برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه کنسرت این موزیسین و در گفتگو با سایت «موسیقی ما» مطرح شد؛
آریا عظیمی نژاد: «ریشه‌های واژگون» نام مجموعه اى از اجراها با نوازندگان و خوانندگان موسيقى مقامى ما است
موسیقی ما – کنسرت «آریا عظیمی نژاد» در فرهنگسرای «نیاوران» برگزار خواهد شد. این برنامه طی روزهای 12، 13 و 14 مهرماه و با نام «ریشه های واژگون» روی صحنه می رود. عظیمی نژاد پس از مدتها به صحنه و اجرای زنده بازگشته است و این بار هم برنامه های متفاوتی را برای مخاطبان تدارک دیده است. این آهنگساز باسابقه طی سالهای اخیر هرگاه با طرح و ایده ای متفاوت در عرصه موسیقی ظاهر شده است توانسته نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را جلب کند. دقایقی را با خالق موسیقی سریال «پایتخت» گپ زدیم و او از جزئیات کنسرت ریشه های واژگون، دلیل انتخاب این اسم عجیب و سایر برنامه های خود برای ما سخن گفت. گفتگوی سایت «موسیقی ما» با آریا عظیمی نژاد پیش روی شما قرار دارد:
 
  • *دلیل انتخاب عنوان «ریشه های واژگون» برای این کنسرت چیست؟
استفاده از كلمه ريشه ها اشاره اى به سنت ها و قدمت موسيقى مقامى اين مرز و بوم است كه در واقع موسيقى سنتى ما نيز به گونه اى پر رنگ از آن وام گرفته است. واژگون ، نمادى از نگرش و نگاهى متفاوت به سنت ها است. دليل اين نامگذارى در واقع مواجهه متفاوت من به عنوان نوازنده سه تار با موسيقى هاى نواحى ايران است كه در اين كنسرت دونوازى سه تار با دو تار نواز كتولى یعنی «سيد احمد حسينى» صورت مى گيرد. همراهى سازهاى كوبه اى ابداعى توسط «فرهاد صفرى» هم به آن رنگ و لعاب ديگرى مى بخشد
 
  • *این استنباط از اسم ریشه های واژگون می شود که عنوان یک پروژه موسیقایی باشد.
اين نام گذارى به يک كنسرت ختم نمى شود بلكه نام مجموعه اى از اجراها با نوازندگان و خوانندگان موسيقى مقامى ما است .
 
  • *ترکیب نوازندگان و گروه همراه شما چگونه است؟
همان طور كه گفتم سه تار نوازى خودم و دوتار نوازى سيد احمد حسينى و تمبک و زروان توسط «فرهاد صفرى» و باژ توسط «حامد دژبراز» نواخته مى شود.
 
  • *در کارنامه کاری شما هم آثار پاپیولار و هم آثاری با مخاطب خاص وجود دارد. این کنسرت آیا برای مخاطب خاص است یا برای عامه مردم جذابیت خواهد داشت؟
 تجربه به من نشان داده است که نگاه مردم ما به موسيقى نواحى و مقامى، نگاهى فراگير و پر كشش براى آنها است پس اساسا نمى شود به آن موسيقى خاص گفت چون از دل همين مردم به وجود آمده و تكامل يافته است.
 
  • *برای کنسرت پیش رو تا چه حد به فکر نوآوری بوده اید؟
در واقع سه تار سعى در ايفاى نقشى متفاوت براى شنيدن اينگونه موسيقى دارد و خروج از فضاى اجراى مقامات به صورت صرف و ورود به دنياى بداهه نوازى مى تواند جذابيت هایى به همراه داشته باشد كه اين جذابيتها براى شنودگان و براى ما اجرا كنندگان خواهد بود. چون بر اساس فرم بداهه نوازى مطمئنا در هر شب اجرا ما با حس هاى لحظه اى خودمان روبرو خواهيم شد كه اين اتفاق درهاى دنياى وسيع و زيباى موسيقى را به رويمان مى گشايد. ما حتى در زمان بندى كنسرت هم كاملا شناور حركت ميكنيم و ممكن است بر اساس حال نوازندگى زمان قطعات متغيير شود.
 
  • *به فکر انتشار آلبومی از قطعات این کنسرت هستید؟
هدف ما ضبط هر شب اجرا با كيفيتى مناسب انتشار است تا نسبت به حال و هواى نوازندگان بهترين شب اجرا انتخاب شود.
 
  • *امکان تمدید این برنامه وجود دارد؟
بله ما آمادگى لازم براى تمديد كنسرت را داريم و مسئولان فرهنگسرا هماهنگى هاى لازم صورت گرفته است.
 
  • *دلیل دوری طولانی مدت شما از استیج و اجرای زنده چیست؟
در واقع تمركز من روى موسيقى فيلم در اين سالها باعث اين امر شده است اما مدت زيادى من مترصد اجراى زنده و ساخت موسيقى به صورت مستقل بودم. با توجه به افت كيفى سينما و تلويزيون و عدم تمايل شخصى براى حضور در پروژه هاى كم كيفيت، اين تغيير سياست كارى سريعتر صورت گرفته و مى گيرد.
 
  • *چرا همانند برخی آهنگسازان، در زمینه رهبری ارکستر و حضور مستمر روی استیج فعالیتی ندارید؟
 فضاى ساخت موسيقى فضاى خلوت و بدون تنش و شخصى است و عادت به اين فضا شما را از ورود به فضايى با التهاب و متشنج  كنسرتها كه معمولا ناشى ازعدم هماهنگى و ضعف در برنامه ريزى است، دور مى كند. ترک عادتها سخت است ! هر چند اجراى صحنه اى آنقدر جذابيت دارد كه شما صابون آن را به تنتان بماليد!
 
  • *آیا پس از این برنامه باز هم از استیج و اجرای زنده دور می شوید؟ همچنین از فعالیت های آینده خود هم برای ما بگویید.
بله همانطور كه گفتم تغيير در سياست كارى من باعث تداوم اين اتفاق خواهد بود. گسترش ريشه هاى واژگون با ساير موزيسين هاى موسيقى نواحى و اجراى ساخته هاى خودم در زمينه موسيقى فيلم و سريال كه شامل اجراى تم هاى بى كلام و با كلام  كه خوانندگان درخشانى را شامل مى شود، از برنامه هاى پيش رو است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مهر 1393 - 16:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آریا عظیمی نژاد: «ریشه‌های واژگون» نام مجموعه اى از اجراها با نوازندگان و خوانندگان موسيقى مقامى ما است | موسیقی ما