در گفتگو با برنده تندیس طلایی بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و سایر ژانرها از دومین جشن سالانه «موسیقی ما» عنوان شد؛
کارن همایونفر: هنوز دل چرکینی من از تلویزیون پا برجا است
موسیقی ما - «کارن همایونفر» که یکی از آهنگسازان با سابقه سینما و تلویزیون است این روزها درگیر یک تجربه جدید و متفاوت است. او مراحل ساخت موسیقی تئاتر «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی «بهمن فرمان آرا» را به اتمام رسانده است. تئاتری که اخبار مربوط به آن از مدتها قبل مورد توجه مخاطبان و رسانه ها بود و چهره های مطرحی در تیم بازیگری آن هم حضور دارند. کارن همایونفر در گفتگوی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» از جزئیات جدیدترین تجربه هنری خود سخن گفت. از سویی دیگر موسیقی فیلم «برف روی کاج ها» ساخته کارن همایونفر هم چندی پیش موفق به کسب تندیس طلایی دومین جشن سالانه «موسیقی ما» شده بود. به همین دلیل او نظرات و پیشنهاداتش را پیرامون دومین جشن سالانه «موسیقی ما» را هم عنوان کرد.
 
  • *از مراحل ساخت موسیقی تئاتر «مردی برای تمام فصول» برای ما بگویید و اینکه ایده حضور شما در این پروژه چگونه شکل گرفت؟
پس از اینکه امسال موسیقی متن فیلم سینمایی آقای «بهمن فرمان آرا» را ساختم بلافاصله پس از آن مشغول موسیقی تئاتر ایشان شدم. این تئاتر برای دوران الیزابتی و یکی از مهمترین متن هایی است که برای تئاتر نوشته شده است. طبیعتا باید به منابع و آثاری که مربوط به سالهای 1500 تا 1600 میلادی بودند رجوع می کردم. خوشبختانه به دلیل آشنایی خودم با این رپرتوار، موسیقی نوشتم که احساس می کنم با تئاتر همخوانی دارد. هنوز تمرینات با موسیقی را شروع نکرده ایم و پس از تایید آقای فرمان آرا برای قطعات، بازیگران می توانند با موسیقی تمرین خود را آغاز کنند.
 
  • *فکر کنم این اولین تجربه شما در زمینه موسیقی تئاتر باشد.
بله همینطور است. من هرگز در این زمینه فعالیتی نکرده ام. دهها پیشنهاد طی سالهای گذشته داشتم ولی این کار را انجام ندادم زیرا احساس می کردم که شاید برای این حوزه مناسب نباشم. اما این بار که پذیرفتم شرایط تفاوت داشت.
 
  • *چه تفاوتی باعث شد که این پیشنهاد را قبول کنید؟
 زیرا تا کنون کمتر شاهد تئاتری نظیر مردی برای تمام فصول و با این شکوه بوده ایم. این یک تئاتر به معنای واقعی کلمه است. علاقه شخصی من به کارگردانی آقای فرمان آرا متن و بازیگران بسیار خوبی که حضور دارند باعث شد تا برای این تجربه جدید ترغیب شوم.
 
  • *آیا از این پس فعالیت بیشتری در زمینه موسیقی تئاتر خواهید داشت؟
تئاتر ما نه به آن مفهومی که از «poor theater» می شناسیم بلکه به معنای واقعی کلمه کمی فقیر است. باید اتفاقاتی در آن رخ دهد که تئاتر به شکوه سابق خودش بازگردد. بعید می دانم با این شرایط و بودجه هایی که به این هنر اختصاص داده می شود بتوانیم شاهد تکرار کارهایی از این دست باشیم. فکر می کنم اولین بار است که بخش خصوصی پیگیر این کار شده است. گرایش زیادی برای فعالیت در تئاتر ندارم زیرا متن برای من اهمیت زیادی دارد و ترجیح می دهم همین کار سینمایی را ادامه دهم. مگر تئاتری نظیر مردی برای تمام فصول تکرار شود تا بخواهم مجددا در این حوزه فعالیت کنم.
 
  • *این روزها مشغول آهنگسازی برای کدام فیلم های سینمایی هستید؟
از ابتدای سال فیلم دوست عزیزم «رضا کاهانی» را کار کردم که به اتمام رسید. پس از آن آهنگسازی برای فیلم سینمایی آقای فرمان آرا به نام «دلم میخواد» را انجام دادم و به مخاطبان توصیه می کنم که هر دو فیلم را تماشا کنند. در حال حاضر درگیر پروژه آقای «ابوالحسن داودی» هستم که چند سال قبل برای آخرین فیلم ایشان که توقیف شد اغلب عوامل تولید سیمرغ دریافت کردند. پس از اتمام پروژه ایشان کار ساخت موسیقی فیلم آقای «امیرحسین ثقفی» را آغاز می کنم که از جوانان آینده دار سینمای ایران است. در دو فیلم قبلی ایشان حضور داشتم و «مردی که اسب شد» عنوان این پروژه جدید است و فکر می کنم تجربه خوبی با همدیگر داریم. برای هر دو فیلم قبلی او هم جایزه منتقدین و هم دیپلم جشنواره فجر را دریافت کردم.
 
  • *ماه رمضان امسال باز هم یک بازگشت موفقیت آمیز به تلویزیون داشتید و موسیقی سریال «مدینه» را ساختید. آیا فعالیت «کارن همایونفر» در تلویزیون بیشتر می شود یا هنوز همان دلخوری هایی که سال گذشته، در گفتگویی که با همدیگر داشتیم، به آنها اشاره کردید پا برجا است؟
سال گذشته و پس از مدتها دوری از تلویزیون، موسیقی سریال «مادرانه» را کار کردم. امسال هم سریال «مدینه» را در ایام ماه رمضان روی آنتن داشتم. فکر می کنم موسیقی هر دو سریال مورد توجه واقع شد. اگر حقیقت را بخواهید هنوز همان دل چرکینی من از تلویزیون پا برجا است. ترجیح دادم کار خودم را در تلویزیون کمتر کنم به دلیل اینکه دیگر فرقی نمی کند کارن همایونفر، «فردین خلعتبری» یا «پیمان یزدانیان» آهنگ بسازند یا کسانی که الفبای این کار را بلد نیستند. من موسیقی سریال مدینه را کاملا به سمت یک موسیقی مردمی سوق دادم تا همه بتوانند آن را زمزمه کنند و بخوانند. به جای اینکه رسم شده است فقط در پایان سریال از یک ترانه استفاده می کنند، من در تمام آن مجموعه از ترانه های متعدد استفاده کردم. همکاری با تلویزیون را خیلی دوست دارم و نزدیک به سی سریال طی بیست و دو سال اخیر کار کرده ام اما آنقدر که باید از تلویزیون بها نگرفته ام. با وجود اینکه تلویزیون و مخاطب میلیونی آن را دوست دارم ولی وقتی که دلسرد می شوید دیگر دلسرد شده اید!
 
  • *تیتراژ پایانی آن سریال با صدای «مرتضی اسکندری» شنیده شد که نام او خیلی در رسانه ها مطرح نبود. همکاری با او چگونه شکل گرفت؟
اتفاقا ایشان چند کار گذشته من را هم خوانده بودند از جمله می توانم به «قصه پریا» اشاره کنم که بعدا «رضا یزدانی» یک نسخه دیگر آن را خواند. همچنین او برای سریال های «اغما» و «لالایی برای بیداری» هم خوانده بود. قرار بود شخص دیگری تیتراژ پایانی مدینه را بخواند که این امر محقق نشد و من از درون کار مرتضی اسکندری را انتخاب کردم. برخی از ترانه های میانی سریال را هم «یغما گلرویی» سروده بود که «میلاد فرهودی» زحمت خواندن آنها را کشید. یک مقدار هم سعی دارم که صداهای جدیدتر معرفی کنیم تا از این صداهای تکراری جلوگیری شود. به هرحال چهره های جوان و صداهای تازه باید وارد عرصه شوند تا رنگ و بوی آثار هم متفاوت تر شود.
 
  • *پس از کسب تندیس طلایی دومین جشن سالانه «موسیقی ما» برای موسیقی فیلم «برف روی کاج ها» چه احساسی داشتید؟
این مقوله کسب جایزه برای من امتیاز بسیار ویژه ای نیست زیرا من سیمرغ ها، دیپلم ها و تندیس های خانه سینما را به دفعات دریافت کرده ام. اما جایزه ای که مستقیما از منتقدین یا مردم یا یک سایت مردمی نظیر «موسیقی ما» دریافت می کنید حس و حال دیگری دارد. احساس بسیار خوبی داشتم زیرا آن تندیس را مستقیما از مردم و منتقدان دریافت کردم. موسیقی «برف روی کاج ها» و «همه چیز برای فروش» جایزه انجمن منتقدین را دریافت کرده بودند اما تندیس طلایی جشن «موسیقی ما» تکمیل کننده بود.
 
  • *فکر می کردید که موسیقی برف روی کاج ها مورد پسند منتقدین و اهالی موسیقی هم قرار بگیرد؟
موسیقی این فیلم و موضوع و عوامل تولید آن از جمله «پیمان معادی» که وظیفه کارگردانی را بر عهده داشت را بسیار دوست دارم. برف روی کاج ها از آلبومی انتخاب شد که در آن موسیقی های دیگری هم وجود داشت که سیمرغ و تندیس خانه سینما را دریافت کرده بودند. حقیقت این است که فکر نمی کردم موسیقی برف روی کاج ها چنین جایزه ای را کسب کند به دلیل اینکه یک موسیقی کاملا کلاسیک است. برقراری ارتباط با آن به مخاطب کمی حرفه ای تر احتیاج دارد.
 
  • *در مورد کیفیت برگزاری این جشن چه نظری دارید و انتقادات و پیشنهادات شما برای نظرسنجی و جشن سال آینده چیست؟
از تمامی بچه های سایت «موسیقی ما» تشکر می کنم و در شب برگزاری و روزهای منتهی به جشن شاهد زحمات آنها بودم. تنها نکته ای که یک مقدار من را اذیت کرد نگاهی است که متاسفانه از تفاوت نسل ها ایجاد شده است. برخی دیالوگ هایی در شب جشن «موسیقی ما» بین اساتید بزرگتر و جوان ترها رد و بدل شد که آنجا محل مناسبی برای بیان آنها نبود. اگر هم دقت کرده باشید زمانی که برای کسب جایزه رفتم گفتم که هیچ شکایتی ندارم! می خواستم که همه متوجه شوند که این جشن جای چنین مسائلی نیست. زمانی که قرار است همه ما یک شب در کنار هم باشیم و همدیگر را تشویق کنیم، این قبیل انتقادها نه در شأن این مراسم است و نه در شأن هنرمندان است. این صحبت من به معنای نادیده گرفتن نقد نیست بلکه آن اتفاقات در شب جشن «موسیقی ما» گلایه های چند نسل از همدیگر بود که آنجا مکان مناسبی برای این موضوع نبود. پیشنهاد من برای برگزاری جشن «موسیقی ما» در سال های آینده این است که حوزه موسیقی پاپ که در این سایت و جشنواره هایی از این قبیل بسیار مهم است از سایر موسیقی ها باید تفکیک کرد. به دلیل اینکه اهالی موسیقی پاپ مخاطبان متفاوتی دارند و از سویی این تفکیک می تواند به تخصصی تر شدن جشن هم کمک کند. زمانی که از آقای «فرهاد فخرالدینی» تقدیر صورت می گیرد و پس از آن موسیقی پاپ شنیده می شود باعث ایجاد کمی ناهمگونی ایجاد می شود. در این صورت هم بچه های پاپ و هم اساتید سایر سبک ها که بسیار بزرگ هستند و احترام آنها واجب است راحت تر خواهند بود. به طور کل اگر بخش موسیقی پاپ این جشن در یک روز یا ساعت دیگری برگزار شود قطعا به نفع طرفین خواهد بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آبان 1393 - 14:15

دیدگاه‌ها

نیما کامکار
178.62.132.86
یکشنبه 18 آبان 1393 - 09:40

قطعا یکی از عادلانه ترین جوایز امسال جشن موسیقی ما جایزه ای بود که کارن گرفت و مسلما حقش بود
کارن موزیسین بزرگیه برای این مملکت و باید قدرشو بدونیم

یکشنبه 18 آبان 1393 - 12:24
Masoumeh 1987

موافقم.

188.159.195.35
یکشنبه 18 آبان 1393 - 10:44

سنتوري و كارن همايونفر

يادش بخير

علی
95.38.11.93
یکشنبه 18 آبان 1393 - 16:59

آهنگ پل چوبی شاهکار زیبای کارن همایون فر بود.حس معنوی خوبی از این آهنگ می گیرم.امیدوارم که باز شاهد چنین آثار ارزشمندی باشیم.

هستی صفائی
65.49.68.173
دوشنبه 19 آبان 1393 - 00:34

بی شک موسیقی های استاد همایونفر از بهترین آثار موسیقایی تولید شده ی چند سال اخیر در زمینه ی فیلم و سینماست...
موسیقی فیلم برف روی کاج ها هم از زیباترین و دلنشین ترین شاهکارهای استاد به حساب میاد...یک موسیقی تمام کلاسیک درونگرا با اجرای بینظیر...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.