار وحدت این اجرا را ببیند که هم جایگاه و اصالت مناسبی دارد و هم از معماری زیبایی برخوردار است. یکی از ارکان اصلی پرفورمنس، مخاطب است و امیدواریم شور و نشاط مخاطب در این اجرا، به من و آقای ساکت برای ادامه کار انرژی دهد.»
 
  • آثار موسیقی ایرانی هر یک رنگ و شکل متفاوتی دارند
به گزارش سایت موسیقی ما، «کیوان ساکت»، آهنگساز و نوازنده تار هم در این نشست گفت: «اولین‌بار نیست که من و علیرضا مجابی در تجربه‌هایی متفاوت این کار را انجام می‌دهیم؛ در واقع هم او فضای دیگری را با جنس موسیقی دیگری تجربه کرده و هم من سال‌ها پیش با زنده یاد «علی اکبر زرین‌مهر» چنین تجربه‌ای را در مشهد داشته‌ام. من پیش از این هم گفته بودم که هنر نقاشی در مفهوم کلی خود، وقتی از ذهن و پنجه یک هنرمندِ آشنا به مفاهیم هنری جامعه تراوش می‌کند، می تواند راهگشای اندیشه‌های زیادی باشد. البته نباید این را فرموش کرد که در اروپا هم سبک‌های جدید هنری همیشه از ذهن نقاشان ساطع شده و وارد عرصه‌های دیگر هنری شده است.»

این هنرمند که از ابتدا در حوزه نقاشی هم فعال بوده است ادامه داد: «از کودکی با موضوع نقاشی بیگانه نبوده‌ام و شاگرد سرآمدان نقاشان شهرم بوده‌ام و در واقع نقاشی و موسیقی همواره ارتباط تنگاتنگی در زندگی من داشته‌اند. من هر قطعه موسیقی که می‌سازم را در اغلب اوقات به صورت تصویری می‌بینم و شما می‌توانید این تصاویر را در کارهای من هم ببینید، آثاری که هر یک برای خود رنگ و شکلی متفاوت دارند. از نظر من هر کدام از نت‌های موسیقی برای خود یک رنگ دارند. موسیقی و رنگ ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و حتی در یکی از کتاب‌ها با نام موسیقی و خط ثابت شده که شکل سازهای ایرانی با شکل نستعلیق در خوشنویسی ایرانی تطابق زیادی دارد. من هم تلاش کرده‌ام در این پرفورمنس فضا را به سمتی ببرم که بتوانم چنین شکلی را به مخاطب ارائه دهم. علاوه بر آن در مقاطعی از کنسرت از صدابردار خواسته‌ام که یک نتِ تنها، بدون هیچ ساز دیگری را مثل یک بستر غیرمحسوس از صدا در کار ارائه دهد تا پرفورمنسی که اجر می‌کنیم، از برهنگی کامل بیرون بیاید. به هر ترتیب در تمام این سال‌ها، کنسرت‌ها اکثرا به صورت اجرای یک گروه در کنار خواننده بوده و معمولا کار جدیدی برای ارائه نداشته‌اند، اما ما سعی کرده‌ایم در اینجا یک ساختارشکنی داشته باشیم که نه تنها در خلوت هنرمند اتفاق نمی‌افتد بلکه جلوی چشم مخاطبان پیش می‌رود.

دوئت بوم و تار در روز جمعه اول خردادماه، ساعت ۲۱ در تالار وحدت پذیرای علاقه‌مندان به نقاشی و موسیقی ایرانی خواهد بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 - 16:18

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 - 09:49

بیشتر از این ها باید ب این نوع از موسیقی بها داده شه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ادغام موسیقی ملی با رنگ و بوم | موسیقی ما