برنامه یاد بعضی نفرات
 
برگزاری دومین برنامه هزارصدای سنتی با داوری منتظری، مختاباد و سجادی؛
رقابت خوانندگان جوان در محضر استاد نادر گلچین
موسیقی ما - دومین برنامه مسابقه هزارصدا در بخش موسیقی ایرانی در حضور استاد نادر گلچین و جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان موسیقی و آواز برگزار شد و برندگانش را شناخت. این برنامه که پنج شنبه ۱۶مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، با حضور آرش نصیری و خواندن این شعری از حسین پناهی آغاز شد و پس از آن تیتراژ برنامه پخش شد که در آن، روی تصاویری از برنامه قبلی هزار صدا، ترانه زیبای «لیلای من کجا می‌برید» ساخته استاد زنده یاد همایون خرم با شعری از استاد معینی کرمانشاهی و صدای استاد کورس سرهنگزاده پخش می‌شد و پس از آن، با دعوت مجری، محمدهاشم احمدوند به همراه برادرانش محمد احمدوند (تار) و یوسف احمدوند (تنبک) به صحنه آمدند و آوازی در اصفهان را اجرا کردند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

سپس کار‌شناسان به صحنه دعوت شدند که هادی منتظری به عنوان کار‌شناس نوازندگی و جواب آواز، دکتر سید عبدالحسین مختاباد به عنوان کار‌شناس آواز و آهنگسازی و سید عباس سجادی به عنوان کار‌شناس شعر و ترانه و تلفیق کلام با موسیقی بودند و پس از سلام علیک کار‌شناسان با حضار برنامه با اجرای گروه محسن محسنی از گلپایگان آغاز شد. محسنی با همراهی محمدصادق حیدری نوازنده سنتور و شهاب نوارنده تنبک اجرا را با آوازی با شعر «گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک» حافظ آغز کرد و سپس تصنیف «موسم گل» را اجرا کرد. پس از اجرای خوب گروه کار‌شناسان لزوم پرداختن به نوگرایی را متذکر شدند و پس از آن گروه علی کاظمیان به روی صحنه آمد که متشکل بود از آرمین عمرانی نوازنده پیانو و ایمان امیرکلایی نوازنده کلارینت. کاظمیان آواز و تصنیف را روی اشعار مجمر اصفهانی و استاد دکتر مظاهر مصفا اجرا کرد که کارش مورد توجه کار‌شناسان و تماشاگران قرار گرفت.

سپس آرش نصیری، مدیر و مجری برنامه هزارصدا مطلبی درباره مهجورشدن ساز ویولن در ارکسترهای موسیقی ایرانی خواند.

دراین یادداشت که بهانه آن مناسبت‌های تیر و مرداد ماه و تولد یا درگذشت زنده یادان استادان همایون خرم، رضا محجوبی، اسدالله ملک و علی محمد خادم میثاق بود، وی ضمن برشمردن دلایل و نشانه‌های این اتفاق متذکر شد که در گذشته هم شهناز و شریف با تارشان در بالا‌ترین سطح حضور داشتند و هم خرم و ملک و یاحقی و تجوید با ویولن و هم پایور با سنتور و دیگر بزرگان با سازهای دیگرشان اما در سالهای بعد از انقلاب و با سیطره جریان بازگشت در موسیقی ایران، کم کم ویولن از موسیقی ایرانی حذف شد در حالی که ویولن به خاطر حال و هوایش و کششی بودن نزدیکی خاصی با صدا و احساس انسان و سهم مهمی در جذاب شدن ملودی دارد.

پس از این یادداشت کوتاه، نصیری از استاد مهران مهتدی، از نوازندگان خوب ویولن که با ایرج و گلپا و استادان دیگر موسیقی ایران همکاری داشت دعوت کرد تا بخش‌هایی از ساخته‌های استاد همایون خرم را برای حضار اجرا کند. مهتدی در ابتدا پای درد دلش باز شد و سخنانی در تایید سخنان گوینده ایراد کرد و از مرگ ملودی گفت و بعد به صورت مختصر و البته شیرین قطعاتی را برای حضار اجرا کرد که این بخش مورد استقبال استاد گلچین و بینندگان و کار‌شناسان قرار گرفت. سپس برنامه به روال عادی خود برگشت و مجری از مسعود کاموس و گروهش برای اجرا دعوت کرد. کاموس با گروهی متشکل از گلاره طاهریان نوازنده سنتور و نوازنده تنبک، ابتدا آوازی روی شعر «نظر دریغ مدار از من‌ای مه منظور/که مه دریغ نمی‌دارد از خلابق نور» سعدی و سپس ترانه معروف «منتظرت بودم» را اجرا کرد. پس از او گروه عادل کاظمی اسکی به صحنه دعوت شد. کاظمی با گروهی متشکل از پارسا جعفری (تار) و مهدی توکلی (تنبک) ابتدا با شعر «جان می‌دهم به گوشه زندان سرنوشت/ سر را به زیر تازیانه او خم نمی‌کنم» فریدون مشیری آواز خواند و سپس روی شعر «من درد مشترکم/ مرا فریاد کن» احمد شاملو تصنیفی را اجرا کرد.

گروه بعدی گروه هیما بود که هادی عزیزی خواننده، سعید فتحعلی نوازنده عود و سعید متینی نوازنده تنبک آن بودند. عزیزی ابتدا روی شعری از مولانا آواز و سپس تصنیف خوشه چین را اجرا کرد. آخرین گروه شرکت کننده گروهی متشکل از حسین عندلیب خواننده بیست ساله و عماد مولایی نوازنده ویولن بود.

در پایان کار‌شناسان عادل کاظمی اسکی را به عنوان نفر اول و عادل کاظمیان را به عنوان نفر دوم برگزیدند. همچنین در بخش نوازندگی، نوازنده روشندل پیانو آرمین عمرانی به عنوان نفر اول و ایمان امیرکلایی و پارسا جعفری مشترکا به عنوان دوم انتخاب شدند. نکته جالب اینکه همه برندگاناز شهرستان آمل مازندران و برندگان بخش آواز از شاگردان جناب حسین علیشاپور بودند.

در این برنامه استاد نادر گلچین، استادمحمدعلی بهمنی، تقی تقدسی، محمدسلمانی، خلیل جوادی، امیر اثنی عشری، علیرضا بندری، غلامرضا طریقی و جمعی دیگر از هنرمندان از مهمانان برنامه بودند. این برنامه سومین پنج شنبه هرماه در فرهنگسرای ارسبارن برگزار می‌شود و برندگان این برنامه‌ها در مسایقه فینال آنکه آخر سال ۹۳ برگزار خواهد شد، انتخاب خوهند شد.

مسابقه هزارصدا در دو بخش موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ برگزار می‌شود و بنابر اعلام مدیر آن، بخش پاپ هم به زودی آغاز خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1393 - 09:46

دیدگاه‌ها

م
شنبه 18 مرداد 1393 - 18:02

متن خبر بسیار مغرضانه نگارش شده ، واقعاً مضحکه :
به قول سعدی بزرگ :
تو را تحـــــمل امثـــال ما ببـــــاید کــــرد
که هیچ کس نزند بر درخت بی بر، سنگ

شنبه 16 اسفند 1393 - 11:14

متاسفانه امروز ارائه موسیقی بازاری و سطح پایین به عنوان تجدد تلقی می شود . تجدد طلبی اگر با جدیت همراه باشد نمود ندارد یا برخی کارشناسان متوجه آن نیستند . یک قضاوت صحیح و بدون غرض بایستی تمام طیف های موسیقی ایرانی را در نظر بگیرد و هر سلیقه موسیقیایی را با مختصات خودش بسنجد .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رقابت خوانندگان جوان در محضر استاد نادر گلچین | موسیقی ما