برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده آلبوم «روبات» در آستانه کنسرت 23 مرداد در گفت‌وگو با «موسیقی ما»؛
علی لهراسبی: مجاز‌شدن برخی از زیرزمینی‌ها برای موسیقی ایران خوب است
موسیقی ما – خواننده آلبوم «روبات» نخستین اجرای زنده اش را پس از انتشار این آلبوم در تهران درتاریخ 23 مرداد روی صحنه می برد. به گزارش «موسیقی ما»، علی لهراسبی پس از انتشار آلبوم جدیدش که با واکنش های خوبی نیز مواجه شد، نخستین کنسرت اش را روی صحنه می برد تا پس از مدت ها در تهران به اجرای زنده بپردازد. این خواننده چند روز پیش ازاین برنامه در گفتگو با «موسیقی ما» درباره این اجرا و برنامه هایش سخن گفت. بخش هایی از این صحبت ها را در ادامه در «موسیقی ما» می‌خوانید:
 
  • * بعد از آلبوم «روبات» که خیلی هم طرفدار داشت قرار است نخستین اجرای زنده خود را روی صحنه ببری. ولی چرا انقدر دیر؟
این گلایه را خیلی ها به من دارند و کاملا هم حق را به آنها می دهم. من بعد از انتشار آن آلبوم به تورنتو رفتم و برنامه ای پر درد سر داشتم که در ادامه در مورد آن هم صحبت خواهم کرد. بعد از آن هم جام جهانی هنرمندان در روسیه بود و خلاصه کمی هم بازیگوشی خودم باعث شد که اجرای اول بعد از آلبوم تا این حد دیر شود. هر چند منیجر های من هم کمی کم کاری کردند و سالن را در اردیبهشت برای من رزرو نکردند.
 
  • * آلبوم «روبات» در خیلی از نظرسنجی ها از جمله نظرسنجی «موسیقی ما» در رتبه نخست قرار داشت و دارد و واکنش های جالبی به آن شده. خودت در این باره چه نظری داری؟
ببین قسمتی از واکنش ها در مورد هر آلبوم را همین نظرسنجی ها تعیین می‌کنند. من هم تا حدودی پیگیر بودم و در رسانه‌هایی که مرجع بودند اوضاع آلبوم خوب بود و واکنش‌های خوبی می‌دیدم. بخشی از این واکنش‌ها راهم اطرافیان هر خواننده‌ای رقم می‌زنند و خود من به شخصه از اطرافیانم برخی واکنش‌ها را دیدم.
 
  • * می خواهی بگویی اصل واکنش ها در کنسرت مشخص می شوند؟
قطعا. خود من بارها بوده که به موفقیت یک قطعه ایمان داشتم ولی در کنسرت بر اساس ری‌اکشن و فید‌بک‌هایی که می‌بینم کاملا نظرم عوض می‌شود. یعنی سلیقه مخاطب را هیچ رقمه نمی‌شود پیش بینی کرد. معمولا بهترین واکنش‌ها را از نوع برخورد هواداران در کنسرت می‌شود به صورت واضح دید.
 
  • * دو سه سال پیش از تو به عنوان «سلطان غم» یاد می شد. قطعات عاشقانه و غمگین ات به شدت طرفدار داشت ولی در آلبوم های جدیدت دیگر وارد فضاهای ریتمیک و یک موسیقی به روز شده ای. کنسرت ات قرار است در کدام یک از این فضاها سیر کند؟قرار است یک اجرای آرام با قطعات غمگین و عاشقانه را شاهد باشیم یا نه اجرای اکتیو و سراسر پر انرژی؟
فضای کنسرت در ایران باید جوری باشد که مخاطبی که در سالن نشسته نه باید خسته شود و هم اینکه دوست داشته باشد. در ایران اغلب کنسرت ها فضاهایی مهیج و عمدتا ریتمیک دارند که مورد توجه مخاطبان هم قرار می گیرد. من نمی‌گویم که قطعات پرطرفدار و ترانه‌های تیتراژی که مردم دوستشان دارند را نمی‌خوانم ولی قطعا هفتاد درصد اجرای بیست و سوم من برنامه ای ریتمیک و شاد و پر‌انرژی خواهد بود.
 
  • * در یکی از کنسرت هایت با «محسن یگانه» فطعه «سزامه» را به صورت دو صدائه خواندید که خیلی مورد توجه قرار گرفت. گذشته از آن قطعاتی چون «کوه»، «بعد رفتنت»، «فاصله ها»، «عطر نرگس» و ...هم همیشه خیلی مورد استقبال قرارمی گیرند. در این برنامه چطور قراراست همه حاضرین در سالن را راضی نگه داری؟
بیست و یک قطعه اجرا خواهیم کرد و واقعا نمی‌شد برخی از آثار را حذف کنیم. علاوه بر آثار قبلی از آلبوم‌های جدید من قطعاتی بودند که آنها را هم نمی‌شد حذف کنیم. یکی از سخت‌ترین بخش‌های برنامه من همین انتخاب قطعات بود. ولی قطعا سعی کرده ایم که همه راضی باشند.
 
  • * اجراهای یکنواخت در کنسرت‌های داخلی باعث برخی انتقادها شده. تو در این مورد چه حرفی داری؟
البته من اعتقاد دارم از زمانی که‌ آقای ارجمند آمده اند اوضاع بهتر شده. اینکه یک نفر از جنس موسیقی آمده و مسئولیت گرفته خیلی خوب است و نظر همه جلب شده. در مورد نوآوری در کنسرتها هم نمی‌توانیم بگوئیم نیست. من در کنسرت برخی دوستان می‌بینم که همگان شاهد اجرای اتفاقات استیجی هستند. ولی نکته اینجاست که باید ببینیم یک آرتیست در کنسرتش در ایران چکار می‌تواند بکند؟ اینکه برخی‌ها حتی حداقل‌ها را رعایت نمی‌کنند، حق با شماست. ولی من اعتقاد دارم که قطعا برای مخاطبی که بلیت می‌خرد و به سالن می‌آید باید احترام گذاشت و برایش سنگ تمام گذاشت. محدودیت‌هایی هم وجود دارد که قطعا خودت می‌دانی.
 
  • * سوال آخرم در مورد روند اعطای مجوز به خواننده های زیرزمینی در ایران است. تصور خیلی ها این است که برخی هر کاری می کنند که آنها مجوز نگیرند و محبوبیت بالای تعدادی از آنها کمی برخی را ترسانده. تو با این صحبت ها موافقی؟
قطعا این طور نیست. هنرمندیکه کارش خوب است به نظرم حق‌اش است که بیاید و بخواند و مردم از آثارش لذت ببرند. ولی موسیقی‌ای که یک خانواده با هم نتوانند گوش کنند دیگر موسیقی نیست. مثلا امثال «یاس» باید مجوز بگیرند. چون هم استایل هنری دارد و هم اینکه آثارش به معضلات اجتماعی با نگاهی ویژه و قوی می‌پردازد. اعتقاد دارم در صورت مجاز‌شدن خیلی از همین قبیل چهره‌ها از جمله یاس که خود من واقعا آثارش را پیگیری می‌کنم، فضای رقابت جدی‌تر می‌شود و این برای کلیت موسیقی در ایران خوب است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1393 - 11:42

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 13:19

خیلی جالبه تا دیروز به خواننده های پاپ میگفتن زیرزمینی الان به رپرها ولی یه تفاووتعمده دارن واونم اینه که کلن یک یا دو رپر خوب داریم وتازه اونا هم یک یا دوتا ترک .اگه رپرها می خوان با این اشعار بی سروته و بی معنی وآبکی ادامه بدن مطمئن باشن تا قیامتم بهشون مجوز نمیدن آقای لهراسبی هم تو یه مصاحبش گفته که باید بهشون مجوز بدن تا اونا هم خطوط قرمز رو رد نکنن (به این مضمون گفته بود) اصولا رپرها کارشون همینه که خطوط قرمز رو رد کنن وبیان اجتماعی وسیاسی بخونن پس با این اوصاف مجوزی درکار نیست.در ضمن با این حرفا قصد دفاع کردن از مسئولین موسیقی رو ندارم وکلا رپرا با همین بی مجوزی واصطلاحا زیرزمینیش حال میکنن

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 09:50
omid gholizadeh

دوست عزیز همین رپرایی که شما می فرمایید تو این فضای کاری و بدون هیچ درآمدی و با صد جور وصله ناجور که امثال شما بهشون زدید بیشترین پیشرفت رو داشتن...
این چیزه واضح و روشنی که پیشرفت رپ تو ایران تو چند سال اخیر فوق العاده بوده ....
شما شاید بهتره تو انتخاب کارای رپی که می خوای گوش بدی بیشتر دقت کنی چرا که رپر خوب کم نداریم الان ، که واقعا از لحاظ سبک و لحن و بیان فوق العاده قوی کار می کنن ، اما خوب چون تو رپ هیچ فیلتری در کار نیست ، همه جوره کار میاد بیرون که باید تو انتخابت خیلی دقت کنی....
جدا از همه بزرگای رپ که کاراشون فوق العادست ، حتی کسی مثله همین تتلو هم که یه مدته سوژه همه شده هم خیلی بیشتر از همین دونه درشتای پاپ پیشرفت داشتن و این چیزیه که قابل انکار هم نیست .

در کل بهتره به رپ خیلی بیشتر احترام بذاریم، امثال یاس و محمد بیباک و چند نفر دیگه که واقعا مشکلی برای مجوز ندارن .
اینم بدونیم که هرکسی که مجوز نداره معنیش این نیست که کارش ارزش نداره ، خیلیا حرف ندارن توی رپ ، امثال بهر... و علی سو.... واقعا از لحاظ قدرت بیان واقعا فوق العاده هستند و ان شاالله خواهند بود ..

مرسی موسیقی ما
یا علی

37.19.95.86
سه شنبه 21 مرداد 1393 - 14:01
حسین چاووشیست

بخایم یا نخایم طیف زیادی از جوونا دارن رپو گوش میدن البته نه اون رپای سنگین ودرستو حسابی .علی یارت

2.184.154.25
دوشنبه 20 مرداد 1393 - 13:23

واقعا تمام آهنگای یاس معنادار و عالیه بنابراین هیچ دلیلی برای مجوز ندادن به او وجود نداره
ولی یاس انقدر بزرگ و سرشناس هست که نیاز به مجوز نداشته باشه
با تشکر از علی لهراسبی عزیز

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 13:31

كج راهه از همين جا شروع مي شود جناب لهراسبي عزيز كه همه چيز نوع و سبك كاري يك خواننده را شنونده مشخص كند و به نوعي تربيت كاري يك خواننده بر اساس نوع تشويقها و جيغها و هوراهاي افراد شركت كننده در سالن تعيين شود. اين مسير انحرافي را خيلي از خواننده هاي خوب رفته اند و به بيراه و از مفاهيم اثرگذار هنري دور شده اند.
حس آرام و خاص صداي شما در آثار احساسي و مذهبي خيلي محترم و دوست داشتني است و معلوم است كه اين سبك كارها ميل دروني خود شماست ولي عاقبت همين مي شود كه عرض شد!

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 15:48

دمش گرم. حرف دلت ملت رو زد. یاس باید مجاز بشه.
""سکوت من و تو یعنی اینکه دیگه ما همین که هستو قبول کنیم
چون که زندگی دشواره چشمات پر اشکه""

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 16:25

"یاس" رو خوب اومد. دمش گرم.

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 16:38

دستت درد نکه که نظرمو نذاشتی نه فحش دادم نه بدو بیراه گفتم

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 16:51

مجوز باید از طرف کسانی داده بشه که خودشون مجاز باشن و ادم حسابی باشن وگرنه نمیشه که مانند الان کسانی بیان مجوز بدن که خودشون هم احتیاجی به مجوز دارن !!! امثال یاس هم باید مجوز بگیرن چون توانا هستن و هنرمند !!!در اخر درود میفرستم بر محسن چاوشی عزیز و سخن را به پایان میبرم!!

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 17:42

قرار بود مصاحبه مفصل باشه
درباره البوم ربات و چرا اسمش دقیقه نو از سرمه ای به ربات عوض شد !!!
و چرا محسن یگانه نبود تو این البوم
و همچنین چرا باروزبه بمانی مهدی یراحی بهروز صفاراین وعلیرضا افکاری همکاری نمی کنه
و از البوم جدیدش ه م می پرسیدید بد نبود :(
با روزبه بمانی علیرضا افکاری رضا صادقی و خواجه امیری مصاحبه کنید
و البوم مجید اخشابی سال 85 و سعید شهروز 87 چرا البوم جدیدشون نمیاد ؟؟
البوم پارسا 12 مرداد چی شد

چهارشنبه 22 مرداد 1393 - 23:15
nila amin

موسیقی ما حتما در مورد ترک های جدیدشون سوال کنید که بالاخره پخش میکنن یا مثل ترک ساز مخالف میشه :(
آقا سعید دلیل اسم آلبومو خودشون تو مصاحبه هاشون گفتن اونم چند جا !! ایشون طبق روال قبل موقع گرفتن مجوز یه اسم الکی اعلام کردن تا فقط مجوز صادر بشه و بعد سر فرصت اسم براش انتخاب بشه مثل بقیه خواننده ها ، اما موقعی که اسم جدید و اصلی انتخاب شد (سرمه ای) مسئولین محترم گفتن که قانون عوض شده و تغییری در اسم داخل مجوز ایجاد نمیشه و تبلیغات با اسم جدید هم شد کشــــک !!!

151.238.191.171
دوشنبه 20 مرداد 1393 - 18:40

راست میگه اقای لهراسبی موزیک باید یه موزیکی باشه که کل خانواده بتونن گوش بدن ولی خیلیا بی دلیل میرن دنبال مجوز مثل تتلو که اصلا به نظر من نباید فکر مجوز باشه هر موقه تونست فرهنگ ایرانی رو بفهمه و تونست ترانه خوب گیر بیاره دری وری نباشه اون وقت بگه مجوز هر موقه تونست دلیل بیاره برای کار با ماهواره بعد بگه مجوز.البته هر چند به نظر من هیچ صدای نداره یه ادم معمولی هم میتونه این اهنگارو بخونه ولی همیشه باید بد باشه که خوب توش معلوم باشه پس تتلو باید باشه که امسال اقای لهراسبی مشخص باشن بد باشه تا خوب بهتر به چشم بیاد.

دوشنبه 20 مرداد 1393 - 18:49

ای کاش به خوانندهای داخلی یه شبکه میداد صدا و سیما تا کاراشونو پخش کنن.

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 09:21

کاش مسئولان ارشاد گوش کنن.یاسر بختیاری دوست صمیمی علی لهراسبیه.در کنسرت سال 90 علی لهراسبی هم علی یاس رو معرفی کرد ولی مسئولان سالن میلاد یاس رو از سالن بیرون کردن.واقعا متاسفم.ستاره رپ فارس.اخیرا کار جدیدش نابود کرد.

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 10:24

سلطان رپ یاس.

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 11:09

من مخالفم چه یاس چه تتلو چه 2afm چه بقیه خواننده های زیر زمینی حوب نباید مجوز بگیرن
مثلا اگه یاس مجوز بگیره تمام شعرایی که مینویسه باید کنترل بشه و کیفت کار پایین میاد از نظر من زیر زمینی ها به کار خودشون مجاز ها هم به کار خودشون مثلا تتلو همینجوری داره رعایت میکنه و کیفت کاراش پایین اومده ولی بازم بزار تو حال خودم باشم و با تو جزو کارای عالی هستن ولی تو بقیه کاراش یه جور معلومه که میخواد اون قانونا رو رعایت کنه یا مثلا آرمین دیگه با ملانی نمیخونه همین کار کارایی که انجام میده رو ضعیف میکنه نظر من همینه مجاز ها مجاز باشن زیر زمینی ها زیر زمینی

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 11:14

من واقعا نمی دونم به این دوستای عزیز چی بگم!!!!

شما تو جامعه چه جوری صحبت می کنید ؟؟؟؟؟ حتما با زبون ترانه های خواننده های پاپ با هم حرف می زنید دیگه!!!!
رپ به زبان جاری مردم جامعه خونده میشه ، پس جای بحثی نیست ، چون نمیشه از زندگی و جوان و کارو فقر و ... با زبان تند انتقاد کرد و اون چیزی که تو ذهن شما به عنوان ادب جای گرفته رو هم رعایت کرد!!!
دوست عزیز تو کف خیابونای این شهر عشقای لطیف طیف گسترده خواننده های پاپ نیست که اتفاق میفته ، حرفایی که رپرا حالا به هر زبانو لحنی بیان می کنن بیشتر به زندگی نزدیکه....
بحث گرفتن مجوز هم مهم نیست ، چرا که محاله ممکنه در حال حاضر به رپرای خوب کشور مجوز داده بشه !! در واقع همین که اونا رو دستگیر نکنن به نظر من کافیه ، باقی داستان پیشکش!!! اما خوب اینم در نظر بگیریم که واقعا کسب درآمد برای این قشر خیلی خیلی سخته!!!

قبل از این که بخواید جو رو خراب کنید بگم که منظور از رپر تو متن بالا ، رپر های واقعی به معنای کلمه کشور بود که اکثراً هم مهاجرت کردن و در حال حاضر هم بسیار کم کارند و البته یه تعدادی از رپرهای خوب و قوی داخل ایران .
موسیقی ما تایید لطفا

یا علی

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 14:40

حالا اینقدر یاس و اذیت کنند تا یه روز مثل شادمهر افسوس بخوریم

سه شنبه 21 مرداد 1393 - 18:38

نمیشه به بهرام مجوز بدن بریم کنسرتش ؟؟

چهارشنبه 22 مرداد 1393 - 14:48
omid gholizadeh

آخ گفتییییییییا ........

37.19.95.86
چهارشنبه 22 مرداد 1393 - 18:21

قرار به رپ باشه فقط پیت بول:) با هر کی فیت میده آهنگش هیت میشه!

پنجشنبه 23 مرداد 1393 - 16:52

بحث خوبی مطرح شد. بحث مجوز دادن به خواننده های زیرزمینی. بنده خودم که مثل خیلیا اصلن مجوزی که اینا میدن رو قبول ندارم. چون کسی یا گروهی که میخواد مجوز بده باید خودش صلاحیتش رو داشته باشه. به قول یکی از دوستامون "مجاز دل منه که می خونه چون خوندنو توش دیده ... آره مجاز گوش توعه که می خواد بشنوه و گوش میده". این که مردم یه کاری رو یا یه کسی رو دوس داشته باشن و کار با ارزشی هم باشه یعنی مجازه.
یه چیز دیگه هم بگم که من هم با نظر یکی از دوستان موافقم رپر های قوی و خوبمون اگه خط قرمز ها رو رد نکنن و مشکلات رو بیان نکنن که دیگه کاراشون ارزش چندانی نخواهد داشت. به خاطر همینم اگه قرار باشه مجوز به معنای اجازه خواندن رسمی از کسی یا نهادی بگیرن نباید در شعر و متن محدود بشن وگرنه مجوز گرفتنشون هیچ فایده ای نخواهد داشت

جمعه 24 مرداد 1393 - 20:26

گزارش و عکس از کنسرتشون بذارید دیگه :((

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علی لهراسبی: مجاز‌شدن برخی از زیرزمینی‌ها برای موسیقی ایران خوب است | موسیقی ما