برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آموزشگاه موسیقی محمد اسماعیلی؛
«نادر مشایخی» رهبری ارکستر تدریس می‌کند
موسیقی ما - نادر مشایخی از هنرمندان سرشناس کشورمان در یک دوره آموزشی رهبری ارکستر را تدریس می‌کند.  مشایخی در توضیح این کلاس گفت: «هدف از این کلاس، تدریس نوعی از رهبری است که از نیمهٔ دوم قرنِ ۱۸م شکل گرفت و تا به امروز تکامل پیدا کرده است. از آنجا که ابرازگرِ موسیقایی برای انتقال عواطف به مخاطب (شنونده) احتیاج به ابزار دارد، یک رهبر، ارکستر را بمنزلهٔ ابزار خود می‌بیند و الزاماً، مجبور است همهٔ جنبه‌های آن را فرا گیرد. برای این فراگیری باید تکنیکِ خود را چنان اعتلاء بخشد، که دیگر با خود درگیر نباشد. تازه آنوقت است، که می‌تواند صد در صدِ توجهِ خود را به ارکستر معطوف کند. از این رو در این کلاس، نخست، توجه فقط روی تکنیکِ رهبری متمرکز خواهد بود.

وی ادامه داد: «سپس تمرین با ارکستر مدّ نظر خواهد بود. زیرا رهبری خوب است که بتواند خوب با ارکستر تمرین کند، چون همانطور که ضرب‌المثلِ آلمانی می‌گوید؛ ارکستر ضعیف وجود ندارد، فقط رهبر ضعیف وجود دارد. تمرینِ خوب با ارکستر، یعنی، کشفِ نقطه ضعف‌ها در اجرای یک اثر و تصحیح کردنِ آن در کوتاه‌ترین مدت. این فقط زمانی امکان پذیر است، که رهبر پارتیتور را، از لحاظِ فنی/هنری ۱۰۰٪ حفظ باشد و به همهٔ جنبه‌های آن تسلطِ کامل داشته باشد. در رابطه با کارِ حرفه‌ای با ارکستر، بجز جنبهٔ فنی/هنری، جنبه‌های دیگری وجود دارند، از قبیلِ روانشناسیِ اجتماعی. ارکس‌تر در واقع ماکتِ کوچکی از اجتماع است. بنابراین ضروری است که رهبر از رموز کارِ اجتماعی هم اطلاع داشته باشد. بتواند در نوازندگان با روحیات مختلف انگیزه برای به هدف رسیدنِ یک اجرای خوب ایجاد کند. این جنبه در واقع آخرین موضوعی خواهد بود، که طیِ تمرینات به آن دقت می‌شود.»

کلاس‌های رهبری ارکستر از سه بخش تشکیل شده‌اند :

بخش اول، شامل تکنیک رهبری ارکستر (از دورهٔ کلاسیک تا سال ۱۹۵۰)،

بخش دوم، آنالیز فنی/هنری آثار برگزیده از باخ، بتهوون، موتسارت، شوبرت، شومان، برامس، چایکفسکی و استراوینسکی) و رهبری آن‌ها (ابتدا با پیانو ۴ دست)

بخش سوم؛ آنالیزِ تخصصی سازهای ارکس‌تر، چگونگی تمرین با ارکستر، جنبه‌های حرفه‌ای کار با ارکستر

دوره آموزشی رهبزی ارکستر نادر مشایخی در آموزشگاه موسیقی محمد اسماعیلی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره‌ها 88171230 و 88171377 تماس بگیرند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آبان 1393 - 09:38

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «نادر مشایخی» رهبری ارکستر تدریس می‌کند | موسیقی ما