برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری کنسرت این موزیسین عنوان شد؛
شهرداد روحانی: قصد نداشتیم این برنامه را با ارکستر سمفونیک تهران که مدتی است فعالیت ندارد برگزار کنیم
موسیقی ما – نشست خبری کنسرت «شهرداد روحانی» صبح روز چهارشنبه بیست و چهارم دی ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه ها برای پوشش خبری این برنامه حاضر شده بودند و این موزیسین با سابقه هم در جلسه ای حدودا یک ساعته پاسخگوی سوالات آنها بود. کنسرت شهرداد روحانی قرار است که طی روزهای دوم و سوم بهمن ماه در تالار بزرگ وزارت کشور و به همت موسسه «آوای مهربانی» برگزار شود. در این برنامه «ارسلان کامکار» به عنوان مایستر ارکستر حضور خواهد داشت و جمعی از نوازندگان مطرح ایران هم به هنرنمایی می پردازند. «حمید اسفندیاری»، «عاصمه فندرسکی» و «محمدرضا صفی» همراه روحانی در نشست خبری که گزارش آن را اکنون از سایت «موسیقی ما» می خوانید حضور داشتند:

استاد روحانی در ابتدا ضمن خوش آمدگویی گفت:«قسمت اول این برنامه بیشتر شامل قطعاتی است که اخیرا ساخته ام و برای ارکستر زهی نوشته شده است. قسمت دوم برنامه هم موسیقی فیلم است که از آهنگسازان بزرگ این حوزه نظیر «انیو موریکونه»، «جان بری»، «جان ویلیامز» و «مکس اشتاینر» و... قطعات به یادماندنی از دهه های پنجاه تا اخیر را اجرا می کنیم. این برنامه با ارکستر سمفونیک اجرا می شود. ما سعی کردیم از نوازندگان حرفه ای و خوبی که داریم برای همکاری دعوت کنیم. قسمت اول فقط ارکستر زهی و قسمت دوم فقط ارکستر سمفونیک است. تمرینات ما از روز شنبه آغاز می شود و برنامه هم که در روز پنجشنبه و جمعه است.»

توضیحات پارت اول برنامه هم از زبان او اینگونه بیان شد:«در پارت اول فقط ارکستر زهی دارم و کارهایی نوشته ام که برای اولین بار در این کنسرت اجرا می شوند. به اضافه آنها، دو قطعه هم از «باخ» اجرا می کنیم. یک قطعه از باخ برای پیانو است که من برای ارکستر زهی تنظیم کرده ام. یک رهبر بزرگ به نام «استوکوفسکی» هم بود که کارهای باخ برای پیانو را برای ارکستر سمفونیک یا زهی، ارکستراسیون می کرد. ما یکی از این قطعات را هم اجرا می کنیم که برای زهی تنظیم شده است. در بخش اول یک قطعه هم از «برنارد هرمن» داریم که ایشان یک آهنگساز خوب بودند که بیشتر در زمینه موسیقی فیلم فعالیت داشتند.

او درباره استفاده از عبارت «ارکستر سمفونیک تهران» در اطلاع رسانی های برنامه با توجه به اینکه ارکستر مذکور مدتها است که فعالیتی ندارد به این نکات اشاره کرد:«زمانی که پوسترهای این برنامه منتشر شد من در ایران نبودم و زمانی که خودم دیدم برایم سوال برانگیز شد. آن کلمه تهران در حقیقت اشتباه چاپ شده است. تعداد نوازندگان حرفه ای ما محدود است و این برنامه به یک ارکستر بزرگ احتیاج دارد. این نوازندگان در ارکستر سمفونیک تهران و سایر ارکسترها فعال بودند و مجبور بودیم که از حضور این عزیزان بهره مند شویم. قصد این نبوده است که این برنامه را با ارکستر سمفونیک تهران که مدتی است متاسفانه فعالیت ندارد برگزار کنیم. تا آنجایی که من در جریان هستم، دنبال کارهای ارکستر سمفونیک تهران هستند و امیدوارم که فعالیت های خود را به زودی آغاز کنند. این برنامه ربطی به این ارکستر ندارد و از من برای اجرای آن دعوت شده است.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نحوه اطلاع رسانی این برنامه باعث فریب رسانه ها شد افزود:«مطمئنا کسی قصد فریب نداشته است. کلمه تهران یک شبهه ای پیش آورد و متاسفانه خود من زمان طراحی پوستر در ایران نبودم و معمولا این مسائل را قبل از انتشار عمومی بررسی می کنم.»

روحانی پیرامون تعداد جلسات تمرین گفت:«ما یک هفته هم زمان برای تمرین نداریم. معمولا همه جا رسم است که برای هر برنامه چهار تمرین بیشتر لازم نیست و یک تمرین هم که در همان سالن انجام می شود. برنامه ریزی من هم اینگونه است. من خیلی مطمئن هستم که همین تعداد جلسات کافی است. حیف که تعداد نوازنده های ما کم است ولی همان تعداد هم حرفه ای هستند. اگر با آنها به خوبی کار شود و قطعات درست نوشته شده باشد و وقت تلف نشود برنامه با موفقیت برگزار می شود.»
اما او درباره نظرات جنجالی «ارسلان کامکار» که چندی پیش درباره «یانی» عنوان و بخش هایی از آن را به شهرداد روحانی ارجاع داده بود گفت:«من سالها قبل که به ایران آمدم یک مصاحبه مفصل با روزنامه ای انجام دادم. درباره تنظیم و ارکستراسیون آقای یانی صحبت کردم و گفتم که خود ایشان نت نویسی و نت خوانی بلد نیست. او این موضوع را همه جا در مصاحبه های خود می گوید. من یادم نمی آید که کلمه بی سواد را مطرح کرده باشم. چنین کلمه ای معمولا جزو فرهنگ لغات من نیست و برای اینکه خودم را بالا ببرم، شخص دیگری را پایین نمی آورم. یادم هست که گفته بودم او نت خوانی بلد نیست. یانی این موضوع را همیشه با افتخار عنوان می کند ولی با این حال ذوق و قریحه آهنگسازی دارد و قطعاتش در ژانر خودش همیشه گل می کند.»

حمید اسفندیاری، مدیر نشر آوای باربد، درباره معضلات پس از اجرای «کیتارو» و اینکه احتمال تکرار آنها در این کنسرت وجود دارد گفت:«در این کار تهیه کننده خانم «فندرسکی» است و تعهدات مالی ارکستر بر عهده ایشان است. ولی چون من در این بخش ورود کرده ام قطعا ضمانت اجرایی پرداخت دستمزد تمامی نوازنده ها را شخصا بر عهده می گیرم. اگر کوچکترین اخلالی از سوی موسسه آوای مهربانی پیش آمد من پاسخگو هستم.»

سوال دیگری که از اسفندیاری پرسیده شد در مورد قیمت بلیت ها و میزان دستمزد شهرداد روحانی گفت:«اگر میانگین قیمت بلیت ها را محاسبه کنید عدد زیادی نیست و سی و پنج هزار تومان کف قیمت بلیت ها است. دستمزد آقای روحانی بالا نیست، هزینه های ایشان بالا است. بلیت رفت و برگشت از آمریکا به استانبول و سپس ایران و هزینه های اقامت بسیار زیاد است.»

عاصمه فندرسکی، تهیه کننده این برنامه، در ادامه خاطرنشان کرد:«به نوعی لبه تیغ راه می رویم و فکر نمی کنم اجحافی در حق مخاطبان صورت گرفته باشد. هزینه های این کنسرت بسیار بالا است و هفتاد و دو نفر اعضای ارکستر هستند. هزینه اجاره سالن چهل میلیون تومان است که با تجهیزات و امور جانبی، کلا حدود شصت یا هفتاد میلیون تومان هزینه هر شب باشد.»

یکی دیگر از مباحث پیرامون این موضوع بود که اگر از شهرداد روحانی برای رهبری ارکسترهای ایران دعوت شود آیا مایل به همکاری هست یا خیر. او در جواب گفت:«هنوز دعوتی به عمل نیامده است و تنها شرطی که هر رهبر ارکستر دارد این است که یک تعداد نوازنده در اختیار داشته باشد و آن نوازنده ها شرایط مناسبی داشته باشند. شرایط اداری نظیر قراردادها و دستمزدهایشان فراهم باشد. شرط دیگری برای من مهم نیست به جز اینکه شرایط مثل گذشته باشد که یک تعداد نوازنده ارکستر سمفونیک وجود داشت پنج روز در هفته برای تمرین می آمدند. باز هم تکرار می کنم نوازنده ها در صورتی در محل تمرین حاضر می شوند که کارهای اداری و مسائل دیگر انجام شده باشد. در جاهای دیگر هم که به عنوان رهبر مهمان می روم همین شرایط است.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 دی 1393 - 08:07

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 25 دی 1393 - 23:24

همشه دلمون میخاست ارکستر سمفونیک ثابت داشته باشیم اما حیف

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرداد روحانی: قصد نداشتیم این برنامه را با ارکستر سمفونیک تهران که مدتی است فعالیت ندارد برگزار کنیم | موسیقی ما