برنامه یاد بعضی نفرات
 
چهار سال از تولید آلبوم محمدرضا فروتن می گذرد اما هنوز خبری از انتشارش نیست
محمدرضا فروتن: آلبوم، 4 ماه دیگر، به امید حق
موسیقی ما – دقیقا چهار سال از انتشار خبر تولید آلبوم موسیقی با صدای «محمدرضا فروتن» می گذرد؛ آلبومی که خبر تولیدش در بهار سال 90 به شدت جنجالی شد و مخاطبان موسیقی و سینما منتظر بودند تا ببینند که این بازیگر سینما در شاخه دیگری از هنر چگونه ظاهر می شود. در طول این مدت اظهارات گوناگونی از زبان سازندگان اثر عنوان شد و البته آنها از ذکر تاریخ دقیق انتشار امتناع می کردند. در گزارش پیش رو قصد داریم نگاهی اجمالی به این چهار سال گذشته داشته باشیم و ببینیم که آلبوم پرماجرای این بازیگر تا کنون چه روندی را طی کرده و به کجا رسیده است؟ و اینکه آیا بالاخره منتشر خواهد شد؟
 
  • *مشخصات آلبوم
این اثر شامل هشت قطعه در ژانر پاپ است. دکتر «افشین یداللهی» وظیفه سرودن تمامی ترانه ها را به عهده داشته است. در فاز اول، فروتن در بخش موسیقی کار خود را با «بابک زرین» آغاز کرد. از همان سال 90 تا امروز هیچ اسمی برای این مجموعه عنوان نشده است. تهیه کننده و شرکت پخش آن هم مشخص نیست.
 
  • *سال 89
اواخر سال 89 بود که شایعاتی مبنی بر انتشار آلبوم فروتن در میان مخاطبان و برخی اهالی موسیقی نقل شد. این خبر تا فروردین سال 90 در حد شایعه باقی ماند و سرانجام بابک زرین طی گفتگو با سایت «موسیقی ما» این خبر را تایید و جزئیات اولیه اثر را اعلام کرد.
 
  • *ورود سیروان خسروی
از زمان اعلام خبر تولید آلبوم فروتن بخش عمده اطلاع رسانی و مصاحبه ها توسط بابک زرین انجام می شد. او در اسفند 90 اعلام کرد که «سیروان خسروی» هم به تیم تولید ملحق شده و وظیفه انجام برخی تنظیم ها را به عهده خواهد داشت. سیروان خسروی هم اظهار نظر کوتاهی درباره این همکاری داشت و همان زمان به خبرنگار سایت «موسیقی ما» گفت:« بله صحبت‌هایی شده ولی هنوز تاریخ دقیقی برای آن در نظر نگرفته‌ایم. امیدوارم این همکاری زمینه اتفاقات خوبی باشد و آلبوم بتواند به خوبی مورد توجه اهالی هنر قرار بگیرد.»
 
  • *زمستان سال جاری
بابک زرین در خرداد 1391 و طی گفتگو با سایت «سینمای ایران» اعلام کرد:«کنارهم قرارگرفتن من و سیروان در این آلبوم اتفاق جالبی است که سبب ارائه کاری متفاوت و خاص خواهد شد. زمان انتشار این آلبوم هنوز مشخص نیست ولی فروتن علاقه مند است زمستان سال جاری آلبوم را بیرون بدهیم.»
 
  • *یک بازیگر دیگر
در روزهای پایانی خرداد 91 اولین آلبوم «بهرام رادان» منتشر شد. رادان برخلاف همکار خود یعنی فروتن، طی برنامه ریزی دقیق و با تاخیر نسبتا کم آلبوم «روی دیگر» را به گوش مخاطبان رساند. اثری که در بین مخاطبان و منتقدان به توفیق چندانی دست پیدا نکرد و بعضی معتقد بودند که آلبوم محمدرضا فروتن موفق تر خواهد بود. زیرا افشین یداللهی و بابک زرین نسبت به دکتر «کیوان هنرمند» و ترانه سراهای آلبوم رادان چهره های پاپیولارتری هستند.
 
  • *برخورد قانونی
در طول سال 91 باز هم چند خبر جسته و گریخته و بدون اطلاعات جدید درباره آلبوم فروتن در رسانه ها منتشر شد و باز هم این بازیگر اظهار نظر دقیقی مبنی بر زمان انتشار اثر جدیدش نداشت. اما چند سایت در جریان همین اطلاع رسانی ها اعلام کردند که روند کار عوض شده و سیروان خسروی تمامی هشت قطعه آلبوم را تنظیم خواهد کرد. بابک زرین به این موضوع واکنش نشان داد و در تاریخ سوم خرداد 1392 به سایت «موسیقی ما» گفت:« چهار تنظیم توسط «سیروان خسروی» و چهار تنظیم هم توسط من انجام شده است. تمامی ترانه های این مجموعه هم توسط آقای «افشین یداللهی» سروده شده است. ضبط کارها در استودیو «پاپ» و با حضور آقای «میلاد فرهودی» انجام شده است و الان در مرحله وکال گرفتن هستیم و کارهای مجموعه فضای پاپ و مردمی دارد. اما ذکر چند نکته را ضروری می دانم و اینکه می خواهم حتما آنها را در این مصاحبه قید کنید. اینکه متاسفانه طی چند وقت گذشته با شیطنت برخی رسانه ها سوتفاهم هایی سر مساله تنظیم های این آلبوم به وجود آمده بود. به همین دلیل من دیگر هیچ جا مصاحبه نکردم و خبر ندادم و اطلاع رسانی ها را به آقای فروتن واگذار کردم. برخی سایتها و رسانه ها اخبار این آلبوم را به شکل دیگری منعکس می کنند و وقتی که پیگیر می شویم می گویند اشکال چاپ بوده است! اما من این دفعه به شکل جدی و از طریق قانونی پیگیر مسائل اطلاع رسانی آلبوم هایی هستم که در دست تولید دارم و سعی میکنم با سایتها و مجله هایی که مقبولیت بیشتری دارند گفتگو کنم. طی دو سه سال گذشته من با هیچ سایت و مجله ای مصاحبه نکردم و فقط در جایی که بدانم تمام گفته هایم منتشر می شود صحبت می کنم. وقتی حرفهایی که زده می شود را هرکسی با سلیقه خود برداشت می کند من هم ترجیح می دهم که کارهایم حرف بزنند»
 
  • *منتظر سیروان هستیم
بیش از دو سال گذشت اما هیچ خبری از آلبوم آقای بازیگر نبود. زرین در تاریخ 5 مهر 1392 و در پاسخ به پیگیری خبرنگار سایت «موسیقی ما» مبنی بر آخرین وضعیت این آلبوم گفت:«حساسیت‌های بیش از حد این خواننده یکی دیگر از دلایل تاخیر در انتشارآن است که علاوه بر درگیری شغلی او، مزید بر علت شده تا این آلبوم دیر‌تر از موعد مقرر منتشر و روانه بازار موسیقی شود. از آنجایی که تنظیم چهار قطعه از قطعات آلبوم وی توسط سیروان خسروی تنظیم می‌شود، منتظر وی هستیم تا تنظیم‌های خود را به پایان برساند و به بازار نزدیک‌تر شویم.»
 
  • *هنوز به دنیا نیامده است!
یکی از معدود مصاحبه های فروتن در مهرماه 1392 به چاپ رسید. او در بخشی از گفتگوی خود با مجله «خانواده سبز» به فعالیت خود در عرصه موسیقی اشاره کرد و گفت:« مدتی در زمینه موسیقی فعال بودم. موسیقی برایم یک تفریح است چون همیشه فکر می کردم بالاخره گاهی از اینکه صبح زود سر صحنه بروم و برای اجرای نقشی عصبانی شوم و فریاد بزنم و گریه کنم، خسته می شوم. البته همیشه از بازیگری به شکل عاشقانه ای لذت بردهام اما دوست دارم فضای متفاوت دیگری را هم تجربه کنم؛ به همین دلیل الان چند سالی است که در حال آماده کردن یک آلبوم هستم، اما هنوز به دنیا نیامده است!»
 
  • *اولین رونمایی؛
«محمدرضا فروتن» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در جدیدترین اثر همراه دیرین خود یعنی مسعود کیمیایی حضور پیدا کرد. از زمان اعلام قطعیت حضور فیلم سینمایی «متروپل» در جشنواره هیچ نامی از خواننده تیتراژ این اثر به میان نیامد. ناگهان در فاصله چند روز مانده به رقابت فیلم ها بر سر سیمرغ، نام فروتن به عنوان خواننده تیتراژ پایانی متروپل به میان آمد. قطعه متروپل با صدای این بازیگر در تاریخ 16 بهمن 92، و همزمان با اکران فیلم در کاخ جشنواره، از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار گرفت؛ اثری که با وجود برخورداری از ترانه و موسیقی قابل قبول، در بین مخاطبان با استقبال ویژه ای مواجه نشد و اصطلاحا هیت نبود. خیلی ها انتقاد اصلی را به محمدرضا فروتن وارد دانستند و اینکه هنوز صدا و سبک خواندنش جای کار دارد. در بهمن 92 باز هم زمزمه های انتشار آلبوم او تا بهار 93 مطرح شد اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد.
 
  • *روانشناسی؟ موسیقی؟ سینما؟
در سال 93 باز هم خبری از این اثر نبود تا اینکه بازیگر فیلم سینمایی «شب یلدا» همزمان با روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر به خبرگزاری «مهر» گفت:« واقعیت این است که اولویت من در این سال ها عوض شده و مشغول ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی هستم. علاوه بر این، فضای موسیقی را هم تجربه می کنم که برایم بسیار لذت بخش است. به زودی آلبومم راهی بازار خواهد شد و امیدوارم مورد توجه مردم قرار گیرد.» این اظهار نظر جالب با واکنش منتقدان سینمایی رو به رو شد و آنها اعتقاد داشتند که اولویت اصلی فروتن باید بازیگری باشد.
 
  • *تمام شده یا نشده است؟
فروتن در روزهای پایانی سال 93 و در گفتگوی کوتاهی اعلام کرد که ساخت آلبوم همچنان در جریان است و می خواهیم برای قطعات، کلیپ بسازیم. این اظهارنظر جدید در حالی مطرح شد که تا پیش از آن خبری از ساخت ویدئو نبود و این گمانه زنی برای برخی قوت گرفت که فروتن با اعلام این موضوع خواسته که باز هم برای خودش زمان بخرد.
 
  • *دوباره آلبوم
سیروان خسروی در فروردین 94 سفر کوتاهی به اروپا داشت و پس از بازگشت به ایران عکسی از خودش و فروتن در اینستاگرام منتشر کرد و در توضیح آن نوشت:«من برگشتم...با کلی انگیزه برای تموم کردن کارای جدید. امروز هم اتفاقی محمدرضا رو دیدم و طبق معمول سر آلبومش صحبت کردیم.» به کاربردن لفظ طبق معمول، به پروسه بسیار طولانی این اثر اشاره داشت.
 
  • *شاید تا سه ماه دیگر
خبرنگار سایت «موسیقی ما» در هنگام نگارش این گزارش و برای کسب اطلاعات جدید از این اثر با محمدرضا فروتن تماس برقرار کرد. او که تمایلی به اظهار نظر در این زمینه نداشت در پاسخ به این سوال که آلبوم چه زمانی روانه بازار می شود؟ صرفا طی یک پیامک گفت:«شاید تا سه ماه دیگر به امید حق».
 
  • *و سرانجام...
برخی بر این باورند دیدگاه تجربی فروتن نسبت به موسیقی دلیل اصلی تعویق مکرر در انتشار آلبومش است و با توجه به ژانر اثر، مراحل تولید می توانست در زمانی به مراتب کوتاه تر به پایان برسد. حال باید دید بالاخره این طلسم چه زمانی شکسته می شود و آیا محمدرضا فروتن در زمینه خوانندگی همانند عرصه بازیگری در قامت یک ستاره ظاهر خواهد شد؟
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 17:12

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 13:25

صداش خوب نیست از آلبومهای مهران مدیری و کورش تهامی چه خبر که واقعا صدای خوبی دارند

سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 15:08

آقا لطف کنید اطلاع رسانی کنید!
آلبوم نگاه به علت پاره ای مشکلات از طرف شرکت پخش پخش سراسری آن به هفته ی آینده موکول شد!
احتمالا شنبه یا یکشنبه میاد!
اطلاع رسانی کنید که بعضی ها نمی دانند بعد میرن میبینند نیومده و .......!

سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 18:08

چه کسی به نظرتون منتظر آلبوم محمدرضا فروتنه ؟!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمدرضا فروتن: آلبوم، 4 ماه دیگر، به امید حق | موسیقی ما