برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفتگو با سایت «موسیقی ما» مطرح شد
بابک زرین: این گوشم در و گوش دیگر من دروازه است!
موسیقی ما – در هفته های گذشته گزارشی از طریق سایت «موسیقی ما» درباره آلبوم «محمدرضا فروتن» منتشر شد. در آن مطلب روند تولید چهار ساله اثر موسیقایی این بازیگر سینما و تلویزیون مورد بررسی قرار گرفت. فروتن کار خود در زمینه خوانندگی را با «بابک زرین» آغاز کرد. در ابتدا این موزیسین به عنوان تنها آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم معرفی شد اما در ادامه «سیروان خسروی» هم به این تیم پیوست. اغلب اطلاع رسانی ها هم در طول چهار سال اخیر توسط زرین انجام می شد. به همین دلیل ما در ادامه گزارش بررسی روند تولید آلبوم محمدرضا فروتن به سراغ بابک زرین رفتیم. او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» درباره دلایل طولانی شدن ساخت این اثر و البته فعالیت های شخصی خود سخن گفت:
 
  • *این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستید؟
تنظیم و ضبط کارهای جدید برای خودم و خواننده های مختلف را انجام می دهم. خواننده هایی نظیر «رضا رضایی» و «احمد فهیمی» که از خواننده های جدید هستند. در حال مذاکره با دو خواننده مطرح هم هستم که به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی لازم انجام می شود. همچنین مشغول آماده سازی موسیقی سریال «معمای شاه» هم هستم.
 
  • *در مقوله همکاری با خواننده ها هنوز هم مشکل ممنوعیت فعالیت را دارید؟
طی یکی دو سال گذشته چنین مشکلی داشتم و نام برادرم «بهتاش زرین» که از موزیسین های خوب است در کارهای من نوشته می شد. در حال رفع این مشکل هستیم و به زودی همه این مسائل حل می شود.
 
  • *کار تولید این سریال هنوز به اتمام نرسیده است؟
روند فیلمبرداری ادامه دارد اما موسیقی آن تقریبا آماده است. قطعات تیتراژها آماده شده و ساخت موسیقی متن هم به زودی به پایان می رسد. تیتراژ اول این سریال را آقای «امیریل ارجمند» و تیتراژ پایانی را هم آقای «سالار عقیلی» اجرا خواهند کرد. ترانه تیتراژهای اول و آخر به همراه قطعاتی که داخل سریال پخش می شود توسط آقای «افشین یداللهی» سروده شده است. آقای ارجمند و آقای سالار عقیلی هم هرکدام چهار قطعه در متن سریال خواهند داشت.
 
  • *از فعالیت های خودتان در عرصه خوانندگی چه خبر؟
تمایل ندارم که خبرهای زیادی را در این زمینه عنوان کنم. اما مشغول انجام کارهایی هستم که به زودی سر و صدای آن را خواهید شنید. آخرین قطعه ای که از من منتشر شد «شرط» نام داشت.
 
  • *دلیل اینکه نمی خواهید خبر بدهید چیست؟
من خیلی به فکر جنجال های بی مورد نیستم.
 
  • *برسیم به آلبوم «محمدرضا فروتن»و اینکه چرا پس از چهار سال هنوز این اثر منتشر نشده است؟
کارکردن همزمان ما دلیل اصلی این موضوع است. کنار هم قرار گرفتن ما در طول سال کمتر رخ می داد. از طریق تلفن با همدیگر ارتباط داشتیم ولی هماهنگی برای حضور در استودیو و تمرین ها سخت بود. محمدرضا به دلیل اتفاقاتی که برای سایر بازیگران در عرصه خوانندگی رخ داد سعی کرد انتقاداتی را که به دیگران وارد می کردند، از کار خودش برطرف کند. روی خواندن خودش حساس شده بود و سعی کرد که مشکلات موجود در این قسمت را برطرف کند.
 
  • *یعنی ضبط وکال را مجددا انجام دادید؟
بله.
 
  • *در بخش آهنگسازی و تنظیم کار شما به پایان رسیده است؟
تغییراتی در بخش موسیقایی آلبوم لحاظ کردیم. به عنوان مثال ترجیح دادیم برخی از کارهایی که من برای آنها ارکستر نوشته بودم را مجددا «سیروان خسروی» تنظیم کند. این تغییر و تحولات زمان بر است.
 
  • *همکاران شما در بخش آهنگسازی و تنظیم می گویند اگر کاری در زمان خودش منتشر نشود بیات خواهد شد. شما چنین عقیده ای ندارید؟
این موضوع درباره آلبوم محمدرضا فروتن مصداق ندارد. تنظیم های سیروان جدید است و در سال های اول تولید بیشتر روی ملودی و تنظیم وقت گذاشتیم. تنظیم ها طی دو سال اخیر انجام شده و امیدوارم خروجی کار خوب باشد.
 
  • *با توجه به این تغییرات قرار است که آلبوم روی چند قطعه بسته شود؟
آلبوم شامل هشت قطعه خواهد بود.
 
  • *بابت انتشار این کار می توانید تاریخی را اعلام کنید؟
من هیچ تاریخی را نمی توانم اعلام کنم و خود محمدرضا درگیر آماده سازی کار برای اخذ مجوز است. متاسفانه کار کردن با خواننده چنین مسائلی وجود دارد. گاهی یک خواننده تولید یک کار را شش سال طول می دهد و گاهی هم آلبومی در یک سال بسته می شود. اگر آلبوم شخصی خودتان باشد می دانید که چه زمانی منتشر می کنید. دوستانی که برای خودشان کارهای شخصی انجام می دهند می دانند که چه زمانی کار را به پایان می رسانند. اما در همکاری با سایر خواننده ها فقط یک عضو از تیم تولید هستید و اتفاقات زیادی دست شما نیست و نمی دانید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. درباره آلبوم محمدرضا هم شرایط اینگونه است و تاریخ پخش را خودش باید اعلام کند.
 
  • *این آلبوم هنوز منتشر نشده با انتقاداتی درباره طولانی شدن زمان تولیدش مواجه شده و پس انتشار هم قطعا نظرات متفاوتی بیان می شود. آیا خروجی این آلبوم اثری خواهد بود که بتوانید صد در صد از آن دفاع کنید؟
باید ببینیم که انتقادات چگونه است. حس می کنم که این آلبوم نسبت به آثار سایر بازیگران در عرصه خوانندگی متفاوت است. به دلیل اینکه در زمینه تولید از چهره های موسیقی پاپ استفاده شده است. بازیگران ما یا از چهره ها استفاده نکرده اند یا از افرادی استفاده کرده اند که خیلی چهره نبودند. در اینجا «افشین یداللهی» ترانه ها را سروده که بار عمده ترانه کشور را بر دوش داشته است. آهنگساز و تنظیم کننده بابک زرین است که تا کنون کارهای هیت زیادی در موسیقی این کشور تولید کرده ام. سیروان خسروی تنظیم کننده دیگری است که او هم کارهای بسیار خوبی در کارنامه کاری خودش دارد. مثلثی در بخش آهنگسازی و تنظیم و ترانه این آلبوم وجود دارد که نمی توانید نقدهای ریشه ای زیادی به کارهای آنها داشته باشید. شاید بگویند که مثلا آقای زرین چرا با محمدرضا فروتن کار کرده اید که این یک امر سلیقه ای است. اما کسی نمی تواند انتقاد تکنیکال به کار داشته باشد زیرا خود ما روی همه بخش ها، زمان زیادی صرف کرده ایم. نهایتا خود محمدرضا فروتن می ماند که چه اتفاقی برای او رخ خواهد داد و دیگر خود او است. الان که دارم با شما صحبت می کنم دقیقا نمی دانم چه اتفاقی رخ خواهد داد. اما در کل آدمی نیستم که خیلی به انتقادات توجه کنم و این گوشم در و گوش دیگر من دروازه است! حتی برای آثار شخصی خودم هم کار ندارم که درباره من چه چیزهایی خواهند گفت. کارهایی که با صدای خودم تولید کرده ام فقط برای کنسرت است و تمام اتفاقات این آثار در کنسرت رخ خواهد داد. با کارهایی که تا کنون از من شنیده اید و اغلب اسلو بودند متفاوت است. برای قطعات محمدرضا فروتن هم چنین مسیری را در پیش گرفتیم و آلبوم اکتیو است. به همین دلیل دنبال این نیستم که بگویم که چرا بابک زرین از «وطنم» و «طلوع» به فلان آثار رسیده است. هر مدلی که دوست داشته باشم، کار می کنم. تلفیق نظرات خودم با مردم همین موسیقی هایی می شود که می شنوید. قشر خاصی همیشه انتقاد می کنند و فکر نمی کنم که فلان موزیسین یا فلان خبرگزاری چه خواهند گفت.
 
  • *نظر جالبی در پاسخ به این سوال دارید!
من مردم را دوست دارم و برای آنها فقط کار می کنم و از رضایت آنها لذت می برم. دنبال این نیستم که طیف خبرنگار، منتقد و موزیسین را حتما با خودم همراه کنم زیرا شاید خواننده مورد علاقه دیگری داشته باشند. مردم عادی این گونه نیستند. آنها خیلی دلی برخورد می کنند یعنی یا تو را دوست دارند یا ندارند. این خیلی متفاوت است تا اینکه در پشت هاله ای از یک موج قرار بگیرند. به دلیل اینکه چنین تجربیاتی در آهنگسازی داشتم در بحث خوانندگی هم همین روند را دنبال کردم. شاید برخی بگویند که چرا من با این همه کار خاص و هیت باید آثار کنسرتی بسازم. اما من در پاسخ می گویم که اگر قرار است بخوانم برای استیج و مردمی است که به کنسرت می آیند. برخی متاسفانه پشت یک نقاب پنهان می شوند و انتقاد را بلد نیستند. مثلا فلانی با یک آهنگساز دیگر دوست است و از جانب او تحریک می شود که علیه من صحبت کند. من جوابی برای این آدم ها ندارم زیرا فقط چیزی می گویند که خودشان را تخلیه کنند و دنبال نقد نیستند. خوشبختانه از لحاظ فنی هیچگاه نقد نشده ام زیرا دست منتقدان را خوانده ام و مردم هم از لحاظ حسی کارهای من را دوست دارند. برخی رسانه ها هم به من لطف دارند و سایت «موسیقی ما» در این زمینه کمتر لطف دارد. من دنبال این نیستم که از کسی خواهش کنم که کاری برایم انجام دهد. من همیشه اعتقاد دارم که اگر اتفاق رخ دهد همه خودشان می آیند. در زمینه آهنگسازی به محض اینکه چند اثر من با استقبال مواجه شد همه آمدند و پیگیر شدند و در بحث خوانندگی هم همینطور است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 خرداد 1394 - 09:46

دیدگاه‌ها

یکشنبه 10 خرداد 1394 - 04:16

از نظر فنی تا حالا نقد نشده اید!!!
خب حالا من به عنوان یکی از همون مردمی که کمی هم شنونده تر از آن عوامی که میفرمایید هست آتار شما را نقد میکنم!
شما در اصل آهنگساز و تنظیم کننده نیستید!
چونکه تماما با نظر به کارهای دوران گذشته سعی دارید کارتان را آماده کنید!خب این نقد است یعنی خلاقیت در کارتان نمود خیلی کمی دارد و بیشتر دمبال کپی از گذشتگانی هستید که تکرار بهترینها لزوما بهترین نمیشود میشود تقلید!
موزیک ما هم با تمام احساس لطیف و دوست داشتنیش اگر تایید کرد شاید به موسیقی ما در رشد بیشتر کمک کرده باشد حالا که نقدی در کار نیست؟!
ممنون :))

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابک زرین: این گوشم در و گوش دیگر من دروازه است! | موسیقی ما