برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش «موسیقی ما» از اتفاق حاشیه‌ای این روزهای موسیقی ایران؛
داستان انتشار قطعه «زندگی یه انتخابه»
موسیقی ما - انتشار یک قطعه پاپ با صدای محمد حشمتی در فضای مجازی، باعث شد یکی از چهره‌های سرشناس دیگر حوزه موسیقی در کشور، با انتشار بیانیه‌ای در صفحه‌ شخصی‌اش، اعتراضش را به انتشار این قطعه اعلام کند و اعلام کند که این اثر متعلق به او بوده است.

به گزارش «موسیقی ما»، انتشار قطعه «زندگی یه انتخابه» با صدای «محمد حشمتی» با اعتراض «کاوه یغمایی» روبه‌رو شده و یغمایی اعتقاد دارد که مالکیت این اثر در اختیار او بوده و در مطلبی که در صفحات شخصی‌اش منتشر شده، اتهام‌هایی از قبیل «سرقت هنری» و «دزدی فرهنگی» را نسبت به خواننده و شرکت طرف قرارداد این خواننده نسبت داده است.

یغمایی در این‌باره، نوشته‌ی وکیل و مدیربرنامه‌های خود را در صفحه‌ی شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی باز نشر کرد، که وی اینچنین نوشته بود: «اتفاق عجیبی است این قانون‌گریزی که امروزه تبدیل به یک مزیت تجاری شده و افزون بر آن، سرقت از دسترنج دیگران که توسط عده‌ای جاه‌طلب تبدیل به یک حق برای سارقانِ به‌ظاهر موجه با استفاده از رانت‌های قانونی شده است. در تجارت‌های کالا و رانت‌های اداری در طول زمان این سرقت‌ها به دلیل استمرار کمی عادی شده و تقریباً همه تن دادن به این بی‌قانونی را پذیرفته‌اند.»

«ولی در سال‌های اخیر این سرقت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر نیز بسیار متداول شده و توسط نام‌های به‌ظاهر موجه سرقت آثار ادبی، تجسمی، تصویری، موسیقی و... را به راحتی در روز روشن و گاه با استفاده از خلأهای قانونی و رانت‌های هدیه شده از سوی مدیران دولتی به راحتی اتفاق می‌افتد.»

مهران فرهادی، وکیل و مدیربرنامه‌های کاوه یغمایی در نوشته خود این‌طور ادامه می‌دهد: «این مقدمه نسبتاً بلند به دلیل اتفاقی است که در روزهای اخیر موجب حیرت من شد و آن انتشار قطعه‌ای موسیقی ساخته کاوه یغمایی (آهنگساز صاحب‌سبک) توسط یکی از همین سارقان جسور، سرقت و به نام سارق تحت عنوان پدیدآورنده منتشر گردید. جالب اینجاست که این اثر با وجود اعلام رسمی صاحب اثر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر سرقت اثر توسط سارق مجوز نشر می‌گیرد و در مقابل اعتراضات مکرر، نه‌تنها ممانعتی از انتشار آن صورت نمی‌گیرد، بلکه شکوائیه‌های صاحب اصلی اثر به بایگانی سپرده می‌شود. نکته قابل تأمل در این مسئله، خواننده بااخلاق و متدین این اثر است که با چشم بستن بر این سرقت آشکارا و سکوت معنادارش به نوعی خود را در سرقت این اثر هنری شریک می‌سازد.»

وکیل کاوه یغمایی نوشته خود را با این سوال به پایان می‌برد: «تا کی قرار است این عدم امنیت در حمایت از حقوق هنرمندان ادامه یابد و مراجع قانونی چشم بر این ظلم‌های آشکارا ببندند؟ افسوس که کماکان در کشور ما دزدِ نگرفته پادشاه است.»
 
  • فریدون خشنود چه می‌گوید؟
پیگیری خبرنگار «موسیقی ما» برای آگاهی از صحت و سقم این داستان به مدیرعامل شرکت «پنج برگ هنر» آقای «فریدون خشنود» ختم شد. شرکتی که امتیاز آلبوم‌های «محمد حشمتی» را در اختیار دارد و «کاوه یغمایی» نیز در ابتدای بازگشت‌اش به ایران، در کنفرانس خبری ترتیب داده شده از سوی مدیریت این شرکت سخن گفت و از دلایل بازگشت‌اش پرده برداشت.

«فریدون خشنود» درباره سخنان و اتهام‌های «کاوه یغمایی» اعتقاد دارد: «این آهنگ اثر "فرشاد خشنود" پسر بنده است و دو سال پیش ساخته شده. دو سال پیش هم در منزل تمرین کرده‌اند و بعد از کلی تمرین و پیدا کردن فرم خواندن، آقای کاوه یغمایی فقط آن را تنظیم کرده است.»

خشنود ادامه می‌دهد: «ما در آلبوم جدید آقای حشمتی چند اثر داریم که آقای "مسعود همایونی" آنها را تنظیم کرده‌اند. معمولاً این مرحله از کارِ تولید آلبوم این‌گونه است که ملودیِ اثر برای تنظیم در اختیار یک هنرمند قرار می‌گیرد تا آن را تنظیم کند. مثلاً همین آقای "همایونی" که جزو بهترین‌های ایران هستند، وقتی اثری برای تنظیم در اختیارشان قرار می‌گیرد، به‌خاطر اینکه خروجیِ کار به بهترین شکل ممکن ارائه شود، همه سعی‌شان را می‌کنند که بتوانند اثر بهتری را ارائه کنند. ایشان با توجه به اینکه دستی در موسیقی دارند و هنرشان را همه قبول دارند، گیتارش را خودشان می‌زنند و معمولاً درامز و بیس را به صورت سمپل استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که چون نام ایشان قرار است به عنوان تنظیم‌کننده این اثر عنوان شود، به‌هرحال ایشان نهایت سعی‌شان را می‌کنند که در بهترین حالت کارشان را ارائه دهند. ولی با تمام این زحمت‌هایی که یک هنرمند روی تنظیم اثر می‌کشد، سابقه نداشته که تاکنون یک تنظیم‌کننده بیاید و خودش را به عنوان صاحب اثر معرفی کند. پس در این صورت آقای همایونی یا آقای تاجبخش یا حتی سیروان خسروی که کارهای زیادی را برای هنرمندان این حوزه تنظیم کرده‌اند، باید بیایند و خودشان را صاحب اثر بدانند. این اتفاق تا به حال بی‌سابقه بوده و من هنوز نتوانسته‌ام آن را درک کنم.»

خشنود درباره دلایل احتمالی کاوه یغمایی برای طرح این ادعاها توضیح می‌دهد: «این اثر متعلق به پسر من فرشاد خشنود است. آهنگسازش اوست و نمونه ماکت‌اش هم که دو سال پیش آقای حشمتی و فرشاد روی آن تمرین می‌کرده‌اند وجود دارد و قابل ارائه است. این اتفاق و طرح این مسائل از سوی آقای یغمایی به دلیل مسائل شخصی بین من و ایشان است. متأسفانه افرادی در اطراف ایشان قرار گرفته‌اند که با عنوان کردن این قبیل مسائل به آقای یغمایی سعی دارند ماجرا را به سمتی بکشند که نه در شأن من است و نه در شأن آقای یغمایی که این‌چنین بچگانه تحت تأثیر این اطرافیان‌اش چنین صحبت‌هایی را مطرح کند و تصور کند که اگر قراردادی که با من دارد لغو شود، زمین و آسمان به هم وصل می‌شود. اطراف ایشان افرادی هستند که به این موضوع دامن می‌زنند.»

مدیرعامل موسسه «پنج برگ هنر» درباره اقدامات انجام شده برای کسب مجوز آلبوم و کنسرت‌های «کاوه یغمایی» گفت: «اطراف ایشان افرادی هستند که ظاهراً اظهار می‌کنند که همه مسائل ایشان را بر عهده گرفته‌اند. فارغ از اینکه کلیه قراردادهای ایشان به صورت قانونی تحت امتیار من و شرکت من است. از زمانی که این افراد به عناوین مختلف در حال پیگیری فعالیت‌های ایشان هستند، من هم پروسه مجوزگیری فعالیت‌های ایشان را متوقف کرده‌ام و قطعاً هرگونه فعالیت آقای یغمایی با این دوستان غیرقانونی است. منتها چون در شأن من نیست که بخواهم درباره این ماجراها سخن بگویم، فعلاً سکوت کرده‌ام.»

خبرنگار «موسیقی ما» پس از شنیدن صحبت‌های مدیرعامل شرکت «پنج برگ هنر»، تلاش فراوانی برای برقراری ارتباط و صحبت با «کاوه یغمایی» داشت که متأسفانه ایشان به دلایلی امکان گفت‌وگو نداشتند و هرگونه صحبت در این زمینه را به آینده موکول کرد.
 
  • محمد حشمتی چه می‌گوید؟
در این بین، خواننده قطعه «زندگی یه انتخابه» نیز درباره صحبت‌های «کاوه یغمایی» به «موسیقی ما» گفت: «آقای مهندس خشنود مدیرعامل شرکتی هستند که من خواننده تحت قرارداد ایشان هستم. زمانی که ایشان می‌خواهند برای من آلبومی جمع کنند، من هم مطیع صحبت‌های ایشان هستم و از آنجایی که نسبت به ایشان احترام و اطمینان صددرصد دارم، همیشه صحبت‌هایشان برای من مورد اعتماد است.»

حشمتی اضافه می‌کند: «ایشان طبق روال سال‌های اخیر اثری را به من معرفی می‌کنند که ملودی و تنظیم و ترانه این است و بعد از تمرین بروید و ضبط‌‌اش کنید. این کار هم به همین منوال انجام شد. ملودی قطعه «زندگی یه انتخابه» اثری بود که فرشاد خشنود بالغ بر دو سال پیش آن را ساخته بود. تنظیم این قطعه را هم ایشان به افراد مختلفی پیشنهاد دادند ولی برخی گرفتاری‌های دوستان تنظیم‌کننده باعث شد که سرانجام ایشان تنظیم این قطعه را به آقای یغمایی بسپارند.»

او  ادامه داد: «آقای یغمایی ادعا کرده‌اند که برای این آهنگ آکورد نویسی کرده‌اند و حتی بک‌وکال هم خوانده‌اند. جواب من به ایشان این است که خب مگر تنظیم‌کننده‌های دیگر این کارها را نمی‌کنند؟ همه برای خروجی بهتر آثارشان این کارها را می‌کنند. منتها همه اینها باز هم دلیل نمی‌شود که ایشان مالکیت اثر را از آن خود بدانند.»

خواننده آلبوم «اذان می‌گویند» با مطرح کردن بروز برخی اختلافات بین یغمایی و موسسه «پنج برگ هنر» توضیح داد: «جناب یغمایی ورودشان به داخل کشور و بازگشت‌شان برای فعالیت رسمی در ایران را آقای خشنود باعث شدند. در قبال این اتفاق هم آقای یغمایی طی قراردادی مالکیت آثارشان از جمله آلبوم و کنسرت را در اختیار شرکت «پنج برگ هنر» قرار دادند. من در جزئیات اتفاقات و اختلافات پیش‌آمده بین آقای خشنود و یغمایی نیستم ولی ظاهراً آقای یغمایی اصراری داشتند که برخی اشعارشان در آلبوم باشد. این قبیل اختلاف‌نظرها باعث شد شکاف‌هایی در روابط این دو عزیز به‌وجود بیاید. آلبوم و کنسرت آقای یغمایی به نتیجه‌ای نرسید و همین مسائل باعث به‌وجود آمدن اختلاف‌هایی بین این دو شد. آقای یغمایی ارتباطش با شرکت «پنج برگ هنر» را قطع کرد و وقتی ایشان چنین تصمیمی گرفتند، قطعه «زندگی یه انتخابه» منتشر نشده بود. این اثر زمانی ضبط شده بود که روابط این دو عزیز هنرمند، حسنه بود. مسائل مالی و هزینه‌های تنظیم این قطعه هم بین آقای خشنود و یغمایی واضح و روشن انجام شده بود. اصلاً آلبوم جدید من قرار بود به همین نام «زندگی یه انتخابه» منتشر شود و آقای یغمایی هم کاملاً در جریان بودند با ایشان هم این موضوع را در میان گذاشته بودیم.»

حشمتی درباره دلایل این اظهارات از سوی «کاوه یغمایی» توضیح داد: «ما ایرانی‌ها مَثَلی داریم که در دعوا حلوا خیرات نمی‌کنند. وقتی اختلافات شروع شد، قطعاً موضوعاتی پیش کشیده شده که دو طرف را نتوانسته راضی کند و کار به این قبیل ماجراها ختم شده. وقتی ایشان عنوان کرده‌اند که مالکیت این اثر در اختیار ایشان است، باید اثبات کنند. به‌هرحال یک نفر این وسط دروغ می‌گوید و ادعای کذب دارد. اگر منطقی برای این صحبت‌شان دارند، من خوشحال می‌شوم ارائه کنند. من تا آن‌جایی که می‌دانم، مالکیت این اثر متعلق به آقای یغمایی نیست و فقط تنظیم آن را بر عهده داشته‌اند.»
این خواننده در انتهای سخنانش درباره زمان انتشار آلبومش گفت: «قرار بود قبل از ماه رمضان این اثر منتشر شود ولی رویه اداری کمی با تأخیر رو‌به‌رو و باعث شد که به بعد از ماه رمضان موکول شود. اسم آلبوم تغییری نکرده و به نام «زندگی یه انتخابه» منتشر خواهد شد و در کاور آلبوم هم نام آقای یغمایی قطعاً به عنوان تنظیم‌کننده این اثر درج خواهد شد.»
 
  • وکیل و مدیربرنامه‌های کاوه یغمایی چه می‌گوید؟
مهران فرهادی وکیل کاوه یغمایی نیز در توضیخات کوتاهی به خبرنگار سایت موسیقی ما گفت: «در این مورد دو موضوع وجود دارد یکی بحث کارشناسی و حقوقی است و دیگری افکار عمومی. در بحث کارشناسی و فنی اعتراض قانونی خود را به دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام داده‌ایم و اسند محکمی که ثابت می‌کند این اثر ساخته و تنظیم‌شده توسط کاوه یغمایی است و حتی در استدیوی خود کاوه نیز ضبط شده است ارائه شده و منتظر جواب کارشانسی هستیم و به همین جهت دنبال حاشیه و جنجال نبوده و این موضوع را از طریق کارشناسی و حقوقی دنبال می‌کتیم.در حال حاضر نیز پروژه دریافت مجوز این قطعه متوقف شده است تا نتایج شکایت ما مشخص شود.»

وی افزود: «در بحث افکار عمومی نیز کاوه یغمایی به اندازه کافی شناخته شده و موزیسین صاحب سبکی است و به قول معروف تاچ مشخصی دارد و اهالی موسیقی به راحتی می‌توانند در این مورد قضاوت کنند. اینکه ادعا شده ملودی این اثر از فرشاد خشنود است برای من و خیلی‌های دیگر جالب بود! چون حتی در کاوری که خود دوستان برای این اثر طراحی کرده بودند از عنوان اثری از فریدون خشنود استفاده شده بود.»

وی در پایان افزود: «به هرحال ترجیح می‌دهیم به دور از جنجال‌ها و حاشیه‌ها به صورت قانونی با این موضوع برخورد کنیم و پاسخ دهیم»

گفتنی است «موسیقی ما» به عنوان راوی، این حق را برای تمام طرفین این ماجرا قائل است که درباره صحبت‌هایی که در این گزارش عنوان شده، سخن گفته و شفاف‌سازی کنند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تیر 1393 - 19:06

دیدگاه‌ها

سه شنبه 10 تیر 1393 - 11:17

من کاری به مسایل پشت پرده ندارم ولی زمانی که این اهنگ رو گوش دادم هم در ملودی و هم در تنظیم نوع اکورد بندی راک این اهنگ, امظای منحصر به فرد کاوه یغمایی رو شنیدم حتی نوع تحریر دادن و فراز فرود صدای خواننده مثل کاوه یغمایی بود

سه شنبه 10 تیر 1393 - 12:40

جدای از این بحث این ترانه مناسب صدای محمد حشمتی نیست و اصلا صدای ایشان به چنین آهنگهایی نمی خواند. ایشان باید پاپ ایرانی بخوانند که مناسب صدایشان است

سه شنبه 10 تیر 1393 - 15:16

ضمن عرض سلام و خسته نباشید. لطفن خدمت این آقای فرهادی که معلوم نیست کی وکیل شد بفرمایید شما قبل از هر چیز بدهی‌تان را به تعداد زیادی از اهالی رسانه و هنرمندان پرداخت کنید که بعد از چهار سال کار کردن با شما ناگهان با ناپدیدشدن‌تان به مدت چند سال مواجه شدند و اکنون که دوباره حضوری پر شور دارید بی شک مطلب بعدی مربوط به شکایت روزنامه‌نگاران از خود شماست که اینجانب به عنوان یکی از مال‌باختگان پی‌گیر جمع‌آوری نامه و شکایت از شما هستم. با تشکر مریم نراقی روزنامه‌نگار

سه شنبه 10 تیر 1393 - 21:44
Behnam k

یعنی جای این حرف iها اینجا بود؟

2.181.104.137
سه شنبه 10 تیر 1393 - 21:47

ملودی و تنظیم کار دقیقا مثل کارای کاوه یغمایی بود

چهارشنبه 11 تیر 1393 - 22:39

من نمیدونم کاوه یغمایی عزیز با این رزومه هنری این شرکت پنج برگ هنر رو از کجا گیر آوردن ؟؟! اصلا کارنامه و سوابق این شرکت هنری چیه ؟ چه آلبومی به بازار فرستاده که جزو برترین ها باشه؟!
شرکت های خیلی خوب زیادی هستن که کاوه میتونست با این شرکت ها همکاری کنه. متاسفم ما با این شور و اشتیاق برای ریلیز شدن آلبوم کاوه باز هم باید زمان زیادی رو منتظر بمونبم برای انتشار آلبومش ..

پنجشنبه 12 تیر 1393 - 02:47

بی دلیل نیست که رابطتتون با مخاطبینتون اینقدر یک طرفه شده و کاهش پیدا کرده. بنده کامنتی در رابطه با صحبت خانم نراقی ارسال کردم که تایید و منتشر شد ولی بعد از یک ربع حذف شد! شاید بگویید این صحبت ها بی ربط به موضوع این خبر است ولی دوستان محترم، بچه های هنرمند و رسانه و بقیه که سال هاست حقوقشون پایمال بشه به چه طریق باید فریاد تظلم خودشون رو به گوش ظالمین برسونن؟ چرا در اینگونه مواقع صلاح و منفعت کسانی رو به ما ترجیح میدهید که خود باعث و بانی این وضعیت شلم شوربای موزیک کشورمان هستند؟ کسانی که با قدم گذاشتن روی شانه امثال من و خانم نراقی و بقیه دوستان دست اندرکار ، اینجور بی در و پیکر همچنان میتازند؟ چه جوری باید اعلام کنیم که بعد از چند سال هنوز حق و حقوق کلی انسان که زحمت کشیدن داده نشده و میلیون ها تومان به جیب افراد دیگری رفته؟
آقای بابازاده! شما که خودتون رو همیشه در جبهه هنرمندان مظلوم کشورمان قرار دادین و سعی کردین مدافه اونها باشین چرا این جور مواقع پا پس میکشید؟ یک تحقیق کنید و ببینید سال 1391 در مراسم بزرگداشت مرحوم نوری چه اتفاقاتی افتاده. کامنت مرا پاک کنید و منتشر نکنید ولی حرف حق نمی میرد و از جایی دیگر و شدیدتر وبلندتر سر بلند خواهد کرد.

چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 16:55

آلبوم زندگی یه انتخابه بالاخره پس از وقایعی که در این خبر به آن اشاره شده است منتشر شد.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود داستان انتشار قطعه «زندگی یه انتخابه» | موسیقی ما