برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری هفته موسیقی تلفیقی تهران برگزار شد؛
می‌خواستیم زیرزمینی‌ها را روی زمین بیاوریم
موسیقی ما - دومین نشست خبری هفته موسیقی تلفیقی تهران شنبه ۶ دی‌ماه در فروشگاه کتاب فرهنگ برگزار و طی آن برگزار کننده رویداد موسیقایی هفته موسیقی تلفیقی تهران یادآور شد: می‌خواستیم زیرزمینی‌ها را روی زمین بیاوریم. آرمان جعفری نماینده خانه هنر شهری با اشاره به برگزاری دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران گفت: نگاه خانه هنر شهری به عنوان یک مجموعه چند منظوره که با محوریت رابطه علوم انسانی و هنر فعالیت می‌کند، بر این است که چگونه بتوانیم هنر را از اماکن محدود و بسته به لحاظ مخاطب خارج کرده و آن را در میان مخاطب عام نیز گسترش دهیم.

وی افزود: سال‌های سال است که هنر ناب و هنری که از کیفیت برخوردار است بیشتر در قشر خاص حضور داشته و این موضوع بسیار مهمی است که طی سال‌های اخیر به شدت مورد توجه محافل تخصصی قرار گرفته است، اینکه بتوانیم هم هنر و کیفیت خوبی داشته باشیم و هم بتوانیم مخاطب عام را نیز برای دیدن آثار با کیفیت به سالن‌ها بکشانیم.

جعفری ادامه داد: مساله‌ای که به آن اشاره کردم چالش اصلی خانه هنر شهری بوده که بتوانیم مخاطب آثار هنری در شهر را توسعه دهیم. به همین دلیل مفهومی را انتخاب کردیم که هم ذهنی و هم عینی است که می‌تواند به سهم خود تلاشی برای رویکردی که به آن اشاره کردم باشد.

این پژوهشگر و فعال فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: خانه هنر شهری بخش‌های مختلفی از جمله تئا‌تر، هنرهای تجسمی، آموزش و صدا و موسیقی را دارد که هر یک از این‌ها به نوعی به یکدیگر متصل هستند. مشخصا آنچه که ما در بخش صدا و موسیقی مشغول فعالیت هستیم، دارای حوزه‌های تفکیک شده‌ای است که در بخش صدا ما اغلب به مباحث تئوریک می‌پردازیم. آخرین پروژه مربوط به ضبط صدای ۱۵۰ نقطه از شهر تهران است که هدف ما بر این است تا بتوانیم به این پرسش دست پیدا کنیم که چگونه می‌شود از صدای یک شهر به بافت هویتی نزدیک شد. در کنار این نگاه کلی ما در حوزه موسیقی نیز ۳ هفته مختلف را با همراهی پژوهشگران و هنرمندانی چون محسن شهرنازدار، آرش کاظمی و علی قادری برنامه‌ریزی کردیم که هفته‌های موسیقی کلاسیک، معاصر و تلفیقی از جمله آنهاست.

وی افزود: آنچه که در هفته موسیقی تلفیقی مدنظر ما بوده نگاهی بر اساس ژانرهای مختلف موسیقایی بدون هیچ قضاوتی بوده است. روایتی تاریخی از جریانات معاصر که امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. البته برای عنوان هفته موسیقی تلفیقی که عنوانی بحث برانگیز است خیلی‌ها موافق این عنوان نبودند. اما به هر حال این نام برای هفته موسیقی تلفیقی انتخاب شد و تلاشم بر این بود که گروه‌هایی که بعد از انقلاب به ویژه از دهه ۷۰ به بعد حضور مستمری در جریان تشکیل گروه‌های موسیقایی داشتند و جریان رسمی کشور از آن‌ها حمایت نمی‌کرد، بتوانند آثار خود را ارائه دهند.

جعفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: بسیار مایل بودیم که خیلی از گروه‌های زیرزمینی را روزمینی کنیم و بگوییم که این گروه‌ها موجودات خطرناکی نیستند اما این پروسه موانع بسیار زیادی داشت که تا آخرین لحظه هم درگیر تحقق آن هستیم. گرچه جدول جشنواره منتشر شده است اما باز هم امیدواریم که بتوانیم امکانی را فراهم کنیم تا آنهایی که نتوانستند برای حضور در این فستیوال مجوز دریافت کنند به جدول ما اضافه شوند.

علی قادری مدیر اجرایی دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران هم در این نشست خبری گفت: ژانر تلفیقی از موسیقی جاز منشعب شده که در دوران معاصر وقتی به اشباع می‌رسد از موسیقی‌های دیگر وام می‌گیرد. این ایده هم‌نشینی موسیقی‌های کهن‌تر با گونه جاز رفته‌رفته فرم‌های موسیقی تلفیقی‌ای را شکل می‌دهد که به طور طبیعی در تمام دنیا نیز رواج پیدا می‌کنند و البته از دهه ۷۰ شمسی است که اینگونه موسیقایی به صورت جدی آغاز و به واسطه حضور هنرمندان، این ژانر موسیقایی آهسته‌آهسته در کشورمان شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به حضور گروه‌های موسیقی تلفیقی در کشور طی این سال‌ها گفت: ایده این جشنواره به نوعی ایده شنیدن به موسیقی‌های یکدیگر است که طبیعتا منجر به تاثیر و تاثر بین گروه‌ها خواهد شد. این در حالی است که ما برای دعوت از گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد موسیقایی در ابتدا با گروه‌های با سابقه و فعال‌تر وارد رایزنی شدیم که به پشتوانه برگزاری اولین دوره آن در سال ۹۱ توانستیم هفته دوم موسیقی تلفیقی تهران را با فطرتی یک ساله برگزار کنیم.

قادری در معرفی گروه‌های شرکت‌کننده توضیح داد: گروه «داماهی» به سرپرستی پی‌تر سلیمانی‌پور، گروه «کالان»، دو نوازی «به علاوه یک» با هنرمندی پی‌تر سلیمانی‌پور و شهرام غلامی، گروه ماکان اشکواری، مهرداد پاکباز، گروه «نور» به سرپرستی کریستف رضاعی، گروه «تلنگر» و گروه «نایما» از جمله گروه‌هایی هستند که در دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران که از ۱۷ تا ۲۳ دی‌ماه برگزار خواهد شد، حضور پیدا می‌کنند.

 قادری مشاور دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران در این نشست رسانه‌ای گفت: حال ما به لحاظ فرهنگی خوب نیست چراکه من همیشه نشانه‌هایی برای تشخیص وضعیت اجتماع خود دارم که به نوع گوش دادن موسیقی مخاطبان برمی‌گردد. اینکه متاسفانه اغلب مردم در این سال‌ها بیشتر به گوش دادن موسیقی تفننی و تفریحی پرداختند و به نوعی می‌توان گفت گوش دادن به موسیقی جدی بسیار کم شده است. به همین جهت معتقدم برگزاری این هفته موسیقایی می‌تواند این نکته را به ما بگوید که می‌شود به موسیقی جدی هم فکر کرد و موسیقی فقط برای شادی و سرگرمی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها مسئولان دائم به این نکته اشاره می‌کنند که جامعه ما نیازمند شادی است و به همین رویکرد است که مردم ما هم به گوش دادن موسیقی‌های صرفا شادی‌آور روی آورده‌اند. در حالی که موسیقی جنبه‌های دیگری دارد که می‌تواند حال همه ما را خوب کند و به نظر من این هفته موسیقی تلفیقی می‌تواند ما را به سمت خوب شدن حالمان منتقل کند.

علی بوستان نوازنده و آهنگساز نیز که به نمایندگی از گروه موسیقی «نور» در این نشست خبری حضور داشت، توضیح داد: زمانی که از ما به عنوان پیرمردهای عرصه موسیقی در دهه ۷۰ یاد می‌کردند باید بگویم که ما در آن سال‌ها درگیری‌های بسیاری داشتیم که کار اجرا را برای ما سخت می‌کرد اما این علاقه و عشق بود که ما را بدون هیچ چشم‌داشت و منتی برای ارائه یک موسیقی خوب هدایت می‌کرد.

وی با اشاره به برگزاری دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران بیان کرد: جریانی که راه افتاده دغدغه بسیاری از هنرمندان ایرانی بوده است و متاسفم از اینکه بگویم این بدعتی که در موسیقی ایران وجود دارد و آن دریافت مجوز است، واقعا شرایط را برای ارائه اثر خوب و بی‌دغدغه سخت کرده است. کمااینکه من باید به این نکته اشاره کنم که در زمان ما نه‌ تنها زیرزمین بلکه در کمد به خلق موسیقی مشغول بودیم.

بوستان با اشاره به عنوان این رویداد موسیقایی گفت: به نظر من استفاده از واژه تلفیقی کمی برای این جریان موسیقایی خطرناک است چون معتقدم اغلب تلفیق در موسیقی‌ها بیشتر مخلوط است تا محلول بنابراین اگر از عنوان «تجربی تلفیقی» برای این رویداد موسیقایی استفاده می‌کردید، بهتر بود.

این نوازنده در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از شرایط این سال‌های سیاست‌گذاری موسیقی در کشور افزود: متاسفانه به قدری درگیری گروه اجرایی این جریان برای دریافت مجوز زیاد است که حتم دارم از برنامه‌های تدوین‌شده‌ای که برای آینده مدنظر دارد، عقب مانده است. به نظر من گروه اجرایی این رویداد موسیقایی بیشتر درگیر اتینا هستند است تا اصل. به همین جهت به طور حتم با اینکه تلاش زیادی صورت گرفته که عموم مردم به این رویداد موسیقایی بیایند من مطمئنم بیشتر از ۳۰۰ نفر در تالارهای ما حضور نخواهند داشت.

بوستان با اشاره به برنامه‌های اجرایی گروه «نور» در این رویداد موسیقایی افزود: متاسفانه به دلیل سال نو مسیحی ما از حضور کریستف رضاعی بی‌بهره‌ایم اما ذکر این نکته کافی است که گروه ما مشغول نقب زدن به موسیقی کهن اروپا و ایران باستان است که امیدواریم مخاطبان از آثاری که پیش روی آن‌ها اجرا می‌کنیم راضی باشند.

پیتر سلیمان‌پور که با ۲ اجرای موسیقایی در دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران حضور خواهد داشت با اشاره به برنامه‌های کنسرت‌های خود در این رویداد موسیقایی گفت: دارا دارایی، آرش پژندمقدم، حمزه یگانه و نیما رمضان هنرمندانی هستند که در اجرای اول من به عنوان نوازنده حضور خواهند داشت. ما در این کنسرت‌‌ همان برنامه‌هایی را اجرا خواهیم کرد که در ۲ سال گذشته اجرا کردیم اما باید به این نکته اشاره کنم فضای این موسیقی فضای بسیار پرانرژی است که صدای حجیمی از ساز‌ها در آن حضور دارد.

وی با اشاره به کنسرت دونوازی «به علاوه یک» نیز توضیح داد: چند هفته‌ای است با شهرام غلامی تجربه‌ای داشتیم که این هم‌نوازی در راستای علاقه من و شهرام غلامی برای ایجاد یک تجربه مشترک بود که در این کنسرت تلاش داریم گوشه‌ای از این تجربه‌ها را به مخاطب ارائه دهیم.

عسگرزاده صدابردار صاحب نام موسیقی و نوازنده سازهای بادی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری دومین هفته موسیقی تلفیقی تهران گفت: برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند این کمک را به ما بکند که دست همدیگر را بگیریم و در کنار هم تجربه‌های ارزشمندی را از سر بگذرانیم. ما از زمانی که در کمد کار موسیقی می‌کردیم هم دوست داشتیم به یکدیگر کمک کنیم و حالا بسیار خوشحالیم که در کنار یکدیگر مشغول تجربه در عرصه موسیقی هستیم.
منبع: 
گزارش: مهر - عکس‌های اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1393 - 20:03

دیدگاه‌ها

دوشنبه 8 دی 1393 - 01:00

عزیزان درود برشما که به موسیقی جدی بهاءوفرصتی میدین که هنرمندان خوبمون بتونند کارهاشون خوب ارائه بدن...امیدوارم همه عواملهای مربوطه کشوری کمی به این موسیقی که معجزه روح وروانء که هدیه ایی از خداونده,توجهو حمایت کنن....
به امید بهترینها,سپاس از همه ی حامیان این برنامه هاو هنرمندان این سرزمین که پشتکار به کارشون سوتودنیه/
موسیقی ما,بازم درود.....

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود می‌خواستیم زیرزمینی‌ها را روی زمین بیاوریم | موسیقی ما