برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت «لیان» در تالار وحدت برگزار شد؛
فاتح ایرانی اسکار به کنسرت آفتاب درخشان* آمد
موسیقی ما – اعضای گروه «لیان» به سرپرستی «محسن شریفیان» برای دومین بار در سال 93 در تالار وحدت روی صحنه رفتند. این گروه بی حاشیه طی یک ماه و نیم اخیر با حواشی گوناگونی دست و پنجه نرم می کرد و برگزاری برنامه تهران آنها در هاله ای از ابهام قرار داشت. اوایل این هفته بلیت فروشی سانس اول برنامه آغاز شد که به دلیل استقبال خوب مخاطبان، برگزارکنندگان یک سانس دیگر هم برنامه را تمدید کردند. علاوه بر حضور دوستداران این سبک موسیقی، جمعی از چهره های مطرح هنری هم به تالار وحدت آمدند تا از نزدیک شاهد اجرای لیان باشند. گزارش  سایت «موسیقی ما» از سانس دوم این کنسرت در ادامه پیش روی شما قرار دارد:

شروع کنسرت لیان به نوعی پایانی بود بر تمامی انتقاداتی که طی روزهای اخیر نسبت به این گروه بیان می شد. قطعه اول برنامه درون مایه ایی مذهبی داشت و بخش اول آن در مورد دعا برای باران بود. بخش دوم آن هم به حمد و ثنای نبی مکرم اسلام (ص) اختصاص داشت و نشان داد که موسیقی و کنسرت لیان ضد مذهب نیست و اتفاقا می تواند منادی پیام های دینی هم باشد. شریفیان پس از این قطعه گفت:«خوشحالیم که پیام آور موسیقی جنوب ایران در مورد باران و باران خواهی و حضرت محمد (ص) هستیم. همه ما مسلمان هستیم و در غیر اینصورت به تمامی ادیان و عقاید دنیا احترام می گذاریم. این قطعه در بخش اول به باران و باران خواهی اختصاص داشت که برای منطقه بوشهر است. بخش دوم هم یعنی علی صل علی دین محمد مربوط به موسیقی هرمزگان بود.»

قطعه دوم از ریتم تندتری برخوردار بود اما وکال محور بود و روی همخوانی «آکا صفوی» و محسن شریفیان و اعضای گروه تکیه داشت.

سرپرست لیان پس از این کار گفت:«از مرکز محترم موسیقی تشکر می کنم که امکان برگزاری مجدد برنامه را برای ما فراهم کردند. مرکز موسیقی و وزارت ارشاد هیچگاه ما را سانسور نکرده است و به ما بها داده اند. از حمایت های همه این عزیزان و شخص وزیر ارشاد هم قدردانی می کنم.»

سومین قطعه «دریانوردان خلیج فارس» بود که به گفته شریفیان، جاشوها و دریانوردان برای رفع خستگی و هماهنگی آن را با هم می خواندند. او ضمن دعوت از «حمزه مقدم»(نوازنده مهمان ساز پرکاشن) گفت:«در این قطعه یک نوازنده ما را همراهی خواهد کرد که از نسل جدید بوشهر است و می خواهیم بگوییم زندگی همچنان ادامه دارد و این موسیقی ریشه در تاریخ و تمامی نسل های ما دارد.» این اثر فضای آرام تری نسبت به آثار گذشته داشت و در اواسط آن، «حسین واجب فر» با ساز دمام وارد صحنه شد. نوازنده خردسالی که به دلیل تسلط به حرکات آیینی و اکت های جذاب و همچنین نوع نوازندگی با سازی که تقریبا هم جثه خودش بود! شایسته کسب لقب پدیده است. او با پای برهنه در جلوی استیج تا پایان حضور داشت و ستاره بی چون و چرای لیان در این بخش بود. در طول اجرای این قطعه پخش کلیپ می توانست به فضاسازی بهتر و درک بیشتر مخاطب از موضوع شعر کمک کند. فقدان پخش تصویر یا کلیپ در طول کنسرت به شدت احساس می شد.

شریفیان در ادامه گفت:«ما یک رسالت هنری داریم و در هر زمانی ارائه می کنیم. در زمان عزاداری، موسیقی بوشهر با سنج و دمام حضور دارد و موسیقی شادی را هم داریم. اما می خواهم از شما خواهش کنم که یک قطعه ای را با هم بخوانیم تا نشان بدهیم که موسیقی بومی ایران، موسیقی فاخری است که کسی نمی تواند آن را به سادگی محکوم کند. این ایده من است که هیچکسی نمی تواند به هیچ دینی توهین کند.» او در ادامه از مردم خواست که ترجیع بند قطعه اول یعنی «علی صل علی دین محمد/بده صلوات بر آل محمد» را بخوانند. همچنین درخواست دیگرش این بود که حضار دو دست خود را به حالت قلب و برای عرض ارادت به پیشگاه حضرت ختمی مرتبت بلند کنند.

«اشکله» قطعه پایانی بخش اول کنسرت بود که البته شریفیان اعلام کرد به دلیل تاخیر در شروع سانس دوم، بدون آنتراک برنامه را دنبال می کنیم. در این اثر رگه هایی از موسیقی لرستان شنیده می شد و اندینگ جالبی هم برایش تدارک دیده بودند. همه نوازنده ها با دایره به جلوی صحنه آمدند و دور محسن شریفیان حلقه زدند. حرکات موزون آنها در این بخش که فقط صدای دایره و نی انبان شنیده می شد، چیزی شبیه به رقص محلی سه پا یا سه قدم بود که در برخی مناطق جنوبی ایران اجرا می شود.

«شروه خوانی» یکی دیگر از کارهای لیان بود که یکی از قدیمی ترین گونه های آوازی در بوشهر است به دلیل اینکه اکثر جنوب ایران این آواز را دارند. محسن شریفیان درباره بخش شروه خوانی به این نکته اشاره کرد:«ما یک فرهنگ هستیم که از آن در شادی و عزا و دفاع استفاده می شود. گروه ما بخش بسیار بسیار کوچکی از جنوب ایران است. من به همه بزرگان مذهبی و دینی و همه کسانی که جانانه برای دفاع از ایران جنگیدند. خصوصا شهدای خلیج فارس و هم محلی خودم شهید «بیژن گرد» که به دست آمریکایی ها به شهادت رسید.»

طنز همیشه در کنسرت های لیان بخش اختصاصی خود را هم دارد و آنها این بار به سراغ انتقاد از بانوان رفتند! محسن شریفیان در توضیح این قطعه گفت که چند سال قبل اثری در مورد جوانی ساختند که زن می خواست ولی الان شعر آن کار را برعکس کرده اند. عنوان این کار شاد هم «زن نگو!» بود که اتفاقا با استقبال بیشتری از سوی بانوان حاضر در سالن رو به رو شد!

حسن ختام برنامه هم اجرای ریمیکسی از آثار خاطره انگیز گروه لیان بود. پیش از آن حسین واجب فر مجددا وارد صحنه شد و به همراه حمزه مقدم یک دونوازی جذاب دمام و دایره داشتند. قسمت آخر این ریمیکس هم اجرای آکاپلای اعضای گروه بود که با دهان خود و بدون ساز هنرنمایی کردند.
آکا صفوی (خواننده)، حمید اکبری (تمپو، کاخون و دایره)، حسین سنگسر (ضرب و تمپو)، مرتضی پالیزدان (تمپو و دایره)، محمود بردک نیا (دمام)، مهدی شریفیان (عود) و حمزه مقدم( نوازنده مهمان پرکاشن) به سرپرستی محسن شریفیان (نی انبان، نی جفتی و فلوت) اعضای گروه لیان در این برنامه بودند.

«شیرین یزدان بخش»، «مرجانه گلچین»، «رضا شایا»، «خسرو احمدی»، «مهدی طارمی» و «حسین ماهینی» به عنوان مهمانان ویژه در سانس دوم حضور داشتند. پروفسور «کارلو چرتی»، مسئول فرهنگی سفارت ایتالیا هم یکی دیگر از مهمانان این سانس بود که شریفیان با زبان انگلیسی به او خوش آمد گفت.
 
  • *در سانس یک چه گذشت؟
«اصغر فرهادی»، کارگردان بین المللی ایران و برنده جایزه اسکار، در اتفاقی کم سابقه و خبرساز در سانس اول کنسرت لیان حضور پیدا کرد. او که حتی در محافل سینمایی هم به ندرت شرکت می کند و برای حمایت از موسیقی بومی ایران تا پایان، این برنامه را تماشا کرد. پس از ذکر نام کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» مردم به صورت ایستاده او را تشویق کردند. «سید علی میرمحمدی»، مدیر شرکت هامین گستر آریا، از این کارگردان شهیر دعوت کرد تا قاب عکسی منقش به تصویر یک ساز نی انبان را به محسن شریفیان اهدا کند. این موزیسین هم گفت:«حضور آقای اصغر فرهادی در این کنسرت را ارج می نهیم و او نشان داد که از موسیقی بومی و مردمی ایران حمایت می کند.» از سوی دیگر عکس های مربوط به حضور فرهادی در تالار وحدت به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و در کانون توجهات قرار گرفت.

«حمید فرخ نژاد»، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، هم یکی دیگر از مهمانان بود که مردم او را به شکل ویژه ای تشویق کردند. سرپرست لیان در مورد این هنرمند محبوب هم گفت:«او نقش قاب توجهی در معرفی من و موسیقی جنوب ایران داشته است. همچنین حضور خودم در جشن صد سالگی سینمای ایران را مدیون حمایت او می دانم.»

«امید حاجیلی»، «احمد مهرانفر»، «پری ملکی»، «سامان احتشامی» و «سودابه سالم» سایر مهمانان سانس یک کنسرت لیان بودند.

*لیان به معنای آفتاب درخشان، نام قدیم بوشهر است
 
***
در ادامه می توانید عکس های اختصاصی «امیر خامنه» از سانس دوم کنسرت لیان و همچنین عکس های «مونا فاضلی» و «آرش هاشمی» که مختص سانس یک است را از سایت «موسیقی ما» ببینید: 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1393 - 15:05

دیدگاه‌ها

شنبه 18 بهمن 1393 - 21:10

واقعا حمزه مقدم با اینکه خیلی خیلی دیر کشف شده ولی از پدیده های موزیک ایرانه الان چند وقت هم هست که با همایون نصیری کار میکنه یعنی تو گروهشه...پسرش هم با سن کمش ولی عالیه کارش...با تشکر از موسیقی ما

شنبه 18 بهمن 1393 - 21:27

عکس های قشنگی بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فاتح ایرانی اسکار به کنسرت آفتاب درخشان* آمد | موسیقی ما