برنامه یاد بعضی نفرات
 
تنظیم‌کننده آلبوم «فوق‌العاده» در گفتگو با سایت «موسیقی ما» مطرح کرد
غلامرضا صادقی: بهنام صفوی و سهراب پورناظری بی‌تقصیرند؛ کوتاهی از جانب من بود
موسیقی ما - «بهنام صفوی» چندی پیش سومین حضور رسمی خود در بازار موسیقی کشور را با آلبوم «فوق‌العاده» تجربه کرد. در بین نوازنده‌های این آلبوم نام دو چهره سرشناس عرصه نوازندگی موسیقی سنتی یعنی «سهراب پورناظری» و «پویا سرایی» به چشم می‌خورد. مدتی بعد، سهراب پورناظری در بیانیه‌ای جنجالی حضور خود در آلبوم «فوق‌العاده» را تکذیب کرد. بهنام صفوی هم که تا به امروز کمتر درگیر مسائل حاشیه‌ای شده، واکنش چندانی به این موضوع نداشت، به‌جز گفتگویی که با یکی از روزنامه‌ها انجام داد و در آن به سهراب پورناظری تاخت. برای کند و کاو اصل ماجرا به سراغ تنظیم‌کننده و صدابردار قطعه مذکور رفتیم تا از چند و چون ماجرا باخبر شویم.
 
  • * تا آنجا که می‌دانیم شما سابقه حضور در عرصه موسیقی سنتی را هم دارید. کمی درباره این بخش از فعالیت‌های خود بگویید.
من در هر دو ژانر پاپ و سنتی کار می‌کنم و اینطور نیست که به تازگی وارد موسیقی پاپ شده باشم. در موسیقی پاپ هم سال‌هاست که با خوانندگان متعددی همکاری می‌کنم. البته کارهایی که در موسیقی سنتی انجام داده‌ام شاخص‌تر بوده و افتخار همکاری با آقایان «شجریان»، «قربانی»، «عقیلی» و اکثر خوانندگان این ژانر را دارم. امسال هم یک آلبوم به نام «فصل عاشقی» با آقای سالار عقیلی در دست تولید داریم که به زودی منتشر می‌شود. همراه با آقای علیرضا قربانی هم مشغول تولید آلبومی هستیم که طی ماه‌های آینده به مرحله انتشار می‌رسد.
 
  • * آشنایی و شروع همکاری شما با «بهنام صفوی» چه زمانی بود و چگونه اتفاق افتاد؟
«بهنام صفوی» از دوستان قدیمی من است و از سال 80 با هم دوست هستیم و کار می‌کنیم. بهنام پیش از اینکه خواننده باشد، کار آهنگسازی و موسیقی را دنبال می‌کرد. من استودیو داشتم و به همین واسطه دوست شدیم و کارهای زیادی را با هم انجام دادیم.
 
  • * چرا در دو آلبوم گذشته او حضور نداشتید؟
دلیل خاصی نداشت و به دلیل مشغله‌های کاری من و بهنام بود که همکاری ما به شکل جدی در آن آلبوم‌ها شکل نگرفت. البته ضبط وکال و سازهای آن آلبوم‌ها در استودیوی من اتفاق افتاد ولی همکاری موسیقایی نداشتیم. در آلبوم «فوق‌العاده» به هم نزدیک‌تر شدیم و فکرها و برنامه‌هایی که داشتیم را عملی کردیم. بهنام از دوستان بسیار نزدیک من است و تقریباً از دو سال پیش صحبت‌های ما در این زمینه جدی‌تر شد. حدوداً یک سال پس از آلبوم «آرامش» بود که همراه با بهنام مراحل تولید آلبوم جدید را آغاز کردیم.
 
  • * می خواهم در مورد تنظیم‌های مشترکی که در آلبوم «فوق‌العاده» با بهنام صفوی داشتید صحبت کنید و اینکه طرح و ایده این تنظیم‌ها بیشتر برای چه کسی بود؟
کارها را مشترک با هم انجام می‌دادیم و اینگونه نبود که کسی بیشتر یا کمتر انجام دهد. ما از نظر شخصیتی و سلایق موسیقایی بسیار به هم نزدیک هستیم. انجام کار تیمی در ایران سخت است. اگر شما بخواهید کار تنظیم را همراه با شخص دیگری انجام دهید، تقریباً غیرممکن است زیرا هر کسی طرح خاصی دارد. ایده‌های من و بهنام همخوانی زیادی دارد و این کارها را با هم تنظیم کردیم و اینگونه نبود که کسی نقش بیشتر یا کمتری داشته باشد.
 
  • *‌ چرا در قطعاتی که تنظیم مشترک داشت، شنونده فضاهای اسلو هستیم اما دو قطعه «آشتی» و «بگو آره» که خودتان تنظیم‌شان کردید، خیلی اکتیو هستند؟ سلیقه شما بیشتر به کدام سبک نزدیک است؟
آن دو قطعه را هم به نوعی ما مشترکاً تنظیم کردیم ولی چون من سهم بیشتری داشتم، اسم من مطرح شد. دلیل خاصی نداشت و به صورت اتفاقی تنظیم‌ها اینگونه شد.
 
  • * درباره تنظیم‌های «کوشان حداد» و آن قطعه‌ای که بهنام صفوی به تنهایی تنظیم کرده بود چه نظری دارید؟
کوشان حداد از تنظیم‌کننده‌های خیلی خوب است و آثار شنیدنی را در این آلبوم ارائه کرده است. بهنام هم از موزیسین‌های خوب و باسوادی است که در زمینه آهنگسازی و تنظیم با خواننده‌های زیادی همکاری کرده است.
 
  • * بهنام برای این آلبوم تغییرات زیادی را در تیم کاری خود لحاظ کرد و با چهره‌های جدید همکاری داشت. به نظر شما این تغییرات موفقیت‌آمیز بود؟
درباره موفق بودن این تغییرات که باید مخاطبان نظر بدهند ولی واقعاً حس و حال کارها مهم است. اسامی و تیم‌ها خیلی مهم نیست و وقتی که در مراحل تولید حس افراد به هم نزدیک باشد، قطعاً خروجی کار خوب می‌شود. همفکری و همراهی اعضای گروه با همدیگر بیشتر اهمیت دارد.
 
  • * مهمترین تفاوت این آلبوم با آثار گذشته او چه بود؟
آلبوم «فوق‌العاده» پرانرژی‌تر است و بهنام در زمینه خوانندگی نسبت به آثار گذشته خود پخته‌تر شده.
 
  • * یکی از مسائل جنجالی آلبوم «فوق‌العاده» این بود که نام «سهراب پورناظری» به عنوان نوازنده «کمانچه» در بروشور آلبوم ذکر شده بود. اما چندی بعد وی رسماً حضور در این مجموعه را تکذیب کرد. شما به عنوان تنظیم‌کننده و کسی که در مراحل ضبط حضور داشته برای ما بگویید که اصل داستان چه بود؟
سهراب پورناظری هم یکی از دوستان قدیمی من است که کارهای متعددی را با هم انجام داده‌ایم. در حین مراحل تنظیم آلبوم «فوق‌العاده» این صحبت مطرح شد که کمانچه را هم در سازبندی کار داشته باشیم. آن زمان به بهنام گفتم که سهراب از دوستان خوب من است و پیشنهاد حضور او را ارائه کردم. در هنگام ضبط آن قطعه، سهراب خارج از کشور بود. متأسفانه در آن شلوغی مراحل تولید، یک اشتباهی پیش آمد و من به بهنام اطلاع ندادم که نوازندگی کمانچه توسط شخص دیگری انجام شده است. متأسفانه سوءتفاهم از اینجا پیش آمد. بهنام صفوی و سهراب پورناظری در این زمینه بی‌تقصیر هستند و کوتاهی از جانب من بود. وظیفه من بود که اطلاع بدهم که ضبط کمانچه همراه با سهراب پورناظری انجام نشده است.
 
  • * پس از انتشار آلبوم که متوجه شدید این اتفاق پیش آمده، چرا از طریق بیانیه یا مصاحبه‌ای اعلام نکردید که نوازنده کمانچه شخص دیگری بوده است؟
متأسفانه مشغله‌های کاری من زیاد است و این اشتباهات پیش می‌آید و طبیعی است. باید فرصتی را اختصاص می‌دادیم تا این مسئله را مطرح کنیم، اما فشردگی و حجم زیاد کارها باعث شد که کوتاهی از جانب من رخ دهد. بخش زیادی از درگیری من در همکاری با سهراب بود زیرا ما در حال آماده‌سازی کنسرتی به همراه «همایون شجریان» هستیم.
 
  • * یکی دیگر از نوازندگان سرشناس این مجموعه، «پویا سرایی» بود. در حالیکه به خاطر نداریم او فعالیت چندانی در ژانر پاپ انجام داده باشد. درباره همکاری با ایشان توضیح دهید.
پویا سرایی هم از دوستان خوب من است و به دلیل فعالیت من در ژانر موسیقی سنتی، عزیزان نسبت به من لطف دارند. او که از نوازنده‌های بنام کشور است، لطف کرد و در این آلبوم به نوازندگی سنتور پرداخت و کار هم بسیار زیبا شد. تجربه بسیار خوبی بود زیرا ایشان هم کار پاپ به این شکل انجام نداده بودند.
 

* آینده همکاری شما و بهنام صفوی چگونه خواهد بود؟
دوستی ما خیلی قدیمی است و قطعاً ارتباط کاری خود را حفظ خواهیم کرد. الان درگیر تولید قطعاتی هستیم که به زودی جزئیات این آثار و آلبوم جدید را اعلام می‌کنیم.
 
  • * و با خواننده پاپ دیگری هم همکاری دارید؟
قطعه‌ای را با آقای «محمد اصفهانی» به نام «بهانه تو» تولید کرده‌ایم که حدود دو هفته پیش از تلویزیون پخش شد. البته در تلویزیون به نام «یاد تو» پخش شد. در آلبوم جدید ایشان هم کارهایی را ساخته‌ام و تنظیم خواهم کرد که کارهای خوبی هستند. با خواننده‌های دیگر هم مشغول همکاری هستم، ولی تمرکز اصلی من روی موسیقی سنتی است. با این حال، هر دو بخش را با انرژی پیش می‌برم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1393 - 16:03

دیدگاه‌ها

سه شنبه 17 تیر 1393 - 02:22

همايون ؟؟؟؟ چه كنسرتى ؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود غلامرضا صادقی: بهنام صفوی و سهراب پورناظری بی‌تقصیرند؛ کوتاهی از جانب من بود | موسیقی ما