برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوربخش در نشست خبری رئیس خانه موسیقی در آذرماه 93 عنوان کرد:
به هیچ‌وجه از تعطیلی موسیقی در فرهنگسرا‌ها دفاع نکردیم
موسیقی ما - نشست مدیر عامل خانه موسیقی در آذر ماه سال ۹۳ در خانه موسیقی ایران برگزار شد. حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حضور اهالی رسانه در خانه موسیقی و سپاسگذاری بابت پیگیری آن‌ها برای انعکاس اتفاقات موسیقی گفت: «موضوع نشست امروز ما مروری بر فعالیت‌های خانه موسیقی در یک سال گذشته و همچنین اطلاع از چند دو چون اتفاقاتی که در این مدت افتاده است. به علاوه می‌خواهم درباره مسائل روزی که در حوزه موسیقی شاهدش هستیم گفت‌و‌گو کنیم.»

نوربخش در ابتدا بر فعالیت‌های خانه موسیقی در این مدت اشاره کرد و گفت: «خانه موسیقی فعالیت‌هایی داشته که آن‌ها را در چهارچوب تشکل‌ها و صنوف مختلف خانه انجام داده است. مسائل صنفی و بیمه هنرمندان همیشه پیگیری شده است. نشست‌های ماهانه خانه موسیقی هم در یکشنبه‌های آخر هر ماه برگزار می‌شود و در خلال آن اعضای خانه با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنند و رونمایی از آثار و دیدار اهل هنر هم در این بین اتفاق می‌افتد. خوشبختانه این جلسه‌ها جای خود را در بین اهالی هنر پیدا کرده است.»

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جاری خانه موسیقی گفت: «جلسات هیئت مدیره‌های کانون‌ها هم همواره برگزار می‌شود. ما در آغاز فعالیت دولت کنونی سعی کردیم ارتباطی را که در دولت گذشته تقریبا به صفر رسیده بود را تقویت کنیم. در این باره با معاونت محترم هنری آقای مرادخانی و وزیر محترم فرهنگ آقای جنتی نشست‌هایی داشتیم. بخشی از کار‌ها در حال انجام است اما متاسفانه بخشی از ماجرا هم به دلیل تنگاهای دولت با مشکل مواجه شده است. موضوعات مالی که کشور درگیر آن است از جمله مسائل اساسی و پرسش برانگیز است. مدیر دفتر موسیقی آقای ارجنمد هم در جلسات هیئت مدیره به طور متناوب شرکت می‌کنند. به علاوه همانطور که آقای رئیس جمهور گفتند امور باید به اهلش واگذار شود تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا کارهای تخصصی را در خانه موسیقی سامان ببخشیم. در حال حاضر هم می‌خواهیم بحث نظارت را به خانه موسیقی منتقل کنیم. به تدریج این اتفاق خواهد افتاد.»

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین گفت: «پیگیری بحث رفاهی و بیمهٔ هنرمندان از دیگر اقدامات ما بوده که متأسفانه در یک سال اخیر متوقف شده است. به این صورت که اعضای جدید، بیمه نمی‌شوند. دلیل آن هم مشکل بدهی دولت به تأمین اجتماعی است. البته با توجه به گفت‌و‌گو‌ها و هماهنگی‌های انجام شده بین آقای جنتی و آقای ربیعی (وزیر کار) قرار شده این مشکل هم به زودی برطرف شود.»

نوربخش در ادامه سخنانش با اشاره به انتشار خبری که حاکی از حمایت خانه موسیقی از تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسرا‌ها بود خاطرنشان کرد: «دو روز پیش برای رونمایی از یک آلبوم موسیقی به سازمان فرهنگی - هنری شهرداری رفتم، اما متاسفانه در خبر‌ها این‌گونه انعکاس داده شد که سازمان فرهنگی - هنری، موسیقی را تعطیل کرده و خانهٔ موسیقی هم تشکر کرده است. این در حالی بود که من فقط از انتشار آن آلبوم خاص از سوی سازمان فرهنگی هنری تشکر کردم. اصلا مگر می‌شود کسی از اهل موسیقی تعطیلی هر نوع کلاس موسیقی در هر نقطه‌ای از ایران را اتفاق خوشایندی بداند و از آن تشکر کند. با این وجود حضور مدرسان غیر حرفه‌ای و فاقد صلاحیت در فرهنگسرا‌ها لطمه‌ بیشتری به موسیقی می‌زند تا عدم وجود کلاس‌ها.»

خواننده آلبوم «پنهان چو دل» در ادامه سخنانش با اشاره به این موضوع که بعد جلسات پیاپی با شهاب مرادی از نفس تعطیل کردن انتقاد کرده اما مقوله آموزش موسیقی در فرهنگسرا‌ها را به خاطر حضور برخی از مدرسان غیر استاندارد خوش یمن نمی‌داند افزود: «لازم است به این نکته هم اشاره کنم که وضعیت آموزش آموزشگاه‌های موسیقی دست کمی از فرهنگسرا‌ها ندارند، کارت تدریس مربی‌ها هم لزوما نشان دهنده اعتبار ندارد. اصلا نظارت بر این موضوع را به این دلیل از خانهٔ موسیقی گرفتند که کسی نمی‌توانست بر نظارتش نفوذ کند! بنابراین خانه موسیقی را از این نظارت محروم کردند و وضعیت به آنچه امروز می‌بینیم مبدل شد. آن زمانی که خانه موسیقی نظارت بر کار مدرسان را به عهده داشت همه از شرایط راضی بودند و ما هیچ اعتراضی نداشتیم؛ اما متأسفانه در اواخر دولت نهم و دهم، این امر از خانهٔ موسیقی گرفته شد و به دیگران سپرده شد.»

این هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که بعد از ماه صفر، کلاس‌های موسیقی با چه ابعادی در فرهنگسرا‌ها بازگشایی خواهند شد؟ اینگونه پاسخ داد: «بازگشایی را از فرهنگسرا‌ها آغاز می‌کنیم و سپس به خانه‌های فرهنگ می‌رسیم. بین ۵۰ تا ۶۰ معلم نیز در این مکان‌ها تدریس خواهند کرد و در ادامه با کادر مجرب و مورد قبول به لحاظ سطح تدریس تعداد مدرسان را به حد نصاب خواهیم رساند.»

مدیرعامل خانهٔ موسیقی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران که ضمانت اجرای این وعده‌ها را مورد سوال قرار داده بود گفت: «من از قول مسوولان سازمان فرهنگی - هنری این تاریخ را اعلام می‌کنم و اگر این اتفاق نیفتد، خیلی چیز‌ها زیرسوال می‌رود. به هر حال ما با هم صحبت کرده‌ایم و به نقاط مشترکی برای بهبود وضعیت رسیده‌ایم. ما به هیچ‌وجه از تعطیلی موسیقی در فرهنگسرا‌ها دفاع نکردیم که اگر دفاع کرده بودیم، دیگر لزومی نداشت این تعداد از جلسات را برای برون رفت از وضعیت به وجود آمده پشت سر بگذاریم. ما این موضوع را پیگیری کردیم، بنابراین متهم کردن خانه موسیقی منصفانه نیست. از کمیتهٔ هنر نیز خواستیم از طریق آقای مختاباد این موضوع را پیگیری کند و ایشان هم تا الان کارهای مهمی را انجام داده‌اند. امیدوارم این اقدامات به نتیجه درست و حساب شده‌ای برسد.»

نوربخش از تشکیل شورای مشورتی خانهٔ موسیقی نیز که به برگزاری فستیوال موسیقی تهران منجر شد سخن گفت و یادآوری کرد: «یکی دیگر از بحث‌های این شورا، کپی‌رایت است که از چالش‌های مهم موسیقی محسوب می‌شود. اگر این موضوع پیگیری شود، انقلابی در موسیقی رخ خواهد داد و جریان موسیقی متحول می‌شود.»

این استاد آواز همچنین از مصوبهٔ هیئت مدیرهٔ خانهٔ موسیقی برای تشکیل کانون خوانندگان پاپ نیز خبر داد و اظهار کرد: «در نشستی که در این راستا برگزار شد‌، خوانندگان شاخص موسیقی پاپ حضور نداشتند و سعی کردیم نشست‌های بیشتری برگزار کنیم تا انتظارات برآورده شود. بنا شد برای این کانون یک هیئت موسس از خود خوانندگان پاپ فعالیت خود را آغاز کنند و در ادامه وضعیت کانون مربوطه به بهترین نحو پیگیری شود.»

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «ما همیشه مطالبات هنرمندان را پیگیری می‌کنیم. در حالی که شاید خیلی وقت‌ها آن‌ها را رسانه‌ای نکنیم. گاهی ما متهم می‌شویم که دربارهٔ اتفاقات موسیقی منفعل هستیم. در حالی که شاید تشخیص ما این باشد که کار بدون هیاهو پیش رود، زیرا فکر می‌کنیم این‌طوری نتیجه‌بخش‌تر است، در حالی که اگر احساس کنیم نتیجه‌ای نمی‌گیریم، به اعتراض رسانه‌ای دست خواهیم زد. هر کنسرتی در این کشور لغو شده، خانهٔ موسیقی به‌طور جدی آن را پیگیری کرده است.»

بخش پایانی این نشست، به موضوع دخالت ناجا به بحث کیفی کنسرت‌ها اختصاص داشت که نوربخش در این‌باره گفت: «راجع به بحث کیفی کنسرت‌ها فقط اهل فن می‌توانند اعتراض کنند و هیچ ارگان دیگری صلاحیت دخالت در این کار را ندارد.»

او درباره هزینه‌های اخذ شده از سوی اداره اماکن در موقع برگزاری کنسرت‌ها نیز گفت: «من جز آن دسته از کسانی بودم که بیش از همه به پول گرفتن ادارهٔ اماکن واکنش نشان دادم این موضوع هیچ توجیهی ندارد، هنرمند نباید به ادارهٔ اماکن وجهی پرداخت کند. ادارهٔ اماکن باید با آن مکان سروکار داشته باشد.»

مدیرعامل خانهٔ موسیقی سخنانش را اینگونه به پایان برد: «من اهل داد زدن نیستم، اهل جنجال هم نیستم، فقط به‌دنبال انجام کار‌ها هستم. تجربه ثابت کرده است که هیچ کاری با جنجال پیش نمی‌رود. جنجال وقتی کارایی دارد که شما مطمئن باشید از هیچ راه دیگری نمی‌شود مسئله را حل کرد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1393 - 15:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به هیچ‌وجه از تعطیلی موسیقی در فرهنگسرا‌ها دفاع نکردیم | موسیقی ما