برنامه یاد بعضی نفرات
 
رهبر ارکستر ملی در حال کار کردن بر روی دو کتاب است؛
کشف موسیقایی فخرالدینی
موسیقی ما - آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران از کار روی دو کتاب موسیقایی خبر داد. فرهاد فخرالدینی در گفت‌و‌گو با موسیقی ما درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: در حال حاضر مشغول کار کردن بر روی دو کتاب جدیدم هستم. یکی «هارمونی موسیقی ایرانی» است که در مرحله تایپ و صفحه آرایی قرار دارد که بخش اصلی کار روی این کتاب تمام شده است. «فرم و آفرینش در موسیقی ایران» عنوان کتاب دیگر من است که مجموعه‌ای است از مقالات علمی که نوشته‌ام. یکی از مقالات مهم این کار فرم و آفرینش در موسیقی ایران نام دارد. هم اکنون در حال بازنگری بر روی این کتاب هستم و مقاله‌هایی که در گذشته نوشته‌ام را بازنگری و می‌کنم و مطالبی را به هر کدام از آن‌ها می‌افزایم.

فخرالدینی در تکمیل صحبت‌هایش با اشاره به نکات مهمی که در کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» مورد توجه قرار داده گفت: این کتاب مجموعه مفصلی است که بر اساس مقامات و مایه‌ها و نت‌های موسیقی ایرانی نوشته شده است.

آهنگساز موسیقی متن فیلم امام علی (ع) با این توضیح در مورد مقامات موسیقی ایرانی از نظر ارزش ملودیک گفت: درجات گام‌های این مقام‌ها با هم متفاوت هستند. این ارزش‌ها ایجاب می‌کند ما راه‌های دیگری برای هارمونی متناسب با موسیقی ایرانی جستجو کنیم. بیشتر کارهای من در زندگی‌ام بر این اساس بوده یعنی ضمن آنکه شخصا به تدریس هارمونی موسیقی کلاسیک پرداخته‌ام و یکی از مدرسینی هستم که بیش از ۵۰ سال در این رشته سابقه فعالیت دارم، در مورد کارهای خودم از نوعی هارمونی خاص استفاده می‌کردم.حیفم آمد دیدگاه‌های شخصی‌ام را در این زمینه به صورت کتاب منتشر نکنم. در نتیجه بر اساس گرایشات و تمایلاتی که در نت‌های موسیقی ایرانی است و به علاوه جاذبه‌هایی که نت‌های مهم موسیقی ایرانی (مثل نت شاهد و نت پایه (تونیک)) دارند، باعث شد این هارمونی با توجه به این موارد نوشته شود.

رهبر دو اجرای اخیر ارکستر مهرنوازان درباره کتاب دومش نیز گفت: یکی از مطالب مهم‌‌ همان فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی است که حاوی مثال‌های زیادی خواهد بود. نکته دیگر در مورد همبستگی و ارتباط هنر‌ها بایکدیگر است. مانند ارتباطی که بین شعر و موسیقی، معماری و موسیقی، فرش با موسیقی (این مقوله موضوع سخنرانی من در دانشکده معماری دانشگاه یزد بود که بروی ان بسیار کارکرده‌ام) وجود دارد. یک سری مطالب هم در مورد تحقیقاتی‌ای که به قلم خودم نوشته شده است. مانند تحقیقاتی که در زمینه کشف آهنگ عبدالقادر مراغی انجام داده‌ام.
فخرالدینی سخنانش را اینگونه به پایان برد: گفتنی است روی این آهنگ چندین سال کار شده بود اما هیچ کس موفق به کشف آن نشده بود. من با پیدا کردن رمز کار عبدالقادر مراغی هرچه از کارهای او در کتاب‌هایش موجود بود را به خط نت امروزی در آوردم که در چندین مقاله به چاپ رسیده اما ترجیح دادم در مجموعه مقالاتم هم آن‌ها را بیاورم.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 17 مرداد 1393 - 18:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کشف موسیقایی فخرالدینی | موسیقی ما