برنامه یاد بعضی نفرات
 
اردشیر کامکار در گفت‌و‌گو با موسیقی ما عنوان کرد؛
دلیل اصلی همکاری‌ام با جوان‌ها هیجان موسیقایی آنهاست
موسیقی ما - شب گذشته کنسرت اردشیر کامکار و گروه اش در تالار وحدت تهران برگزار شد. کامکار و گروهش در این اجرا رپرتواری که چند ماه پیش در شهر کرمانشاه اجرا شد را روی صحنه بردند. به همین بهانه با اردشیر کامکار نوازنده و آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم:
 
  • - برای کنسرت دوم مرداد ماه چه برنامه‌ای داشتید؟
 این برنامه در دو بخش اجرا شد. در قسمت اول یعنی بخش فارسی آقای وحید تاج به عنوان خواننده حضور داشتند و در بخش دوم یعنی موسیقی موسیقی مقامی منطقه زاگرس نشین (کردی، لری و بختیاری) آقای حشمت الله رجب‌زاده خواندند.
 
  • - در صورت امکان نام قطعاتی که در بخش اول اجرا شد را ذکر کنید و بگویید این بخش در چه مایه‌هایی از موسیقی ایرانی اجرا شد؟
در بخش اول تصنیف زهی عشق با شعری از مولانا، تکنوازی سنتور، تصنیف گر جان عاشق دم زند با شعری از مولانا، دو نوازی کمانچه همراه آواز و جواب آواز تار، قطعه دیار متروک با غزلی از هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه)، تصنیف باز آمدم، سولو عود و تصنیف شوری بنشان با شعری از جبار امیری اجرا شد. آهنگسازی و تنظیم کل قطعات در این بخش را خودم انجام داده‌ام. تمام قطعات قسمت فارسی در شور و دشتی هستند.
 
  • - موسیقی نواحی زاگرس نشین چطور؟
موسیقی مقامی زاگرس نشین با قطعات لری آغاز شد. «قدم خیر» در مقام «عزیز بگی» اولین قطعه این بخش بود. آهنگ «سیت بیارم» که با یک ریتم ضربی سریع تمام می‌شود دومین قطعه موسیقی لری را شامل می شد. هر دو این قطعات در ماهور اجرا شدند. در ادامه شور با یک چهار نوازی تار و رباب آغاز می‌شود و بر روی آن یک مقام بختیاری خوانده شد. آهنگ آسمان که یک آهنگ بختیاری است قطعه بعدی است که به مرحله اجرا گذاشته شد. در ادامه به سراغ قسمت کردی رفتیم. اولین کار کردی دایه گیان (مادر جان) نام داشت. دباره دباره (می‌بارد می‌بارد) دومین کار کردی است که اجرا شد. کل قطعات ارائه شده در بخش بختیاری و کردی در شور اجرا شد. قطعات اجرا شده در این بخش از مجموعه قطعات قدیمی موسیقی ناحیه زاگرس نشین است و توسط خودم تنظیم شده است.
 
  • - اعضای گروه شما در این اجرا چه کسانی بودند؟
کامبیز گنجه‌ای (تمبک)، سیاوش کامکار (سنتور)، نی ریز کامکار (تار)، قاسم رحیم‌زاده (تار)، صائب کاکاوند (تار)، نگار خارکن (کمانچه)، کامران احمدی (دف)، ترگل خلیلی (رباب)، سیروان منهوبی (عود).
 
  • - پیش از این هم سابقه همکاری با وحید تاج را داشته‌اید؟
ما در کنسرت برای دومین بار همکاری داشتیم اما تجربه ارائه کار آوازی را داریم.
 
  • - در این بخش می‌خواهم به ارتباط شما با خوانندگان و نوازندگان جوان بپردازم. دلیل شما برای ارتباط با این نسل از موسیقی ایرانی چیست و چه هدقی را در این رهگذر دنبال می‌کنید؟
آقای تاج از جوانهای خوش صدای آواز ایرانی است. به نظر من او هم خواننده‌ای تواناست و هم با شخصیت و تحصیل کرده که دارای مدرک کار‌شناسی ارشد موسیقی است. یکی از مواردی مرا به کار در گروه جذب کرده شور و نشاط همین جوان هاست. آن‌ها بیشتر به خاطر موسیقی و هیجان موسیقایی کار می‌کنند. البته که به دست آوردن شهرت و پول بد نیست اما من بیش از هر چیز در آن‌ها شور و هیجان کار کردن را می‌بینم. از سوی دیگر هم نوازنده‌ها و هم خواننده‌ها قدرت فراوانی در ارائه کار دارند.
 
  • - خواننده بخش مقامی یعنی آقای رجب‌زاده هم مورد توجه شما قرار گرفته است...
در مورد آقای حشمت الله رجب‌زاده هم می‌توانم بگویم بعد از آقای رضا سقائی (خواننده نام آشنای موسیقی لری) یکی از نام داران این موسیقی است.
 
  • - اما احتمالا تسط آقای رجب‌زاده به بخش لری بیش از دو بخش دیگر است...
چون آقای رجب‌زاده اصالتا لر هستند و چون از یک خواننده برای بخش موسیقی نواحی زاگرس نشین استفاده کردیم سعی کردیم لهجه‌های کردی و بختیاری را با ایشان تمرین کنیم. امیدورام دوستان کرد و بختیاری به دیده خوبی به این کار نگاه کنند. برای ادای لهجه این دو قوم سعی داشتیم بهترین کار را ارائه دهیم اما ممکن است کارمان کاملا دقیق نباشد. اگر کم و کسری بود امیدوارم ما را ببخشند.
 
  • - دلیل اصلی توجهات به موسیقی ناحیه زاگرس نشین چه بود و آیا برنامه‌ای برای ارائه موسیقی نواحی مناطق دیگر کشورمان دارید؟
دلیل اصلی‌اش این است که من‌زاده منطقه زاگرس هستم اما هدف نهایی ما در آینده می‌تواند نگاه به موسیقی مناطق دیگر ایران باشد. یکی از اهداف ما این است که موسیقی ایران بزرگمان را استخراج کنیم و به ارائه آن بپردازیم. موسیقی اصیل ایران تنها مربوط به نواحی مرکزی نیست. البته گروه‌های دیگر هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند اما ما هم علاقه مندیم به نوبه خودمان به موسیقی نواحی مناطق مختلف ایران بپردازیم.
 
  • -در خبر این کنسرت از لفظ گروه جدید اردشیر کامکار استفاده شده بود چرا؟
ما به دنبال استفاده از یک نام به خصوص برای این گروه بودیم اما بیشتر نام‌های با مصما در موسیقی ایرانی وجود دارد و در وزارت ارشاد به ثبت رسیده است. بنابراین فعلا با نام من ثبت شده اما اگر نام مناسبی پیدا کنیم حتما گروه‌مان را با آن معرفی خواهیم کرد.
 
  • - همکاری شما با گروه کامکار‌ها ادامه دارد. با توجه به اینکه از ارکان فراموش ناشدنی گروه بزرگ کامکار‌ها هستید چگونه می‌توانید در هر دو گروه فعال باشید. انرژی این فعالیت چگونه به دست می‌آید.
با نظر شما موافقم چرا که حقیقتا کار کردن در هر دو گروه بسیار انرژی بر است. اما با هوشنگ عزیز برادرم هماهنگ کرده‌ام تا برنامه‌هایمان با هم تداخل پیدا نکند. اما انگیزه‌ای که از شوق کار کردن با جوان‌ها مرا به این سمت سوق داده است. خیلی از جوان‌ها امکان این را دارند که در گروه خودم حضور داشته باشند و این نکته مهمی است.
 
  • - در صورت امکان علاقه مندم نظر شما را در مورد میزان هماهنگی کامکار‌ها در آخرین کنسرتی که اجرا کردید یعنی کنسرت برج میلاد بدانم برخی معتقد بودند هماهنگ گروه کمتر از حد انتظار بود.
برای آن اجرا زحمت زیادی کشیده بودیم. بعضی از بچه‌ها برای اولین بار بود به روی صحنه حاضر می‌شدند و امکان داشت تجربه سختی را داشته باشند اما ما تلاشمان را کردیم تا به بهترین نحو اجرای برنامه کنیم.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 3 مرداد 1393 - 09:31

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دلیل اصلی همکاری‌ام با جوان‌ها هیجان موسیقایی آنهاست | موسیقی ما