برنامه یاد بعضی نفرات
 
کوروش بابایی در گفت و گو با موسیقی ما عنوان کرد؛
اثری موفق است که هم مردم آن را دوست داشته باشند و هم کارشناسان آن را تایید کنند
موسیقی ما - کورش بابایی از کار کردن روی آلبوم جدیدش خبر داد. این نوازنده نام آشنای کمانچه در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی ما ضمن بیان این مطلب گفت: این آلبوم برای سازهای زهی ایرانی تهیه خواهد شد. اتودهای اولیه کار تمام شده اما ضبط نهایی آن هنوز آغاز نشده است.

وی با بیان این جمله که حس شخصی‌اش گواه موفق شدن این کار است، افزود: به گمانم این کار می‌تواند به عنوان یک حرکت جدید برای ساز کمانچه خود نمایی کند. البته پیش از این هم آلبوم‌های فراوانی برای ساز کمانچه منتشر شده اما در این آلبوم من از ساز ترهو استفاده کرده‌ام.

وی با اشاره به استفاده از این ساز جدید در آلبومش گفت: این ساز توسط «پی‌تر بیفین» سازنده استرالیایی ساخته شده و احتیاجی به پوست ندارد. بنابراین در ترهو صدا نرم و صاف است و از نظر من صدای جذابی دارد. این ساز در آلبوم من جلوه خوبی دارد و به خوبی نمایان می‌شود و امیدوارم از سوی مردم و اهل فن مورد قبول واقع شود. صداهای تیزی که گا‌ها بعضی از شنونده‌های غیر حرفه‌ای کمانچه را آزار می‌دهد در این ساز وجود ندارد. من از زمانی که شروع به درس گرفتن کمانچه کردم احساس کردم صدای کمانچه باید نرم‌تر و صاف‌تر شود تا در مدت زمان‌های طولانی‌تر قابل شنیدن باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار موسیقی ما درباره تفاوت صدادهی این ساز با کمانچه و البته ویولن گفت: اگر ساز‌هایی که با فرکانس بالا هستند را به مدت طولانی بنوازید ممکن است گوش مخاطب آزرده شود. سازهای غربی به دلیل آنکه از این بابت روی آن‌ها کار شده است لطافت فراوانی دارند. اگر بنا باشد در نوع صدادهی ویولن و کمانچه را مقایسه کنیم به این موضوع واقف خواهیم شد. ترهو هم این خاصیت را دارد و ارکستر زهی ایرانی را تداعی می‌کند. این ساز در رنج محدوده باس است و خیلی روی آن کار نشده بنابراین ممکن است در ارتباط با باس یا روی ساز غربی کار کنم و یا کمانچه باس (ابداع استاد قنبری) را به کار ببرم. امیدوارم به صدادهی مورد نظر در این کار برسم. البته قصد دارد تمام کار توسط کار توسط کمانچه و ترهو اجرا شود.

وی همچنین درباره جامعه هدف اصلی این آلبوم خاطر نشان کرد: تمام آثار موسیقی برای مردم ساخته می‌شوند. اگر قرار باشد اثر موسیقایی به قدری انتزاعی باشد که فقط به من مربوط شود هیچ وقت نیازی به انتشار آن وجود ندارد. آنچه مسلم است سعی همه موزیسین‌ها آن است که به دو هف اصلی برسند. یکی اینکه مردم لذت ببرند و دیگری اینکه اهل فن آن کار را تایید کنند. اگر این دو فاکتور با یکدیگر همراه شوند آلبوم می‌تواند با هر ژانری که دارد موفق باشد.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی افزود: انواعی از موسیقی‌هایی را می‌شنوید که با اقبال عمومی همراه هستند اما اهل فن آن‌ها را تایید نمی‌کنند. این وضعیت بیشتر در مورد کارهایی به وجود می‌آید که به سمت بازاری شدن پیش رفته و از اصالت هنری فاصله گرفته است. آنجاست که یکی از فاکتورهای اصلی از دست می‌رود. اما فاکتور مهمی به نام اقبال عمومی را مال خود کرده است. البته اگر قرار باشد نگاه کار به موسیقی صرفا مادی باشد، بسیاری از افراد اصلا به نظر اهل فن اهمیت نمی‌دهند و به سمت ارائه چنین کارهایی گرایش دارند.

بابایی با توضیح درباره کار موفق گفت: به عنوان یک موزیسین معتقدم کاری موفق است که هم مردم آن را دوست داشته باشند و هم کارشناسان آن را تایید کنند. انجام چنین هدفی آرزوی من است و امیدوارم در این آلبوم به نقطه مورد نظر برسم.

وی همچنین با اشاره به اینکه اجرای کنسرت‌های بی‌کلام در ایران یک پروسه پیچیده و مشکل است در مورد کنسرت‌های پیش رو افزود: هم اکنون تمرین‌هایی را با گروه «نور» به سرپرستی کریستف رضایی آغاز کرده‌ایم چرا که به زودی در کشورهایی هندوستان، فرانسه و... اجرا خواهیم داشت. در زمینه کارهای عمومی هم چندی پیش با گروه «بیدل» و آقای سراج کنسرت موفقی را در تونس پشت سر گذاشتیم.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 آبان 1393 - 09:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اثری موفق است که هم مردم آن را دوست داشته باشند و هم کارشناسان آن را تایید کنند | موسیقی ما