برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده قطعه محبوب «شال» در آستانه اخذ مجوزهای فعالیت رسمی در ایران در گفتگو با «موسیقی ما»؛
کاوه آفاق: همیشه به اصالت موسیقی و ترانه‌های خود پای‌بند خواهم بود
موسیقی ما – پیش بینی اینکه فعالیت‌های رسمی «کاوه آفاق» پس از اجرای سال گذشته‌اش در جشنواره مقاومت، پیش بینی چندان دور از ذهنی نبود. اما برخی اتفاقات دست به دست هم داد تا خواننده «اتاق آبی» با گذشت نزدیک به یک سال از آن اتفاق، هنوز نتوانسته باشد مجوز فعالیت‌های رسمی خود را در ایران کسب کند. این خواننده که در ماه‌های گشذته حتی اخباری مبنی بر برگزاری کنسرت‌هایش در رسانه‌ها نیز مطرح شد، در جدید‌ترین گفتگویش با «موسیقی ما»، درباره آخرین اتفاقات خبری حول و حوش خود سخن گفت که درادامه می‌توانید این گفتگو را بخوانید:
 
  • * حال و روز این روزای «کاوه آفاق» چطور است؟
در حال حاضر کارهای آلبوم تمام شده و منتظر هستیم تا مجوز‌ها گرفته شود تا بتوانیم به طور رسمی منتشرش کنیم.
 
  • * بعد از چند سال اولین البوم رسمیت منتشر می‌شود؟
بعد از چهار سال.
 
  • * هویت موسیقی «زیر زمینی» در ایران مبحثی‌ست که امروز می‌خواهیم در این باره با تو گپ بزنیم. اصولا این تعریفی که از موسیقی «زیر زمینی» در ایران می‌شود را چقدر قبول دارید؟
ما درحال حاضر در ایران موسیقی «زیر زمینی» نداریم. موسیقی زیر زمینی به شکلی که در گذشته بوده این روز‌ها معنا نمی‌دهد و به آن شکل وجود ندارد. موسیقی زیر زمینی به موسیقی گفته می‌شود که مثل کارهای اوایل انقلاب منتشر می‌شد ولی کسی صاحب اثر را نمی‌شناخت. این روز‌ها به دلیل گسترش اینترنت عملا درحال حاضر موسیقی با معنای واقعی «موسیقی زیرزمینی» وجود ندارد. ما از زمانی که اعلام کردیم قرار است فعالیت‌های خودمان را به صورت رسمی و مجاز ادامه بدهیم از آن روز به بعد سه چهار قطعه در اینترنت منتشر کردیم که بعد از انتشار آن قطعات نظراتی را دیدم که می‌گفتند از وقتی که مجاز شدی کار‌هایت و فضای و فرم و حسشان عوض شده. در حالی این کار‌ها سال ۸۲، ۸۳ ساخته شده و اصلا قرار نبوده مجوز بگیرند. می‌خواهم این را به تو بگویم که در این مواقع مردم با یک نوع پیش قضاوت سراغ آثارت می‌روند و این خیلی بد است.
 
  • * یعنی تو فکر می‌کنی اگر آلبوم رسمیت منتشر شود حس و غروری که در آثار غیررسمی‌ات بوده، باز هم وجود خواهد داشت؟
من اگر ببینم آلبومی که قرار است به صورت رسمی و مجاز منتشر کنم مورد سانسور و ممیزی قرار می‌گیرد و آن چیزی نمی‌شود که من می‌خواهم، دیگر مجاز کار نمی‌کنم و همیشه به اصالت موسیقی و ترانه‌های خود پای بند خواهم بود. قطعا تغییری در من نخواهید دید اگر چنین شد دیگر باید موسیقی را کنار بگذارم.
 
  • * یکی از شاخصه‌های کاوه آفاق این است که بازیگر تئا‌تر است و همزمان نقاشی را هم به صورت حرفه‌ای دنیال می‌کند. همین باعث شده خیلی‌ها برای شنیدن آثار رسمی‌ات عجله داشته باشند. فکر می‌کنی چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟
برای کنسرت‌ها یک سری برنامه خاصی دارم و تا به امروز سوژه‌های متنوعی برای اجرای زنده طراحی کرده‌ام و مطمئن باشید کنسرت‌های من با اجرای‌های دیگر هنرمندان متفاوت خواهد بود. روند طبیعی کنسرت‌های این روز‌ها را دنبال نمی‌کنیم چون برای اجرای زنده هدف‌های فرهنگی خاصی را پی گیری خواهم کرد.
 
  • * در مورد مخاطب‌شناسی آثارت فکر کرده‌ای؟ به هر حال مخاطب‌شناسی یکی از مهم‌ترین اصول برای موفقیت یک آرتیست است.
مخاطب موسیقی من عام نیست و من هم توقع این را ندارم که مانند محسن یگانه و رضا صادقی از موسیقی من استقبال شود و حتی هدفم از موسیقی این نیست. همیشه دوست دارم کاری را که بلدم را ارائه دهم تا مردم تصمیم بگیرند که مرا دوست داشته باشند یا نه.
 
  • * راز این دستبند سه رنگ پرچم ایران که همیشه در ویدئو‌هایت با تو همراه است چیست؟
من آدم خیلی خیلی میهن پرستی هستم و از روزی که می‌خواستم موسیقی را شروع کنم دوست داشتم همیشه نمادی از ایران همراهم باشد. به چند موضوع و کاراک‌تر که رنگ و بویی ازایرانداشته باشد فکر کردیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که این انتخاب قطعا بیشترو بهتر می‌تواند دیده شود. خوشبختانه استقبال خوبی هم شد.
 
  • * پس از اجرای موفق تو در جشنواره مقاومت، پیش بینی می‌شد خیلی زود‌تر مجوز فعالیت‌های تو صادر شود. ولی این اتفاق نیفتاد.
دلیل‌های زیادی برای این مسئله وجود دارد که مهم ترین‌اش عوض شدن دولت و مسئولین ارشاد می‌تواند باشد. ولی به هر حال پیگیر‌ایم و به زودی اخبار خوبی از من خواهید شنید. به نظر من مجوز در ایران دو نوع دارد. یکی به این مسئله مربوط می‌شود که یک هنرمند حق زیست هنری دارد یا نه.. که من این مجوز را دارم و می‌توانم موزیک ویدئو تولید کنم، تئا‌تر کار کنم و... ولی مجوز دیگر که مشکل من و خیلی‌ها دیگر نیز هست مجوز ترانه است که همهٔ خواننده‌ها در ایران چه آقای شجریان و چه من، در گیر این مسئله‌ایم. اقداماتی کرده‌ایم و به زودی امیدوارم مشکلات حل شوند.
 
  • * تا حالا به این مسئله فکر کرده‌ای که اگر «کاوه آفاق» وارد مارکت رسمی موسیقی در کشور شود با کدامیک از هنرمندان دیگر رقابت خواهد کرد؟
این طور که همه فکر می‌کنن نیست. مشکلی بین ما خواننده‌های این سبکی مانند کاوه یغمائی، رضا یزدانی، شهرام شعرباف و... وجود ندارد و این مسائل ساخته ذهن اطرافیان ماست. ما هر کدام کار خود را می‌کنیم و انتخاب با مخاطب است.
 
  • * به عنوان سوال آخر. سه آرزوی «کاوه آفاق» بعد از مجاز شدنش چه خواهد بود؟
آرزوی خاصی برای بعد از مجاز شدنم ندارم. ولی از بچگی چند آرزو داشتم که فکر کنم به هفت مورد آن رسیده‌ام و دو سه تا مانده و مهم ترینش هم گرفتن جایزه گرمی و مطرح شدن در موسیقی جهانی است. ما برای ارائه موسیقی کشورمانبهدنیا باید با زبان دنیا با آن‌ها حرف بزنیم. این بدان معنی نیست که برای رسیدن و ارتباط برقرار کردن با موسیقی دنیا، کشور خودمان را از یاد ببریم. اتفاقا به شدت حس می‌هم پرستی دارم و امیدوارم اوضاع جوری شود که در همه جای دنیا نگاه درست درباره ایرانی‌ها جاری شود. در فرودگاه‌های دنیا با ایرانی‌ها درست برخورد شود. این آخرین آرزوی من است...
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 - 11:07

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 11 مرداد 1393 - 15:14

یکی از کسایی که هر کسی درکش نمی کنه واقعا سواد موسیقی راک بالایی داره.از همون اهنگ شال معلوم این کاره است.و هر کسی هم اهنگایی مثل پرانتز و عشق بازی و اتاق ابی و عبور رو درک و گوش نمی کنه.با حرفای کاوه هم واقعا موافقم اگر قراره مثه ترانه های روزبه بمانی ممیزی تو کار باشه اصلا بهتره که البوم منتشر نشه چون معنی و مفهوم به کلی از بین میره.ما پشتتیم کاوه.

شنبه 11 مرداد 1393 - 17:26

من یکی از طرفدارای کاوه هستم . بسیار کاراشو دوس دارم از نظر من بهترین راک خونه ایرانه

شنبه 11 مرداد 1393 - 18:43

کاوه جان واقعاء بی نظیری عاشقتم . هنوز مونده که بخوان شمارو درک کنن

شنبه 11 مرداد 1393 - 22:11

گروه the ways حیف شد که متلاشی شد. قطعه خواب بازی عالیییییییییییییییییییی بود

یکشنبه 12 مرداد 1393 - 01:27

من فکر میکردم بعد از مجوز اینجوری شد(ایران،مخمصه،پرانتز)ولی خوب حالا که خودش میگه اینا از قبل ضبط شده بودن...به نظر من قطعاتی مثل:اتاق آبی،شال،شهر من کو،سوت و کور،عبور،interlude،virgin whore و ...بیشتر به کاوه آفاق میومدن تا این جدیدا.کاشکی دوباره بهترین هایش تکرار بشن.

یکشنبه 12 مرداد 1393 - 21:32

کاوه آفاق کارش عالیه. امیدوارم در مسیر مجاز شدن موفق باشه و مجبور نشه خودش رو عوض کنه

پنجشنبه 20 شهریور 1393 - 03:13

عشق ینی کاوه افاق

سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 - 00:28

واقعا مایه افتخار موسیقی ایران هستی، با پشتکار ادامه بده. ما طرفدارات تحت هر شرایطی پشتت هستیم

یکشنبه 6 دی 1394 - 16:36

ب امید موفقیت های بیشتر این هنرمند بی نظیر
7

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کاوه آفاق: همیشه به اصالت موسیقی و ترانه‌های خود پای‌بند خواهم بود | موسیقی ما